Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig

Auteur Topic: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig  (gelezen 5543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2016, 13:49:56
Citaat van: Vigilant link=msg=1469523 date=1483014262
...

15 tot 20 jaar lijkt mij een voldoende grote termijn.

Dat is al langer dan de huidige gemiddelde afschrijvingstermijn. Er zijn genoeg voorbeelden, ook in Nederland, waar voertuigen langer meegaan dan 20 jaar. Vooral bij partijen met een commercieel belang, zoals luchthavens en bedrijfsbrandweer korpsen.

Een voorbeeld: De crashtenders van RTHA zijn tussen de 25 en 30 jaar oud. Dit zijn juist voertuigen die weinig gebruikt worden maar het wel altijd moeten doen.  Bij de bedrijfsbrandweer van de SHELL pernis/europoort heeft men pas recentelijk voertuigen vervangen waarvan de oudste de 30 jaar gepasseerd zijn.

Er is tegenwoordig geen geld meer om vrijwilligers te betalen of een tankautospuit in stand te houden.  Maar de tankautospuit wordt wel na 10 jaar vervangen.

Ik ken de wetten van technische/economische levensduur, TCO, ROI etc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2016, 14:04:42
Citaat van: Vigilant link=msg=1469523 date=1483014262
Er zit ook wel verschil tussen de soorten voertuigen. Een tankwagen gaat mogelijks langer mee dan een hoogtewerker. Dat men in Afrika nog plezier heeft van een voertuig is leuk, maar dat zegt niets over het al dan niet terecht vervangen van een voertuigen hier.


De ziekenhuizen sturen ook elk jaar opleggers vol materiaal naar Afrika en het Oostblok. Dan moeten die er ook maar langer mee doen. Bovendien kan je een voertuig van 20 jaar oud ook niet vergelijken met een modern qua actieve veiligheid (wegligging, stabilisatievontrole etc).

15 tot 20 jaar lijkt mij een voldoende grote termijn.

Een Nederlandse brandweerhoogwerker heeft geen zwaar leven. Het is niet zo dat ze dagelijks 8 uur per dag in bedrijf zijn of dat ze overbelast/oneigenlijk gebruikt worden zoals in bedrijfsleven (hoogwerkers voor onderhoud) wel voorkomt.

De Nederlandse brandweerhoogwerker staat het grootste deel van haar leven keurig netjes in een verwarmde, droge stal en mag af en toe even naar buiten, meestal om een patient met brancard voor de ambulancedienst naar beneden tillen, soms om twee man op dak te tillen bij een schoorsteenbrandje of een keer een nachtje voor inzet torenstraal.

Het ding zit ook nogeens keurig in periodiek onderhoud.

De hoogwerkers kunnen ontzettend lang mee echter zal de PR-juf en de directeur veiligheidsregio gaan stuiteren omdat een hoogwerker uit uit 1988 er niet zo gelikt uitziet in de nieuwe promofolder of -video van de veiligheidsregio/brandweer. Nederlandse brandweerregio's vinden het ontzettend belangrijk om innovatief te zijn, op zich kan je zeer innovatief zijn met ouder materieel, echter is het PR-technisch lastiger te verkopen aan het volk dat je state-of-the-art en innovatief bent als je met je 30 jaar oude hoogwerker komt aankakken.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2016, 14:16:15
Leidingen, slangen en materialen verslijten wel gewoon door hoor, ook bij stilstand. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is voor een hoogtewerker, ook al omdat je vrachtwagenchassis dan klaar is om oldtimer te worden.

Belastingsgewijs denk ik dat een nachtje torenstraal spelen zwaarder is dat een week lang straatverlichting vervangen. Er gaat dan mogelijks vele duizenden liters water door de hoogtewerker.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2016, 14:26:34
Citaat van: Vigilant link=msg=1469530 date=1483017375
Leidingen, slangen en materialen verslijten wel gewoon door hoor, ook bij stilstand. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is voor een hoogtewerker, ook al omdat je vrachtwagenchassis dan klaar is om oldtimer te worden.

...

Niets kan zonder onderhoud. Een paar slangen vervangen is iets anders dan een voertuig vervangen. 20 jaar is voor een diesel met weinig kilometers en goed onderhoud goed te doen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2016, 14:30:19
Citaat van: Vigilant link=msg=1469530 date=1483017375
Leidingen, slangen en materialen verslijten wel gewoon door hoor, ook bij stilstand. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is voor een hoogtewerker, ook al omdat je vrachtwagenchassis dan klaar is om oldtimer te worden.

Belastingsgewijs denk ik dat een nachtje torenstraal spelen zwaarder is dat een week lang straatverlichting vervangen. Er gaat dan mogelijks vele duizenden liters water door de hoogtewerker.

Je hebt helemaal gelijk, een hoogwerker heeft het ontzettend zwaar als een een ander voertuig water door de pijpen langs de arm van de hoogwerker pompt en het er vervolgens via het waterkanon in de werkkorf uitkomt. Het is vele malen zwaarder dan dagelijks tientallen keren moeten afstempelen, uitklappen, weer inklappen, enz om straatverlichting te onderhouden.

Ik heb ook nergens gezegd dat een leiding of slang niet kan vergaan door stilstand in de verwarmde, droge garage. Deze onderdelen vervangen (desnoods uit voorzorg vervangen) is goedkoper dan de gehele hoogwerker vervangen.

Ik werk in een land met een jong brandweerkorps, met veel nieuw materieel, het is niet zo dat Rosenbauer garantie geeft dat bij deze voertuigen geen leiding breekt of stekkertje losschiet. Het zegt dus niet dat ouder materieel zorgt voor hogere kans op storing tijdens uitruk/inzet. Ik zie hier regelmatig storingen bij de modernste voertuigen door de automatische afstempelsystemen of elektrische/elektronische afsluiters ipv de 'ouderwetse' handbediende systemen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2016, 16:25:10
De belasting van een waterkanon is zo onbestaande dat er toch maar mooi rekening mee moet worden wat betreft gewicht in korf, vlucht, waterslag/bruuske bewegingen waterkanon...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2016, 16:45:14
Citaat van: Vigilant link=msg=1469573 date=1483025110
De belasting van een waterkanon is zo onbestaande dat er toch maar mooi rekening mee moet worden wat betreft gewicht in korf, vlucht, waterslag/bruuske bewegingen waterkanon...

De meeste brandweerhoogwerkers die ik ken hebben een maximale korfbelasting van 500 kg. Als je de hoogwerker als torenstraal inzet zou je 6 brandweermannen in het bakje kunnen proppen. Als ze een hoogwerker hier inzetten als torenstraal zit er meestal niemand in het bakje, soms 1 of 2 brandweermannen.

Ik weet niet wat er in Nederland of Belgie zo anders is waar men allemaal rekening mee moet houden of waarom je een hoogwerker in 10 jaar of binnen 20 jaar economisch moet afschrijven. De oudste serie hoogwerkers < 30 meter in Qatar is 2 jaar jonger dan de Woerdense hoogwerker. Ze moeten hier nog mee tot 2026 (25 jaar).


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2016, 20:38:54
In Duitsland gaan redvoertuigen meestal wel 25 tot 30 jaar mee.

Met de meeste van 'onze' Hoogwerkers zal dat ook wel lukken, maar de kans op problemen wordt wel groter. Reserve redvoertuigen zijn in Duitsland geen bijzonderheid.

Wat is dat toch altijd met Hilton en storingen en sensoren. Je vraagt je af waarom dat bedrijf uberhaupt nog hoogwerkers opbouwt. Reputatie is toch belangrijk lijkt mij? Ik ben benieuwd welk korps met een Hilton er hierna weer aan de beurt is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2016, 15:16:40
Citaat
Wat is dat toch altijd met Hilton en storingen en sensoren. Je vraagt je af waarom dat bedrijf uberhaupt nog hoogwerkers opbouwt. Reputatie is toch belangrijk lijkt mij? Ik ben benieuwd welk korps met een Hilton er hierna weer aan de beurt is.
Weet jij meer ? Welke voertuig van voertuig fabrikant Hilton hebben dan nog meer dan gemiddeld storingen en problemen met sensoren?
Wie zegt dat de problemen met de hoogwerker niet in het rij gedeelte DAF zitten. Met rem problemen zou ik er ook niet meer mee durven uitrukken. Ken wel een andere Hilton die na 17 jaar problemen begon te geven. Maar daar had de korpsleiding besloten om na 15 jaar de wagen nog vijf jaar langer te houden om de opgelegde bezuiniging te halen. In die laatste 5 jaar kwamen er zoveel reparaties dat het afschrijfbedrag ruimschoots overschreden werd. Daar heeft toen nog een aantal maanden een reserve wagen uit Den Haag gestaan(57). Grootste probleem zat daar in de kabelboom in de mast die slecht geworden was, en problemen met hydraulische ventielen. Opvallend was wel dat het voertuig dat als reserve kwam meer draai uren en inzetten had gedaan in zijn actieve carrière en nog probleemloos door kon.
Kijk naar de Metz Wumags, ook problemen, de VeMa hoogwerkers ook niet vlekkeloos, en zelfs de Bronto hoogwerkers willen wel eens iets niet doen wat de manschappen willen.
Sommige problemen liggen niet aan het apparaat maar aan de gebruiker, het onderhoud of technische opbouw.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 30 december 2016, 15:25:40
Citaat van: tower-ladder link=msg=1469857 date=1483107400
Weet jij meer ? Welke voertuig van voertuig fabrikant Hilton hebben dan nog meer dan gemiddeld storingen en problemen met sensoren?


Sommige mensen kunnen lastig zaken uit het verleden vergeten. Een jaar of wat geleden stonden alle 3 de hoogwerkers van Gooi&Vechtstreek buiten dienst ivm mankementen. Alle 3 Hiltons
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34977.0

En sindsdien rust er hier een smet op het merk Hilton.