Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 38688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #110 Gepost op: 24 december 2016, 20:25:04

Laat ik nog even duidelijk zijn voor alle EHBO ers die niet in Ambulancekleding rondhuppelen met een stethoscoop in de broekzak..

Ik heb zeer veel respect voor jullie. Jullie doen belangrijk en nuttig werk. Ik zal jullie altijd serieus nemen. De 100+ EHBO ers die mij kennen weten dat ook. Ik zal jullie ondersteunen waar nodig. En ik zal jullie meenemen in mijn wereld waar het kan.....
Jullie hebben niets te vrezen van deze uit een ivoren toren kijkende arrogante, betweterige en zelfgenoegzame zorgprofessional.

 998765 O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #111 Gepost op: 25 december 2016, 01:13:23
Citaat van: Willem D. link=msg=1468770 date=1482571535
Het is jammer dat velen op dit forum geen onderscheid (willen) maken tussen de daadwerkelijke ambulancekleding, en die kleding die gelijkend is op die van de ambulance kleding zoals gedragen door bijvoorbeeld evenementenhulpverleners en EHBO-ers.
Dat is een wereld van verschil.

Als een EHBO-er daadwerkelijk met de op de ambulance gelijkende kleding met het opschrift "ambulance" rond zou lopen, dan heb je absoluut een punt dat de grens duidelijk is overschreden.

Loopt een EHBO-er rond met op ambulancekleding gelijkende kleding met het opschrift EHBO (oid), dan heb je geen punt.
Zie het dragen van opvallende kleding niet als wannabee gedrag, maar als duidelijke herkenning voor het publiek dat betreffende persoon een EHBO-er is en op dat niveau EHBO kan verlenen.
Of heb je zelf voorstellen welke kleur kleding een EHBO-er zou moeten dragen? Rood met gele stippen?

ook het rondwandelen in ambulancekleding door niet-ambulancezorgverleners, met opschriften zoals: EHBO, first responder, loodgieter, of WANNABE blijf ik obsoleet en debiel vinden. Genoeg over gezegd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #112 Gepost op: 25 december 2016, 01:17:25
Citaat van: EGeen link=msg=1468786 date=1482573748
Ik neem gemakswege even aan dat u al eens op een event als hulpverlener hebt gestaan of hulp hebt verleend. Dan had ik gehoopt dat momenteel wel werd ingezien dat gewone feestgangers niet naar een opschrift kijken. Als ze al een hulpverlener herkennen, dan zien velen het verschil echt niet tussen een ehbo'er of ambu-personeel als deze kleding maar een klein beetje verschillen.. laat staan dat men weet wat de taak en vaardigheden zijn van een normale ehbo'er.

Bijzonder dat die feestgangers dan altijd heel goed weten te vertellen welke hulp ze verwachten van de niet-feestganger in geelgroene kleding...  Iets in me zegt dat ze wel zeker denken dat ze te maken hebben met een zorgverlener die hen uit de penarie moet helpen (alcoholintox/drugsintox/etc etc) waarin ze zich vaak zelf geholpen hebben..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #113 Gepost op: 25 december 2016, 01:20:02
 :) ;) O0 O0
Citaat van: Juffie link=msg=1468823 date=1482583382
Ik vind het generaliserend dat je het hebt over EH klootjesvolk. Ik heb de goede EHBO er hoog zitten. Werk intensief samen met deze mensen. Coacht en begeleid ze. En zal met menig EHBO er een ALS casus aangaan, als ze maar bereid zijn instructies te volgen. Ik kijk allesbehalve neer op deze mensen. En ben mij er terdege van bewust dat tussen de EHBO ers veel mensen zijn met kennis, kunde en een aansprekende carričre waar ik nog wat van kan leren.

Dat maakt mij ook zo boos als die behangplakkers uit Amstelveen het met hun optreden gaan verpesten voor al deze goedwillende EHBO ers. Als je dacht dat ik opkom voor mij Ambulancecollega's heb je het mis. Die liggen niet wakker van de wannabee. Ik kom op voor alle EHBO ers die straks te maken hebben met een negatief imago als evenementen hulpverleners dankzij die klaplopers uit Amstelveen.

Liander heeft dan misschien dezelfde kleuren. Maar geen star of life op de borst. En ook geen monitor in de handen. Dat de kleuren hetzelfde zijn als ambukleding is een toeval te noemen. Daar zit geen moedwillige intentie achter. Dat is bij die kauwgomballenbende uit Amstelveen wel anders.

Dat er sprake zou zijn van zelfgenoegzaamheid en vanuit een ivoren toren op jouw neerkijken zal allemaal wel. Dat is de standaard reactie als zorgprofessionals het gedrag van een niet zorgprofessional bekritiseren. Die heb ik al te vaak gehoord.

En iedereen die maar blijft beweren dat ze zich niet voordoen als ambulancepersoneel. Leg een foto van echt ambupersoneel en van dit nep ambupersoneel naast elkaar en zoek de verschillen. Als je dan nog met droge ogen blijft beweren dat zij zich niet zo voordoen zou ik even een afspraak maken met de plaatselijke opticien.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #114 Gepost op: 25 december 2016, 01:27:20
Citaat van: Willem D. link=msg=1468845 date=1482587783
Laten we even wel wezen dat ik en de overgrote meerderheid van alle EHBO-ers en BHV-ers herkenbaar zijn aan de gele hesjes met de tekst "EHBO". Ook bij bedrijfsongevallen heeft een EHBO-er (de BHV-er) over zijn (werk)kleding een EHBO hesje aangetrokken.

Bij grote evenementen is er sprake van voorbereiding. Door deze voorbereiding zijn zij (zowel EHBO-ers en ALS-ers) meestal uitgerust net een scala aan (medische) (hulp)middelen en voorzien van bedrijfskleding, en ja inderdaad gekleed in de door slechts enkelen hier verguiste "ambulancekleding".
Deze evenementen EHBO-ers vormen geen typerend beeld voor de normale EHBO in het dagelijkse leven, maar  worden ingehuurd door commerciele bedrijven en non-profit organisaties waaronder RK en EHBO verenigingen die het dragen van dergelijke kleding verplicht stellen aan hun leden, met als doel herkenbaarheid als zijnde EHBO-er of als ALS-er.
Gemakshalve wordt door sommigen op dit forum vergeten dat er vele verpleegkundigen zijn met een EHBO diploma die uitsluitend op leken niveau EHBO verlenen, zoals bij evenementen met een EHBO hesje, of als passant zonder vestje.
Het is tactisch gezegd "lomp" om te zeggen dat personen met een EHBO hesje ...... zie diverse uitlatingen.

De mensen die zich in hun vrije tijd overtuigend als "wannabee" zorgverlener gedragen zijn in de praktijk gelukkig schaars. Zij krijgen helaas de volle negatieve aandacht en bepalen ten onrechte het algemene beeld over de EHBO bij enkelen werkzaam in de (ambulance)zorg.

Net als op andere social media wil men alleen lezen wat men denkt te willen lezen. Dit leidt als tegenreactie tot intolerantie alsmede tot het opsommen en plaatsen van niet-relevante voorbeelden, verzinsels, onwaarheden en worden woorden en/of zinsdelen (bewust) verdraaid in een andere context.

Bijzonder jammer, want begrijpend lezen en doordenken wat er nu eigenlijk staat en deze informatie in de juiste context kunnen plaatsen is in onze maatschappij een zeldzaamheid aan het worden, ongeacht het opleidings niveau en (medisch) beroep wat men uitoefend.
 

Willem een hoop tekst waar ik geen kerstchocola van kan maken...  en ik kan toch echt redelijk goed begrijpend lezen, maar dit is te gek...

Ik ga t niet eens meer lezen, want het is een herhaling van zetten. Niet-ambulancezorgverleners horen niet in ambulancekleuren thuis, nu niet en nooit niet,  geen gezever over ehbo-ers waarop neergekeken zou worden, daar heeft dit item absoluut niets mee te maken, het heeft te maken met wannabees en andere mafketels die niet eens in de buurt mogen komen van medische materialen laat staan ambulancekleding en dat is maar goed ook en daarmee basta.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #115 Gepost op: 13 januari 2017, 11:44:08
Citaat van: Expert link=msg=1468579 date=1482485614
Geen idee, maar je kunt gewoon een melding doen. Enkele maanden terug is hier discussie geweest over EHBO'ers die zelfstandig zuurstof toedienen. EHBO'ers kunnen de opleiding Trauma Care First Responders (TCFR) volgen, waar dit onderwerp aan de orde komt. Omdat zuurstoftoediening een risicovolle handeling is en het gebruik van medicinale zuurstof wettelijk is geregeld, heb ik toen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ingeschakeld.

Naar aanleiding van het door mij kenbaar gemaakte bezwaar heeft de IGZ telefonisch contact opgenomen met NursingNu! als organisator van de TCFR cursus. In dat gesprek is het vigerende toetsingskader uiteengezet aan de organisator. De inspectie heeft daarbij verzocht om een aanpassing van de NursingNu!-website aangaande de inhoud van de TCFR-cursus. Daar is thans gehoor aangegeven. Op de website bij de cursusinhoud staat nu "Airwaymanagement op basisniveau", zonder verdere toelichting.

Het kan dus wel helpen, wanneer je een klacht met inhoudelijke argumenten adresseert.

Tot op heden ben ik het altijd met je eens geweest als het gaat om zuurstoftoediening door leken. Afgelopen week heb ik het  Landelijk protocol levensreddend handelen door de brandweer (LPLHB 3.0) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=101458.msg1473261#new onder ogen gekregen. Sinds januari 2016 heeft de brandweer een aangepast zuurstofbeleid.

Landelijk protocol levensreddend handelen door de brandweer

Citaat
4 januari 2016

Op 1 januari 2016 is versie 3 van het Landelijk protocol levensreddend handelen door de brandweer (LPLHB 3.0) verschenen. LPLHB 3.0 vervangt LPLHB 2.2, ook als onderdeel van de leergang Manschap a.

Ten opzichte van LPLHB 2.2 wordt bovendien terughoudender omgegaan met zuurstoftherapie.



http://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/Landelijk-protocol-levensreddend-handelen-door-de-brandweer.aspx

Het gaat hier om een een hele sobere, korte, simpele versie van een EHBO opleiding voor (vrijwillig) brandweerpersoneel. http://www.ifv.nl/nieuws/Documents/20160101-BA-LPLHB-3.0.pdf

Mijn vraag is, is het MMT hiervan op de hoogte aangezien in de Nederlandse hulpverlening de brandweer gewoon een partner is van het MMT. Zo ja, hoe kan het dat als een EHBO-club/aanbieder het wil doen het reden is om een klacht aanhangig te maken bij IGZ en men gedoogbeleid voert voor leken met minder EHBO-kennis bij de brandweer?


helm

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 13 januari 2017, 13:12:52
Wat mij ook opvalt is dat er een chestseal gefröbeld moet worden in plaats van een kant-en-klare op te plakken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #117 Gepost op: 13 januari 2017, 13:20:26
haha heel bijzonder dat brandweer (overigens geen enkel idee welke deskundige daar het protocol heeft geschreven) alleen denkt aan een zuigende borstwond en een vreemd voorwerp in een thorax-  alle andere breathing bedreigingen worden even in de kast gezet behoudens duikletsel (wel lastig bij woningbrand of ander ongeval)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 13 januari 2017, 13:35:30
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1473561 date=1484310026
haha heel bijzonder dat brandweer (overigens geen enkel idee welke deskundige daar het protocol heeft geschreven) alleen denkt aan een zuigende borstwond en een vreemd voorwerp in een thorax-  alle andere breathing bedreigingen worden even in de kast gezet behoudens duikletsel (wel lastig bij woningbrand of ander ongeval)

Nee hoor die worden niet in de kast gehouden, die worden, zo te zien, gereanimeerd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #119 Gepost op: 13 januari 2017, 13:43:16
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1473561 date=1484310026
haha heel bijzonder dat brandweer (overigens geen enkel idee welke deskundige daar het protocol heeft geschreven) alleen denkt aan een zuigende borstwond en een vreemd voorwerp in een thorax-  alle andere breathing bedreigingen worden even in de kast gezet behoudens duikletsel (wel lastig bij woningbrand of ander ongeval)

Het is in nauwe ontwikkeling met Ambulancezorg Nederland geschreven. Geen idee wie het recept voor zuurstof uitschrijft om het te laten toe dienen door leken aan patienten zonder tussenkomst van een BIG-geregistreerde arts of ambulanceverpleegkundige.