Kwalititeit BHV-ers (nogmaals)

Auteur Topic: Kwalititeit BHV-ers (nogmaals)  (gelezen 4550 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Gepost op: 22 maart 2006, 10:02:17
BLIJKT nogmaals dat de BHV opleidingen nog steeds niet voldoen, volgens een journalist die "undercover" heeft gewerkt op een bajesboot in Rotterdam.
Het betreffende BHV opleidingsinstituut die deze mensen heeft opgeleid, kan zich alweer flink achter de oren krabben. :-[

Gebrek aan motivatie, onwil en desinteresse van (verplichte) BHV-ers kan een dodelijke uitwerking hebben bij calamiteiten en heeft al (ook recent) mensenlevens gekost.  :-[
Deze houding is kenmerkend voor veel werknemers bij bedrijven en instellingen. :-\

BHV opleidingen mogen m.i. direct op de schop.  :P
De opleidings eisen moeten per direct naar boven toe worden bijgesteld en wettelijk worden vastgelegd.
Richtlijnen zijn leuk, maar als je praat over levensbedreigende situaties bij brand of ongevallen, laten de gevolgen zich raden bij onvoldoende opgeleide BHV-ers.

Laat cursisten maar zweten door continue praktijk oefeningen op het gebied van ontruiming, communicatie en eerstehulp.  :o
Breng ze het besef bij van de gevolgen van niet adequaat handelen en motiveer ze.
Wat ze in een BHV opleiding leren, kan ook in de thuissituatie toegepast worden, bijvoorbeeld door op een verantwoorde wijze je schoonmoeder te evacueren en eerstehulp te geven bij een calamiteit thuis.

En brandbestrijding ... laat dat over aan de professionals, de brandweer.  :D
Zij hebben de middelen en de kennis. Een BHV-er niet !
Met een goede brandpreventie kom je overigens ook een heel eind.

Uit die stoelen dus van het theorielokaal en volop oefenen bij de opleiding en herhalings trainingen. Theorie leer je maar (vooraf) thuis.
Uitrusten doe je maar in de pauze of na afloop van de training.

GELUKKIG blijkt dat er in de praktijk nooit wat gebeurt en is een BHV opleiding eigenlijk ook niet nodig omdat iedereen zijn of haar BHV en ARBO zaakjes prima voor elkaar heeft, vooral op schrift om aan te tonen dat alles werkt, en dat is natuurlijk een geruststellende gedachte ! :)

Willem D.  


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Filip

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2006, 10:06:59
In principe is het mooi als een BHV op basis van vrijwilligheid zich aanmeld voor een BHV cursus.
Gebeurd dit niet, en een werkgever is toch verplicht een BHV organisatie op te zetten. Dan zal de werkgever bij bepaalde functies verplicht stellen dat er een BHV opleiding gevolgd dient te worden met een eventuele financiele vergoeding.

Gevolg dat de motivatie van veel BHVers beneden de maat is.
En verder zien veel werkgevers veiligheid als een kostenpost in plaats van een investering.
Denk dat je al een eind bent als werkgevers veiligheid als een investering gaan beschouwen, en niet als een kostenpost.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2006, 10:12:54
Veel werkgevers zien BHV als noodzakelijk kwaad en als onnodige onkostenpost die ook nog eens wettelijk is opgelegd.
Helaas gaan de meeste bedrijven er aan voorbij dat het het hun minder geld gaat kosten als er iets binnen het bedrijf gebeurt en de BHV wel goed geregeld is.
Het is een mentaliteits kwestie, die duidelijk veranderd moet worden.
Iedereen heeft er baat bij als de gevolgen van een calamitiet beperkt blijven.


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2006, 12:33:16
BLIJKT nogmaals dat de BHV opleidingen nog steeds niet voldoen, volgens een journalist die "undercover" heeft gewerkt op een bajesboot in Rotterdam.
Het betreffende BHV opleidingsinstituut die deze mensen heeft opgeleid, kan zich alweer flink achter de oren krabben. :-[

Gebrek aan motivatie, onwil en desinteresse van (verplichte) BHV-ers kan een dodelijke uitwerking hebben bij calamiteiten en heeft al (ook recent) mensenlevens gekost.  :-[
Deze houding is kenmerkend voor veel werknemers bij bedrijven en instellingen. :-\

BHV opleidingen mogen m.i. direct op de schop.  :P
...
Willem D. 


Dit is het bericht van de NOS

Citaat
Inspectie doet onderzoek bajesboot
Binnen enkele weken gaat de Inspectie voor de Sanctietoepassing onderzoeken of er misstanden waren op de bajesboot in Rotterdam. De boot zou eigenlijk eind dit jaar worden geïnspecteerd, maar dat is vervroegd door een publicatie over de gevangenis in Vrij Nederland.
Een journalist van het weekblad heeft twee weken undercover als bewaker op de boot gewerkt. Hij meldde dat gevangenen anderen hebben mishandeld en verkracht. Ook de brandveiligheid was niet goed.
Op de boot zitten bijna 500 illegale vreemdelingen in afwachting van hun uitzetting. De Tweede Kamer heeft aan minister Donner opheldering gevraagd.
www.nos.nl

Waarom grijp je dat nu weer aan om BHV-ers en opleiders daarvan een veeg uit de pan te geven.
Er zijn dingen mis op de bajesboot. Ook met de brandveiligheid. Dat is niet goed.
Om daar nu bhv-ers en hun opleiders de schuld van de geven, vind ik wel erg ver gezocht.
Je zoekt een stok om een hond te slaan.  :-\ :-X
Het gaat tussen jou en BHV niet meer goed komen vrees ik.  ;)

RAdeR


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2006, 09:13:51
Zolang er nog geen (hogere) kwaliteits eisen aan zowel BHV-ers als BHV-instrukteurs wettelijk zijn vastgelegd, zal de samenleving continue geconfronteerd worden met onnodig falen van BHV-ers. :-[
BHV-ers dienen zich bewust te zijn van hun voorpost functie, laat de calamiteiten bestrijding over aan de professionele hukpverleners zoals brandweer en ambulance diensten.
Het gaat voor de BHV-ers erom dat zij hun taken goed moeten uitvoeren waarbij motivatie, kennen en kunnen heel belangrijke zaken zijn.
Instrukteurs dienen degelijk opgeleid te zijn met minimaal de opleiding Brandweer instrukteur voor het BOC gedeelte, en Instrukteur Eerstehulp voor het eerstehulp deel. Er wordt nu door "de slager op de hoek" in de avonduren bijgeklust.
De huidige situatie kost onnodig veel schade, leed en levens. :'(

Ook een opdrachtgever heeft nu te veel in de melk te brokkelen door eigen eisen, waarbij tijd en geld voor kwaliteit van de bedrijfshulpverlening gaat. :(

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2006, 21:22:59
Zolang er nog geen (hogere) kwaliteits eisen aan zowel BHV-ers als BHV-instrukteurs wettelijk zijn vastgelegd, zal de samenleving continue geconfronteerd worden met onnodig falen van BHV-ers. :-[
BHV-ers dienen zich bewust te zijn van hun voorpost functie, laat de calamiteiten bestrijding over aan de professionele hukpverleners zoals brandweer en ambulance diensten.
Het gaat voor de BHV-ers erom dat zij hun taken goed moeten uitvoeren waarbij motivatie, kennen en kunnen heel belangrijke zaken zijn.
Instrukteurs dienen degelijk opgeleid te zijn met minimaal de opleiding Brandweer instrukteur voor het BOC gedeelte, en Instrukteur Eerstehulp voor het eerstehulp deel. Er wordt nu door "de slager op de hoek" in de avonduren bijgeklust.
De huidige situatie kost onnodig veel schade, leed en levens. :'(

Ook een opdrachtgever heeft nu te veel in de melk te brokkelen door eigen eisen, waarbij tijd en geld voor kwaliteit van de bedrijfshulpverlening gaat. :(

Willem D.




Ik geef willem helemaal gelijk!

Leuk voorbeeldje

Een NIBHV gecertificeert bedrijf uit de regio sittard-geleen gaf een 2 daagse opleiding aan een bedrijf. Omdat het bedrijf op kosten en tijd wilde bespraren bracht het bedrijfsuitje uitkomst. Op de heenweg naar oosterrijk de module brand in de bus (jawel je leest het goed de bus) en op de terugweg LRH. Zaken als stabiele zijligging konden prima in de bus worden geoefend omdat in de praktijk slachtoffers ook op vervelende plaatsen liggen was een van de redenaties.

Hier word je toch niet vrolijk van ????
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2006, 12:44:48
Dat bedrijven zo met hun BHVopleidingen omgaan is diep triest natuurlijk... maar ookal heb je wel een degelijke BHV cursus gedaan, toch zie je vaak dat de motivatie ver de zoeken is en de stof snel weer weg zakt.
Ik heb zelf de 3 daagse BHV cursus gedaan bij een vrij groot en bekend opleidingsinstituut, maar ook in mijn team BHV'ers merk ik dat met name de levensreddende handelingen ver weg zakken. We herhalen dit eens per jaar bij het instituut en nog eens intern. Zo had ik een paar weken terug weer een oefenmiddag, het slachtoffer moest in de stabiele zijligging, nou van de 20 wisten de meeste niet wat ze moesten doen. Als je iemand een adembeschermingstoestel omhangt dan loopt iedereen er zo mee weg, dit wordt veel vaker getraind.
Vooral de minder gemotiveerde mensen zullen de BHV stof snel weer verliezen, ik ben ook van mening dat je de levensreddende handelingen veel vaker moet herhalen en niet een keer aanleren en dan maar 1 keer per jaar herhalen. Bij het vorige bedrijf waar ik werkte waren alle afdelingsmanagers en de leiders BHV opgeleid met het gevolg dat mensen die het helemaal niks vonden daar wel verantwoordelijk waren, kijk ik snap best dat je deze mensen opleid maar wat als je het binnen een paar weken alweer vergeten bent.

Ik ben van mening dat de opleiding veel intensiever moet en het examen mag best pittiger, en oefeningen buiten de cursus om kunnen echt geen kwaad!

En BHV'ers zijn geen brandweer mensen of EHBO'ers, ze hoeven ook niet dusdanig opgeleid te worden maar ze hebben wel een belangrijke functie als er echt wat aan de hand is.....
Nurse powerrrrr


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2006, 19:02:12
Ja maar als je de spelregels voor BHV bekijkt is het minimaal.. maar soms is de uitleg ook wel vreemd...

Als je als outdoor bedrijf, je medewerkers adequaat wil opleiden, moeten ze volgens sommige uitleg nog steeds met een brandblussertje kunnen omgaan..
Aan welke boom in de ardennen zie je brandblussers hangen..?  

Misschien is het toch niet zo gek om een risico analyse te maken en de competenties dan te selecteren die je nodig vind voor een adequate hulpverlening..