Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 38705 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 10 december 2016, 01:52:15
Citaat van: oma link=msg=1465636 date=1481296438
De EHBO-er moet sowieso laagdrempelig 112 bellen omdat het net zo laakbaar is om eerst bij mensen met een beroerte, bij ontregelde diabeten, cardiale klachten enz eerst zelf te gaan klooien met ABCDE, AMPLe, GCS, even aanzien om de ambulancedienst niet te storen.

De enige reden om 112 bellen te vertragen is bij hartstilstand een direct voorhanden AED aan te sluiten.
O0 :) ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #41 Gepost op: 12 december 2016, 20:43:45
Het is belangrijk voor elke hulpverlener je plaats en taak te weten. Doen wat moet gebeuren volgens de gemaakte werkafspraken, en naar de bevoegdheden die de organisatie jou geeft. Voorbeeldje: Ik was laatst op een groot evenement als EHBO+. Gezien mijn medische achtergrond iets meer bevoegdheden vastgelegd dan voor de EHBO (basis) Dit geldt voor meer collega's die beroepsmatig in de medische wereld werkzaam zijn. Ik kreeg een melding via de beveiliging dat een dame onwel was geworden. Onderweg daarheen de melding dat ze verminderd aanspreekbaar was en een omstander 112 al had gebeld. (Niet volgens de interne procedures maar ja) Aan mij de vraag of dat goed was. Ik heb het zo gelaten en bij aankomst bij de dame lag ze op de grond, stabiele zijligging en goed aanspreekbaar. De dame heb ik kort uitgevraagd (recent CVA) of ze dit vaker had, bepaalde ziektes had of medicatie gebruikte (ja).Op dat moment hoor ik van de beveiliging dat de ambu bij de hoofdingang was en begeleidt werd naar ons.  Mijn verband/spoedtas (o.a. met bloeddrukmeter, bloedsuikermeter, saturatiemeter) is dichtgebleven. Ik heb snel de ambu-mensen verteld wat ik wist en waarom ik erbij was geroepen. Daarna plaats gemaakt en me er verder niet meer mee bemoeid. De dame is ter controle meegegaan naar een SEH. Leuk en soms heel nuttig spullen bij je te hebben, je moet weten waarom je het wel. en vooral waarom en wanneer je het niet gebruikt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 12 december 2016, 21:04:15
Citaat van: JAB link=msg=1466274 date=1481571825
Het is belangrijk voor elke hulpverlener je plaats en taak te weten. Doen wat moet gebeuren volgens de gemaakte werkafspraken, en naar de bevoegdheden die de organisatie jou geeft. Voorbeeldje: Ik was laatst op een groot evenement als EHBO+. Gezien mijn medische achtergrond iets meer bevoegdheden vastgelegd dan voor de EHBO (basis) Dit geldt voor meer collega's die beroepsmatig in de medische wereld werkzaam zijn. Ik kreeg een melding via de beveiliging dat een dame onwel was geworden. Onderweg daarheen de melding dat ze verminderd aanspreekbaar was en een omstander 112 al had gebeld. (Niet volgens de interne procedures maar ja) Aan mij de vraag of dat goed was. Ik heb het zo gelaten en bij aankomst bij de dame lag ze op de grond, stabiele zijligging en goed aanspreekbaar. De dame heb ik kort uitgevraagd (recent CVA) of ze dit vaker had, bepaalde ziektes had of medicatie gebruikte (ja).Op dat moment hoor ik van de beveiliging dat de ambu bij de hoofdingang was en begeleidt werd naar ons.  Mijn verband/spoedtas (o.a. met bloeddrukmeter, bloedsuikermeter, saturatiemeter) is dichtgebleven. Ik heb snel de ambu-mensen verteld wat ik wist en waarom ik erbij was geroepen. Daarna plaats gemaakt en me er verder niet meer mee bemoeid. De dame is ter controle meegegaan naar een SEH. Leuk en soms heel nuttig spullen bij je te hebben, je moet weten waarom je het wel. en vooral waarom en wanneer je het niet gebruikt.

Heb je de dame eerst duidelijk gemaakt dat ze je geen antwoord hoeft te geven zodra je haar kort gaat uitvragen over ziektehistorie en medicijngebruik? Als een (ambulance)verpleegkundige of een arts het vraagt weet de patient zeker dat deze informatie in veilige handen is.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #43 Gepost op: 12 december 2016, 21:23:05
Citaat van: JAB link=msg=1466274 date=1481571825
Het is belangrijk voor elke hulpverlener je plaats en taak te weten. Doen wat moet gebeuren volgens de gemaakte werkafspraken, en naar de bevoegdheden die de organisatie jou geeft. Voorbeeldje: Ik was laatst op een groot evenement als EHBO+. Gezien mijn medische achtergrond iets meer bevoegdheden vastgelegd dan voor de EHBO (basis) Dit geldt voor meer collega's die beroepsmatig in de medische wereld werkzaam zijn. Ik kreeg een melding via de beveiliging dat een dame onwel was geworden. Onderweg daarheen de melding dat ze verminderd aanspreekbaar was en een omstander 112 al had gebeld. (Niet volgens de interne procedures maar ja) Aan mij de vraag of dat goed was. Ik heb het zo gelaten en bij aankomst bij de dame lag ze op de grond, stabiele zijligging en goed aanspreekbaar. De dame heb ik kort uitgevraagd (recent CVA) of ze dit vaker had, bepaalde ziektes had of medicatie gebruikte (ja).Op dat moment hoor ik van de beveiliging dat de ambu bij de hoofdingang was en begeleidt werd naar ons.  Mijn verband/spoedtas (o.a. met bloeddrukmeter, bloedsuikermeter, saturatiemeter) is dichtgebleven. Ik heb snel de ambu-mensen verteld wat ik wist en waarom ik erbij was geroepen. Daarna plaats gemaakt en me er verder niet meer mee bemoeid. De dame is ter controle meegegaan naar een SEH. Leuk en soms heel nuttig spullen bij je te hebben, je moet weten waarom je het wel. en vooral waarom en wanneer je het niet gebruikt.



Wie bepaalt dat een omstander 112 niet mag bellen?

Welk evenement of bedrijf was/is dit?
Never underestimate the power of stupid people


Mediq

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • GNK-student
Reactie #44 Gepost op: 12 december 2016, 21:26:11
Citaat van: JAB link=msg=1466274 date=1481571825
Het is belangrijk voor elke hulpverlener je plaats en taak te weten. Doen wat moet gebeuren volgens de gemaakte werkafspraken, en naar de bevoegdheden die de organisatie jou geeft. Voorbeeldje: Ik was laatst op een groot evenement als EHBO+. Gezien mijn medische achtergrond iets meer bevoegdheden vastgelegd dan voor de EHBO (basis) Dit geldt voor meer collega's die beroepsmatig in de medische wereld werkzaam zijn. Ik kreeg een melding via de beveiliging dat een dame onwel was geworden. Onderweg daarheen de melding dat ze verminderd aanspreekbaar was en een omstander 112 al had gebeld. (Niet volgens de interne procedures maar ja) Aan mij de vraag of dat goed was. Ik heb het zo gelaten en bij aankomst bij de dame lag ze op de grond, stabiele zijligging en goed aanspreekbaar. De dame heb ik kort uitgevraagd (recent CVA) of ze dit vaker had, bepaalde ziektes had of medicatie gebruikte (ja).Op dat moment hoor ik van de beveiliging dat de ambu bij de hoofdingang was en begeleidt werd naar ons.  Mijn verband/spoedtas (o.a. met bloeddrukmeter, bloedsuikermeter, saturatiemeter) is dichtgebleven. Ik heb snel de ambu-mensen verteld wat ik wist en waarom ik erbij was geroepen. Daarna plaats gemaakt en me er verder niet meer mee bemoeid. De dame is ter controle meegegaan naar een SEH. Leuk en soms heel nuttig spullen bij je te hebben, je moet weten waarom je het wel. en vooral waarom en wanneer je het niet gebruikt.
Zou je deze dikgedrukte punten kunnen toelichten?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #45 Gepost op: 13 december 2016, 11:32:48
In werkprotocollen is vastgelegd wie waarvoor bevoegd is op basis van werk/beroep en opleiding. Geaccordeerd door de arts die aan de organisatie is verbonden. Inderdaad mw. verteld of ze informatie wil geven, wat niet verplicht is. Iedereen heeft een geheimhoudingsverklaring getekend.

112 bellen is niet verboden maar op een groot evenement is de regel dat de alarmering via de beveiliging loopt i.v.m  opvang en begeleiding van de ambu (of andere hulpverlenende dienst) bij de juiste toegangspoort. Deelnemers weten dit. Is niet handig als ze bij een poort/inrit staan en de portier weet van niks en ze moeten tig meter omrijden. De tijd die men denkt te winnen door zelf te bellen verlies men daar dubbel mee.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 13 december 2016, 11:40:38
Citaat van: JAB link=msg=1466351 date=1481625168
Iedereen heeft een geheimhoudingsverklaring getekend.


Medisch beroepsgeheim en afgeleid medisch beroepsgeheim zijn van toepassing zodra het om medische gegevens gaat (artikel 88 Wet BIG).


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #47 Gepost op: 13 december 2016, 11:44:54
Citaat van: oma link=msg=1466356 date=1481625638
Medisch beroepsgeheim en afgeleid medisch beroepsgeheim zijn van toepassing zodra het om medische gegevens gaat (artikel 88 Wet BIG).

Medisch beroepsgeheim of een geheimhoudingsverklaring, 2 verschillende dingen.

Een agent heeft ook een geheimhoudingsverklaring getekend, maar dat is geen medisch beroepsgeheim.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #48 Gepost op: 13 december 2016, 12:26:23
Citaat van: Luer-lock link=msg=1466282 date=1481574185
Wie bepaalt dat een omstander 112 niet mag bellen?
Iedereen heeft het recht om 112 te bellen ongeacht de omgeving waar iemand zich bevind.
Door direct 112 te bellen is bij hartproblemen/stoornissen belangrijke tijdwinst  te maken doordat niet hoeft worden gewacht op de BHV-er die er 5 minuten overdoet om ter plaatse te komen en vervolgens alsnog moet alarmeren.
Citaat van: JAB link=msg=1466351 date=1481625168
112 bellen is niet verboden maar op een groot evenement is de regel dat de alarmering via de beveiliging loopt i.v.m  opvang en begeleiding van de ambu (of andere hulpverlenende dienst) bij de juiste toegangspoort. Deelnemers weten dit. Is niet handig als ze bij een poort/inrit staan en de portier weet van niks en ze moeten tig meter omrijden. De tijd die men denkt te winnen door zelf te bellen verlies men daar dubbel mee.
Alarmeren is niet alleen 112 bellen, maar ook daarna de interne BHV organisatie. Dus niet OF, maar BEIDE. Zeker bij levensbedreigende letsels en stoornissen.

Interne organisatie-, bedrijfs- en BHVregels als "eerst de BHV-er laten komen, laten beoordelen en dan pas alarmeren" zijn opgesteld door personen die totaal geen idee hebben dat tijdwinst bij levensbedreigende stoornissen en letsels uitermate belangrijk is voor de overlevingskansen.

En wat EHBO plus betreft. Alle EHBO opleidingen welke beduidend meer niveau bieden dan wat nu het huidige OK/RK standaard is, zijn plotseling "EHBO plus" geworden als gevolg van dat het OK/RK niveau wederom recentelijk behoorlijk is gedaald en daardoor andere EHBO opleidingen met gehandhaafde (nu hogere) standaarden ineens "EHBO plus" zijn geworden.  :D

En dan krijg je ook nog eens het fenomeen dat het zogenaamde "EHBO plus" ineens wordt bekritiseerd omdat er bepaalde handelingen kennelijk niet meer in thuis horen welke voorheen heel gewoon waren.
Wat er wel of niet in thuis behoort te zitten in EHBO opleidingen aan handelingen en lesstof wordt niet bepaald door het OK of RK. Ze wekken wel erg sterk deze schijn op en velen geloven ten onrechte dat zij dat mogen en kunnen. Jammer voor hen, dat mogen ze sinds 2005 niet meer.
Als de ene organisatie iets meer of minder handelingen heeft dan is dat een goed recht. Het siert EHBO organisaties wel om zich te conformeren aan de ERC of NRR richtlijnen, maar dat doen alle landelijke EHBO en BHV organisaties gelukkig allemaal.

"EHBO plus" dekt dus absoluut niet de lading vanwege de grote verschillen in opleidingsniveaus met dezelfde benamingen. Wat voor de ene organisatie een (zelfverzonnen niveau) basis of standaard opleiding is, is voor de ander een (zelfverzonnen niveau) gevorderde opleiding, of omgekeerd. Elke organisatie heeft haar eigen interpretatie van niveau indeling. Aangezien de wetgever/minister zich, door het niet-medische karakter van leken EHBO opleidingen, niet met de inhoud en kwaliteit van leken EHBO opleidingen bemoeit, zal het dus een chaos blijven wat niveau benamingen en verschillen in EHBO opleidingen betreft.

Zo kan het dus voorkomen dat er EHBO-ers op een evenement als gecertificeerd "EHBO-plusser" rondlopen op een beduidend lager niveau dan wenselijk, terwijl andere EHBO-ers gecertificeerd door een andere organisatie op een hoger niveau kunnen zitten zonder een "EHBO-plus aantekening".
En laten evenementen organisaties nu net veelal EHBO-ers willen inhuren met een zogenaamde EHBO-plus.  :'(
Het gaat dus niet om de het niveau of kwaliteit, het gaat dus om het papiertje waarop staat "EHBO-plus"  :o

Als ik dus inhoudelijk een LEH/BHV opleiding vergelijk met die van het OK, dan is die van het OK op niveau "EHBO plus". En zo kan ik alle EHBO opleidingen in Nederland met elkaar vergelijken om tot de conclusie te komen dat alleen de omschrijving "EHBO plus" weinig toevoegd aan het daadwerkelijke niveau, maar meer dient te worden gezien als een lokmiddel om cursisten te lokken voor EHBO lessen die tot voor kort inhoudelijk "normaal" waren voor de niveaudaling van het OK en RK.

Als ik deze werkwijze fictief zou doortrekken naar het onderwijs, dan zit iemand op LBO niveau nu plotseling op MBO niveau, en iemand op MBO niveau zou nu op HBO niveau zitten, etc etc.
Door het verlagen van standaarden bevorder je ongewenste kwaliteit- en niveauverlies. Zie ook wat er in het onderwijs in Nederland heeft afgespeeld.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #49 Gepost op: 13 december 2016, 13:20:43
Reactie op Willem D en Luer-lock.

Zeker waar. Moet er wel iemand zijn die beoordeeld of het 'levensbedreigend' is. Kan ook een flauwte zijn door de warmte of door te weinig eten en drinken. (Vrijwel) tegelijk bellen is hier dus ook gebeurd en door mij NIET  afgeblazen. Nu spreek je over hartproblemen enz. Daar was niets van bekend, alleen onwel geworden en eventjes verminderd aanspreekbaar. Mijn insteek is dat de reeds opgeroepen ambu gewoon door behoort te rijden en ik ter plaatse niets heb gedaan dan kort voorstellen, kort uitgevraagd en de rest aan de professionals overgelaten. Wat EHBO + betreft, zo noem ik het gemakshalve omdat alle EH verleners, van welk niveau ook vaak als 'de EHBO' wordt aangeduid.  Daar kan ook een vplk. of ambumedewerker bijzitten die nu in een andere outfit zijn/haar bijbaantje uitvoert. Dan wel met meer kennis en vaardigheden doch begrenst door de werkafspraken. Kun je wat van vinden maar deze kennis is toch iets meer dan de 'standaard' EHBO met bijscholing v.w.b. blaren prikken of 'alcoholische' evenementen die ik niet als een + inschat evenals de RK- of andere opleiding. Dat is het verschil tussen mijn 'EHBO+' en standaard EHBO.

Wat betreft het niet mogen verbieden om direct 112 te bellen en niet eerst de beveiliging: Kijk eens bij grote bedrijven / industrieën op de alarmlijsten e.d. : Bij brand / ongeval bel 777, of 1234 of.... Juist om de interne hulp (BHV, AED team, EHBO ploeg, bedrijfsbrandweer) snel te activeren en direct ook de externe dienst(en) te alarmeren en via de portier / bewaking te gidsen over het terrein. De interne hulpdiensten zijn sneller bij een slachtoffer om bijv. een reanimatie te starten enz. Kunnen dan ook altijd de externe dienst(en) via 112  extra informatie leveren. Ik krijg de indruk dat je daar geen voordeel in ziet. Beetje vreemd.