Hoogtedetectie tunnels

Auteur Topic: Hoogtedetectie tunnels  (gelezen 6630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 20 december 2016, 10:43:50
https://www.youtube.com/watch?v=JUXc1fjqPWo
Rijkswaterstaat
Gepubliceerd op 20 dec. 2016

Animatie hoogtedetectie tunnels

Citaat
Tunnels vormen een belangrijke schakel in het wegennet en helpen weggebruikers vlot en veilig van A naar B te komen. Helaas staat het verkeer in Nederland geregeld stil door te hoge vrachtwagens voor een tunnel.
Om de doorstroming te verbeteren en onnodige stremmingen bij tunnels door te hoge vrachtwagens te verminderen, vragen Rijkswaterstaat en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hier aandacht voor, Rijkswaterstaat stelt flyers en een animatie ter beschikking.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2016, 10:46:19
Rijkswaterstaat en TLN werken samen aan verbetering doorstroming tunnels

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 19 december 2016- Laatste update: 19 december 2016 07:00 uur

Tunnels vormen een belangrijke schakel in het wegennet en helpen weggebruikers vlot en veilig van A naar B te komen. Helaas staat het verkeer in Nederland geregeld stil door te hoge vrachtwagens voor een tunnel.

Om de doorstroming te verbeteren en onnodige stremmingen bij tunnels door te hoge vrachtwagens te verminderen, vragen Rijkswaterstaat en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hier aandacht voor, Rijkswaterstaat stelt flyers en een animatie ter beschikking.

Schade
Een te hoge vrachtwagen die een tunnel inrijdt kan veel schade veroorzaken aan de constructie en aan de systemen aan het plafond van de tunnel. Tunnels zijn daarom uitgerust met hoogtedetectie, een soort automatische meetlat vóór de tunnel. Europese regelgeving schrijft voor dat vrachtwagens niet hoger mogen zijn dan 4,0 m. Als een chauffeur met een te hoog voertuig door de tunnel wil, treedt de hoogtedetectie in werking en krijgt hij aanwijzingen om een andere route te kiezen. Rijdt de vrachtwagen toch door, dan wordt de tunnel afgesloten. Vervolgens moet de te hoge vrachtwagen voor de tunnel weggehaald worden. Dit kost 10 à 20 minuten per hoogtemelding en leidt ook voor overige weggebruikers tot vertraging en (maatschappelijke) schade. De chauffeur van betreffende vrachtwagen riskeert bovendien een boete van 700 euro.

Voorkomen
Rijkswaterstaat en TLN willen de frequentie van de hoogtemeldingen en de vertragingen die ze met zich meebrengen verminderen. Daarvoor ontwikkelde Rijkswaterstaat, in samenwerking met TLN een informatieve flyer en een animatie. Chauffeurs kunnen in de flyer lezen wat zij kunnen doen om een hoogtemelding te voorkomen. De animatie legt chauffeurs uit wat zij moeten doen als de hoogtedetectie voor een tunnel meet dat hun wagen tóch te hoog is.

De stremmingen voor de tunnels worden voornamelijk veroorzaakt door te hoge vrachtwagens of vrachtwagens die te hoog beladen zijn. Een belangrijk deel daarvan is afkomstig uit andere Europese landen. De informatie richt zich daarom op zowel Nederlandse als buitenlandse chauffeurs.

Top 5 tunnel hoogtedetecties per jaar
Velsertunnel: 8677
Coentunnel: 1249
Drechttunnel: 438
Zeeburgertunnel: 326
Swalmentunnel: 146
(Cijfers Rijkswaterstaat, 2015)

Oorzaken hoogtemeldingen
Klapperend dekzeil
Uitstekende lading
Onbeladen voertuig

Ons land telt in het rijkswegennet 18 tunnels. Nog eens 6 tunnels zijn gepland of in aanbouw. De hoogte van tunnels varieert. Dit komt doordat de normen waaraan tunnels moeten voldoen in het verleden anders waren dan nu.

Meer informatie
Meer informatie over de hoogtemeldingen bij tunnels, vindt u op de pagina Tunnels.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2016, 11:13:48
@De stremmingen voor de tunnels worden voornamelijk veroorzaakt door te hoge vrachtwagens of vrachtwagens die te hoog beladen zijn. Een belangrijk deel daarvan is afkomstig uit andere Europese landen. De informatie richt zich daarom op zowel Nederlandse als buitenlandse chauffeurs.

1.Hoe zit het met de Europese standaardisatie.
2.Hoogtedtectie aan de voornaamste grensovergangen in gebruik bij vrachtwagens zou een hoop stremmingen bij tunnels kunnen voorkomen. Ook het aantal schades bij onderdoorgangen waar (nog) geen hoogtedetectie is zou dan verminderd kunnen worden.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2016, 14:07:02
Wellicht dat een WIS hier nog wat meer over kan vertellen.

In de animatie is te zien dat een te hoge vrachtwagen allereerst door een bord met knipperlampen word gewaarschuwd de afslag te nemen. Gebeurd dit niet, volgen rode kruizen en slagbomen en word de tunnel afgesloten. Zou het mogelijk zijn om bij de detectie ook het betreffende kenteken op een bord weer te geven, zodat extra duidelijk is voor de chauffeur dat de melding om zijn voertuig gaat.

Zulk soort stremmingen zijn inderdaad erg hinderlijk voor het verkeer en zonde van ieders tijd. Alles wat de doorstroming kan verbeteren lijkt mij prima.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2016, 14:31:45
Campagne tegen schade aan tunnels door te hoge vrachtwagens

GISTEREN, 08:55 BINNENLAND, ECONOMIE

Rijkswaterstaat en de beroepsorganisatie voor wegtransport TLN starten een campagne tegen te hoge vrachtwagens bij tunnels. Vrachtwagens die hoger zijn dan vier meter of waarvan de lading meer dan vier meter boven de weg uitkomt, veroorzaken daar veel oponthoud. Dat levert een schadepost op van 165 miljoen euro per jaar en ook veel ergernis bij medeweggebruikers die niet kunnen doorrijden.

Voor tunnelingangen staat hoogtedetectieapparatuur die vrachtwagens waarschuwt als ze te hoog zijn. De chauffeurs kunnen dan nog een andere route kiezen. Als ze toch doorrijden, gaat de tunnel dicht.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2149120-campagne-tegen-schade-aan-tunnels-door-te-hoge-vrachtwagens.html





'Goed zo'n campagne, maar borden bij tunnels kunnen ook beter'

GISTEREN, 11:25 BINNENLAND

"Het was onoplettendheid", zegt Peter van Dijk van Transport Service Schelluinen. Deze zomer reed een chauffeur van zijn transportbedrijf tegen een viaduct en dat was de chauffeur aan te rekenen, zegt Van Dijk. "De vrachtwagen voldeed wel aan de maximaal toegestane hoogte van 4 meter, maar het viaduct was lager. Daarom stonden er waarschuwingsborden, maar die heeft de chauffeur niet gezien."

Rijkswaterstaat en de beroepsorganisatie voor wegtransport TLN beginnen een campagne tegen te hoge vrachtwagens bij tunnels. Het gaat vaak mis, bijna 11.000 keer per jaar en dat kost, naast veel ergernis, ongeveer 165 miljoen per jaar.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2149148-goed-zo-n-campagne-maar-borden-bij-tunnels-kunnen-ook-beter.html
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 20 december 2016, 14:56:14
Citaat van: Mattijs link=msg=1468003 date=1482239222
Wellicht dat een WIS hier nog wat meer over kan vertellen.

In de animatie is te zien dat een te hoge vrachtwagen allereerst door een bord met knipperlampen word gewaarschuwd de afslag te nemen. Gebeurd dit niet, volgen rode kruizen en slagbomen en word de tunnel afgesloten. Zou het mogelijk zijn om bij de detectie ook het betreffende kenteken op een bord weer te geven, zodat extra duidelijk is voor de chauffeur dat de melding om zijn voertuig gaat.

Zulk soort stremmingen zijn inderdaad erg hinderlijk voor het verkeer en zonde van ieders tijd. Alles wat de doorstroming kan verbeteren lijkt mij prima.
Dat gebeurt al:

Fotoborden bij Velsertunnel tegen te hoge vrachtwagens
Rijkswaterstaat plaatst vanaf 20 november zogeheten fotoborden bij de Velsertunnel. De fotoborden geven vrachtwagens een extra waarschuwing als zij te hoog zijn om door de tunnel te rijden. Met de nieuwe borden wil Rijkswaterstaat ervoor zorgen dat de doorstroming verbetert en de Velsertunnel minder schade lijdt. Naar verwachting zijn de fotoborden begin december operationeel.

Hoogtedetectie
De fotoborden zijn een belangrijke aanvulling op het bestaande waarschuwingssysteem voor hoge vrachtwagens. De hoogtedetectie geeft een waarschuwing als een vrachtwagen hoger is dan het wettelijk maximum van 4 meter. Op de borden zien chauffeurs van te hoge vrachtwagens hun eigen voertuig groot afgebeeld, met de waarschuwing dat hun wagen te hoog is en van de snelweg af moet. Tijdens een eerdere proef met vergelijkbare borden nam het aantal incidenten met te hoge vrachtwagens flink af. Nu moet de tunnel nog vaak dicht omdat een te hoge vrachtwagen is doorgereden, met lange files als gevolg.

Plaatsing

De fotoborden bij de Velsertunnel zijn een primeur: het zijn de eerste die in Nederland permanent worden geplaatst. Ze komen aan de noord- en zuidkant van de tunnel te staan, op een kilometer of twee van de tunnelmond. Dan hebben vrachtwagens nog tijd genoeg om de A22 te verlaten. Rijkswaterstaat plaatst de fotoborden in maximaal vier nachten: op 20, 21, 24 en 25 november. Omdat het meeste werk vanaf de berm gebeurt, zorgen de werkzaamheden nauwelijks voor verkeershinder. Wel zijn de vluchtstrook en één rijstrook op de A22 tijdelijk dicht.

Doorrijhoogte vergroten
Plaatsen van de fotoborden hangt direct samen met de renovatie van de Velsertunnel in 2016. Tijdens deze grootschalige onderhoudsbeurt verhoogt Rijkswaterstaat onder meer de doorrijhoogte van de tunnel met 12 centimeter, zodat incidenten met te hoge vrachtwagens minder vaak voorkomen. Ook richt Rijkswaterstaat de tunnel slimmer in. Het laagste punt ligt straks niet langer ongeveer in het midden van de tunnel, maar direct aan het begin. Zo wordt de kans aanzienlijk kleiner dat een vrachtwagen in de tunnel vast komt te zitten en over een groot deel van de tunnel schade maakt.

Beter Benutten
Rijkswaterstaat heeft samen met regionale overheden en het bedrijfsleven een pakket aan maatregelen opgesteld met als doel om bereikbaarheid en doorstroming te vergroten door bestaande knelpunten op te lossen. Plaatsing van de fotoborden en de calamiteitenbogen bij de Velsertunnel zijn hier twee voorbeelden van. Bekijk ook de projectpagina Beter Benutten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein