Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen

Auteur Topic: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen  (gelezen 25600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 20 december 2016, 17:17:39
Citaat van: Live link=msg=1468043 date=1482245597


Ik mag toch hopen dat met die extra "hekken" niet de hekken op deze beelden bedoeld worden:



Als je er niet op bedacht bent is toch wel even schrikken als je het filmpje bekijkt, vooral de close-up beelden.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #41 Gepost op: 20 december 2016, 17:46:23
Dranghekken kunnen ook gevaar opleveren. Vluchtroutes zijn hierdoor geblokkeerd en mensen lopen minder verspreid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 20 december 2016, 18:10:08
ISIS calls for more attacks just half an hour after Berlin Christmas market atrocity and follows terror manual instructing fanatics to inflict a devastating lorry 'blood bath'

Citaat
* ISIS magazine said using a vehicle was one of the most lethal methods of attack
* The manual gave Jihadists horrifying tips on how to inflict maximum bloodshed
* ISIS supporters 'have used private messaging to urge more market attacks'
* 12 people were killed when a lorry ploughed through market in Berlin last night

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4052170/ISIS-terror-manual-released-just-weeks-ago-instructed-fanatics-inflict-devastating-blood-bath-plunging-lorry-outdoor-market.html


guest19010

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 20 december 2016, 19:08:36
Zojuist live op het Duitse RTL Nieuws = de 23-jarige Pakistaan is vrijgelaten.
De autoriteiten 'zeggen' dat ze geen andere verdachte persoon of personen op het oog hebben.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #44 Gepost op: 20 december 2016, 22:06:37
De betonblokken die voor extra veiligheid zouden moeten zorgen tijdens de kerstmarkt van het Museumplein, zijn al weer weggehaald. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente.
Eerder vandaag werd er begonnen met het plaatsten van de blokken, maar die zijn vanavond al weer verwijderd.
...

Organisator: eens met de beslissing
'Ik ben het wel eens met de beslissing van de burgemeester, hij kan beter dan ik inschatten of de betonblokken nodig waren en zal het dus wel weten.'
Een aantal betonblokken was vandaag geplaatst. Deze zijn direct weer weggehaald.

Burgemeester Van der Laan is nogal zeker van zijn zaak dat zoiets in Amsterdam niet kan voorkomen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #45 Gepost op: 20 december 2016, 23:15:48
Elke ervaren chauffeur zal dit beamen, betonnen vangrail helpt niet zonder extra maatregelen.

Op een impact snelheid van 80 km/h  heeft een vrachtauto van 40t dezelfde impact als die van een object van +/- 4.000ton. ook de betonnen vangrails hier in Nederland waar we met 50t mogen rijden zijn daar niet tegen bestand. j

Meerdere blokken achter elkaar moeten een wrijvingsqouficient hebben van minimaal 75% per stuk, deze geld dan nog van de originele kracht. 75% van 4.000 is nog steeds 1.000 ton. In mijn voorbeeld spreek ik wel over het meest haalbare, beton op beton met rubber er tussen. Raakvlak van rubber met oppervlak is dan bijna 100%.
Met ZOAB is dat nog geen 35%, dat betekend ook dat de wrijfing dan ineens maar ongeveer 18% is en heeft de auto nog een kracht van meer dan 3.000 ton.

Wat de VS al heeft bewezen, en SA al heel snel heeft overgenomen rondom de paleizen is de draadrail. Een staaldraad van max. 50 m die om de 10m opnieuw begint. Dat betekend dat je op 50m 10 bevestigingspunten hebt. Met een staaldraad van doorsnee 2cm heb je een stopkracht die een F14 kan stoppen op 1 draad. Dat is als ik het goed heb gelezen 2100 ton op impact.

Maar staal is duur, beton ongeveer maar 7% de kostprijs van beton.

Eerste lijn veiligheid is in mijn ogen het voorkomen van groot verkeer bij evenementen, maar niet alleen vanwege aanslagen. Bij evenementen komen jaarlijks meer dan 100 mensen om door grote voertuigen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 20 december 2016, 23:16:53
Citaat van: RAdeR link=msg=1468099 date=1482267997
Betonblokken bij kerstmarkt in Amsterdam weer weggehaald

eerder bericht:

Betonblokken moeten kerstmarkt Museumplein extra beveiligen

https://www.youtube.com/watch?v=nRlicgQl5jM
AT5
Gepubliceerd op 20 dec. 2016
Citaat
Er worden vanmiddag betonblokken geplaatst om de kerstmarkt op het Museumplein extra te beveiligen tegen aanslagen zoals in Berlijn gisteravond.

De blokken zullen vanmiddag worden geplaatst aan de kant van het Van Gogh Museumplein. Gisteravond reed een vrachtauto in op een drukke kerstmarkt in Berlijn, daar kwamen twaalf mensen bij om het leven. De blokken moeten een dergelijke aanslag op het Museumplein voorkomen.

'Het moet een dergelijke gek belemmeren'
'We zijn allemaal geschrokken en zijn gaan denken: hoe kunnen we iets dergelijks voorkomen. Het is in Nice gebeurd. In Apeldoorn een aantal jaren geleden en nu in Berlijn', zegt Pim Pronk van de organisatie. 'Als er gereden wordt, moet de snelheid eruit. Het moet een dergelijke gek belemmeren. Maar tegelijkertijd moet de markt bereikbaar blijven. Maar ik heb ook gezegd, ik verwacht geen brand maar er worden wel brandblussers opgehangen'.

Het stadsbestuur liet eerder vandaag al weten dat het dreigingsniveau in Amsterdam nog altijd substantieel is. 'Dit houdt in dat een aanslag ook in Amsterdam reëel dan wel voorstelbaar is', laat een woordvoerder van burgemeester Eberhard van der Laan weten. Over verscherpte maatregelen doet de gemeente zoals gebruikelijk verder geen uitspraken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #47 Gepost op: 20 december 2016, 23:19:08
Je kan perfect met (tijdelijke) chicanes werken waardoor een truck geen 80km/u haalt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 20 december 2016, 23:30:20
Citaat van: Live link=msg=1468043 date=1482245597
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468041

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468124

! No longer available

Citaat van: Live link=msg=1468124 date=1482272887
‘Blokkades om aanslag te voorkomen’

De Telegraaf
Gepubliceerd op 20 dec. 2016
Samen sterk in de hulpverlening!


guest19010

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 21 december 2016, 09:13:32
Citaat van: Vigilant link=msg=1468121 date=1482272348
Je kan perfect met (tijdelijke) chicanes werken waardoor een truck geen 80km/u haalt.

En hoe moet die chicane eruit komen te zien? Zonder dat een vrachtwagen er gewoon rechtdoor, doorheen knalt?