Ervaring kustbrigades met verschillende vaartuigen

Auteur Topic: Ervaring kustbrigades met verschillende vaartuigen  (gelezen 10244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Seabiscuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 27 december 2016, 12:55:55
Hoi allemaal,

Aankomend seizoen gaat bij onze brigade één van de Ribcrafts eruit en wij zijn op zoek naar een nieuw vaartuig.
Vooralsnog overwegen we de keuze voor een waterscooter i.v.m. enkele ondieptes en zandbanken binnen ons bewakingsgebied, en natuurlijk de snelheid en wendbaarheid
waarmee je hulp kan verlenen aan zwemmers en watersporters. Een andere optie is een reddingsvlet (inderdaad heel wat anders), aangezien onze post 's zomers vol loopt
met leden <18 die maar wat graag in een langzamere boot rond tuffen (snelle boot vast ook, maar geen Vaarbewijs hé  ;)).

Nu heb ik de volgende vragen wat betreft een waterscooter:

- Wat zijn jullie ervaringen met waterscooters lanceren (en traileren) in de branding? En met varen in zwaar weer (met name t.o.v. een RIB)?
- Zijn de onderhoudskosten een beetje behapbaar? Wij horen nogal wat verhalen van waterscooters die aan de lopende band stuk gaan.

Uiteraard zijn suggesties voor andere vaartuigen ook welkom. Kwam zelf (na doorspitten van het topic over de vlet) bijvoorbeeld voorbij de Quicksilver 380 HD.
Als je een dergelijke boot aanschaft met het roer aan de achterkant en handmatige trim, dan kom je m.i. ook een stuk makkelijker bij de ondiepe stukken, en zolang
je een dusdanig kleine motor erop zet dat je niet >20 km/u uitkomt ook geschikt voor minderjarigen.

Brand los als je weet van een ander type boot die mogelijk wat voor ons zou zijn.

Ik hoor graag van jullie!




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2016, 13:35:16
Waar wil je het vaartuig gaan inzetten en tot welke weersomstandigheden.

Je hebt het over beperking van de snelheid en daarmee het motorvermogen. Het vaartuig, de rubberboot in dit geval, zal waarschijnlijk onder bepaalde omstandigheden, zeegangscondities, branding, snel het binnengekomen water kwijt moeten en daar heb je de nodige snelheid voor nodig. Als je drenkelingen hebt opgepikt en je moet voor de zee uit terug kan je wel wat snelheid dus vermogen gebruiken, een te beperkt vermogen kan riskant zijn, minder dan 20-25 pk is zeker niet aan te bevelen.
En ter bescherming van de op te pikken drenkelingen en ook de schroef op droogte denken aan een buis om de schroef.


Seabiscuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2016, 14:12:19
Naast het vaartuig dat vervangen moet worden beschikken wij over twee snelle boten, waaronder een Rescue III. Indien we kiezen voor een klein bootje met beperkt vermogen
dan zal deze dus nooit als eerste uitrukeenheid gebruikt worden, maar wel voor preventieve hulpverlening (patrouilleren vooral) en voor het trainen van jeugdleden. Een klein bootje
met het vermogen om harder te gaan dan 20km/u zal van weinig toegevoegde waarde zijn, daar wij daar al twee van hebben, en de minderjarige leden dan alsnog niet zelfstandig kunnen varen.

Vandaar de vragen over de waterscooter; wij vragen ons af of deze veel toegevoegde waarde heeft naast de snelle boten? Kan een waterscooter bijvoorbeeld in zwaarder weer uitrukken
dan, zeg een Rescue III, vanwege zijn wendbaarheid en de verminderde afstraffing van fouten (lig toch 100x liever om met een waterscooter dan een boot, lijkt me)?


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #3 Gepost op: 28 december 2016, 13:50:04
verder vraag ik me af, is het binnen water of is het aan de kust, want als je aan de kust zit, heb je de maas in de wet dat je geen vaarbewijs nodig hebt op zee als je vanaf het strand lanceert, kijk op het binnenwater is bij een snelle boot een vaarbewijs verplicht, maar zolang je niet in een haven komt heb je op zee geen vaarbewijs nodig.


Seabiscuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2016, 15:12:31
Wij zijn zoals de titel doet vermoeden een kustbrigade, maar hebben jaarlijks terugkerende evenementen waarbij we ook op binnenwater opereren.
Daarnaast hebben wij als brigade de eis (naast training e.d.) dat je minimaal 18 jaar moet zijn om zelfstandig als schipper op een snelle boot te mogen varen.
Hierbij is vaarbewijs inderdaad (nog) geen verplichting, maar het is wel wenselijk.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2016, 21:26:37
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1469339 date=1482929404
verder vraag ik me af, is het binnen water of is het aan de kust, want als je aan de kust zit, heb je de maas in de wet dat je geen vaarbewijs nodig hebt op zee als je vanaf het strand lanceert, kijk op het binnenwater is bij een snelle boot een vaarbewijs verplicht, maar zolang je niet in een haven komt heb je op zee geen vaarbewijs nodig.

Ik kan het bewijs even niet vinden op internet, maar volgens mij is dit niet meer zo. Een paar jaar geleden is er volgens mij een brief geweest vanuit de bond dat de wetgeving zou worden aangepast en dat het kustgebied onder BPR zou gaan vallen? In ieder geval ligt er een dringend advies vanuit RN om ook op zee te werken volgens BPR-regels (18 jaar en vaarbewijs, reddingsvest en dodeman), alleen al om als Reddingsbrigade het goede voorbeeld te geven aan anderen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Seabiscuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2016, 12:26:56
Los van de Vaarbewijs vraag, zijn er hier brigades die ervaring hebben met (verschillende modellen) waterscooters?


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2016, 12:48:20
Ja hoor, op Ouddorp hebben we nu onze 2e generatie Waterscooter(s) van Yamaha type Waverunner in gebruik. Voornaamste redenen van de keuzes voor de waterscooter zijn vooral de snelle inzet met maar 1 of twee personen en vanwege ons gebied met erg veel ondieptes en zandbanken. Om een klein beetje op je vragen terug te komen:

Varen in zwaar weer in vergelijking met een RIB: Naast de waterscooters hebben we ook een Ribcraft met 60PK buitenboordmotor. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ik het prettiger/makkelijker vind om in zwaarder weer met een waterscooter uit te varen dan met een RIB. Door het grotere vermogen, meer max. snelheid en het kleinere formaat ben je een stuk wendbaarder in flinke branding. Voor beide vaartuigen hebben we een aantal werkwijzes mbt het traileren (goed/slecht weer) op het strand. Als extra hebben we het geluk dat we nog een uitwijkmogelijkheid hebben naar een werkhaven met trailerhelling om te traileren mocht het op het strand niet lukken.

Om de jeugd (v.a. 16 jaar) op te leiden in varend redden gebruiken we twee Arancia IRB's. Nu een met 20PK, en een met 25PK buitenboordmotor. Hiervoor zijn ze zeer geschikt en uiteraard worden ze ook gewoon gebruikt bij dagelijkse patrouille.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2016, 18:25:40
Citaat van: Seabiscuit link=msg=1469776 date=1483097216
Los van de Vaarbewijs vraag, zijn er hier brigades die ervaring hebben met (verschillende modellen) waterscooters?
Reddingsbrigade Petten heeft recent een Seadoo SAR aangeschaft en daar één strandseizoen mee gedraaid. Je zou daar eens heen kunnen bellen naar wat de ervaringen zijn, tevens hebben ze enkele modellen getest (o.a ook de Quadski). Reddingsbrigade Schoorl bewaakt al enkele jaren met waverunners (geloof ik), ook die zou je eens kunnen mailen en/of bellen. Reddingsbrigade Sint Maartenszee heeft er één op de planning staan.

Los daarvan zou je eens kunnen kijken welke modellen K38 rescue gebruikt en/of bij de Big wave surf wedstrijden worden gebruikt. Die safety teams hebben een bonk aan ervaring. Daarvoor zou je kunnen kijken bij de world surf league, de rescue teams hebben een gigantische exposure als het gaat om reddingen in de branding. Die zullen vast wel weten waarom ze welke waterscooter gebruiken.

Succes met de zoektocht!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2017, 08:14:50
ReddingsBrigade's van Monster en 's-Gravenzande maken beide ook gebruik van zowel waterscooters als Rib's, Rescue II of III en een vlet dus ook daar zou je is informatie in kunnen winnen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!