Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 39733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #100 Gepost op: 24 december 2016, 14:56:23
Laten we even wel wezen dat ik en de overgrote meerderheid van alle EHBO-ers en BHV-ers herkenbaar zijn aan de gele hesjes met de tekst "EHBO". Ook bij bedrijfsongevallen heeft een EHBO-er (de BHV-er) over zijn (werk)kleding een EHBO hesje aangetrokken.

Bij grote evenementen is er sprake van voorbereiding. Door deze voorbereiding zijn zij (zowel EHBO-ers en ALS-ers) meestal uitgerust net een scala aan (medische) (hulp)middelen en voorzien van bedrijfskleding, en ja inderdaad gekleed in de door slechts enkelen hier verguiste "ambulancekleding".
Deze evenementen EHBO-ers vormen geen typerend beeld voor de normale EHBO in het dagelijkse leven, maar  worden ingehuurd door commerciele bedrijven en non-profit organisaties waaronder RK en EHBO verenigingen die het dragen van dergelijke kleding verplicht stellen aan hun leden, met als doel herkenbaarheid als zijnde EHBO-er of als ALS-er.

Citaat van: baksteen link=msg=1468811 date=1482579645
Heb dit topic vanaf de zijkant gevolgd, maar ik verbaas me over de denigrerende opmerkingen, de verdraaiing van feiten en de valse aannames.

Ikzelf zou ook andere kleding kiezen, ( trouwens, de werkkleding van Liander al eens bekeken..? ) , maar nergens wordt gemeld dat "ze" zich voordoen als ambu-pleeg. Ook nergens terug te vinden dat ze medische handelingen verrichten die het leven van de patient in gevaar gaat brengen. Maar toch wannabee's, badgasten, debielen en nog wat meer van zulke benamingen gebruiken....

Ook de reacties naar forumleden die een afwijkende mening hebben, of met onderbouwde argumenten een bijdrage leveren, getuigen  van een overdaad aan zelfgenoegzaamheid en een houding vanuit de ivoren toren, neerkijkend op het EH-klootjesvolk.
Gemakshalve wordt door sommigen op dit forum vergeten dat er vele verpleegkundigen zijn met een EHBO diploma die uitsluitend op leken niveau EHBO verlenen, zoals bij evenementen met een EHBO hesje, of als passant zonder vestje.
Het is tactisch gezegd "lomp" om te zeggen dat personen met een EHBO hesje ...... zie diverse uitlatingen.

De mensen die zich in hun vrije tijd overtuigend als "wannabee" zorgverlener gedragen zijn in de praktijk gelukkig schaars. Zij krijgen helaas de volle negatieve aandacht en bepalen ten onrechte het algemene beeld over de EHBO bij enkelen werkzaam in de (ambulance)zorg.

Net als op andere social media wil men alleen lezen wat men denkt te willen lezen. Dit leidt als tegenreactie tot intolerantie alsmede tot het opsommen en plaatsen van niet-relevante voorbeelden, verzinsels, onwaarheden en worden woorden en/of zinsdelen (bewust) verdraaid in een andere context.

Bijzonder jammer, want begrijpend lezen en doordenken wat er nu eigenlijk staat en deze informatie in de juiste context kunnen plaatsen is in onze maatschappij een zeldzaamheid aan het worden, ongeacht het opleidings niveau en (medisch) beroep wat men uitoefend.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 24 december 2016, 15:05:06
Citaat van: Willem D. link=msg=1468845 date=1482587783
De mensen die zich in hun vrije tijd overtuigend als "wannabee" zorgverlener gedragen zijn in de praktijk gelukkig schaars. Zij krijgen helaas de volle negatieve aandacht en bepalen ten onrechte het algemene beeld over de EHBO bij enkelen werkzaam in de (ambulance)zorg.

Ik denk dat je die types volop tegenkomt onder de evenementen hulpverleners. Het is met name die groep waar hier de meeste discussies over gaan.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #102 Gepost op: 24 december 2016, 15:07:20
Citaat
Je laatste zin klopt niet sensei, het zijn juist die groep die zich vol enthousiasme inzetten die door hun eigen enthousiasme (bewust of onbewust) de grens van het toelaatbare overschrijden. Deze groep (zou jij zelf moeten weten) wil zo graag het goede doen, zijn zo enthousiast dat ze soms handelingen verrichten of keuzes maken die uiteindelijk niet in slachtofferbelang zijn. Goed bedoeld of niet, dat is waar het feitelijk om gaat in deze discussie:

De intenties staan niet perse ter discussie, Ik weet zeker dat zelfs de omschreven groep "wannabees" uiteindelijk de beste bedoelingen hebben. Iedereen wil helpen en het goede doen. Bij deze groep blijkt alleen stelselmatig dat de balans tussen het willen helpen in slachtofferbelang en het willen helpen in eigen belang omdat het toch wel heel mooi/stoer/vol aanzien/dankbaar of wat dan ook is verstoord raakt. Ik denk dat de 2 groepen die jij beschrijft vaker dezelfde zijn dan de verschillende

ja daar heb je een goed punt


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #103 Gepost op: 24 december 2016, 15:09:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1468840 date=1482586624
Als ik met een collega verpleegkundige praat is er geen enkele noodzaak om in Jip-en-Janneke taal te praten. Dat doen wij dan dus ook niet.
Ik bedoelde ook ehbo-ers zonder enige achtergrond op medisch gebied.
Als ik met een verpleegkundige praat gaat het ook al snel in jargon, met ehbo-collega's gewoon in het Nederlands :)


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #104 Gepost op: 24 december 2016, 15:10:12
Citaat
Ik denk dat je die types volop tegenkomt onder de evenementen hulpverleners. Het is met name die groep waar hier de meeste discussies over gaan.

dat denk ik ook

evenementen geven hier een goede gelegenheid voor


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #105 Gepost op: 24 december 2016, 16:08:19
mooi geschreven CM

 O0


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #106 Gepost op: 24 december 2016, 17:28:21
Citaat van: Willem D. link=msg=1468845 date=1482587783
Laten we even wel wezen dat ik en de overgrote meerderheid van alle EHBO-ers en BHV-ers herkenbaar zijn aan de gele hesjes met de tekst "EHBO". Ook bij bedrijfsongevallen heeft een EHBO-er (de BHV-er) over zijn (werk)kleding een EHBO hesje aangetrokken.

Dat is prima. Er is niks mis met EHBO ers die herkenbaar willen zijn als EHBO er.

Citaat van: Willem D. link=msg=1468845 date=1482587783
Bij grote evenementen is er sprake van voorbereiding. Door deze voorbereiding zijn zij (zowel EHBO-ers en ALS-ers) meestal uitgerust net een scala aan (medische) (hulp)middelen en voorzien van bedrijfskleding, en ja inderdaad gekleed in de door slechts enkelen hier verguiste "ambulancekleding".
Deze evenementen EHBO-ers vormen geen typerend beeld voor de normale EHBO in het dagelijkse leven, maar  worden ingehuurd door commerciele bedrijven en non-profit organisaties waaronder RK en EHBO verenigingen die het dragen van dergelijke kleding verplicht stellen aan hun leden, met als doel herkenbaarheid als zijnde EHBO-er of als ALS-er.
Gemakshalve wordt door sommigen op dit forum vergeten dat er vele verpleegkundigen zijn met een EHBO diploma die uitsluitend op leken niveau EHBO verlenen, zoals bij evenementen met een EHBO hesje, of als passant zonder vestje.
Het is tactisch gezegd "lomp" om te zeggen dat personen met een EHBO hesje ...... zie diverse uitlatingen.

Dit gedeelte tekst kan ik geen touw aan vast knopen.

Het is niet de ambulancekleding die verguist wordt. Het zijn de mensen die zich erin kleden terwijl ze geen ambulance diploma hebben die ik verguis. Of vind jij het normaal dat ik morgen een brandweer uniform aantrek en ermee over straat gaat lopen terwijl ik niet bij de brandweer zit. Waarom is dit nou zo moeilijk te begrijpen voor jou...??

Citaat van: Willem D. link=msg=1468845 date=1482587783
De mensen die zich in hun vrije tijd overtuigend als "wannabee" zorgverlener gedragen zijn in de praktijk gelukkig schaars. Zij krijgen helaas de volle negatieve aandacht en bepalen ten onrechte het algemene beeld over de EHBO bij enkelen werkzaam in de (ambulance)zorg.

Elke Wannabee is er 1 teveel en moet bestreden worden in het belang van de patiënten. Niet bij enkele werkzaam in de (ambulance) zorg maar bij iedereen werkzaam in de (ambulance) zorg. En ik denk ook dat menig collega EHBO er zich aan deze mensen stoort. Of dacht jij dat zorgprofessionals er blij van worden dat iemand zich ook kleed als een zorgprofessional terwijl hij het niet is.

Citaat van: Willem D. link=msg=1468845 date=1482587783
Net als op andere social media wil men alleen lezen wat men denkt te willen lezen. Dit leidt als tegenreactie tot intolerantie alsmede tot het opsommen en plaatsen van niet-relevante voorbeelden, verzinsels, onwaarheden en worden woorden en/of zinsdelen (bewust) verdraaid in een andere context.

Bijzonder jammer, want begrijpend lezen en doordenken wat er nu eigenlijk staat en deze informatie in de juiste context kunnen plaatsen is in onze maatschappij een zeldzaamheid aan het worden, ongeacht het opleidings niveau en (medisch) beroep wat men uitoefend.

Het grappige is dat je hier heel zielig aan t doen bent over hoe er intolerant gedaan wordt en men niet begrijpend kan lezen bla bla bla. Maar jij schijnt niet te willen nadenken hoe zorgprofessionals zich bejegend voelen door EHBO ers die zich willen uitgeven als zorgprofessional terwijl zij nog niet een 100ste aan bloed zweet en tranen hebben verspeeld van wat de echte zorgprofessionals hebben moeten doen om daar te komen waar ze zijn. Of denk jij nog steeds dat je ambulanceverpleegkundige wordt als je genoeg zegels hebt van de Albert Hein. Het gedrag van de groep EHBO ers die jij verdedigd is ronduit schofferend voor de echte zorgprofessional.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #107 Gepost op: 24 december 2016, 17:47:44

Dit soort fout gedrag is helaas al zo vaak voorgekomen dat men nu genoodzaakt is om een nieuw uniform te ontwikkelen en deze te beschermen omdat er anders wederom wannabee's zijn die het niet kunnen laten om erin rond te gaan lopen. De kleding moet noodgedwongen beschermd worden met dank aan deze types. Zonder wetgeving is niets heilig voor dit soort mensen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #108 Gepost op: 24 december 2016, 19:48:16
Ik voel me niet zo zeer geschoffeerd, hoor! Als het niet zo zorgelijk zou zijn voor een patiënt zou het ronduit lachwekkend zijn. Ik vind het heerlijk om een overdracht te krijgen van een opgefokte kerel die hijgt door de spanning en sensatie rondom een geluxeerde patella.....

Verstuurd vanaf mijn P027 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #109 Gepost op: 24 december 2016, 20:01:27
Citaat van: CM link=msg=1468908 date=1482605296
Ik voel me niet zo zeer geschoffeerd, hoor! Als het niet zo zorgelijk zou zijn voor een patiënt zou het ronduit lachwekkend zijn. Ik vind het heerlijk om een overdracht te krijgen van een opgefokte kerel die hijgt door de spanning en sensatie rondom een geluxeerde patella.....


 :D ;D 098uo
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.