Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen

Auteur Topic: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen  (gelezen 25611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #80 Gepost op: 20 januari 2018, 16:15:52
Precies dezelfde blokken, alleen nu met iets tussenruimte...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #81 Gepost op: 20 januari 2018, 17:13:07
Die op de dam hebben ook tussenruimte, dat is ook het probleem.
Niet voor niets worden "bevers" onderling met elkaar door pen/gat verbinding bevestigd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #82 Gepost op: 21 januari 2018, 11:49:36
De kinetische energie van het voertuig (1/2 mv2) moet binnen een korte tijd worden omgezet in een andere vorm van energie zoals er bijvoorbeeld zijn potentiele energie o.a. veerconstructies, buffers en kantelmechanismen, wrijvingsenergie,vervormings energie etc. of combinaties
Naarmate de massa (m) en de snelheid(v) hoger zijn zal er dus meer energie moeten worden omgezet.
Eenvoudige rechthoekige betonblokken moeten het hebben van de wrijvingsenergie (W=fxN) waarin f de wrijvingscoefficient en N “het gewicht” waarbij de wrijvingscoefficient kan worden verhoogt middels een verankering via pennen, het gewicht van de betonblokken zal in de regel in het niet vallen tov. het gewicht van het voertuig en daarmee het effect van de barriere.
Het meest effectieve lijkt het vergroten van het gewicht middels een gedeelte van het voertuiggewicht zoals de voorwielen op een plateau dat aan de aanvalzijde uitsteekt voor de barriere.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #83 Gepost op: 21 januari 2018, 16:48:18
Die op de dam hebben ook tussenruimte, dat is ook het probleem.
Niet voor niets worden "bevers" onderling met elkaar door pen/gat verbinding bevestigd.

Constructie die er was in Apeldoorn december j.l. met Serious Request / Glazen Huis was optimaal... goed beveiligd tegen gemotoriseerd verkeer. En wel zo dat nooddiensten / leveranciers er wel door zouden kunnen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 26 februari 2018, 18:35:01

RTL Nieuws
Samen sterk in de hulpverlening!


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #85 Gepost op: 26 februari 2018, 22:41:57
Die heb ik afgelopen Festivak beurs zien staan. Vond het wel een fraaie oplossing.
Benieuwd hoe ze performen met tegen een vrachtwagen.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #86 Gepost op: 4 maart 2018, 06:45:58
Een aanval met een vrachtauto kan soms worden gestopt van grote afstand, vanuit een verhoogde positie. Daarvoor heeft de politie geweren nodig. Automatische geweren kunnen ook in allerlei andere situaties van pas komen. Bijvoorbeeld tegen bepaalde andere vormen van terrorisme, en tegen zware, georganiseerde criminaliteit.

Die geweren kunnen worden meegenomen in een kluis in alle grotere politieauto's, samen met reservemagazijnen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw, had de Nederlandse politie al karabijnen, voor bijzondere situaties. Dus dit plan is wat minder nieuw dan het lijkt.
Ik stem links.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #87 Gepost op: 6 maart 2018, 20:00:07
Een aanval met een vrachtauto kan soms worden gestopt van grote afstand, vanuit een verhoogde positie. Daarvoor heeft de politie geweren nodig. Automatische geweren kunnen ook in allerlei andere situaties van pas komen. Bijvoorbeeld tegen bepaalde andere vormen van terrorisme, en tegen zware, georganiseerde criminaliteit.

Die geweren kunnen worden meegenomen in een kluis in alle grotere politieauto's, samen met reservemagazijnen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw, had de Nederlandse politie al karabijnen, voor bijzondere situaties. Dus dit plan is wat minder nieuw dan het lijkt.

Bedoel je machinegeweren, of geweren voor scherpschutters? Lijkt me niet dat die overal door Nederland uitgeleverd moeten worden aan de reguliere agenten op straat. Je moet ook een afweging maken tussen betonnen blokken en andere oplossingen, kijkend naar risico, kosten & is het reeel om bijvoorbeeld bij de dam in Amsterdam 24/7 van die schutters te hebben staan/liggen? Tevens, als het ze (criminelen) niet lukt op manier A, doen we wel manier B. Kijk bijvoorbeeld naar bankovervallen, die zijn in Nederland nihil, dat zijn nu ramkraken geworden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #88 Gepost op: 6 maart 2018, 20:48:41
Gaat sowieso niet werken als je vanaf hoogte schiet, de breking van het glas van een vrachtauto doet de gemiddelde kogel dan behoorlijk van baan veranderen. Ga je op het motorblok proberen te schieten dan heb je wel een groot kaliber nodig om door minimaal 6 lagen van 2 mm plaatwerk ( verflagen niet meegenomen ) heen te komen daar is een formule voor maar ik denk dat diamondback je alles over kan vertellen. Snel uit mijn hoofd is onder 60 graden 6*2 mm gelijk aan 6*3.4 mm en dan reken ik de luchtlagen waarin een kogel kan gaan scherven niet eens mee. Om dan nog een motorblok te penetreren die een minimale wanddikte van 1 cm heeft.....
Overigens is daar ooit ook een aflevering van Mythbusters over geweest en die kwam op busted, het lukte daar pas met een .50 S&W Snyper Isseu en dat betrof een vrachtauto met neus en dus maar 1 laag van nog geen 1.5 mm plaatwerk.

Betonblokken die zijn geschakeld of verankerd ( minimaal 1/3 in de grond ) of contrawerkende schermen ( schermen waarbij men over een  plaat heen moet rijden die onderdeel is van het scherm, waarbij het gewicht van de vrachtauto de weerstand van het scherm vergroot ) blijken volgens testen het meest effectief.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #89 Gepost op: 7 maart 2018, 09:07:14
.

 of contrawerkende schermen ( schermen waarbij men over een  plaat heen moet rijden die onderdeel is van het scherm, waarbij het gewicht van de vrachtauto de weerstand van het scherm vergroot ) blijken volgens testen het meest effectief.

Als je de theorie er op loslaat is dit de meest logische aanpak, de wrijving wordt vergroot door het extra gewicht (van de voorkant) van het voertuig en als ook de wrijvingsweerstand tussen het scherm en het oppervlak ook nog wordt vergroot.