ECG door leken

Auteur Topic: ECG door leken  (gelezen 31807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 27 november 2016, 20:09:26
Citaat van: Expert link=msg=1463311 date=1480270200
Willem,

Dat kun je toch niet met droge ogen aanvoeren als argument. Wat is dan die schat een kennis en ervaring? Dat ze een paar plakkertjes juist weten te bevestigen. Kunnen ze het ECG dan beoordelen en durft er dan iemand een (medisch) beleid aan te koppelen?
Citaat van: oma link=msg=1463319 date=1480272803
Doktersassistenten leren ook geen ECG-interpretatie. Je mag al blij zijn als ze een zeikstripje voor glucose juist kunnen interpreteren.
Citaat van: Embalage link=msg=1463316 date=1480272372
Willem,

Sorry, maar dit ga je toch niet serieus stellen.
De gemiddelde doktersassistente heeft echt geen verstand van het interpreteren van een ECG met het daarbij behorende behandelplan. Past ook niet binnen haar taakomschrijving.  

Tenminste: ik kom ze niet tegen in de praktijk...

Enig idee wat er allemaal komt kijken bij ECG interpretatie?

Behoorlijk degenererend richting ALLE dokterassistenten. Vinden zij ongetwijfeld erg leuk dit soort uitspraken.
Mondspoelen met zeep voordat je een leger van zeer boze doktersassistentes over je heen krijgt. 98uiye

Vele dokterassistenten krijgen weldegelijk ECG cursussen. Kwestie van goed orienteren bij huis- en keurings artsen en op de poly long en hartziekten.
Ik wil ook de eerste de beste dokterassistente nog wel zien die op eigen houtje een patient van informatie over het gemaakte ECG verteld.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #11 Gepost op: 27 november 2016, 20:21:56
Citaat van: Willem D. link=msg=1463322 date=1480273766

Behoorlijk degenererend richting ALLE dokterassistenten. Vinden zij ongetwijfeld erg leuk dit soort uitspraken.
Mondspoelen met zeep voordat je een leger van zeer boze doktersassistentes over je heen krijgt. 98uiye

Vele dokterassistenten krijgen weldegelijk ECG cursussen. Kwestie van goed orienteren bij huis- en keurings artsen en op de poly long en hartziekten.
Ik wil ook de eerste de beste dokterassistente nog wel zien die op eigen houtje een patient van informatie over het gemaakte ECG verteld.


Waarom is dat nou denigrerend? Het ontbreekt mij heus niet aan respect voor deze mensen. Net zo min als mijn respect voor EHBO'ers. Ik stel hun goede intenties niet ter discussie, maar wel hun competentie om een ECG te interpreteren, een conclusie te verbinden aan het ECG en het vermogen om een adequaat vervolgbeleid in te stellen. Gaat de dokters-assistente annex EHBO'er dan roepen: "laat die ambulance maar zitten, want het ECG is normaal".


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 27 november 2016, 20:31:23
Ik blijf het zeer bijzonder vinden dat er sommigen menen te denken dat leken, EHBO-ers en dokterassistenten ECG's willen beoordelen en derhalve geen professionele hulp willen inschakelen.
Deze opmerkelijke gedachtekronkel is voer voor .....
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #13 Gepost op: 27 november 2016, 20:53:42
Citaat van: Willem D. link=msg=1463325 date=1480275083
Ik blijf het zeer bijzonder vinden dat er sommigen menen te denken dat leken, EHBO-ers en dokterassistenten ECG's willen beoordelen en derhalve geen professionele hulp willen inschakelen.
Deze opmerkelijke gedachtekronkel is voer voor .....
Zo opmerkelijk is dat niet... De geleerden hier komen er niet mee, een paar EHBO'ers komen met dit idee. Een clubje uit Amstelveen wil namelijk zo'n ding graag hebben, en jij verdedigd hier e.e.a. door de doktersassistenten erbij te betrekken. Dat (de) Expert(s) je hier uit de droom helpen is niet denigrerend, dat is kennis en kunde.

Als de "leken, EHBO-ers en dokterassistenten" de ECG's niet zelf willen beoordelen en/of daarmee de professionele hulp onthouden, wat moeten ze dan in godsnaam met dat apparaat? Als je hem niet gebruikt, waarom wil je hem dan hebben, anders dan dat het leuk/interessant/stoer/... staat?!?!

Ik maak ook "dagelijks" meerdere ECG's. Ik ben en vaardig en soort-van ervaren in. Ik ben minstens zo ervaren in het afscheuren van het velletje en het (in een vloeiende beweging) voorschotelen aan de verpleegkundige. Ik heb namelijk geen enkel idee dat ik ook maar enigszins het papiertje kan beoordelen. Ook al heb ik er inmiddels zo velen gezien, en kan ik ook inmiddels echt wel eens de extreme afwijkingen waarnemen. Maar beoordelen begin ik niet aan. Ken je plek!
Mocht ik zonder collega ooit eens ergens als passant bij terecht komen, zou ik dan ook geen behoefte hebben aan de mij bekende monitor. Ik zou hem met gemak en zonder vertraging kunnen aansluiten, maar ik kan er niets mee. Ook ik ben dan simpelweg aangewezen op "handje vasthouden, lief toespreken en hopen op snel een busje voor de deur"...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #14 Gepost op: 27 november 2016, 21:32:57
Citaat van: Rhonus link=msg=1463332 date=1480276422
Zo opmerkelijk is dat niet... De geleerden hier komen er niet mee, een paar EHBO'ers komen met dit idee. Een clubje uit Amstelveen wil namelijk zo'n ding graag hebben, en jij verdedigd hier e.e.a. door de doktersassistenten erbij te betrekken. Dat (de) Expert(s) je hier uit de droom helpen is niet denigrerend, dat is kennis en kunde.

Als de "leken, EHBO-ers en dokterassistenten" de ECG's niet zelf willen beoordelen en/of daarmee de professionele hulp onthouden, wat moeten ze dan in godsnaam met dat apparaat? Als je hem niet gebruikt, waarom wil je hem dan hebben, anders dan dat het leuk/interessant/stoer/... staat?!?!

Ik maak ook "dagelijks" meerdere ECG's. Ik ben en vaardig en soort-van ervaren in. Ik ben minstens zo ervaren in het afscheuren van het velletje en het (in een vloeiende beweging) voorschotelen aan de verpleegkundige. Ik heb namelijk geen enkel idee dat ik ook maar enigszins het papiertje kan beoordelen. Ook al heb ik er inmiddels zo velen gezien, en kan ik ook inmiddels echt wel eens de extreme afwijkingen waarnemen. Maar beoordelen begin ik niet aan. Ken je plek!
Mocht ik zonder collega ooit eens ergens als passant bij terecht komen, zou ik dan ook geen behoefte hebben aan de mij bekende monitor. Ik zou hem met gemak en zonder vertraging kunnen aansluiten, maar ik kan er niets mee. Ook ik ben dan simpelweg aangewezen op "handje vasthouden, lief toespreken en hopen op snel een busje voor de deur"...
Als ambulancechauffeur ben je net als doktersassistenten medisch assisterend als leek, onder direct toezicht van een medisch verantwoordelijke.
Je geeft aan je plek te kennen, dat is goed. Dat zullen doktersassistentes net als jij ook doen vanuit hun beroepsethiek, competenties en bevoegdheden.
Vergeet ook niet dat ook artsen en verpleegkundigen regelmatig buiten hun eigen bevoegdheden treden en daarop afgerekend (zullen) worden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #15 Gepost op: 27 november 2016, 22:05:11
Citaat van: Willem D. link=msg=1463335 date=1480278777
Als ambulancechauffeur ben je net als doktersassistenten medisch assisterend als leek, onder direct toezicht van een medisch verantwoordelijke.
Je geeft aan je plek te kennen, dat is goed. Dat zullen doktersassistentes net als jij ook doen vanuit hun beroepsethiek, competenties en bevoegdheden.
Vergeet ook niet dat ook artsen en verpleegkundigen regelmatig buiten hun eigen bevoegdheden treden en daarop afgerekend (zullen) worden.

Bijna goed.

Als ambulancechauffeur treedt ik op als professional. Zodra mijn MDT op "Buiten Dienst" staat en ik mijn eigen kloffie weer aan heb, ben ik weer de leek. Daar zit een essentieel verschil.

Maar wat probeer je nu te zeggen? Jij haalt doktersassistenten in deze discussie over EHBO'ers en ECG. Als de kenners hier terecht opmerken dat ook deze groep niets te zoeken hebben bij zelfstandige ECG interpretatie en vervolgbeleid, noem je dat denigrerend. Maar als het in context wordt gezet,  begin je weer over je stokpaardje "iedereen is leek", en kennen de assistentes hun ethiek etc. Een hoop bla-bla, maar wat wil je nou precies zeggen?

Concreet gevraagd:
Vind jij het goed of niet dat een EHBO-club (met leden met hun verschillende achtergronden) met dergelijke apparatuur uitgerust wordt?
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 27 november 2016, 22:34:35
Citaat van: oma link=msg=1463317 date=1480272663
Transcutaan pacen en cardioversie in de EHBO-tent met een beetje paracetamol of ibuprofen.
  jep en dan gewoon een overdrachtje acute zorg schrijven met eerste hulp geen vervoer erbij. Tel uit je winst.. :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 27 november 2016, 22:37:31
Citaat van: Willem D. link=msg=1463335 date=1480278777
Als ambulancechauffeur ben je net als doktersassistenten medisch assisterend als leek, onder direct toezicht van een medisch verantwoordelijke.
Je geeft aan je plek te kennen, dat is goed. Dat zullen doktersassistentes net als jij ook doen vanuit hun beroepsethiek, competenties en bevoegdheden.
Vergeet ook niet dat ook artsen en verpleegkundigen regelmatig buiten hun eigen bevoegdheden treden en daarop afgerekend (zullen) worden.

De essentie van de laatste insunuerende zin ontgaat me eigenlijk een beetje, verklaar je nader....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #18 Gepost op: 27 november 2016, 23:22:22
Zijn we nu serieus een discussie aan het voeren over het interpreteren van een ECG door een EHBO'er omdat er tussen alle doktersassistente(s) mensen zitten die een ECG kunnen beoordelen? Het moet toch echt niet gekker worden


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #19 Gepost op: 28 november 2016, 00:16:33
Citaat van: Willem D. link=msg=1463335 date=1480278777

Als ambulancechauffeur ben je net als doktersassistenten medisch assisterend als leek, onder direct toezicht van een medisch verantwoordelijke.

Je geeft aan je plek te kennen, dat is goed. Dat zullen doktersassistentes net als jij ook doen vanuit hun beroepsethiek, competenties en bevoegdheden.
Vergeet ook niet dat ook artsen en verpleegkundigen regelmatig buiten hun eigen bevoegdheden treden en daarop afgerekend (zullen) worden.


Citaat van: Rhonus link=msg=1463339 date=1480280711

Maar wat probeer je nu te zeggen? Jij haalt doktersassistenten in deze discussie over EHBO'ers en ECG. Als de kenners hier terecht opmerken dat ook deze groep niets te zoeken hebben bij zelfstandige ECG interpretatie en vervolgbeleid, noem je dat denigrerend. Maar als het in context wordt gezet,  begin je weer over je stokpaardje "iedereen is leek", en kennen de assistentes hun ethiek etc. Een hoop bla-bla, maar wat wil je nou precies zeggen?


Ik sluit me hier bij aan. Ik begrijp namelijk helemaal niets van deze tekst. Wat bedoel je hemelsnaam te zeggen wanneer je stelt dat artsen en verpleegkundigen regelmatig buiten hun eigen bevoegdheden treden. Met alle respect.., maar een dokters-assistente is toch echt even iets anders dan een verpleegkundige of een arts.

Wat probeer je nou te zeggen?