ECG door leken

Auteur Topic: ECG door leken  (gelezen 31861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Gepost op: 27 november 2016, 14:06:45
Citaat van: baksteen link=msg=1463014 date=1480070373
Dus.......

Volgens mij staat het iedereen vrij om EH-diensten aan te bieden die begrenst zijn, of juist opgerekt zijn, door de kennis, kunde en wettelijk bepaalde kaders.
De zinsnede  een draagbare hartmonitor, gericht op EHBO snap ik niet en ben bang dat er iets teveel opgerekt gaat worden.

Gewoon bij een onwelwording zelf een hart filmpje maken, beoordelen en dan wel of niet insturen ;)




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2016, 18:16:09
Citaat van: robin89 link=msg=1463283 date=1480252005
Gewoon bij een onwelwording zelf een hart filmpje maken, beoordelen en dan wel of niet insturen ;)

Zou niet weten wat ik als EHBO-er met zo'n ding moet doen, de huidige richtlijnen stellen ....
aanroepen / schudden geen reactie is 112 en dan pas verder, doet het SO het niet (geen ademhaling) dan ga ik reanimeren doet het SO het nog wel dan bewaak je de ademhaling en gaat het SO stabiel in afwachting van de ambu.... wat moet ik in deze situatie met een monitor.

Is een SO onwel dan is volgens de huidige richtlijnen 112 observeren / controleren of het SO bij kennis blijft (zo nee wederom 112 en stabiel en zo nodig reanimeren) en we wachten verder al controlerend op de ambu.... ook hier zie ik geen meer waarde in een monitor

Verder is het net de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 27 november 2016, 18:39:04
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1463299 date=1480266969
Zou niet weten wat ik als EHBO-er met zo'n ding moet doen, de huidige richtlijnen stellen ....
aanroepen / schudden geen reactie is 112 en dan pas verder, doet het SO het niet (geen ademhaling) dan ga ik reanimeren doet het SO het nog wel dan bewaak je de ademhaling en gaat het SO stabiel in afwachting van de ambu.... wat moet ik in deze situatie met een monitor.

Is een SO onwel dan is volgens de huidige richtlijnen 112 observeren / controleren of het SO bij kennis blijft (zo nee wederom 112 en stabiel en zo nodig reanimeren) en we wachten verder al controlerend op de ambu.... ook hier zie ik geen meer waarde in een monitor

Verder is het net de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken

Je kan er als leek helemaal niks mee, behalve interessant doen en gevaarlijke situaties veroorzaken voor je medemens.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2016, 18:59:15
Ik ken dokterassistentes die al jarenlang bijna elke dag meerdere hartfilmpjes maken, EN ook EHBO-er zijn.
Zij hebben een schat aan kennis en ervaring op dat gebied.

Gelukkig beoordeelt en veroordeelt men op dit forum alleen in zwart-wit, en niet in grijstinten, laat staan in kleuren.
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 27 november 2016, 19:10:00
Citaat van: Willem D. link=msg=1463307 date=1480269555

Ik ken dokterassistentes die al jarenlang bijna elke dag meerdere hartfilmpjes maken, EN ook EHBO-er zijn.

Zij hebben een schat aan kennis en ervaring op dat gebied.

Gelukkig beoordeelt en veroordeelt men op dit forum alleen in zwart-wit, en niet in grijstinten, laat staan in kleuren.


Willem,

Dat kun je toch niet met droge ogen aanvoeren als argument. Wat is dan die schat een kennis en ervaring? Dat ze een paar plakkertjes juist weten te bevestigen. Kunnen ze het ECG dan beoordelen en durft er dan iemand een (medisch) beleid aan te koppelen?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2016, 19:29:08
Willem met alle respect maar een EHBO vereniging is (erg kort door de bocht) niks meer of minder dan een clubje nitwitten met iets meer kennis dan de gemiddelde burger. Dat er binnen zo'n club een aantal personen verkeerd die nog iets meer kennis van zaken hebben dan het gros van de leden doet daar niets aan af, je kennis wordt niet verreikt met een monitor of ambu gelijkende kleding.

Met de aanschaf van dergelijke apparatuur bevindt je je op een hellend vlak (in aflopende richting) wat is de volgende stap....
- kledinglijn gelijkend op ambu
- monitor
 volgende stap is een ambu gericht op de EHBO.... ???  :-\       98uiye

Krijg een klein beetje een standaard buiten dejavu hiervan
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 november 2016, 19:44:43
Citaat van: Expert link=msg=1463311 date=1480270200
Kunnen ze het ECG dan beoordelen en durft er dan iemand een (medisch) beleid aan te koppelen?

Beoordelen doet het ECG apparaat zelf al en print het erbij op het ECG. De ehbo'er zal enkel nog de uitspraak van de diverse afwijkingen moeten trainen om op niveau met de cardioloog te kunnen overleggen.  ::)


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2016, 19:46:12
Ik ken dokterassistentes die al jarenlang bijna elke dag meerdere hartfilmpjes maken, EN ook EHBO-er zijn.
Zij hebben een schat aan kennis en ervaring op dat gebied.

Gelukkig beoordeelt en veroordeelt men op dit forum alleen in zwart-wit, en niet in grijstinten, laat staan in kleuren.
 98uiye

Willem,

Sorry, maar dit ga je toch niet serieus stellen.
De gemiddelde doktersassistente heeft echt geen verstand van het interpreteren van een ECG met het daarbij behorende behandelplan. Past ook niet binnen haar taakomschrijving.  

Tenminste: ik kom ze niet tegen in de praktijk...

Enig idee wat er allemaal komt kijken bij ECG interpretatie?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2016, 19:51:03
Transcutaan pacen en cardioversie in de EHBO-tent met een beetje paracetamol of ibuprofen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2016, 19:53:23
Citaat van: Embalage link=msg=1463316 date=1480272372
Willem,

Sorry, maar dit ga je toch niet serieus stellen.
De gemiddelde doktersassistente heeft echt geen verstand van het interpreteren van een ECG met het daarbij behorende behandelplan. Past ook niet binnen haar taakomschrijving.  

Tenminste: ik kom ze niet tegen in de praktijk...


Doktersassistenten leren ook geen ECG-interpretatie. Je mag al blij zijn als ze een zeikstripje voor glucose juist kunnen interpreteren.