Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 39519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #60 Gepost op: 14 december 2016, 16:10:51
Citaat van: JAB link=msg=1466687 date=1481726828
Ambulancechauffeur.  Vandaar mijn toevoeging (+) die niet is gebaseerd op een extra EHBO opleiding e.d. Wel in de 'rol' van EHBO'r maar toch iets meer bagage kwa vaardigheden en een beetje kennis. Datzelfde geldt voor verpleegkundigen die op evenementen meedraaien omdat ze dar nou eenmaal een leuke werkomgeving vinden zo af en toe. En vandaar zeg ik dus eerder: Weet je taak en plaats, ook als de prof. collega's ter plaatse komen en jou niet kennen (andere regio).

Jouw taak en plaats tijdens een evenement is gewoon EHBO, zonder plus. Jij hebt als chauffeur geen specifieke medische vooropleiding nodig dus ben je ook geen medisch professional. Je begeeft je op hellend vlak als jij als ambuchauffeur zonder pleeg vindt dat je een plus hebt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #61 Gepost op: 14 december 2016, 17:15:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1466693 date=1481728251
Jouw taak en plaats tijdens een evenement is gewoon EHBO, zonder plus. Jij hebt als chauffeur geen specifieke medische vooropleiding nodig dus ben je ook geen medisch professional. Je begeeft je op hellend vlak als jij als ambuchauffeur zonder pleeg vindt dat je een plus hebt.
Ambulancechauffeurs vallen wel in de categorie professionele hulpverleners, maar dan in een ondersteunende rol.  Het blijven leken zonder medische bevoegdheden.

Je hebt onder leken ook andere beroepen die medisch ondersteunend zijn. Enkele beroepen daarvan zijn bijvoorbeeld dokterassistenten, kunnen ook EHBO-ers zijn zoals NHT-ers, tandarts assistenten, huisartsposten chauffeurs etc. Maar ondanks hun beroepsuitoefening, ook zij blijven nog steeds leken.
Dat maakt ze dus nooit "EHBO+", "BLS+", of "assistent ALS".
Net als die vrouw met EHBO diploma die elke dag bij de buurvrouw in het kader van de mantelzorg temperatuur, glucose en/of bloedruk meet.

Een "plus" plaatsen achter je titel van EHBO-er zegt dus niemand inhoudelijk wat, omdat het slechts een (zelf) aangemeten niveau is. Het staat en klinkt wel mooi, maar er zijn diverse commerciele opleiders in Nederland die deze EHBO+ (of ALS-) opleiding verkopen (onder de meest exotische namen) en elk hanteren zij verschillende niveaus en zijn vrijwel altijd zonder kwaliteitssysteem.
Helemaal leuk is dat deze organisaties zich veelal beroepen op dat zij de richtlijnen van de grote EHBO organisaties volgen voor hun EHBO+ opleidingen. 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #62 Gepost op: 14 december 2016, 18:03:49
Zou het zinvol zijn dat je de les- examen- en nascholingsstof van de SOSA chauffeursopleiding eens zou kunnen doorspitten. De eisen voor chauffeur zijn (ik neem aan dat je dat bekend is) iets meer dan álleen' EHBO aan het handje van de pleeg. Ook de PHTLS opleiding hoort/ hoorde er bij, en zelfstandig binnen hele korte tijd een ABC check ophoesten bij een stuk of wat patiënten mag ook van hen verwacht worden. Daarmee zijn ze geen BIG geregistreerde (SOSA) verpleegkundige maar gezien de opleidings- en trainingseisen die men moet beheersen vind ik de vergelijking zoals boven omschreven nogal laatdunkend. Beetje jammer.

En een medische vooropleiding, ja dat heeft de pleeg ook niet als hij/zij van de HAVO afkomt. Dat komt allemaal als je aan de opleiding begint. Met de term leek = ambulancechauffeur ga je nogal kort door de bocht. De leek EHBO is voor mij de groenteman, lerares op de basisschool, de thuiszorgzuster en de vrachtwagenchauffeur.  Ik heb liever als patiënt een ambulancechauffeur als hulpverlener dan de 'echte' leken EHBO'r, de hele goede onder hen uitgezonderd. En dat alles in afwachting van de 'echte' pleeg.

Remroof, mijn taak als alleen EHBO hoef je me niet te melden, dat heb ik zelf al gesteld in een eerdere reactie. (Ik weet mijn taak en plaats in de EHBO'r rol) Zie jouw citaat vandaag 16.10


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #63 Gepost op: 14 december 2016, 18:31:21
Citaat van: JAB link=msg=1466723 date=1481735029
Zou het zinvol zijn dat je de les- examen- en nascholingsstof van de SOSA chauffeursopleiding eens zou kunnen doorspitten. De eisen voor chauffeur zijn (ik neem aan dat je dat bekend is) iets meer dan álleen' EHBO aan het handje van de pleeg. Ook de PHTLS opleiding hoort/ hoorde er bij, en zelfstandig binnen hele korte tijd een ABC check ophoesten bij een stuk of wat patiënten mag ook van hen verwacht worden. Daarmee zijn ze geen BIG geregistreerde (SOSA) verpleegkundige maar gezien de opleidings- en trainingseisen die men moet beheersen vind ik de vergelijking zoals boven omschreven nogal laatdunkend. Beetje jammer.

En een medische vooropleiding, ja dat heeft de pleeg ook niet als hij/zij van de HAVO afkomt. Dat komt allemaal als je aan de opleiding begint. Met de term leek = ambulancechauffeur ga je nogal kort door de bocht. De leek EHBO is voor mij de groenteman, lerares op de basisschool, de thuiszorgzuster en de vrachtwagenchauffeur.  Ik heb liever als patiënt een ambulancechauffeur als hulpverlener dan de 'echte' leken EHBO'r, de hele goede onder hen uitgezonderd. En dat alles in afwachting van de 'echte' pleeg.

Remroof, mijn taak als alleen EHBO hoef je me niet te melden, dat heb ik zelf al gesteld in een eerdere reactie. (Ik weet mijn taak en plaats in de EHBO'r rol) Zie jouw citaat vandaag 16.10

Ik vind de beschrijvingen die mensen gepost hebben niet laatdunkend maar een correcte weergave. Ik zou een ambulancechauffeur een goede EHBO-er noemen als hij zich inzet buiten werktijd op een evenement.

Ik begrijp de drang niet eens zo van mensen om EHBO-plus, ALS-min of whatever te willen zijn. Het kan zijn dat het best stoer is als je uitstraalt de je de uber-EHBO-er bent maar het kan ook inhouden dat als de nood echt aan de man komt alle "gewone" EHBO-ers een stapje terug doen, de handjes in de lucht steken en roepen "jij bent toch de ambulancechauffeur".

Je bent waardevol in combinatie met de ambulanceverpleegkundige gedurende werktijd, samen kan je alles aan. Je werkt dan in teamverband en je bent de zwakste schakel. Het is anders als je ingezet bent met EHBO-ers, je bent dan de sterktste schakel. Een routineklusje met de ambulanceverpleegkundige kan wel eens een loodzware, moeizame klus zijn samen met EHBO-ers.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #64 Gepost op: 14 december 2016, 20:47:18
Citaat van: oma link=msg=1466726 date=1481736681
Ik vind de beschrijvingen die mensen gepost hebben niet laatdunkend maar een correcte weergave. Ik zou een ambulancechauffeur een goede EHBO-er noemen als hij zich inzet buiten werktijd op een evenement.

Ik begrijp de drang niet eens zo van mensen om EHBO-plus, ALS-min of whatever te willen zijn. Het kan zijn dat het best stoer is als je uitstraalt de je de uber-EHBO-er bent maar het kan ook inhouden dat als de nood echt aan de man komt alle "gewone" EHBO-ers een stapje terug doen, de handjes in de lucht steken en roepen "jij bent toch de ambulancechauffeur".

Je bent waardevol in combinatie met de ambulanceverpleegkundige gedurende werktijd, samen kan je alles aan. Je werkt dan in teamverband en je bent de zwakste schakel. Het is anders als je ingezet bent met EHBO-ers, je bent dan de sterktste schakel. Een routineklusje met de ambulanceverpleegkundige kan wel eens een loodzware, moeizame klus zijn samen met EHBO-ers.

Ik doe zeker niet 'stoer' in deze functie en andere. Ik ben ook geen úber' mensch of dito EHBO'r. Maar als de nood aan de man komt zal ik naar beste weten en kunnen waar nodig de 'gewone' EHBO'r bijstaan die iets misschien nog (bijna) nooit heeft meegemaakt en ik misschien een keertje vaker. Geen handjes in de lucht en ook geen schouderklopjes maar samen aan de slag. Lijkt me iets professioneler dan jezelf boven de ander te plaatsen omdat je vaak zo'n groengeel pakje aan hebt. Ik in ieder geval niet. Ik weet van veel collega's hetzelfde.

En in een team is iedereen waardevol en nodig, elk op het eigen bevoegdheidsniveau. De een kan niet zoveel zonder de ander. Of met een slecht functionerende ander. De beste anesthesist in een reanimatieteam krijgt niet zoveel voor elkaar als de plegen niet meewerken en hij/zij alles moet voorkauwen. En zonder goeie dokter wordt het ook niks. In de setting buitenshuis geldt hetzelfde voor de ambupleeg en- chauffeur als team, de een niet boven de ander. Wel elk een eigen verantwoording. Die ervaring heeft Oma toch wel hoop ik?    


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #65 Gepost op: 14 december 2016, 21:12:40
Citaat van: oma link=msg=1466726 date=1481736681
Ik vind de beschrijvingen die mensen gepost hebben niet laatdunkend maar een correcte weergave. Ik zou een ambulancechauffeur een goede EHBO-er noemen als hij zich inzet buiten werktijd op een evenement.

Ik begrijp de drang niet eens zo van mensen om EHBO-plus, ALS-min of whatever te willen zijn. Het kan zijn dat het best stoer is als je uitstraalt de je de uber-EHBO-er bent maar het kan ook inhouden dat als de nood echt aan de man komt alle "gewone" EHBO-ers een stapje terug doen, de handjes in de lucht steken en roepen "jij bent toch de ambulancechauffeur".

Je bent waardevol in combinatie met de ambulanceverpleegkundige gedurende werktijd, samen kan je alles aan. Je werkt dan in teamverband en je bent de zwakste schakel. Het is anders als je ingezet bent met EHBO-ers, je bent dan de sterktste schakel. Een routineklusje met de ambulanceverpleegkundige kan wel eens een loodzware, moeizame klus zijn samen met EHBO-ers.
Ik zou t niet beter kunnen verwoorden Oma ! ( broeder Joffry is teveel aan t werk en niet altijd genoeg tijd om op het forum te verkeren)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 14 december 2016, 21:34:41
Citaat van: JAB link=msg=1466750 date=1481744838
Ik doe zeker niet 'stoer' in deze functie en andere. Ik ben ook geen úber' mensch of dito EHBO'r. Maar als de nood aan de man komt zal ik naar beste weten en kunnen waar nodig de 'gewone' EHBO'r bijstaan die iets misschien nog (bijna) nooit heeft meegemaakt en ik misschien een keertje vaker. Geen handjes in de lucht en ook geen schouderklopjes maar samen aan de slag. Lijkt me iets professioneler dan jezelf boven de ander te plaatsen omdat je vaak zo'n groengeel pakje aan hebt. Ik in ieder geval niet. Ik weet van veel collega's hetzelfde.

En in een team is iedereen waardevol en nodig, elk op het eigen bevoegdheidsniveau. De een kan niet zoveel zonder de ander. Of met een slecht functionerende ander. De beste anesthesist in een reanimatieteam krijgt niet zoveel voor elkaar als de plegen niet meewerken en hij/zij alles moet voorkauwen. En zonder goeie dokter wordt het ook niks. In de setting buitenshuis geldt hetzelfde voor de ambupleeg en- chauffeur als team, de een niet boven de ander. Wel elk een eigen verantwoording. Die ervaring heeft Oma toch wel hoop ik?

Ik heb aardig wat ervaring met teamwerk. Ik heb ook nergens gepost dat er teamleden meer of minder waardevol zouden zijn. Jij geeft zelf al aan dat iedereen waardevol is op zijn eigen bevoegdheidsniveau. Het bevoegdheidsniveau van de ambulancechauffeur en een EHB0-er tijdens een evenementen-ehbo-dienst is gelijk.

De eigen verantwoording van teamleden valt op zich ook wel mee. Als het een operatie goed verloopt en de patient het overleeft is het de prestatie van het team, als de patient dood gaat is het mijn schuld. De enige uitzondering is een fout van de anesthesioloog of de perfusionist omdat beide ondanks mijn eindverantwoordelijkheid ook een eigen verantwoordelijkheid hebben.

Bij onze ambulancedienst werkt het precies hetzelfde als het goed gaat is het onze prestatie, gaat het fout is het mijn schuld.

Samenvattend bij teamwerk is niet ieder gelijkwaardig omdat het ook niet hoeft. Als je de sterkste schakel in een team moet je ook zo gedragen, je laat je team nooit barsten, je loopt niet weg voor je eindverantwoordelijk en je neemt de rest op sleeptouw om maximaal te presteren.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #67 Gepost op: 14 december 2016, 23:22:29
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1466754 date=1481746360
Ik zou t niet beter kunnen verwoorden Oma ! ( broeder Joffry is teveel aan t werk en niet altijd genoeg tijd om op het forum te verkeren)

Dat krijg je als je veel solo rijdt. Als je een chauffeurkundige naast je hebt kun je vaker hetforum bekijken 0098 ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #68 Gepost op: 15 december 2016, 00:42:25
Citaat van: RemRoof link=msg=1466772 date=1481754149
Dat krijg je als je veel solo rijdt. Als je een chauffeurkundige naast je hebt kun je vaker hetforum bekijken 0098 ;)

Hahaha, ik heb bewust geen HV forum op mn Iphone, anders dan kom ik niet meer los van mn Iphone toetsenbord ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #69 Gepost op: 22 december 2016, 23:11:07
Citaat van: Achterkamp link=msg=1463443 date=1480335201
En wie zou nu die ECG maken op de huisartsenpost denk je? Doe eens een gokje.
(Hint: het is bijna nooit de huisarts zelf.)

De ambulancebroeders  098uo