Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van brandkranen

Auteur Topic: Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van brandkranen  (gelezen 6658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Er zijn er al 2 aangeschaft. 1 op Uitgeest en 1 op Rijsenhout. Capaciteit van 14.000 liter water en is uitbreidbaar naar 15.000 liter.



Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: oma link=msg=1471863 date=1483721329
Hoe kan het jou erg weinig lijken als er niemand iets heeft gepost over de inhoud van de watertankwagens. In Qatar hebben we helemaal geen brandkranen in het drinkwaterleidingnet en weinig tot geen open water (uitgezonderd de zee rondom het schiereilandje). De brandweer moet altijd haar eigen bluswater meenemen.

De grootte maakt niet zoveel uit wanneer je spreekt over een constante wateraanvoer. Veel branden zijn te blussen met de tankinhoud van de TS, of eventueel met die van de TW. Elke tankwagen kan opraken, en vanaf dat moment moet er gependeld worden en is de tankinhoud in de berekening niet zo belangrijk meer.
Immers, hou groter de tank, hoe langer men aan het tanken is. Uiteindelijk heb je om een voertuig constant te laten blussen dus ongeveer evenveel tankwagens nodig. Hier op de Veluwe hebben we een tankwagen (22.000 liter) welke een half uur nodig heeft om bij te tanken. Dan heb je dus wel een serieuze backup nodig.

Hoe groot de TW's worden weet ik niet, maar gezien de huidige 4 tankwagens rond de 15.000 liter zijn zullen de andere 4 dat ook wel worden. Heel veel groter zullen de tankwagens niet worden. Dan krijg je namelijk truck+opleggers en daar hebben we in Nederland niet veel goeie ervaringen mee.

Wat ze in Qatar allemaal uitspoken moeten ze zelf weten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1471873 date=1483723164
De grootte maakt niet zoveel uit wanneer je spreekt over een constante wateraanvoer. Veel branden zijn te blussen met de tankinhoud van de TS, of eventueel met die van de TW. Elke tankwagen kan opraken, en vanaf dat moment moet er gependeld worden en is de tankinhoud in de berekening niet zo belangrijk meer.
Immers, hou groter de tank, hoe langer men aan het tanken is. Uiteindelijk heb je om een voertuig constant te laten blussen dus ongeveer evenveel tankwagens nodig. Hier op de Veluwe hebben we een tankwagen (22.000 liter) welke een half uur nodig heeft om bij te tanken. Dan heb je dus wel een serieuze backup nodig.

Hoe groot de TW's worden weet ik niet, maar gezien de huidige 4 tankwagens rond de 15.000 liter zijn zullen de andere 4 dat ook wel worden. Heel veel groter zullen de tankwagens niet worden. Dan krijg je namelijk truck+opleggers en daar hebben we in Nederland niet veel goeie ervaringen mee.

Wat ze in Qatar allemaal uitspoken moeten ze zelf weten.

Het zou kunnen dat het langer duurt als je een grote tank moet hervullen echter kan je met een grote tank ook veel langer brandje blussen dan met een kleinere tank.

Voorts heb je geen idee hoe de brandweer Kennemerland van plan is om de tanks te gaan hervullen. Het duurt inderdaad lang als je een klein 2-takt pompje laat pruttelen om je tank te vullen.

Als je weet dat je in toekomst geen brandkranen meer hebt kan je ook zorgen voor vulvoorzieningen waarmee je tankopleggers van 30.000 tot 43.000 liter snel kan vullen. In Qatar kan de brandweer als ze gaan pendelen de watertankers (truck+trailer) laten hervullen van bovenaf (zwaartekracht) bij de afvalwaterinstallaties. Op meerdere lokaties heeft men ook vulpunten voor de watertankopleggers bij open water (zee). De tankwagens hebben geen eigen pomp maar op het vulpunt staan industriele pompen die per minuut meer water verpompen dan de totale brandweer Doha kan met al haar bluspompen. Hetzelfde geldt voor een aantal bedrijven die oppervlaktewater gebruiken als koelwater en het vervolgens weer lozen op zee. Bedrijven in Qatar zijn genegen afspraken te maken voor vulpunten voor de brandweer in ruil voor een geringe financiele compensatie of corporate tax voordeel. Het gaat in de industrie niet om een beetje water dat ze per minuut verpompen maar om gigantisch hoeveelheden.

Het mooie van lange termijn visie is dat je niet alles op slag en stoot moet gaan veranderen. Je zou ook in Nederland kunnen besluiten dat je bij afvalwaterzuiveringsinstallaties de dikke pijp die het water loost op het oppervlakte water niet meer ondergronds of over de grond laat laat lopen maar bovengronds waardoor je het ook kan gebruiken om watertankers van de brandweer van bovenaf middels zwaartekracht vol te storten. Het zijn geen dure constructies of ingewikkelde concepten. Je kan het nu al meenemen als je in deze regio een nieuwe afvalwaterinstallatie gaat ontwerpen.

Het is ook nogal een stelling om in deze fase te roepen dat "we" (wie zijn "we" eigenlijk; brandweerhobbyisten/112-fotografen) slechte ervaringen hebben met truck+opleggers in Nederland. Welke slechte ervaring hebben we bij de Nederlandse brandweer met truck+opleggers? Ik ken alleen de truck+oplegger van USAR.NL.

Als Shell in Nederland benzine en diesel in dorpjes en steden kan afleveren lijkt het me dat de brandweer het ook kan met water, Shell kan kleinere tankwagens gebruiken maar gebruikt ook truck+trailercombinaties. Als veevoederleveranciers ook op platteland met bulkwagens in alle soorten en maten overal kunnen komen moet het de brandweer ook lukken met tankwagens.

Het is zinvol om te kijken naar landen zoals de Golfstaten omdat men er moderne brandweerkorpsen heeft die werken met modern Europees brandweermaterieel. Ze weten daar niet beter dat ze zelf het bluswater moeten meenemen.

Het is niet slim om in Nederland zelf het watertankwagenwiel opnieuw te gaan uitvinden. Ik denk dat op den duur iedere veiligheidsregio moet stoppen met gebruik van brandkranen, het lijkt me een dieptepunt als 25 brandweerregio's in een piepklein landje allemaal hun eigen innovatieve watertankers systeem gaan bedenken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: oma link=msg=1471882 date=1483725016
Het is ook nogal een stelling om in deze fase te roepen dat "we" (wie zijn "we" eigenlijk; brandweerhobbyisten/112-fotografen) slechte ervaringen hebben met truck+opleggers in Nederland. Welke slechte ervaring hebben we bij de Nederlandse brandweer met truck+opleggers? Ik ken alleen de truck+oplegger van USAR.NL.

Er zijn in Nederland op diverse plaatsen truck+opleggers (geweest) voor de aanvoer van bluswater. USAR doet niet aan bluswatervoorziening in Nederland.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1471905 date=1483727717
Er zijn in Nederland op diverse plaatsen truck+opleggers (geweest) voor de aanvoer van bluswater. USAR doet niet aan bluswatervoorziening in Nederland.

Wat is er dan zo slecht aan bevallen? Lag het aande truck+opleggers? Lag het aan de logistieke planning? Lag aan het aan de onervarenheid van brandvrijwilligers die CE rijbewijs moesten gaan halen om met oplegger te mogen rijden terwijl ze onvoldoende rijervaring hadden met deze combinaties?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: oma link=msg=1471916 date=1483728335
Wat is er dan zo slecht aan bevallen? Lag het aande truck+opleggers? Lag het aan de logistieke planning? Lag aan het aan de onervarenheid van brandvrijwilligers die CE rijbewijs moesten gaan halen om met oplegger te mogen rijden terwijl ze onvoldoende rijervaring hadden met deze combinaties?

Diverse redenen.
1 van de problemen was inderdaad dat er te weinig ervaring is met het rijden met truck+Oplegger voor de meeste brandweerchauffeurs. Korpsen die een tankwagen hebben, hebben vaak ook diverse andere voertuigen waardoor er veel chauffeurs zijn en weinig ervaring. Dit geldt overigens niet alleen voor de vrijwillige, maar ook voor de beroepschauffeurs.

Andere problemen zijn de wendbaarheid van het voertuig. In stedelijk gebied, natuurgebieden of campings zijn de wagens veel te groot. Op boerderijen moeten de tankwagens vaak helemaal aan de weg blijven staan, omdat het terrein al vol staat met brandweerauto's, en geen mogelijkheid bied om te draaien. Honderden meters achteruit met de combinatie is niet handig, zeker niet als je elkaar moet afwisselen. De enige locatie waar de tankwagens wel ideaal zijn betreffen industriegebieden. Echter zijn daar vaak voorzieningen als geboorde putten en blusvijvers aangelegd.

In Ede, waar men zo'n tankwagen heeft wil men in elk geval graag een tankwagen met een paar duizend liter water op 1 vast chassis.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: oma link=msg=1471882 date=1483725016
Ik denk dat op den duur iedere veiligheidsregio moet stoppen met gebruik van brandkranen.

Dat denk ik ook. In stedelijke gebieden kun je straks misschien nog afleggen op een voorhanden zijnde brandkraan, maar de praktijk die ons is aangeleerd [bevelvoerder roept naar achter: "nummer drie, waar is de dichtstbijzijnde brandkraan?"] zal verdwijnen. De discussie over het incident in Zerrewijnen/Tiel is daarom des te interessanter, want de verantwoordelijkheid voor voldoende bluswatervoorziening zal verschuiven van de gemeente naar de veiligheidsregio.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1471924 date=1483729314
Diverse redenen.
1 van de problemen was inderdaad dat er te weinig ervaring is met het rijden met truck+Oplegger voor de meeste brandweerchauffeurs. Korpsen die een tankwagen hebben, hebben vaak ook diverse andere voertuigen waardoor er veel chauffeurs zijn en weinig ervaring. Dit geldt overigens niet alleen voor de vrijwillige, maar ook voor de beroepschauffeurs.

Andere problemen zijn de wendbaarheid van het voertuig. In stedelijk gebied, natuurgebieden of campings zijn de wagens veel te groot. Op boerderijen moeten de tankwagens vaak helemaal aan de weg blijven staan, omdat het terrein al vol staat met brandweerauto's, en geen mogelijkheid bied om te draaien. Honderden meters achteruit met de combinatie is niet handig, zeker niet als je elkaar moet afwisselen. De enige locatie waar de tankwagens wel ideaal zijn betreffen industriegebieden. Echter zijn daar vaak voorzieningen als geboorde putten en blusvijvers aangelegd.

In Ede, waar men zo'n tankwagen heeft wil men in elk geval graag een tankwagen met een paar duizend liter water op 1 vast chassis.

Het zijn allemaal problemen die nooit de reden mogen zijn voor een organisatie om niet te willen veranderen. Zonder strijd geen overwinning. Ik ben maar een oud mens. In 2012 moest ik mijn vrachtwagen en busrijbewijs gaan halen, leren rijden met een 4x4 in terrein (woestijn). In 2017 op mijn oude dag ben ik bedreven genoeg om verantwoord een 6x6 wissellaadbakvoertuig van onze ambulancedienst door de woestijn te rijden of door druk verkeer te sturen.

Ik rij af en toe ook achter de Buffalo van de brandweer aan. Een prachtige, 6x6, brandweerwagen met 10.500 liter water aan boord. Het ding is ook wendbaar, het kan op strand goed uit de voeten, het kan door de woestijn en in stedelijk gebied goed uit de voeten. Het moderne vrachtwagenspul is zo wendbaar en makkelijk te rijden dat je niet altijd moet vergelijken met eerdere ervaringen met vrachtwagens in verleden.



Rosenbauer Group
 March 21, 2016 ·
 
Sun, Sand and Saltwater - Thanks to the tyre pressure control system, the BUFFALO can handle these conditions in sweltering Qatar! :)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Die 44 m3/uur is we heel weinig voor de waterwinning vanaf open water en kan als het een beetje organiseert oplopen tot het viervoudige.
In Kennemerland vrij veel open water behalve de duinen.Met 8 tankwagens en een modern GWT moet het mogelijk zijn om altijd voldoende bluswateraanvoer te hebben.de vraag is wanneer het moderne GWT voor de brandweer beschikbaar komt.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1471858 date=1483719080
8 Tankwagens lijkt me erg weinig voor een regionale dekking waarbij sprake kan zijn van meerdere branden tegelijk en branden waarbij meerdere tankwagens tegelijk nodig zijn.

4 GWT's extra is mooi, maar de uitzettijd van het GWT is te lang voor een serieuze vervanging van de Brandkraan. Met 8 Tankwagens loop je een groot risico dat er een groot gat zit in je bluswatervoorziening. 2 gaten denk ik zelf. De eerste tussen de TS en de TW. De 2de Tussen de TW en het GWT.

Als je dit wilt uitrukken zou je meer materieel moeten aanschaffen denk ik. Zoals in Drenthe voor elke kazerne een TW, of minimaal op de helft van de kazernes een TW, en op de overige kazernes GWT's en kleinere slangenwagens. Die laatste zijn vaak veel sneller inzetbaar en kunnen ook goed water aanleveren.

Als je helemaal out-of-the-box wil denken zou je zelfs kunnen overwegen om WIP containers aan te schaffen om buffers te maken.

Geloof me, er is goed gerekend aan de tijden tijdens het uitwerken van het plan.
Uitgangspunten voor het rekenwerk: 260.000 objecten (gebouwen) en 3.000 locaties waar een tankautospuit en/of dompelpomp kan opstellen. Direct na aankomst brandweer kan 500 liter/minuut geleverd worden en in risicogebieden 1.000 liter/minuut. Bij grotere branden binnen maximaal 45 minuten 4.000 liter/minuut en binnen 75 minuten 8.000 liter/minuut.

Optimale dekking van de 4 groot-watertransporten krijgen we (vooralsnog) door te kiezen voor een constructie met 2.000 meter uitrijdbare slangleiding en aparte pompvoertuigen. Dus geen combi-dompelpompunits op haakarmbakken met alle bijbehorende vertraging. We willen het liefst gelijktijdig van 2 kanten (brand en waterwinpunt) de transportleiding opbouwen.
Maar alle betere en slimmere varianten zijn uiteraard welkom!