Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO

Auteur Topic: Herkenbaarheid en onderscheid professionele hulpverleners en EHBO  (gelezen 39504 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #80 Gepost op: 23 december 2016, 22:00:33
Citaat van: Juffie link=msg=1468702 date=1482523325
...

Amen
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #81 Gepost op: 24 december 2016, 09:48:22
Citaat van: Juffie link=msg=1468702 date=1482523325

Het is simpelweg fouter dan fout ook al is er geen wetgeving voor het niet mogen dragen van ambulance kleding.

Dat bedoel ik, je morele en/of persoonlijke grens is overschreden, maar deze grens is niet strijdig met wet-en regelgeving. Hoe jammer je ook vindt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #82 Gepost op: 24 december 2016, 10:14:05
Citaat van: Willem D. link=msg=1468762 date=1482569302
Dat bedoel ik, je morele en/of persoonlijke grens is overschreden, maar deze grens is niet strijdig met wet-en regelgeving. Hoe jammer je ook vindt.

Het is ook niet te doen om overal wet en regelgeving voor te bedenken. Dit soort debielen vind altijd een weg om het weer te omzeilen als er wel wetgeving voor zou zijn. Het is overigens een algemene ongeschreven fatsoensnorm dat je niet het uniform aan gaat trekken van iets dat je niet bent. Dat is ook de reden dat er geen wetgeving voor is omdat vrijwel het overgrote deel van de bevolking dit begrijpt zonder dat er op een papiertje staat dat dit niet mag. Dat dit soort mensen het ontbreken van regels uitleggen als dat zij zich in ambulance uniform mogen hijsen en zich aldus voor mogen doen zegt genoeg over hun I.Q. Dat ze ook nog een monitor willen hebben zegt genoeg over hun foute intenties. Het feit dat jij je telkens beroept op: Het staat niet in de wet zegt ook wat over jou. Als jou motto is, het staat niet in de wet, dus dan mag het ben je nogal kortzichtig. Er staat nergens letterlijk in de wet dat pesten verboden is. Toch vinden we het maatschappelijk gezien nogal onwenselijk gedrag.
Waar heb jij je ambulance uniform besteld Willem?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #83 Gepost op: 24 december 2016, 10:22:50
Citaat van: René van der Helm link=msg=1468590 date=1482487143

Dat was het? Van de website halen en nu niemand het ziet is het goed?


Mogelijk. Ik heb de mail ontvangen van IGZ naar aanleiding van het gesprek. Ik denk dat de organisatie het uit zijn hoofd laat om na een brief van de IGZ en een  gesprek weliswaar de website aan te passen, maar het curriculum onveranderd te laten. Lijkt me niet verstandig.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #84 Gepost op: 24 december 2016, 10:25:35
Het is jammer dat velen op dit forum geen onderscheid (willen) maken tussen de daadwerkelijke ambulancekleding, en die kleding die gelijkend is op die van de ambulance kleding zoals gedragen door bijvoorbeeld evenementenhulpverleners en EHBO-ers.
Dat is een wereld van verschil.

Als een EHBO-er daadwerkelijk met de op de ambulance gelijkende kleding met het opschrift "ambulance" rond zou lopen, dan heb je absoluut een punt dat de grens duidelijk is overschreden.

Loopt een EHBO-er rond met op ambulancekleding gelijkende kleding met het opschrift EHBO (oid), dan heb je geen punt.
Zie het dragen van opvallende kleding niet als wannabee gedrag, maar als duidelijke herkenning voor het publiek dat betreffende persoon een EHBO-er is en op dat niveau EHBO kan verlenen.
Of heb je zelf voorstellen welke kleur kleding een EHBO-er zou moeten dragen? Rood met gele stippen?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #85 Gepost op: 24 december 2016, 10:30:08
Ik ken Willem niet en wil absoluut niemand kwetsen maar het is mijn ervaring dat de term wannabe erg treffend is. Na 18 jaar als opleider in de zorg heb ik gemerkt dat zulke fanatiekelingen meerdere malen pogingen hebben gedaan om toegelaten te worden tot een zorgopleiding (zonder succes). Vervolgens compenseren ze het verlies met dit soort acties.

Dat bevestigt natuurlijk wel het besluit om iemand te weren, het getuigt van bar weinig zelfreflectie als je je uitgeeft als quasi acute zorgprofessional. Het is alleen idd. zuur voor het slachtoffer, zoals Juffie al zei.

Ik verwacht nu wel de nodige kritiek n.a.v. deze post maar het is gewoon mijn (ruime-) ervaring.

Fijne feestdagen allemaal!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #86 Gepost op: 24 december 2016, 10:46:07
Ik ben het met je eens CM. En met Willem zijn post gedeeltelijk. Je moet als EHBO'er niet willen dat je kleding erg op dat van de ambulancedienst lijkt. Als jij aan komt lopen gaan ze echt niet eerst op je rug kijken of er EHBO staat of AMBULANCE, je creëert volledig verkeerde verwachtingen als jij in ambulance (gelijkende) kleding aan komt lopen. Los wat er nu achter op je rug voor embleempje staat. Je wilt niet dat als er echt nood aan de man is dat jij in een soort van ambukleding staat, iedereen verwacht dat je hetzelfde kan als een ambu vpk dan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


helm

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 24 december 2016, 10:48:18
Citaat van: CM link=msg=1468771 date=1482571808
Ik ken Willem niet en wil absoluut niemand kwetsen maar het is mijn ervaring dat de term wannabe erg treffend is. Na 18 jaar als opleider in de zorg heb ik gemerkt dat zulke fanatiekelingen meerdere malen pogingen hebben gedaan om toegelaten te worden tot een zorgopleiding (zonder succes). Vervolgens compenseren ze het verlies met dit soort acties.

Dat bevestigt natuurlijk wel het besluit om iemand te weren, het getuigt van bar weinig zelfreflectie als je je uitgeeft als quasi acute zorgprofessional. Het is alleen idd. zuur voor het slachtoffer, zoals Juffie al zei.

Ik verwacht nu wel de nodige kritiek n.a.v. deze post maar het is gewoon mijn (ruime-) ervaring.

Fijne feestdagen allemaal!

CM

Zeer herkenbaar. Moet je eens kijken hoe sommige burgerhulpverleners op een reanimatiemelding afkomen, ambulancejas aan, pieper, sleutels, scanner, spoedkoffer.
Heb je bij de brandweer ook, zijn ze afgewezen gaan ze zelf brand stichten.  :)


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #88 Gepost op: 24 december 2016, 10:53:53
Citaat van: Willem D. link=msg=1468770 date=1482571535
Of heb je zelf voorstellen welke kleur kleding een EHBO-er zou moeten dragen? Rood met gele stippen?

Ik vind de gele stippen nog teveel op ambulance uitstraling lijken. Wat dacht je van groene streepjes.

Neem een voorbeeld aan het Nederlandse Rode Kruis. Die hebben gewoon een eigen stijl ontwikkeld. En willen helemaal niet op ambulancehulpverleners lijken, maar op Rode Kruis hulpverleners. Zo kan het ook.

Als je het doet zoals die badgasten in Amstelveen, heb je maar 1 intentie.

En ik sluit mij aan bij CM. Ik heb ook teveel van die Wannabee,s gezien die niet het intelligentie vermogen hadden om een opleiding tot zorgprofessional af te ronden en dan dit soort frustie gedrag gaan vertonen.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #89 Gepost op: 24 december 2016, 11:00:27

Zag laatst een verkeersregelaar op een motor voobij komen, met zoveel oranje zwaailichtjes erop en rode streepjes.
Ik dacht nog.... die wilde vast motoragent worden..... 98uiye