Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 38697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 13 december 2016, 13:26:26
Citaat van: JAB link=msg=1466390 date=1481631643
Nu spreek je over hartproblemen enz. Daar was niets van bekend, alleen onwel geworden en eventjes verminderd aanspreekbaar.

Zo is dat alleen onwel worden en eventjes een wegtrekkertje kan geen cardiale oorzaak hebben.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #51 Gepost op: 13 december 2016, 13:52:33
Zeker wel, maar er wordt gereageerd over 112 alarmeren bij 'levensbedreigende' aandoeningen versus het interne alarmeren. Levensbedreigend stond niet vast, en kon ook niet worden uitgesloten. Vandaar dat ik (in mijn voorbeeld) de ambu gewoon ter plaatse wil hebben. Totdat het tegendeel bewezen is kan het van alles zijn. En als het inderdaad fout gaat met die cardiale oorzaak en het wordt een VF is de 'interne' AED er snel bij in afwachting van de 'externe' ambu. En dan is iedere hulpverlener hopelijk blij met elke andere hulpverlener ter plaatse. Ieder met zijn eigen taak/bevoegdheid en vaardigheid, elkaar aanvullend en ondersteunend.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2016, 17:39:07
Ik heb absoluut niets tegen een "interne" melding aan de bewaking of portier bij niet-levensbedreigende letsels en stoornissen.

Ik wel iets tegen uitsluitend een "interne" melding om 112 te alarmeren via de portier, bewaking en/of BHV bij levensbedreigende letsels en stoornissen.

De tijdwinst die men boekt door direct als EHBO-er 112 te bellen bij levensbedreigende stoornissen en letsels zodat de MKA direct ambulances kan aansturen (DIA) is voor mij de ultieme tijdwinst. Het alarmeren van de portier, bewaking en/of BHV dient dan wel direct achteraan te volgen.

Elke vertraging in het alarmeren van 112 bij levensbedreigende letsels en stoornisen via de bewaking, portier of BHV is er een teveel.
Het mag geen kwestie zijn van "ik moet of mag" alleen "intern" alarmeren op straffe van, maar het moet een kwestie zijn van onmiddelijk alarmeren van hulpdiensten en onmiddelijk daarna de BHV bij reanimaties en zware (bedrijfs)ongevallen.

Daarnaast is het onmogelijk voor de MKA om conform de laatste MKA protocollen de EHBO-er te instrueren via de stationaire portier of hulpdienstvoertuigen opvangende en begeleidende bewaking.
En dat instrueren door de MKA schijnt wel een parade paardje te zijn.  098uo
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #53 Gepost op: 13 december 2016, 18:37:55
Het is een zijspoor in dit topic, maar mijn werkgever (een detacheringsbureau) verstrekte vorig jaar een nieuwe veiligheidsinstructie. Regel 1: "Bij brand of een ander incident: bel eerst je projectleider. Krijg je geen gehoor, bel dan 112." Uiteraard heb ik gemotiveerd bezwaar gemaakt, tot en met het externe mannetje dat de instructies opstelt aan toe, maar ze willen echt niet begrijpen wat voor kolder ze opschrijven.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2016, 18:50:53
Mee eens Willem.
Maar wanneer kun je een beetje weten of iets wel- of niet levensbedreigend is? Daarvoor moet je wel ter plaatse zijn en een ABC check doen of voldoende info vooraf hebben gehad: Iemand ligt op de grond en is helemaal blauw of zoiets. Dan weet je genoeg om direct te alarmeren. Hoef ik echt niet eerst ter plaatse te komen om dat zelf te beoordelen. Dat is inderdaad tijdverlies. Maar je weet ook wel dat heel veel onwelwordingen en ongevallen op evenementen niet in de categorie levensbedreigend vallen. Als de MKA bij elke onwelwording op een groot evenement direct wordt gebeld voor een ambu omdat je nooit zeker weet of het wel levensbedreigend is of misschien kan worden dan maak je geen vrienden bij een bezoekersaantal van pak em beet 10.000 personen of meer in de zomer enz. Daarvoor is juist de eigen EHBO organisatie opgetuigd met zowel EHBO-ers (BLS niveau), enkele (ambu)verpleegkundigen (ALS niveau) en evt. een arts als supervisor. Ga eens eens kijken bij de TT Assen, Lowlands in Dronten, een grote motorcrosswedstrijd, Pinkpop enz. Wie wat doet staat allemaal in veiligheidsplannen beschreven. Dat wil niet zeggen dat er nooit een foute inschatting wordt gemaakt maar iedereen werkt daar naar beste weten en kunnen en is niet bezig voor hun eigen koninkrijkje.

Er volgt geen 'straf' als er buiten de alarmeringsafspraken om toch 112 wordt gebeld.

Wat betreft instrueren door de MKA:

Daarvoor krijgt de MKA altijd (na de alarmering via de beveiliging) de EHBO'r of beveiliger aan de lijn voor het standaard MKA uitvraagprotocol en evt andere informatie-uitwisseling of opdrachten.

Inmiddels zijn we zwaar afgedwaald van het onderwerp waarmee dit topic begon!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #55 Gepost op: 13 december 2016, 22:26:57
De MKA wil juist eie persoon spreken die vlak bij het slachtoffer/patient is, en niet alles via een portier of beveiliger te horen krijgen, Dorecte feedback over toestand van de patient wordt dan namelijk niet optimaal verklregen. In MDT staat dan weer eens "melder op afstand, geen verdere info...  kan MKA en ambu erg weinig mee....
Voor het openen van poortjes en slagbomen en route is een telefoontje naar intern alarmnummer voldoende om dit te regelen, voorkom alle ruis in de communicatie. O0
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #56 Gepost op: 14 december 2016, 07:20:38
Inderdaad: flink afgedwaald van het initiele onderwerp.

Wat mij betreft, noem lekenhulpverlening gewoon EHBO en niets anders.
Je kunt er allerlei interessante namen aan geven, zoals EHBO+, assistent ALS, etc. , blijf als lekenhulpverlener gewoon bij de basis.  

Voor mensen uit de witte kolom is het vaak al lastig al die pseudo/subopleidingen te onderscheiden, laat staan voor de andere hulpdiensten uit de blauwe en rode kolom.

Zoals ik al een eerder heb gezegd: schoenmaker, blijf bij jouw leest.
Never underestimate the power of stupid people


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #57 Gepost op: 14 december 2016, 12:29:41
Citaat van: Luer-lock link=msg=1466547 date=1481696438
Inderdaad: flink afgedwaald van het initiele onderwerp.

Wat mij betreft, noem lekenhulpverlening gewoon EHBO en niets anders.
Je kunt er allerlei interessante namen aan geven, zoals EHBO+, assistent ALS, etc. , blijf als lekenhulpverlener gewoon bij de basis.  

Voor mensen uit de witte kolom is het vaak al lastig al die pseudo/subopleidingen te onderscheiden, laat staan voor de andere hulpdiensten uit de blauwe en rode kolom.

Zoals ik al een eerder heb gezegd: schoenmaker, blijf bij jouw leest.
Zo ken ik ook niet de officiele titels "verpleegkundigen+", "ambulanceverpleegkundige+", "arts+", "dokter+" of "chirurg+".

De woorden EHBO+, of mijn zelf verzonnen tegenhanger "ALS-" ( 098uo), zijn niet gewenst in die zin om specifieke subgroepen in de EHBO te maken in de toch al chaotische EHBO markt waar iedereen zijn eigen niveaus bepaalt welke bovendien niet op elkaar aansluiten qua inhoud en methodieken.

"EHBO+" en "First Responder" kan dus iedereen zijn middels het volgen van een (P)BLS cursus, een standaard EHBO cursus, of een uitgebreide EHBO (specifieke) opleiding.

Om de boel maar eens te versimpelen kennen wij in Nederland slechts twee soorten eerstehulpverleners, teweten:
a. de leek, zijnde een omstander, (P)BLS-er, BHV-er (LEH) en de EHBO-er, en
b. de in de BIG-register geregistreerde professionele eerstehulpverleners, zijnde bijv. (ambulance)verpleegkundigen en artsen.
Niets meer en niets minder.

Alle plussen voor, achter, of tussen de titels en andere mooie letters en tekens geven bovendien totaal geen enkele toegevoegde inhoudelijk waarde aan het niveau van de genoten cursus of opleiding.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


TimAnesth

  • AVP (i.o.)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2016, 13:43:51
Citaat van: oma link=msg=1466392 date=1481631986
Zo is dat alleen onwel worden en eventjes een wegtrekkertje kan geen cardiale oorzaak hebben.

Oma, ik moest heel hard lachen! Uw gevoel voor humor treft iedere keer weer ;D

Citaat van: Mediq link=msg=1466283 date=1481574371
Zou je deze dikgedrukte punten kunnen toelichten?
JAB, zou je alsnog de dikgedrukte punten willen toelichten? Ik mis nog wat jouw medische achtergrond is
Ambulanceverpleegkundige i.o. Anesthesiemedewerker HBO Verpleegkundige


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #59 Gepost op: 14 december 2016, 15:47:08
Ambulancechauffeur.  Vandaar mijn toevoeging (+) die niet is gebaseerd op een extra EHBO opleiding e.d. Wel in de 'rol' van EHBO'r maar toch iets meer bagage kwa vaardigheden en een beetje kennis. Datzelfde geldt voor verpleegkundigen die op evenementen meedraaien omdat ze dar nou eenmaal een leuke werkomgeving vinden zo af en toe. En vandaar zeg ik dus eerder: Weet je taak en plaats, ook als de prof. collega's ter plaatse komen en jou niet kennen (andere regio).