Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van brandkranen

Auteur Topic: Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van brandkranen  (gelezen 6684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Brandkraan is verleden tijd

Citaat
Haarlem - De Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van de brandkranen in het waterleidingnet van PWN. Bij uitrukken nemen de spuitgasten in de toekomst zelf wel het bluswater mee.

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article28917047.ece/Brandkraan-is-verleden-tijd_




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
* Brandweer ontevreden over kwaliteit/staat van onderhoud van brandkranen waterleidingnet PWN en haar voorganger WLZK, minimaal 35 knelpunten.

* Momenteel bij middelbrand direct inzet van 2 watertankwagens

* Brandkranensysteem niet toekomstbestending, in toekomst geen gebruik meer van brandkranen. Inzet van 8 extra watertankwagens en 4 groot watertransportsystemen verspreid over de regio Kennemerland.

* Voorts vindt men brand blussen met schoon leidingwater niet meer van deze tijd; open water als bluswater gebruiken is duurzaam.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Het is niet nieuwswaaridg op site van brandweer en Veiligheidsregio Kennemerland


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RAdeR link=msg=1471332 date=1483604138
Het is niet nieuwswaaridg op site van brandweer en Veiligheidsregio Kennemerland

Het zou ook oneerlijke concurrentie zijn als een overheidsdienst gratis haar goede plannen voor de burgers, gefinancieerd met geld van de burgers op haar door de burgers gefinancieerde websites laat posten door met geld van de burgers betaalde persvoorlichters als je de burger er ook voor kan laten betalen aan de lokale krant.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: RAdeR link=msg=1471332 date=1483604138
Het is niet nieuwswaaridg op site van brandweer en Veiligheidsregio Kennemerland

Klopt, want het is oud nieuws.
De knelpuntenanalyse is in december 2015 door het bestuur besproken en vastgesteld.
De zogenaamde repressieve oplossing is in juni 2016 door het bestuur als uitgangspunt voor een nadere uitwerking (business case) vastgesteld. Allemaal destijds in openbare stukken, en er is nu geen nieuws te melden.

Inhoudelijk is het goed om aan te vullen dat de knelpunten zowel met primair als secundair bluswater te maken hebben, en het dus zeker niet alleen om brandkranen gaat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Rene501 link=msg=1471839 date=1483715201
Klopt, want het is oud nieuws.
De knelpuntenanalyse is in december 2015 door het bestuur besproken en vastgesteld.
De zogenaamde repressieve oplossing is in juni 2016 door het bestuur als uitgangspunt voor een nadere uitwerking (business case) vastgesteld. Allemaal destijds in openbare stukken, en er is nu geen nieuws te melden.

Inhoudelijk is het goed om aan te vullen dat de knelpunten zowel met primair als secundair bluswater te maken hebben, en het dus zeker niet alleen om brandkranen gaat.

Inhoudelijk klopt de beknopte samenvatting van het betaalde nieuwsartikel uit de Haarlemse krant wel geheel?


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Daar moet ik thuis eens even goed voor gaan zitten (ik zit nu in Egypte).
Mogelijk is de samenvatting wel goed maar staan in het artikel inhoudelijke punten die niet kloppen ;-)

Het gaat in ieder geval om totaal 8 watertankwagens, niet extra.
En de staat van het onderhoud van de brandkranen is in sommige gemeenten een knelpunt, maar de bedoelde knelpunten hebben voor de primaire bluswatervoorziening te maken met te weinig brandkranen, te lage opbrengst van brandkranen en een verslechterende situatie bij vervanging van de drinkwaterleidingen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
8 Tankwagens lijkt me erg weinig voor een regionale dekking waarbij sprake kan zijn van meerdere branden tegelijk en branden waarbij meerdere tankwagens tegelijk nodig zijn.

4 GWT's extra is mooi, maar de uitzettijd van het GWT is te lang voor een serieuze vervanging van de Brandkraan. Met 8 Tankwagens loop je een groot risico dat er een groot gat zit in je bluswatervoorziening. 2 gaten denk ik zelf. De eerste tussen de TS en de TW. De 2de Tussen de TW en het GWT.

Als je dit wilt uitrukken zou je meer materieel moeten aanschaffen denk ik. Zoals in Drenthe voor elke kazerne een TW, of minimaal op de helft van de kazernes een TW, en op de overige kazernes GWT's en kleinere slangenwagens. Die laatste zijn vaak veel sneller inzetbaar en kunnen ook goed water aanleveren.

Als je helemaal out-of-the-box wil denken zou je zelfs kunnen overwegen om WIP containers aan te schaffen om buffers te maken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Rene501 link=msg=1471847 date=1483716153
Daar moet ik thuis eens even goed voor gaan zitten (ik zit nu in Egypte).
Mogelijk is de samenvatting wel goed maar staan in het artikel inhoudelijke punten die niet kloppen ;-)

Het gaat in ieder geval om totaal 8 watertankwagens, niet extra.
En de staat van het onderhoud van de brandkranen is in sommige gemeenten een knelpunt, maar de bedoelde knelpunten hebben voor de primaire bluswatervoorziening te maken met te weinig brandkranen, te lage opbrengst van brandkranen en een verslechterende situatie bij vervanging van de drinkwaterleidingen.

In het artikel staat dat men momenteel al bij middelbrand twee extra watertankwagens inzet  + het onderstaande:

Citaat
In het werkgebied zou het dan gaan om een extra acht watertankwagens en vier systemen voor groot watertransport die verspreid moeten worden over de regio .

De rest staat wel op juiste wijze beschreven zoals jij het nu gepost hebt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1471858 date=1483719080
8 Tankwagens lijkt me erg weinig voor een regionale dekking waarbij sprake kan zijn van meerdere branden tegelijk en branden waarbij meerdere tankwagens tegelijk nodig zijn.

Hoe kan het jou erg weinig lijken als er niemand iets heeft gepost over de inhoud van de watertankwagens. In Qatar hebben we helemaal geen brandkranen in het drinkwaterleidingnet en weinig tot geen open water (uitgezonderd de zee rondom het schiereilandje). De brandweer moet altijd haar eigen bluswater meenemen.

Het verschil met de Nederlandse tankautospuiten is dat ze bij ons al standaard een grotere watertank hebben (de kleine tankautospuitjes (zelfde als NLse basistankautospuit heeft hier minstens 2.500 liter water aan boord).  Ploegchefs van brandweerkazernes laten  meestal direct bij uitruk van een tankautospuit een Buffalo (Rosenbauer) met 2 man achter een tankautospuit aan hobbelen. De Buffalo heeft 10.500 liter water aan boord en 630 liter SVM.

Het zegt dat je bij aankomst al 12.000 liter water kan rondspuiten, bij de meeste branden is het niet noodzakelijk om 12.000 liter de hut in te pompen.

Als het nodig is dat er watertankwagens komen kunnen het kleintjes zijn maar ook hele truck-trailer combinaties met watertankopleggers met een inhoud van 43.000 liter. Als deze grote vrachtwagencombinaties gaan pendelen is er sprake van een hele grote brand en zijn er meerdere torenstralen en dakmonitoren van zware/grote tankautopsuiten ingezet.

Ik denk dat je met 8 watertankwagens in een regio met de omvang van Kennemerland een heel eind komt, zelfs als je gelijkertijd vier brandjes en zes schoorsteenbranden hebt.

Ik vind het ondanks dat het nieuws uit deze regio relatief laat de media heeft gehaald goed nieuws. Ik vind het belangrijk dat de brandweer ook bezig is met de lange termijn en actie onderneemt als men weet dat het brandkranensysteem niet toekomstbestendig is.

Ik vind het ook belangrijk dat men zich realiseert dat drinkwater gebruiken om brandjes te blussen in een steenrijk land iets pervers heeft omdat er iedere 15 seconden iemand (meestal baby of kind) sterft omdat ze nog steeds niet beschikken over schoon, veilig drinkwater.