De grootte maakt niet zoveel uit wanneer je spreekt over een constante wateraanvoer. Veel branden zijn te blussen met de tankinhoud van de TS, of eventueel met die van de TW. Elke tankwagen kan opraken, en vanaf dat moment moet er gependeld worden en is de tankinhoud in de berekening niet zo belangrijk meer.
Immers, hou groter de tank, hoe langer men aan het tanken is. Uiteindelijk heb je om een voertuig constant te laten blussen dus ongeveer evenveel tankwagens nodig. Hier op de Veluwe hebben we een tankwagen (22.000 liter) welke een half uur nodig heeft om bij te tanken. Dan heb je dus wel een serieuze backup nodig.
Hoe groot de TW's worden weet ik niet, maar gezien de huidige 4 tankwagens rond de 15.000 liter zijn zullen de andere 4 dat ook wel worden. Heel veel groter zullen de tankwagens niet worden. Dan krijg je namelijk truck+opleggers en daar hebben we in Nederland niet veel goeie ervaringen mee.
Wat ze in Qatar allemaal uitspoken moeten ze zelf weten.
Het zou kunnen dat het langer duurt als je een grote tank moet hervullen echter kan je met een grote tank ook veel langer brandje blussen dan met een kleinere tank.
Voorts heb je geen idee hoe de brandweer Kennemerland van plan is om de tanks te gaan hervullen. Het duurt inderdaad lang als je een klein 2-takt pompje laat pruttelen om je tank te vullen.
Als je weet dat je in toekomst geen brandkranen meer hebt kan je ook zorgen voor vulvoorzieningen waarmee je tankopleggers van 30.000 tot 43.000 liter snel kan vullen. In Qatar kan de brandweer als ze gaan pendelen de watertankers (truck+trailer) laten hervullen van bovenaf (zwaartekracht) bij de afvalwaterinstallaties. Op meerdere lokaties heeft men ook vulpunten voor de watertankopleggers bij open water (zee). De tankwagens hebben geen eigen pomp maar op het vulpunt staan industriele pompen die per minuut meer water verpompen dan de totale brandweer Doha kan met al haar bluspompen. Hetzelfde geldt voor een aantal bedrijven die oppervlaktewater gebruiken als koelwater en het vervolgens weer lozen op zee. Bedrijven in Qatar zijn genegen afspraken te maken voor vulpunten voor de brandweer in ruil voor een geringe financiele compensatie of corporate tax voordeel. Het gaat in de industrie niet om een beetje water dat ze per minuut verpompen maar om gigantisch hoeveelheden.
Het mooie van lange termijn visie is dat je niet alles op slag en stoot moet gaan veranderen. Je zou ook in Nederland kunnen besluiten dat je bij afvalwaterzuiveringsinstallaties de dikke pijp die het water loost op het oppervlakte water niet meer ondergronds of over de grond laat laat lopen maar bovengronds waardoor je het ook kan gebruiken om watertankers van de brandweer van bovenaf middels zwaartekracht vol te storten. Het zijn geen dure constructies of ingewikkelde concepten. Je kan het nu al meenemen als je in deze regio een nieuwe afvalwaterinstallatie gaat ontwerpen.
Het is ook nogal een stelling om in deze fase te roepen dat "we" (wie zijn "we" eigenlijk; brandweerhobbyisten/112-fotografen) slechte ervaringen hebben met truck+opleggers in Nederland. Welke slechte ervaring hebben we bij de Nederlandse brandweer met truck+opleggers? Ik ken alleen de truck+oplegger van USAR.NL.
Als Shell in Nederland benzine en diesel in dorpjes en steden kan afleveren lijkt het me dat de brandweer het ook kan met water, Shell kan kleinere tankwagens gebruiken maar gebruikt ook truck+trailercombinaties. Als veevoederleveranciers ook op platteland met bulkwagens in alle soorten en maten overal kunnen komen moet het de brandweer ook lukken met tankwagens.
Het is zinvol om te kijken naar landen zoals de Golfstaten omdat men er moderne brandweerkorpsen heeft die werken met modern Europees brandweermaterieel. Ze weten daar niet beter dat ze zelf het bluswater moeten meenemen.
Het is niet slim om in Nederland zelf het watertankwagenwiel opnieuw te gaan uitvinden. Ik denk dat op den duur iedere veiligheidsregio moet stoppen met gebruik van brandkranen, het lijkt me een dieptepunt als 25 brandweerregio's in een piepklein landje allemaal hun eigen innovatieve watertankers systeem gaan bedenken.