Kwaliteit van woordvoering

Auteur Topic: Kwaliteit van woordvoering  (gelezen 2943 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Gepost op: 3 januari 2017, 17:05:30
Het valt me op dat....

Gisteren moest de eenheid Den Haag het bericht over het bekogelen van de ambulancebemanning en het 'moeten reanimeren' van Mario al rectificeren.

en nu weer Meppel

https://twitter.com/poldrenthe/status/816306048327974912
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/fout-politie-vuurwerkdode-meppel-blijkt-niet-overleden

We zijn gewend van de woordvoerders dat ze in de beginfase niet teveel willen zeggen "want zorgvuldigheid". Maar dit zijn toch wel twee heel opvallende fouten van politie woordvoerders, de laatste week.

Is dit werkdruk, of iets anders ?

Peen


Redacteur van


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2017, 22:50:46
Ja, Peen, het is opvallend. Het zoeken naar verbanden en regelmaat is menselijk. Maar de kans dat het toeval is, is groter dan dat het beleid is. Politiewoordvoerders mogen van mij best een fout maken op z'n tijd. Hoe pijnlijk dat ook kan zijn, ook dat is menselijk.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2017, 23:53:27
Ik denk dat het ook te maken heeft met het gegeven dat men tegenwoordig zo snel moet woordvoeren, dat de feiten nog niet 100% duidelijk zijn.
Een politiek verplicht nummertje.

Een fout is dan snel gemaakt.
Soms is het m.i. beter om gewoon even af te wachten met berichten/reacties naar de media.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2017, 10:00:19
Ik denk dat het tweeledig is. Door de reorganisatie is de woordvoering gecentraliseerd en zit inmiddels in Rotterdam, of gaat daar op korte termijn naar toe. Vroeger zat de woordvoering ergens op het hoofdbureau, tussen de leiding en de werkvloer. Waren er vragen, liep men even naar beneden of stapte men in de auto en kwam persoonlijk wat vragen stellen. Dat gaat nu bijna niet meer.

Daarnaast komt men niet helemaal mee met de snelheid van het internet. Vroeger had je de lokale perssites en fora zoals dit die er bovenop zaten. Een paar uur later kwam de landelijke media eens om de hoek kijken. Tegenwoordig hebben ook die een inhaalslag gemaakt en zitten er steeds meer bovenop als er in den lande wat gebeurd. Door de commerciële belangen om tegen de snelheid van Twitter en Facebook als eerste met berichten te komen oefenen die ook steeds meer druk uit.

Ik ben niet ingevoerd in beide zaken dus kan er weinig zinnigs over zeggen wat hier fout gegaan is. Slordig is het wel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2017, 10:02:00
Citaat van: CopVR3 link=msg=1471051 date=1483484007
Ik denk dat het ook te maken heeft met het gegeven dat men tegenwoordig zo snel moet woordvoeren, dat de feiten nog niet 100% duidelijk zijn.
Dat was in het verleden ook al zo: dat er druk is om met een verklaring naar buiten te komen.

Maar ik ben dan ook niet anders gewend dan dat er zaken geroepen worden als 'in het belang van het onderzoek kan ik daar nog niets over zeggen' en 'dat moet nog onderzocht worden' en dergelijke volzinnen. Nu wordt het met stelligheid als feit gebracht; dat is toch wat anders.

En als ik even kijk naar 'Meppel': hoe pijnlijk is het via de media te horen dat die bekende van je overleden is, en dat later blijkt dat het een fout van de politie was. De directe familie zal direct geweten hebben dat het bericht niet klopte (maar moet dus gaan bellen om dat rechtgezet te krijgen) en krijgt vervolgens een golf telefoontjes van vrienden en kennissen 'gecondoleerd'. Pijnlijk. Dat mag niet voorkomen, m.i.

Wij hadden in het geval van Den Haag een duidelijke voordeel t.o.v. de woordvoerder: dat we daar ter plaatse waren. Dat scheelt natuurlijk enorm; want de woordvoerder zit ergens ver weg op een PC in GMS mee te lezen, en moet het doen met de informatie die daarin gezet wordt. Ik weet niet of ze die nacht ook op een porto mee zat te luisteren: dat had misschien nog gescheeld.

Maar wat voor ons geldt, geldt net zo goed ook voor de politie woordvoerders: je wordt niet meer serieus genomen, na een paar van dit soort fouten en daarop volgende rectificaties.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1471077 date=1483520419
Ik denk dat het tweeledig is. Door de reorganisatie is de woordvoering gecentraliseerd en zit inmiddels in Rotterdam, of gaat daar op korte termijn naar toe. Vroeger zat de woordvoering ergens op het hoofdbureau, tussen de leiding en de werkvloer. Waren er vragen, liep men even naar beneden of stapte men in de auto en kwam persoonlijk wat vragen stellen. Dat gaat nu bijna niet meer.
Ik heb in de eenheid Den Haag al een paar jaar geen woordvoerder meer op straat gezien, inderdaad. Het gaat allemaal telefonisch. Als een piketfunctie, vanaf huis.

En gedurende de nacht heb ik maar 1 woordvoerster gesproken. En die zal het druk gehad hebben. Op dit soort hoogtijdagen zouden er misschien een paar moeten zitten; die samen op het bureau zitten en de feiten verzamelen; en dan samen één verhaal naar buiten brengen.

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2017, 11:15:13
En gedurende de nacht heb ik maar 1 woordvoerster gesproken. En die zal het druk gehad hebben. Op dit soort hoogtijdagen zouden er misschien een paar moeten zitten; die samen op het bureau zitten en de feiten verzamelen; en dan samen één verhaal naar buiten brengen.
Of gewoon lekker de volgende dag. 1 januari, v.a. 09:00u. Er zijn al veel te veel extra politiemensen nodig ivm al die oud en nieuw onzin.

Dan heb je de feiten duidelijker dan in de hektiek van de oudjaarsnacht en kun je betere woordvoering bedrijven waarin je niet steeds hoeft te rectificeren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2017, 11:20:42
Citaat van: oma link=msg=1470791 date=1483371450
Citaat van: Gijs link=msg=1470787 date=1483370803
Politie in de fout met bericht over aanval op reanimerende collega's.

Oei, oei, wat is er gaande binnen de politie???

De onstuitbare opmars van een enorm leger persvoorlichters die ook nog eens moeten concurreren met het met zwaailicht en sirene uitrukkende leger persvoorlichters van de veiligheidsregio (brandweer en ambulance).

Ze vinden het zo belangrijk om zo snel mogelijk al via twitter te communiceren met de nieuwsgierige burger dat er wel eens iets mis kan gaan, soms omdat men te gehaast van zich af begint te ouwehoeren en soms door totale incompetentie/onwetendheid.

Het is ook niet de eerste keer dat de persvoorlichters van de nationale politie op deze wijze blunderen waardoor er ophef ontstaat in het hele land. Vorig jaar was men ook in heel Nederland op zoek naar de held die aan de noodrem van een trein in Twello had getrokken terwijl er nooit iemand aan de noodrem had getrokken.

In veel landen heeft de politie weinig behoefte om zo snel mogelijk over actuele gebeurtenissen of lopende zaken te communiceren. Het zijn politiekorpsen die vinden dat je het beste kan presteren als je niet constant in de schijnwerpers van de media en het publiek zit. Deze politiekorspen hechten ook zwaar aan betrouwbaarheid, degelijkheid en alleen iets roepen op basis van feiten/bewijs.

Burgers in Nederland moeten belasting betalen voor amusement zoals "heel holland bakt", "boer zoekt vrouw" en de afdeling persvoorlichting van de Hermandad.
[/quote]


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2017, 12:36:27
Citaat van: CopVR3 link=msg=1471096 date=1483524913
Of gewoon lekker de volgende dag. 1 januari, v.a. 09:00u. Er zijn al veel te veel extra politiemensen nodig ivm al die oud en nieuw onzin.

Dan heb je de feiten duidelijker dan in de hektiek van de oudjaarsnacht en kun je betere woordvoering bedrijven waarin je niet steeds hoeft te rectificeren.
Nu zijn een hoop voorlichters volgens mij niet 'executief', maar burgers. Niet uit de operationele dienst. Althans: een aantal uit de groep die ik ken; en ik neem aan dat dat in andere regio's hetzelfde is. Daar kan je wat van vinden t.a.v. 'gevoel voor politiewerk' of 'weten hoe het werkt in de praktijk op straat'. Maar hun werkzaamheden gaan dan niet ten koste van de hoeveelheid blauw op straat.

Maar de regels t.a.v. zorgvuldigheid zou iedere woordvoerder van een officiële instantie moeten snappen; dat heeft m.i. niets met 'wel of niet een politie opleiding voltooid' te maken. En nogmaals: ik ken ze niet anders dan 'voorzichtig' en 'liever nog niet teveel zeggen'. Daarom dat ik juist deze twee rectificaties, in twee zaken die zo veel in het nieuws zijn, zo bijzonder vind.

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2017, 13:23:55
Het eerste stuk was een voorbeeld. Het 2e stuk de ouderbouwing.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2017, 08:54:17
17:55u: Man gooit met tas omgeving tweede kamer. Verdachte aangehouden. Gewond door schot. Nu onderzoek tas. Woordvoerder politie komt ter plaatse.
19:21u: Incident binnenstad #DenHaag  59-jarige Hagenaar aangehouden. Niet gewond door waarschuwingsschot. Verdachte mogelijk verward.
Weer onder zogenaamde druk? Na een uur moet je toch weten of er een gaatje in de verdachte zit of niet?
Citaat van: Haageneesch link=msg=1471566 date=1483640641
Dat ze hem niet dood hebben verklaard...