Man aangehouden na dreiging met explosieven Plein - Den Haag 05-01-2017

Auteur Topic: Man aangehouden na dreiging met explosieven Plein - Den Haag 05-01-2017  (gelezen 7528 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2017, 19:17:46
Citaat van: viffer link=msg=1471558 date=1483639974
Op de eerste foto in dit topic staat er wel eentje met handschoenen aan (voor de kijker de 2e van rechts)

Ik zie het de rest van de club die in de eerste fase van het incident zwaarbewapend op straat zijn draagt geen handschoenen. Een lullig explosiefje met wat spijkers en glasscherven schakelt de een hele groep zwaar bewapende en goedgetrainde mensen direct uit. Letsel aan de vingers (snijwonden of fractuurtjes) en/of ogen zorgt dat je niets meer aan je zwaarbewapende eenheid hebt en terug moet vallen op de wijkagent met zijn dienstpistool als het fout gaat.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2017, 19:23:18
De verdachte is niet gewond geraakt door een schot. De politie heeft haar eerdere mededeling dienaangaande weer ingetrokken. Er zou slechts een waarschuwingsschot zijn gelost.....
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2017, 19:24:01
19:21u Incident binnenstad #DenHaag  59-jarige Hagenaar aangehouden. Niet gewond door waarschuwingsschot. Verdachte mogelijk verward.
Dat ze hem niet dood hebben verklaard...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2017, 19:26:38
Citaat van: Arie link=msg=1471565 date=1483640598
De verdachte is niet gewond geraakt door een schot. De politie heeft haar eerdere mededeling dienaangaande weer ingetrokken. Er zou slechts een waarschuwingsschot zijn gelost.....

Hoe kan je als politie eerst een mededeling doen uitgaan dat je iemand heb neergeschoten terwijl er helemaal niet gericht geschoten is op de verdachte door een van je gewapende agenten?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2017, 19:42:15
Citaat van: oma link=msg=1471567 date=1483640798
Hoe kan je als politie eerst een mededeling doen uitgaan dat je iemand heb neergeschoten terwijl er helemaal niet gericht geschoten is op de verdachte door een van je gewapende agenten?
Goeie vraag. Ze hebben geoefend met een incident in Meppel en een incident in Den Haag.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2017, 20:43:08
Kamergebouw tijdelijk afgezet vanwege aanhouding
Het Tweede Kamergebouw is in de namiddag van donderdag 5 januari 2017 uit voorzorg enige tijd afgezet door de Koninklijke Marechaussee en de politie. Dit had te maken met de aanhouding van een verwarde man in de nabijheid van de hoofdingang Plein 2, die dreigende uitlatingen deed.

Omdat de verwarde man op het Plein voor het Kamergebouw geen gehoor gaf aan de instructies van de Koninklijke Marechaussee is er een waarschuwingsschot gelost. Hierna kon de man worden aangehouden. Vervolgens zijn de rugzak en de andere persoonlijke eigendommen van de verdachte onderzocht. In de tussentijd was de omgeving van het Kamergebouw, in het bijzonder het Plein en de Lange Poten, afgezet voor het publiek. Ook waren de in- en uitgangen van het Kamergebouw, op de centrale uitgang na, gesloten.

De spullen van de aangehouden man bleken na onderzoek ongevaarlijk. Daarop is de omgeving van het Kamergebouw na ongeveer een uur weer vrijgegeven, behoudens een klein gedeelte op de hoek van het Plein en de Lange Poten. Daar vond nog nader onderzoek plaats.

Bron: https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/kamergebouw-tijdelijk-afgezet-vanwege-aanhouding
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2017, 21:38:58
Citaat van: oma link=msg=1471561 date=1483640266
Ik zie het de rest van de club die in de eerste fase van het incident zwaarbewapend op straat zijn draagt geen handschoenen. Een lullig explosiefje met wat spijkers en glasscherven schakelt de een hele groep zwaar bewapende en goedgetrainde mensen direct uit. Letsel aan de vingers (snijwonden of fractuurtjes) en/of ogen zorgt dat je niets meer aan je zwaarbewapende eenheid hebt en terug moet vallen op de wijkagent met zijn dienstpistool als het fout gaat.

Dat is wel een legitieme vraag, zeker als naast de HRB eenheden de aangerukte speciale eenheden AT/DSI ook geen handschoenen dragen.
Lijkt me toch niet dat daar op bezuinigd word?


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2017, 21:51:25
Zou mij niet verbazen, of de leiding vindt het niet nodig, is ook nog een optie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2017, 21:59:30
Citaat van: Breathe link=msg=1471612 date=1483649485
Zou mij niet verbazen, of de leiding vindt het niet nodig, is ook nog een optie.

Ik geloof dat niet. Ik ga er vanuit dat alle leden van deze eenheden wel beschikken over handschoenen maar dat het onbreekt aan voldoende bewustzijn omdat ze getraind zijn in een zeer veilig land waar ze normaal gesproken ergens op de Veluwe een paleis staan te bewaken.

In Nederland kent niemand terreur ook de professionals hebben het nooit in praktijk meegemaakt. Op zich mag je het koesteren omdat er ook landen zijn waar een ambulance-officier tijdens het voorbij lopen ziet dat agenten die met zware wapens een inzetlokatie moeten bewaken geen handschoenen dragen en er iets van zegt. Je zegt er iets van omdat deze agenten er niet voor niets staan en ook de veiligheid moeten garanderen van de ingezette hulpverleners achter de afzetting.

Op de bewuste foto is wel meer te zien, ik vraag me ook af wie er eigenlijk in de vuurlijn van de dame met paardestaart staat een terrorist of een collega.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2017, 22:01:45
Citaat van: Breathe link=msg=1471612 date=1483649485
Zou mij niet verbazen, of de leiding vindt het niet nodig, is ook nog een optie.

Of de medewerkers zelf vinden het niet nodig, aangezien de draaagplicht van bijvoorbeeld de cap en VHV ook niet altijd gevolgd. Per slot van rekening gebeurt er toch nooit wat....... :-X

Maar het is allemaal speculatie. Feit is dat de handschoenen niet worden gedragen terwijl het wel een belangrijk PBM is.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.