GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016  (gelezen 20472 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Citaat van: Thor link=msg=1462948 date=1480014682
Je zult toch op een of ander punt over het spoor moeten kunnen dus een bestaande overweg, tunnel, viaduct nabij waar de aan te leggen weg naartoe gaat.

Dat klopt en in dit geval is er vlakbij al een beveiligde overweg die kan je dus goed gebruiken tegen minimale kosten. Dat is al snel goedkoper dan de overweg zelf beveiligen en één overweg minder is ook weer een kleiner kans op aanrijdingen en storingen.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
even terug naar het hulpverleningsaspect.

Het viel mij op dat de hulpverleners in de valschaduw van de trein aan het werk waren. Is er gekeken naar de stabiliteit van de trein na het ongeval. Uit ervaring weet ik dat een trein zomaar kan gaan schuiven / kantelen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: PdeGier link=msg=1462951 date=1480015125
even terug naar het hulpverleningsaspect.

Het viel mij op dat de hulpverleners in de valschaduw van de trein aan het werk waren. Is er gekeken naar de stabiliteit van de trein na het ongeval. Uit ervaring weet ik dat een trein zomaar kan gaan schuiven / kantelen.

Ik vermoed dat er in eerste instantie  door de hulpverleners is gekeken naar de beste berikbaarheid van de gewonde passagiers. Schuiven/kantelen kan altijd maar waaraan kun je de boel daar borgen,tegen afschuiven de rails ?en waar beneden op de trein(wielstellen?) en tegen kantelen wat zit er boven om vast te maken.Droog weer vwb het glijden in tegenstelling tot regen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Wat zijn de criteria vwb de aanleg van een bewaakte overgang.
Als ik de dienstregeling bekijk rijden er twee passagierstreinen per half uur op dit traject.
Zwoĺle-Kampen ook twee treinen per half uur, alle overgangen (8?) zijn beveiligd.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: Willem D. link=msg=1462926 date=1480010781
De praktijk is dat alle overwegen tenminste moeten zijn voorzien van het Andreaskruis en het beroemde blauwe schrikhek met witte opschrift. Met de betekenis van deze borden moet je als weggebruiker iets mee doen. Doe je dat niet, dan heb je kans op een zeer slechte dag.
Ook bij deze overweg geldt dat weggebruikers worden gewaarschuwd middels de voor dit type overweg verplicht aanwezige specifieke verkeersborden. Op onderstaande foto is de aanwezigheid goed te zien.
http://imgn.rgcdn.nl/4eb1f054b8044942b6c251c6815ed1d7/opener/Trein-botst-op-tankwagen-en-ontspoort.jpg

Het feit dat veel weggebruikers zich nauwelijks iets aantrekken van verkeersregels wordt schrijnend duidelijk door de enorme hoeveelheid boetes die jaarlijks op tal van deurmatten vallen.

Leuk dat je mijn een foto laar zien waar het enkele andreaskruis (J12) aan één zijde en twee keer links en rechts het schrikhek met waarschuwingsbord (BB19-L met L204 en BB19-R met L204)staat, maar zie op de foto niet de waarschuwingsbakens (J11+BB23-3L, BB23-2L BB23-1L, BB23-1R, BB23-2Ren J11+BB23-3R) voor spoorwegovergangen staan. Deze willen trouwens nog wel eens ontbreken. Daarbij heb ik laatst begrepen dat het enkele andreaskruis (J12) aan beiden zijde van de weg moet staan. Dit geld ook voor het dubbele andreaskruis (J13) voor dubbel of meer sporen overwegen. Daarbij moet de paal waar het andreaskruis aan zit wit met rode strepen zijn en dat lijkt hier niet te kloppen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #115 Gepost op: 29 november 2016, 21:07:13
https://www.youtube.com/watch?v=aB3DyUV7EqI
RTV Noord
Gepubliceerd op 29 nov. 2016
Citaat
De aanpak van de beruchte spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum is een stap dichterbij. ProRail en grondeigenaar Stavenga hebben een pricipe-overeenkomst bereikt over de huur van de grond. Na twee jaar onderhandelen kwamen beide partijen dinsdagochtend alsnog tot een akkoord.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #117 Gepost op: 30 december 2016, 23:43:49
Noodweg gevaarlijke overgang Winsum open

https://www.youtube.com/watch?v=buuSZ5iUVh8
H Meter
Gepubliceerd op 30 dec. 2016
Citaat
WINSUM –Vrijdagmiddag konden de eerste auto’s over de noodweg bij de gevaarlijke spoorwegovergang in Winsum waar het treinongeval vorige maand is gebeurt. Prorail was een maand eerder klaar door het goede weer. De spoorwegovergang is inmiddels afgesloten
Samen sterk in de hulpverlening!