Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen

Auteur Topic: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen  (gelezen 25606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #70 Gepost op: 21 december 2016, 19:40:51
Dit soort aanslagen werpt bij mij de vraag op in hoeverre de bevolking geconfronteerd wil worden met maatregelen die genomen worden. Afgezien van de "feel good bullsh*t" zoals hierboven met die maar 700kg bevers. Staat leuk, maar doet niks.

Als je wilt beveiligen tegen aanslagen met vrachtwagens zul je een ring moeten trekken om het te beveiligen gebied, chicanes om de snelheid eruit te halen op de wegen er naar toe, checkpoints, en echte grote barriers moeten neerzetten die het volledig afsluiten. Met daarop een stuks geschut met genoeg kracht om het motorblok van een vrachtauto te versnipperen mocht iemand het toch proberen. En zelfs dan....


Klinkt best gezellig om zo een kerstmarkt te gaan bezoeken.  :P

Laat staan om te organiseren.

Moet je eerst het handboek "roadblocks en andere sfeer verhogende maatregelen voor de kerstdagen" van het Ministerie van Defensie nog doornemen ook...  98uiye

Er bestaat voor deze klussen trouwens gewoon een catalogus met maatregelen die een gemeente via de veiligheidsregio kan laten aanrukken. Of, als iemand er echt serieus werk van zou willen maken; je kunt veel maatregelen verwerken in je infrastructuur. Als je veiligheid meeneemt in planvorming ipv als nagedachte.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #71 Gepost op: 21 december 2016, 20:01:18
Zoals al eerder gezegd: bij heraanleg pleinen rekening mee houden. Er bestaan verzinkbare palen genoeg die een truck stoppen kunnen. Daar komt helemaal geen geschut voor het motorblok mee kijken.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #72 Gepost op: 21 december 2016, 20:11:04
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1468256 date=1482345651
Dit soort aanslagen werpt bij mij de vraag op in hoeverre de bevolking geconfronteerd wil worden met maatregelen die genomen worden. Afgezien van de "feel good bullsh*t" zoals hierboven met die maar 700kg bevers. Staat leuk, maar doet niks.

Als je wilt beveiligen tegen aanslagen met vrachtwagens zul je een ring moeten trekken om het te beveiligen gebied, chicanes om de snelheid eruit te halen op de wegen er naar toe, checkpoints, en echte grote barriers moeten neerzetten die het volledig afsluiten. Met daarop een stuks geschut met genoeg kracht om het motorblok van een vrachtauto te versnipperen mocht iemand het toch proberen. En zelfs dan....


Klinkt best gezellig om zo een kerstmarkt te gaan bezoeken.  :P

Laat staan om te organiseren.

Moet je eerst het handboek "roadblocks en andere sfeer verhogende maatregelen voor de kerstdagen" van het Ministerie van Defensie nog doornemen ook...  98uiye

Er bestaat voor deze klussen trouwens gewoon een catalogus met maatregelen die een gemeente via de veiligheidsregio kan laten aanrukken. Of, als iemand er echt serieus werk van zou willen maken; je kunt veel maatregelen verwerken in je infrastructuur. Als je veiligheid meeneemt in planvorming ipv als nagedachte.
Berlijn zag er zo uit als dat jij beschrijft. Is wel een poos terug en denk niet dat ze dat opnieuw willen doen.
Zoiets houd je nu eenmaal moeilijk tegen. Een waarschuwingssysteem voor de bezoekers op publieke plaatsen zou evt de schade kunnen beperken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #73 Gepost op: 21 december 2016, 20:47:45
Citaat van: HIT link=msg=1468248 date=1482339262
Deze blokken worden ook wel "bevers" genoemd en zijn maar 700kg zwaar. In de afzetwereld worden ze alleen gebruikt als ze aan elkaar vastzitten dmv een pen/oog verbinding. Deze verbinding maakt juist de starheid van het geheel, los neergezet zijn ze geen belemmering voor een vrachtauto.
Ik durf te beweren dat de gemiddelde zandauto een ashoogte heeft die over het blok heen gaat als deze is omvergeduwd.

Over het algemeen zal het niet eens opvallen. Kijk maar eens om je heen hoeveel vrachtauto's er rijden met de kraan open op het bed of in de bak. En om deze losse blokken op te pakken ben je nog geen twee minuten bezig zonder af te stempellen.
Auto's zoals bijv.


Ik gok dat je de Berlijnse betonblokken misschien wel weg kan trekken met een SUV en een stevige ketting.

Als je zware betonblokken plaatst als een anti-terreurmaatregel is het altijd een onderdeel van een pakket aan anti-terreurmaatregelen. Als je niet onmiddelijk ziet dat er een vrachtwagen aan de slag gaat met je betonblokken kan deugen je anti-terreurmaatregelen niet; agenten ter plaatse moeten het zien en 24/7 cameratoezicht op terreurgevoelige lokaties is ook niet vreemd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #74 Gepost op: 31 december 2016, 06:42:45
Citaat
De Amerikaanse stad New York gaat extra maatregelen nemen om de overgang van oud op nieuw veilig te laten verlopen. In de buurt van Times Square worden vrachtwagens vol zand gezet, om scenario’s zoals in Berlijn te voorkomen.

http://nieuws.vtm.be/buitenland/220082-trucks-met-zand-ny-tegen-aanslag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #75 Gepost op: 31 december 2016, 06:44:52
Dick Teske @DTpersfoto
Heel goed dit, veiligheidsmaatregelen boulevard Scheveningen tegen terrorisme tijdens oud en nieuw !



RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #76 Gepost op: 6 januari 2017, 08:12:42
Onder zware beveiliging worden vanavond (donderdag 5-1-17) in veel steden in Spanje de Driekoningenoptochten gehouden. Er is veel politie op straat en met de recente aanslagen in Berlijn en Nice in het achterhoofd worden de steden afgesloten voor vrachtwagens.lees verder

zie ook http://www.demorgen.be/buitenland/driekoningen-onder-zware-voorzorgen-in-spanje-vrachtwagens-verboden-in-madrid-en-barcelona-b5187c45/


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #78 Gepost op: 20 januari 2018, 13:24:19
schijnveiligheid, zeker als ze zo dicht bij een terras staan.
Een vrachtauto met 50km/h kan deze blokken gewoon aan de kant schuiven omdat er geen cohesie is, een tweede is dat wanneer een vrachtauto zijdelings tegen deze blokken aanrijdt hij kan kantelen en bovenop het terras terecht komt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #79 Gepost op: 20 januari 2018, 14:14:52
schijnveiligheid, zeker als ze zo dicht bij een terras staan.
Een vrachtauto met 50km/h kan deze blokken gewoon aan de kant schuiven omdat er geen cohesie is, een tweede is dat wanneer een vrachtauto zijdelings tegen deze blokken aanrijdt hij kan kantelen en bovenop het terras terecht komt.

Inderdaad, een vrachtwagen kan op de (snel)weg makkelijk een vangrail / personenauto om zeep helpen, en dan denken ze dat betonnen blokjes helpen. Het is meer om de burger gerust te stellen, en mocht er een incident gebeuren dat zij zich kunnen beroepen op "we hebben de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, zichtbaar en niet-zichtbaar"