Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 38743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 28 november 2016, 22:36:01
Citaat van: Trein2000 link=msg=1463604 date=1480365892
Kan de ambulancedienst in qatar dat wel? En zo ja hoevaak doen jullie dat?
(Legitimeren bedoel ik dan)

Ja, wij hebben allemaal een ambulancelegitimatiebewijs. De meeste medewerkers dragen het zichtbaar op het uniform. Het legitimatiebewijs is ook een toegangspas voor diverse gebouwen.

Wij moeten ons regelmatig legitimeren. Patienten willen soms weten met wie ze te maken hebben, om een taart te sturen of een klacht in te dienen. Veiligheidspolitie, politie en bewaking (bijv. op luchthaven) controleren regelmatig (of de persoon de ze voor zich hebben ook de werkelijke eigenaar is van het ambulancelegitimatiebewijs).

Voorts heeft de veiligheidspolitie een digitaal systeem waarmee ze constant alle bewegingen van ambulancevoertuigen en het gebruik van ambulancepassen monitoren. Het systeem weet wie er op dit moment dienst hebben en het krijgt constant informatie van de meldkamer, GPS en sensoren bij deuren die geopend kunnen worden met de ambulancepassen.

Het systeem weet dat ik momenteel geen dienst heb. Als ik nu naar de luchthaven ga met mijn dienstvoertuig weet ik dat ik niet door de controle kom ondanks dat ik rijd in een opvallend voertuig van de ambulancedienst en mijn uniform draag. De agent bij de controlepost van de luchthaven zal mijn ambulancepas vragen, scannen en vervolgens een waarschuwing krijgen dat ik geen dienst heb.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 28 november 2016, 22:42:52
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1463614 date=1480368662
Maar is dan de oplossing dat hulpverleners zich MOETEN legitimeren? Ik denk dat er al heel veel onduidelijkheid weggehaald wordt als er straks de ambulancekleding ook beschermd is. Best wel erg dat het zover moet komen doordat er enkele wannabees zijn in dit land die hiervoor zorgen dat het zover moet komen.....

Ik ben het soort ambulancechef dat eist dat mijn paramedics zich legitimeren zodra een patient er om vraagt. De patient mag weten naar wie ze een bos bloemen kunnen sturen of over wie ze een klacht willen indienen.

Ik vind ook dat de patient centraal moet staan. De patient moet kunnen weten of hij te maken heeft met de echte ambulancedienst of met een EHBO-er in ambulancekleding of de vrijwillige brandweerman in zijn speciale reanimatiestoeipak.

Ik denk dat een ambulancelegitimatiebewijs makkelijker in te voeren is dan het beschermen van ambulancekleding. Ambulancezorg Nederland heeft altijd al in Nederland de rechten in haar bezit gehad van de 'star of life'. Ze hebben nooit iets aan handhaving gedaan, iedere EHBO-er, website, 112-fanclub, ambulancefanboyswebshop gebruikt de 'star of life' zoals het ze uit komt.

Het is prachtig als ze straks patent hebben op ambulancekleding echter ontbreekt het vaak aan toezicht en is handhaving in praktijk niet goed mogelijk, te arbeidsintensief en te kostbaar.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 29 november 2016, 01:44:10
Citaat van: oma link=msg=1463611 date=1480367922
Ja, als je weet dat er in je land ook evenementzorgaanbieders actief zijn moet je zorgen dat je ambulancepersoneel zich kan identificeren op verzoek van een patient. Het lijkt mij een recht van de patient om zeker te mogen weten of hij te maken heeft met de echte ambulanceverpleegkundige, de evenementen-EHBO-er, de vrijwillig brandweerman in zijn reanimatiekostuum of een 112-fanboy die op internet een leuk ambulanceshirt heeft gekocht.

Een ambulance ID card - zoals tot 2008 werd uitgegeven- is bij uitstek hiervoor uitgevonden, alleen de werkgevers vonden het te duur om te continueren en lieten het over aan de RAV-en , nou dan weet je t wel....  menig EHBO team of evenementenhulp firma heeft betere ID cards geregeld dan de RAV, om je rot te schamen.... :-X :-X :-X :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 29 november 2016, 01:45:19
Citaat van: oma link=msg=1463619 date=1480369372
Ik ben het soort ambulancechef dat eist dat mijn paramedics zich legitimeren zodra een patient er om vraagt. De patient mag weten naar wie ze een bos bloemen kunnen sturen of over wie ze een klacht willen indienen.

Ik vind ook dat de patient centraal moet staan. De patient moet kunnen weten of hij te maken heeft met de echte ambulancedienst of met een EHBO-er in ambulancekleding of de vrijwillige brandweerman in zijn speciale reanimatiestoeipak.

Ik denk dat een ambulancelegitimatiebewijs makkelijker in te voeren is dan het beschermen van ambulancekleding. Ambulancezorg Nederland heeft altijd al in Nederland de rechten in haar bezit gehad van de 'star of life'. Ze hebben nooit iets aan handhaving gedaan, iedere EHBO-er, website, 112-fanclub, ambulancefanboyswebshop gebruikt de 'star of life' zoals het ze uit komt.

Het is prachtig als ze straks patent hebben op ambulancekleding echter ontbreekt het vaak aan toezicht en is handhaving in praktijk niet goed mogelijk, te arbeidsintensief en te kostbaar.
Je hebt totaal gelijk Oma, RAV en en AZN blinken weer eens uit in gebrek aan daadkracht...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 29 november 2016, 05:50:11
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1463635 date=1480380250
Een ambulance ID card - zoals tot 2008 werd uitgegeven- is bij uitstek hiervoor uitgevonden, alleen de werkgevers vonden het te duur om te continueren en lieten het over aan de RAV-en , nou dan weet je t wel....  menig EHBO team of evenementenhulp firma heeft betere ID cards geregeld dan de RAV, om je rot te schamen.... :-X :-X :-X :'(

Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=934941 date=1318372085
Eigenlijk is dit weer zo'n non-discussie: je bent tegenwoordig wettelijk verplicht om je te kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Wat je daar ook van vindt, wat je er ook over zegt, je hebt het maar gewoon te doen. Dus ook als ambulancemedewerker moet je tijdens je werk gewoon een geldig legitimatiebewijs bij je hebben want er kan bijvoorbeeld gevraagd naar worden als je een gevangenis binnen moet. Ook hier kan je weer 1001 uitvluchten verzinnen, er van alles van vinden en verwijten gaan maken naar andere partijen, maar de bottomline is dat dat je de regels maar gewoon te volgen hebt. Natuurlijk kan je dan heel stoer in zo'n situatie zeggen:"stuur mij dan maar weg en vraag maar om een andere ambulance..." maar dan loop je de kans dat je werkgever ook vervelende dingen gaat doen wegens plichtsverzuim enzovoort.

Over die SOVAM-passen (zo heetten ze toch?). Ik zou nou werkelijk niet weten wat je daar nog mee moet. Leuk als decoratie of portomoneevulling, maar verder zonder enige toegevoegde waarde. Aan de andere kant is het dan ook wel weer zo dat het in de ambulancewereld (volgens mij) niet gebruikelijk is dat medewerkers een identificatiebewijs van de werkgever bij zich dragen. Het is dan wel leuk dat je je met een rijbewijs kunt aantonen dat je echt P. Puk bent, maar aan de andere kant kun je niet aantonen dat P. Puk werkelijk bij ambulancedienst X werkt.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 1 december 2016, 09:14:44
Citaat van: Embalage link=msg=1463650 date=1480401816
Citaat
Daarbij kan de kaart voorzien worden van een electronische vingerafdruk en idealiter gebruikt worden om toegang te krijgen tot de eigen en andere ambulanceposten, ziekenhuizen, openbare gebouwen, en dienen om pollers en slagbomen te openen. In Qatar functioneert bijvoorbeeld zo’n systeem naar tevredenheid van de nationale ambulancedienst.

https://www.ambulanceblog.nl/ambulance-id-identiteit-en-functie/

Pieter van Klinken @pvklinken 20h
Als elke seconde telt staat ook een ambulance met zwaailichten minutenlang voor een gesloten paaltje om de stad in te rijden.



Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 3 december 2016, 12:55:11
Citaat van: oma link=msg=1464035 date=1480580084
https://www.ambulanceblog.nl/ambulance-id-identiteit-en-functie/


Pieter van Klinken @pvklinken 20h
Als elke seconde telt staat ook een ambulance met zwaailichten minutenlang voor een gesloten paaltje om de stad in te rijden.


gebeurt nog regelmatig ook in amsterdamse binnenstad met palen en pollers die niet altijd werken en soms teveel tijd kosten om paaltjes in binnenstad gebied manueel te verwijderen, invullen van verbetervoorstellen etc helpt maar erg weinig.. dan maar een krantenstukje op zn tijd..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


TimAnesth

  • AVP (i.o.)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #18 Gepost op: 7 december 2016, 19:22:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1463606 date=1480366710

 En in Limburg-Noord is bij de ambulancedienst het pasje om de gebouwen in te komen tevens hun legitimatie. Desgevraagd kunnen zij dit dan ja. Maar dan is nog altijd de vraag: Moet het zover komen dat je je moet kunnen legitimeren als hulpdienst bij een incident?

Ik wil je er graag op wijzen dat dit niet klopt, in Limburg-Noord zijn er namelijk geen pasjes om gebouwen in te komen.
Wel hebben de meeste personeelsleden een pasje van het(/de) dichtsbijzijnde(n) ziekenhuis(zen). En dat is ook geen echte legitimatie..

Ik ben erg benieuwd wie er een van de mensen in het (halve) uniform kent op de foto's? Gaat het om echte collega's ? En in hoeverre zou je eigen baas er blij mee zijn dan.... Ik denk dat ik wel een gesprekje zou krijgen als ik er zo op een sociaal medium op een foto stond....
Ambulanceverpleegkundige i.o. Anesthesiemedewerker HBO Verpleegkundige


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 7 december 2016, 21:57:08
Citaat van: TimAnesth link=msg=1465173 date=1481134922
Ik wil je er graag op wijzen dat dit niet klopt, in Limburg-Noord zijn er namelijk geen pasjes om gebouwen in te komen.
Wel hebben de meeste personeelsleden een pasje van het(/de) dichtsbijzijnde(n) ziekenhuis(zen). En dat is ook geen echte legitimatie..

Ik ben erg benieuwd wie er een van de mensen in het (halve) uniform kent op de foto's? Gaat het om echte collega's ? En in hoeverre zou je eigen baas er blij mee zijn dan.... Ik denk dat ik wel een gesprekje zou krijgen als ik er zo op een sociaal medium op een foto stond....

Hmm, vreemd dat de ambu vpk's en chauffeurs uit Limburg Noord die ik ken allemaal een pasje hebben als legitimatie en om de gebouwen in te komen. Daarnaast dragen de meeste dit pasje ook in prive tijd mee voor als zij ergens bij uit komen om zich te kunnen legitimeren als ambu vpk/chauffeur.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel