Je bent getuige van geweld tegen hulpverleners en verkoopt de raddraaiers een goede stoot? #nt

Auteur Topic: Je bent getuige van geweld tegen hulpverleners en verkoopt de raddraaiers een goede stoot? #nt  (gelezen 7290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Een vraag tussendoor: Stel dat je getuige bent van dit soort geweld tegen hulpverleners en je verkoopt de raddraaiers een goede stoot om ze te neutraliseren... Zal de politie het je dan in dank afnemen of niet?

Mij maakt het gedrag van dit tuig namelijk witheet en ik ben ook iemand die dan niet te beroerd zal zijn om ze bij de kladden te pakken. Maar ik zit uiteraard niet op een veroordeling wegens mishandeling te wachten.




PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: JarnoF link=msg=1470528 date=1483291659
Een vraag tussendoor: Stel dat je getuige bent van dit soort geweld tegen hulpverleners en je verkoopt de raddraaiers een goede stoot om ze te neutraliseren... Zal de politie het je dan in dank afnemen of niet?

Mij maakt het gedrag van dit tuig namelijk witheet en ik ben ook iemand die dan niet te beroerd zal zijn om ze bij de kladden te pakken. Maar ik zit uiteraard niet op een veroordeling wegens mishandeling te wachten.
Ik denk dat de politie om het ze maar eens te zeggen wel de laatste is waar je je zorgen om moet maken, dergelijk tuig doet het meestal niet alleen, zelfs niet met twee of drie. En je hebt maar twee kladden. Het is natuurlijk een eigen inschatting van je  hoeveel je er aan kunt maar zelfs dan moet je ook nog even bedenken dat dat tuig vaak een thuiswedstrijd speelt en  je weet net wat  om de hoek klaar staat om ook mee te doen.  Ik ben ook van "de handen jeuken" maar heb in het verleden wel eens net op tijd ontdekt dat een beetje zelfbeheersing geen kwaad kan. En als je dat doet ben je voor de politie ook waardevol als getuige.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Juridische uitleg van Zelfverdediging of Noodweer:
Citaat
"Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."
Bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/5149-zelfverdediging-strafbaar-of-niet.html

Dus nee, buiten wat PBees aangeeft zul je van de politie weinig problemen verwachtten. Echter wees er wel ook van bewust dat hulp ook kan lijken op agressie jegens de politie voor de agenten die te hulp schieten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Hoe zit het dan met de belagers die de goede stoot mogen ontvangen van de omstander. Kan de omstander door de belager worden aangeklaagd wegens mishandeling?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Dat kan natuurlijk altijd, want over het doen van een aangifte heeft de politie niets te zeggen.

Maar in een rechtszaal moet je dan Noodweer/Zelfverdediging aantonen, en zoals de uitleg al zegt is dat ook ter bescherming van een ander.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest15549

  • Gast
Lijkt me uiterst onpraktisch omdat;

- Je dan zelf een paar klappen mag gaan ontwijken zodat de politie nog meer werk heeft (ze moeten jou gelijk beschermen)
- Je de boel in één keer escaleert zodat de pleuris gelijk uitbreekt
- De politie je aan kan zien als een relschopper en jou met harde hand oppakt


Als je ziet dat iemand daadwerkelijk bezig is om een hulpverlener in elkaar te slaan zou je wel kunnen ingrijpen maar ik zal dat alleen doen als de politie geen controle over de situatie heeft. Naar een stoeipartijtje tussen dronken debiel en agenten rennen om daar geweld te gebruiken lijkt me het ideale recept om zelf kleerscheuren te krijgen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: HIT link=msg=1470753 date=1483358378
Juridische uitleg van Zelfverdediging of Noodweer: Bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/5149-zelfverdediging-strafbaar-of-niet.html

Dus nee, buiten wat PBees aangeeft zul je van de politie weinig problemen verwachtten. Echter wees er wel ook van bewust dat hulp ook kan lijken op agressie jegens de politie voor de agenten die te hulp schieten.

Toch uitkijken, aan noodweer en noodweer exces zitten wel wat aandachtspunten. Het zomaar te hulp schieten van agenten zal denk ik niet voldoende zijn.


Jonasss

  • Sollicitant bij eenheid Zeeland/West Brabant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Nu ben ik niet helemaal zeker van mijn zaak. Maar ik dacht te hebben geleerd dat je op bevel of vordering van een Politie agent wel "geweld" mag toepassen. Geweld wordt gedefinieerd als een kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken. Dit "geweld"moet dan wel aan het proportionaliteit en subsidiariteit's beginsel voldoen. (Proportionaliteit: staat belang in verhouding tot de inbreuk? Subsidiariteit: is dit de beste manier om het te bereiken? Of zijn er nog andere manieren?)

Dus als je ziet dat een agent met een verdachte ligt te rollen, en de agent roept naar jou dat jij moet komen helpen (een vorm van vorderen of bevelen) dan mag jij helpen bij het onder controle krijgen van die verdachte. Dat doe je dan door hem tegen de grond gedrukt te houden, of zijn armen vast te houden. Wat je vooral niet moet doen is de verdachte het licht uit zijn ogen stompen. Dat is geweld gebruiken dat niet in verhouding staat.

selectieprocedure positief afgerond.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Nu ben ik niet helemaal zeker van mijn zaak. Maar ik dacht te hebben geleerd dat je op bevel of vordering van een Politie agent wel "geweld" mag toepassen. Geweld wordt gedefinieerd als een kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken. Dit "geweld"moet dan wel aan het proportionaliteit en subsidiariteit's beginsel voldoen. (Proportionaliteit: staat belang in verhouding tot de inbreuk? Subsidiariteit: is dit de beste manier om het te bereiken? Of zijn er nog andere manieren?)

Dus als je ziet dat een agent met een verdachte ligt te rollen, en de agent roept naar jou dat jij moet komen helpen (een vorm van vorderen of bevelen) dan mag jij helpen bij het onder controle krijgen van die verdachte. Dat doe je dan door hem tegen de grond gedrukt te houden, of zijn armen vast te houden. Wat je vooral niet moet doen is de verdachte het licht uit zijn ogen stompen. Dat is geweld gebruiken dat niet in verhouding staat.
Ik denk dat je daarmee doelt op Artikel 43 wetboek van Strafrecht:
Citaat
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.

2 Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.
Ik denk echter niet snel dat het bevoegd gezag (lees: politie) dit zomaar zou roepen, hooguit achteraf om het gedrag als omstander goed te praten. Ben dan wel benieuwd hoe de ambtenaar ermee gaat wegkomen, want de ambtsinstructie vraagt om getraindheid in geweld om het te mogen toepassen en van een burger kan je dat niet verwachten.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


guest12006

  • Gast
Ik denk echter niet snel dat het bevoegd gezag (lees: politie) dit zomaar zou roepen, hooguit achteraf om het gedrag als omstander goed te praten. Ben dan wel benieuwd hoe de ambtenaar ermee gaat wegkomen, want de ambtsinstructie vraagt om getraindheid in geweld om het te mogen toepassen en van een burger kan je dat niet verwachten.
Artikel 446 WvSr:
Citaat
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Uit bovenstaand artikel kan je als burger echter totaal géén geweldsbevoegheid o.i.d. halen, maar in de praktijk is er geen agent die je zal gaan aanhouden (of je naam wilt weten/noteren ;) ) als je op een normale wijze helpt bij een aanhouding die hem anders niet gaat lukken.
Als tip zou ik wel willen meegeven dat het handig is om voordat je mee gaat knokken eerst op enige wijze contact zoekt (en wacht tot je die krijgt!) met de collega voordat je je ermee gaat bemoeien!