Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 39389 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Embalage link=msg=1463518 date=1480356828
Dus: blijf met je poten van deze materie af als EHBO-er. Het is niet je taak, je bent er niet voor opgeleid en je bent er niet voor bevoegd.

Het gaat uiteindelijk niet eens om of het juridisch wel of niet mag. Ik mis in dit soort discussies te vaak het belang van de patient/slachtoffer.

Iemand met pijn op de borst op een evenement ziet de EHBO-ers in ambulancekleding. Als deze persoon zegt pijn op de borst te hebben krijg je er nog meer vertrouwen in dat je in deskundige handen bent als ze een echte monitor gaan aansluiten tot je er achter komt dat de 'dokter' of 'broeder' niet komt met een diagnose en niets doet aan je klachten omdat het een leek/EHBO-er is.

Vijf minuten later komen er weer twee in gelijksoortige kleding aanrennen met een monitor. Je moet ze dan eerst vragen of ze wel echt zijn. Je vraagt de mensen van de ambulancedienst of ze zich eerst even willen legitimeren. Je komt er dan als patient achter dat de Nederlandse ambulancedienst zich niet kan legitimeren.  ;)

Samenvattend:

Patient in totale verwarring, onzekerheid en bedonderd op een kwetsbaarmoment

Ambulancepersoneel het onnodig moeilijk gemaakt omdat patient wantrouwend is geworden.

EHBO-er heeft zijn gloriemoment 5 minuten gehad omdat hij in echt heel even doktertje of verpleegstertje heeft mogen spelen.




Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2016, 19:48:21
Je komt er dan als patient achter dat de Nederlandse ambulancedienst zich niet kan legitimeren.  ;)

Hahaha! Touché........... 😂


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2016, 19:52:13
Citaat van: Embalage link=msg=1463529 date=1480358901
Hahaha! Touché........... 😂

Nationaal terreurcoordinator en vetbetaalde adviseurs bij de nationale politie hebben ze wel, op de werkvloer kan geen agent bepalen of hij te maken heeft met een paar terroristen in ambulancekleding met ambulancevoertuig of met de echte ambulancedienst.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2016, 19:56:02
Nationaal terreurcoordinator en vetbetaalde adviseurs bij de nationale politie hebben ze wel, op de werkvloer kan geen agent bepalen of hij te maken heeft met een paar terroristen in ambulancekleding met ambulancevoertuig of met de echte ambulancedienst.

Gelukkig is de hoogste man van "de beste Veiligheidsregio van Nederland wél goed herkenbaar" 😉


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2016, 20:02:07
Citaat van: Embalage link=msg=1463535 date=1480359362
Gelukkig is de hoogste man van "de beste Veiligheidsregio van Nederland wél goed herkenbaar" 😉


Die zit na een terreuraanslag veilig boven in de Euromast te Grip-tweeën met de OvD-scheepvaartszorg en een twitterende persjuffrouw.


Trein2000

  • geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • geïnteresseerde
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2016, 21:44:52
Citaat van: oma link=msg=1463532 date=1480359133
Nationaal terreurcoordinator en vetbetaalde adviseurs bij de nationale politie hebben ze wel, op de werkvloer kan geen agent bepalen of hij te maken heeft met een paar terroristen in ambulancekleding met ambulancevoertuig of met de echte ambulancedienst.
Kan de ambulancedienst in qatar dat wel? En zo ja hoevaak doen jullie dat?
(Legitimeren bedoel ik dan)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 28 november 2016, 21:52:20
Citaat van: Embalage link=msg=1463526 date=1480358424
Dit forum staat vol met beweringen van EHBO-ers die het normaal vinden dat ze saturatie meten, glucose meten, nekkragen aanbrengen, wervels palperen, ECG's maken etc etc.
Schat dat 99,999% van alle EHBO-ers, BHV-ers en andere leken hulpaanbieders deze genoemde handelingen niet uitvoeren bij een eerstehulpverlening op straat, op het bedrijf of elders.

Uitzondering op het verrichten van een aantal (medische) handelingen vormen bijvoorbeeld mantelzorgers (waarschijnlijk of per ongeluk in het bezit van een EHBO diploma) die van een arts gedegen instructies hebben gehad om thuis bij de zorgontvanger bijvoorbeeld zuurstof of andere medicatie toe te dienen, of bloeddruk en glucose te meten.

Ik denk niet dat deze mantelzorgers met een medische hulptaak hun dagelijkse praktijk op straat of in het openbaar voortzetten bij een ongeval met middelen zoals gebruikt bij hun mantelzorg.
Het is slechts de enkeling die het EHBO beeld negatief ombuigt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 28 november 2016, 21:58:30
Citaat van: oma link=msg=1463527 date=1480358752

Vijf minuten later komen er weer twee in gelijksoortige kleding aanrennen met een monitor. Je moet ze dan eerst vragen of ze wel echt zijn. Je vraagt de mensen van de ambulancedienst of ze zich eerst even willen legitimeren. Je komt er dan als patient achter dat de Nederlandse ambulancedienst zich niet kan legitimeren.  ;)


Moet de ambulancedienst zich kunnen legitimeren? Of welke hulpdienst dan ook (brandweer bijvoorbeeld)? Ik weet dat politie dit moet op het moment dat je erna vraagt. En in Limburg-Noord is bij de ambulancedienst het pasje om de gebouwen in te komen tevens hun legitimatie. Desgevraagd kunnen zij dit dan ja. Maar dan is nog altijd de vraag: Moet het zover komen dat je je moet kunnen legitimeren als hulpdienst bij een incident?

Daarnaast gaat binnenkort het probleem van ambulance (lijkende) kleding opgelost zijn doordat ze bezig zijn met nieuwe kleding die beschermd is.

Op dit moment is er niemand die je wat kan doen als je in ambulance/brandweer (lijkende) kleding rondloopt, aangezien hier geen bescherming aan vast hangt en consequenties als je wel ermee rond loopt. Ja je schept verkeerde verwachting bij de patiënt. Die ambulance-lijkende kleding was bij mij eens een reden dat ik voor een EHBO-club geen dienst ging draaien toen van mij verwacht werd dat ik die kleding aantrok en ze geen gewoon donkerblauwe broek met gele polo (waar duidelijk EHBO op staat) hadden. Heb me toen ter plekke omgedraaid. Ik ben als EHBO'er geen ambulancedienst/medewerker en wil er ook niet op lijken als ik ergens ben als EHBO'er.

Citaat van: Willem D. link=msg=1463605 date=1480366340
Schat dat 99,999% van alle EHBO-ers, BHV-ers en andere leken hulpaanbieders deze genoemde handelingen niet uitvoeren bij een eerstehulpverlening op straat, op het bedrijf of elders.

Uitzondering op het verrichten van een aantal (medische) handelingen vormen bijvoorbeeld mantelzorgers (waarschijnlijk of per ongeluk in het bezit van een EHBO diploma) die van een arts gedegen instructies hebben gehad om thuis bij de zorgontvanger bijvoorbeeld zuurstof of andere medicatie toe te dienen, of bloeddruk en glucose te meten.

Ik denk niet dat deze mantelzorgers met een medische hulptaak hun dagelijkse praktijk op straat of in het openbaar voortzetten bij een ongeval met middelen zoals gebruikt bij hun mantelzorg.
Het is slechts de enkeling die het EHBO beeld negatief ombuigt.

Volledig mee eens! Er zijn enkele EHBO'ers die denken dat ze met dat papiertje arts zijn en verzieken het zo voor alle andere EHBO'ers die wel werken volgens de aangeleerde manier en geen idiote dingen uithalen die we niet hebben aangeleerd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 28 november 2016, 22:18:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1463606 date=1480366710
Moet de ambulancedienst zich kunnen legitimeren? Of welke hulpdienst dan ook (brandweer bijvoorbeeld)? Ik weet dat politie dit moet op het moment dat je erna vraagt. En in Limburg-Noord is bij de ambulancedienst het pasje om de gebouwen in te komen tevens hun legitimatie. Desgevraagd kunnen zij dit dan ja. Maar dan is nog altijd de vraag: Moet het zover komen dat je je moet kunnen legitimeren als hulpdienst bij een incident?

Daarnaast gaat binnenkort het probleem van ambulance (lijkende) kleding opgelost zijn doordat ze bezig zijn met nieuwe kleding die beschermd is.


Ja, als je weet dat er in je land ook evenementzorgaanbieders actief zijn moet je zorgen dat je ambulancepersoneel zich kan identificeren op verzoek van een patient. Het lijkt mij een recht van de patient om zeker te mogen weten of hij te maken heeft met de echte ambulanceverpleegkundige, de evenementen-EHBO-er, de vrijwillig brandweerman in zijn reanimatiekostuum of een 112-fanboy die op internet een leuk ambulanceshirt heeft gekocht.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 28 november 2016, 22:31:02
Citaat van: oma link=msg=1463611 date=1480367922
Ja, als je weet dat er in je land ook evenementzorgaanbieders actief zijn moet je zorgen dat je ambulancepersoneel zich kan identificeren op verzoek van een patient. Het lijkt mij een recht van de patient om zeker te mogen weten of hij te maken heeft met de echte ambulanceverpleegkundige, de evenementen-EHBO-er, de vrijwillig brandweerman in zijn reanimatiekostuum of een 112-fanboy die op internet een leuk ambulanceshirt heeft gekocht.

Maar is dan de oplossing dat hulpverleners zich MOETEN legitimeren? Ik denk dat er al heel veel onduidelijkheid weggehaald wordt als er straks de ambulancekleding ook beschermd is. Best wel erg dat het zover moet komen doordat er enkele wannabees zijn in dit land die hiervoor zorgen dat het zover moet komen.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel