Bevoegdheden toezichthouder OV

Auteur Topic: Bevoegdheden toezichthouder OV  (gelezen 20625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Reactie #20 Gepost op: 20 december 2016, 20:45:59
Citaat van: Live link=msg=1466503 date=1481667041
Interessante discussie...  ::)

Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=100787.0

! No longer available

Laurens Bosch ‏@boschlaurens
Naar aanleiding van het incident  in Spaarndam vorige week volgt morgen een gesprek tussen de betrokken fotografen en de politie.

8:39pm · 20 Dec 2016

Overigens staat de video op privé in afwachting van de uitkomst van het gesprek.
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #21 Gepost op: 22 december 2016, 05:01:26
De boa is niet van het OV maar een boa OR. Indien hij wel domein IV (OV) is dan draagt hij het verkeerde uniform (tenzij schriftelijk toestemming VNG).
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #22 Gepost op: 22 december 2016, 21:10:59
Citaat van: DiNozzo link=msg=1467717 date=1482152374
Met een beetje sociale vaardigheden was deze aanhouding helemaal niet nodig geweest zoals Stefan92 al zegt.

Tja, het (negatieve) beeld wat er over BOA's in het algemeen heerst (Wannabee politieagenten) wordt door deze meneer wel bevestigd. Natuurlijk is het uitermate irritant wanneer een "journalist" je hindert tijdens je werk. Maar hij is vanaf het eerste moment agressief, is alles behalve de-escalerend bezig en begint al meteen te dreigen "dat hij in de handboeien mee gaat".

Over handboeien gesproken. Dat hij hem (terecht) aanhoudt dat kan ik nog begrijpen, maar waarom moet de verslaggever in de boeien?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #23 Gepost op: 22 december 2016, 21:14:12
Citaat van: SpaX link=msg=1468325 date=1482379286
De boa is niet van het OV maar een boa OR. Indien hij wel domein IV (OV) is dan draagt hij het verkeerde uniform (tenzij schriftelijk toestemming VNG).

Achterop het gele hesje wat hij draagt staat toch echt "Veiligheidsteam Openbaar Vervoer" (Zie 1:54). Wat hebben verkeerd geparkeerde fietsen met het OV te maken?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #24 Gepost op: 22 december 2016, 21:55:05
Citaat van: Stefan92 link=msg=1467561 date=1482067856

Bevoegdheden en domeinen
De BOA’s Openbaar Vervoer van de gemeente zijn op grond van de Beleidsregels Buitengewoon
Opsporingsambtenaar bevoegd om bestuurlijk te handhaven op de regelgeving die wordt
genoemd in Domein 4 van deze Beleidsregels, voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening
van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving. Indien zij daarvoor zijn aangewezen,
zijn de BOA’s bevoegd om te handhaven op verordeningen. Zo zijn de BOA’s Openbaar Vervoer
o.a. aangewezen voor handhaving van de APV Amsterdam
.

bron: https://www.amsterdam.nl/publish/pages/768130/vov_arrangement_behorend_bij_het_raamconvenant_november_2015.pdf


Dat convenant is leuk en aardig, en dat daarin staat dat deze BOA's zijn aangewezen voor de handhaving van de APV Amsterdam. Maar in de beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar staat bij 9.3 Domeinlijst IV. Openbaar vervoer:

"De boa openbaar vervoer is bevoegd om te handhaven op de volgende artikelen en wetten voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.

1. Algemene plaatselijke verordeningen, voor zover deze verordeningen samenhangen met het vervoer van personen en voor zover de boa is aangewezen door het bevoegd gezag;"


De gemeente kan deze BOA's dus helemaal niet voor de hele APV aanwijzen, maar slechts voor de verordeningen in de APV die samenhangen het met vervoer van personen.


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 23 december 2016, 15:26:34
Inderdaad, het gebruik van de handboeien lijkt mij niet geoorloofd in deze situatie.
In de instructie staat alleen dat je deze mag gebruiken als er aanleiding is zoals vluchtgevaarlijk, agressief , onvoorspelbaar...

De ambtenaar had op zijn minst kunnen vragen of hij mee ging werken bij zijn aanhouding. Als de verdachte dan 'nee' had gezegd, dan heb je reden om de boeien aan te leggen.
Met alle respect voor de ambtenaar, maar ik denk niet dat hij zijn taak helemaal goed heeft uitgevoerd.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #26 Gepost op: 23 december 2016, 16:00:32
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1468670 date=1482503194

In de instructie staat alleen dat je deze mag gebruiken als er aanleiding is zoals vluchtgevaarlijk, agressief , onvoorspelbaar...

De regelgeving is wel iets ruimer dan dat:
Citaat
Artikel 22 van de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenare
1 De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.
2 De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.
3 De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:
a. de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of
b. de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.

Ik kan op basis van dit ene enkele filmpje niet zeggen dat het gebruik van handboeien niet redelijkerwijs vereist kan zijn geweest met het oog op gevaar voor ontvluchting of gevaar voor bijvoorbeeld de veiligheid van de ambtenaar.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #27 Gepost op: 24 december 2016, 10:10:55
Citaat van: scorpio link=msg=1468498 date=1482437652
Achterop het gele hesje wat hij draagt staat toch echt "Veiligheidsteam Openbaar Vervoer" (Zie 1:54). Wat hebben verkeerd geparkeerde fietsen met het OV te maken?
Een BOA OR is ook bevoegd om te handhaven op een aantal artikelen van de wet en het besluit personenvervoer. Misschien was hij wel bezig op een station en is hij later gebeld door de toezichthouder dat iemand zijn fiets niet los liet?

Hij heeft in ieder geval de bevoegdheden uit domein 1. Daarmee is hij dus bevoegd voor de APV (indien aangewezen)
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #28 Gepost op: 25 december 2016, 01:09:54
Citaat van: SpaX link=msg=1468766 date=1482570655
Een BOA OR is ook bevoegd om te handhaven op een aantal artikelen van de wet en het besluit personenvervoer.

En wat heeft dat besluit te maken met verkeerd geparkeerde fietsen?

Citaat van: SpaX link=msg=1468766 date=1482570655
Misschien was hij wel bezig op een station en is hij later gebeld door de toezichthouder dat iemand zijn fiets niet los liet?

Misschien wel. Maar wat veranderd dat dan?

Citaat van: SpaX link=msg=1468766 date=1482570655
Hij heeft in ieder geval de bevoegdheden uit domein 1.

Een BOA OV heeft in ieder geval de bevoegdheden uit domein 1? Waar staat dat dan?


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #29 Gepost op: 25 december 2016, 16:48:06
Citaat van: scorpio link=msg=1468942 date=1482624594
En wat heeft dat besluit te maken met verkeerd geparkeerde fietsen?
Niks, maar een boa OR kan en mag dus wel optreden tegen verkeerd geparkeerde fietsen. Een BOA OR kan prima deel uitmaken van het veiligheidsteam openbaar vervoer. Gebruik maken van elkaars bevoegdheden en een BOA OR kan hierdoor door prima een BOA OV ondersteunen.

Citaat van: scorpio link=msg=1468942 date=1482624594
Misschien wel. Maar wat veranderd dat dan?
184 SR. Alle boa's zijn hier voor bevoegd. Aan een toezichthouder dien je medewerking te verlenen

Citaat van: scorpio link=msg=1468942 date=1482624594
Een BOA OV heeft in ieder geval de bevoegdheden uit domein 1? Waar staat dat dan?
Ik heb het niet over een BOA OV maar over een BOA OR. Hoe ik weet dat het een BOA OR is? Aangezien het uniform alleen door boa's OR gebruikt mag worden. Het hesje geeft niet aan dat het een BOA OV is maar slechts dat hij deel uitmaakt van het veiligheidsteam OV (Waar ook politie bij zit).
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg