Achttien nieuwe tankautospuiten voor Fryslân

Auteur Topic: Achttien nieuwe tankautospuiten voor Fryslân  (gelezen 6034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 30 december 2016, 09:45:19
Rapport 'Schuim en water opnieuw belicht' gepubliceerd
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Rapport-Schuim-en-water-opnieuw-belicht-gepubliceerd.aspx

Onderzoeksrapport Schuim en water opnieuw belicht
Download het onderzoeksrapport
Onderzoeksrapport Schuim en water opnieuw belicht

http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/20150907-BA-Schuim-en-water-opnieuw-belicht.pdf


guest12562

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2016, 09:53:52
Ja het zal wel moeilijk zijn om toe te geven dat je fout zit met je keuze voor DLS, dus gaan ze gewoon door met geld verspillen in dat systeem. De burger weet het niet en vraagt het niet, de gemeente weet het ook niet en als ze vragen stellen komt er een mooi verhaal en gaat de deur weer dicht.

Toegeven dat er een verkeerde keuze is gemaakt en het beter op te pakken lijkt me een veel sterker move, dan wil je jezelf namelijk verbeteren.........


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2016, 10:11:02
Drukluchtschuim
Hierdoor ontstaat een schuimsoort waardoor de slagkracht/bluskracht van een tankautospuit met ongeveer een factor zeven vergroot wordt.

In Eindhoven zijn inmiddels twee van de vier tankautospuiten voorzien van DLS en wordt gewerkt aan de inbouw bij de derde tankautospuit. De eerste ervaringen zijn over het algemeen zeer positief. Wel is het belangrijk om te realiseren dat DLS geen vervanger van het standaard blusmiddel 'water met hogedrukstraal' is. DLS is een bijzonder goede aanvulling op de bestaande middelen, waarbij je per inzet moet bepalen of je het wel of niet gebruikt.

Ook het brandweerkorps van Eersel heeft DLS gebruiksgereed op het voertuig zitten.

http://www.brandweer.nl/brabant-zuidoost/actueel/nieuws/@6232/drukluchtschuim

Opmerkelijk die verschillende/uiteinlopende ervaringen/waarderingen mbt dat drukluchtschuim etc.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 30 december 2016, 12:04:15
Apart dat ze in Eindhoven DLS zien als een aanvullend blusmiddel, dan vraag ik me af of je je geld niet beter kunt besteden. Ik vindt het namelijk een nogal dure aanvulling om als blusmiddel te gebruiken. En ik ben het met Tower-ladder en Breathe eens. Als een regio eenmaal de foute weg in is geslagen is het lastig om nu in ene terug te keren en andere TSen aan te schaffen met LD en HD of zoals in Utrecht met slangbundels lage druk. Wat dat betreft heeft de regio Friesland zich behoorlijk in de vingers gesneden met die TSen. :-X


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2016, 12:33:21
Het komt omdat er helemaal geen sprake is van brandweer Nederland http://www.brandweernederland.nl/wie_zijn_we/. In werkelijkheid hebben we in ons piepkleine landje 25 eilandjes die allemaal innovatief bezig zijn het wiel opnieuw uit te vinden en elkaar de hut uit te concurreren omdat ze allemaal de beste brandweer van Nederland willen zijn.

Naast de 25 veiligheidsregio's moet de Nederlandse belastingbetaler ook nog geld aftikken voor een zelfstandig bestuursorgaan het IFV. Bij het IFV werken mensen die geacht worden brandweerkundig onderzoek uit te voeren en uiteraard brandweer Nederland te voorzien van wetenschappelijke onderbouwing.

In Nederland is het normaal om volstrekt schijt te hebben aan de burger en alle mensen die iets kunnen en weten. De brandweerman in hart en nieren wordt helemaal niets gevraagd of komt in de problemen als ze ongevraagd een mening geven. Bij de 25 veiligheidsregio's houden ze van diversiteit; je trapt zoveel mogelijk echte brandweermensen uit de top om ruimte te maken voor de instroom van gesjeesde politiemanagers die het veld moesten ruimen door de reorganisatie van de politie, gymnastiekjuffrouwen, logistieke medewerkers, verandermanagers, bestuurskundigen en communicatiedeskundigen. Deze kanjers hebben geen behoefte aan een uitrukdienst omdat ze er geen vat op kunnen krijgen door het gebrek aan kennis. Je kan geen baasje zijn als je geen grip op de zaak hebt vandaar dat er binnen brandweer Nederland het middenkader op kantoor als een kankergezwel groeit en de uitrukdienst steeds verder sneuvelt.

De kanjers in de top van de veiligheidsregio bepalen gewoon dat DLS een beter blusmiddel is. In een normaal land zou het logisch zijn dat het IFV het antwoord geeft en heel brandweer Nederland zich daar aan zal houden. In Nederland huur je gewoon op kosten van de belastingbetaler een externe deskundige (in Veiligheidsregio Zeeland je eigen vriendjes) in voor een schunnig hoog tarief. De externe deskundige geeft zijn advies, de veiligheidsregio hoeft het niet eens openbaar te maken en als je geluk hebt geeft de toezichthouder gewoon haar fiat, immers de inspectie heeft al regelmatig bij dekkingsplannen op voorhand akkoord gegeven in afwachting van brandweerkundige onderbouwing (die ondanks aandringen niet altijd wordt aangeleverd door de veiligheidsregio's).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2016, 13:09:47
Na de eerste aanval met DLS brand kelders Kelders te Leeuwarden waren de brandweerlieden in de veronderstelling dat de brand uit was.
Zie een van de filmpjes over deze uiteindelijk zeer grote brand waar de brandweerlieden de DLS spuiten de spuiten lieten na de eerste aanval kennelijk in hun ogen bedwongen was en vervolgens de hele boel volledig in de fik ging.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #16 Gepost op: 30 december 2016, 17:25:39
Volgens mijn gegevens dachten ze helemaal niet dat de brand uit was. Ik haal dit uit de diverse onderzoeken die er geweest zijn. Ongeacht wat we van DLS vinden, vind ik dit een unfaire uitspraak ten opzichte van mijn collega's in Leeuwarden.

Citaat van: Thor link=msg=1469797 date=1483099787
Na de eerste aanval met DLS brand kelders Kelders te Leeuwarden waren de brandweerlieden in de veronderstelling dat de brand uit was.
Zie een van de filmpjes over deze uiteindelijk zeer grote brand waar de brandweerlieden de DLS spuiten de spuiten lieten na de eerste aanval kennelijk in hun ogen bedwongen was en vervolgens de hele boel volledig in de fik ging.

Ik snap ook niet waarom Friesland door gaat met DLS. Is dit naast HD en LD? Doet men dit naast HD of ter vervanging van HD? En ziet men DLS als goed middel voor de binneninzet of zien ze het als aanvullend blusmiddel? Dat laatste zou ik nog kunnen begrijpen als de risico's in Friesland om schuim vragen. Maar dan is LD of HD schuim volgens mij goedkoper, maar misschien kan iemand anders daar meer over vertellen. Als men DLS in Friesland als hét middel voor de binneninzit dan hebben ze blijkbaar de rapporten die over het koelend vermogen zijn verschenen niet gelezen of begrepen.

Dat je niet op een keuze terug komt ben ik niet mee eens. Het zou juist dapper zijn als je je verkeerde keuze toe geeft en bij aanschaf van nieuw die verkeerde keuze terug draait. Dat hoeft niet te betekenen dat je bestaande auto's laat ombouwen. Je  kunt die uitfaseren. DLS is natuurlijk ook niet helemaal slecht in eens.


guest12562

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 december 2016, 17:29:26
Citaat van: Breathe link=msg=1469739 date=1483088032
Toegeven dat er een verkeerde keuze is gemaakt en het beter op te pakken lijkt me een veel sterker move, dan wil je jezelf namelijk verbeteren.........

Precies wat ik zeg!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2016, 17:39:39
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1469899 date=1483115139
Volgens mijn gegevens dachten ze helemaal niet dat de brand uit was. Ik haal dit uit de diverse onderzoeken die er geweest zijn. Ongeacht wat we van DLS vinden, vind ik dit een unfaire uitspraak ten opzichte van mijn collega's in Leeuwarden

Even het bewuste filmpje bekijken,dan zie je hoe het ging.

N.B. De eventuele "herontsteking" na een DLS blussing was toen waarschijnlijk nog niet algemeen bekend.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #19 Gepost op: 30 december 2016, 19:04:32
Wat is er eigenlijk geworden van ifex?