Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”

Auteur Topic: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”  (gelezen 20794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Nieuwe richtlijn speelt brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”

Citaat
BRUGGE - Sommige Brugse pompiers houden hun hart vast voor de volgende ernstige brand in de binnenstad. “Mogelijk kunnen we niet met onze ladderwagen vanuit de voorpost uitrukken en verliezen we zo belangrijke minuten”, klinkt het.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02659124




guest12562

  • Gast
8 man op de post en 3 voertuigen, 6 voor de TS, 2 voor de ambu of het redvoertuig.
Als de ambu eruit is dan kan het redvoertuig niet weg.

Gewoon 2 man extra voor dezelfde service, maar ook daar houdt men liever centjes in de zak lijkt het?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Wat een belachelijke reactie in mijn ogen. Je doet nu voor komen dat de betreffende brandweer maar wat doet. Ik ga het niet allemaal uitleggen want jij weet ook wel hoe het werkt binnen de brandweer. Maar de brandweer moet het met een bepaald budget doen en kan niet zomaar geld tevoorschijn toveren om 24 uur per dag, 365 dagen per week 2 man extra in dienst te nemen. De overheid moet ook geld aan andere dingen uitgeven naast de brandweer......

Dat het gevolg van deze nieuwe richtlijnen een redvoertuig tegelijkertijd met een blusvoertuig kan uitrukken is niet handig in mijn ogen maar misschien ligt er wel een goede afweging als grond. Misschien is het volgende redvoertuig ook op tijd ter plaatse maar is dit artikel gevolg van ontevredenheid van deze collega's.

Je zou kunnen overwegen om het RV met 2 man en de TS met 4 man uit te kunnen laten rukken.....

Citaat van: Breathe link=msg=1471788 date=1483706259
8 man op de post en 3 voertuigen, 6 voor de TS, 2 voor de ambu of het redvoertuig.
Als de ambu eruit is dan kan het redvoertuig niet weg.

Gewoon 2 man extra voor dezelfde service, maar ook daar houdt men liever centjes in de zak lijkt het?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1471959 date=1483731846

Je zou kunnen overwegen om het RV met 2 man en de TS met 4 man uit te kunnen laten rukken.....

Ik zou ook kiezen voor die constructie; TS met 5 man en 1 man op autoladder. Het is niet noodzakelijk om met 2 man op de ladderwagen te zitten. Ik zou liever hebben dat er zoveel mogelijk mensen in de TS zitten bij de bevelvoerder tijdens het aanrijden, vandaar 5 man TS ipv 4.

De overige twee brandweermannen bemannen de ambulance.


guest12562

  • Gast
Citaat van: oma link=msg=1471964 date=1483732349
Ik zou ook kiezen voor die constructie; TS met 5 man en 1 man op autoladder. Het is niet noodzakelijk om met 2 man op de ladderwagen te zitten. Ik zou liever hebben dat er zoveel mogelijk mensen in de TS zitten bij de bevelvoerder tijdens het aanrijden, vandaar 5 man TS ipv 4.

De overige twee brandweermannen bemannen de ambulance.

Dat zou in uiterste gevallen een optie kunnen zijn, ik weet alleen niet hoe het met gelijktijdigheid zit daar. Want als het structureel wordt is het niet wenselijk en een ordinaire bezuiniging.
Gelukkig maken de Belgische collega's zich wel druk om de burgers waar ze voor klaar staan en willen zich graag ten diensten van de burger stellen, met voldoende materieel voor de deur en inzetbaar.
Niet alles weg willen stoppen onder eigen verantwoording en eigen schuld dikke bult.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Leuk dat die uiteen lopende meningen. Ik ben geen voorstander van 1 persoon op een voertuig. De redenen die ik daar voor heb zijn het bedienen van de mobilofoon, twee personen zien meer dan 2 in het verkeer in het aanrijden. Als je als bemanning van het RV portofonisch contact met de B van de TS hebt kan je op de hoogte zijn van de inzettactiek ter plaatse.

Citaat van: oma link=msg=1471964 date=1483732349
Ik zou ook kiezen voor die constructie; TS met 5 man en 1 man op autoladder. Het is niet noodzakelijk om met 2 man op de ladderwagen te zitten. Ik zou liever hebben dat er zoveel mogelijk mensen in de TS zitten bij de bevelvoerder tijdens het aanrijden, vandaar 5 man TS ipv 4.

De overige twee brandweermannen bemannen de ambulance.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1472193 date=1483783750
Leuk dat die uiteen lopende meningen. Ik ben geen voorstander van 1 persoon op een voertuig. De redenen die ik daar voor heb zijn het bedienen van de mobilofoon, twee personen zien meer dan 2 in het verkeer in het aanrijden. Als je als bemanning van het RV portofonisch contact met de B van de TS hebt kan je op de hoogte zijn van de inzettactiek ter plaatse.

De redenen die ik er voor heb is dat de autoladder of hoogwerker het eerste stuk wel strak achter je tankautospuit kan aanhobbelen maar er een moment komt dat de je redvoertuig de tankautospuit niet meer bij kan houden.

Ik denk dat je daarom beter de 5e man achter in je TS kan hebben dan in je autoladder. De bevelvoerder kan namelijk aanrijdend de tactiek doorspreken met zijn mensen zonder gedoe met een portofoon en kan op moment dat hij de straat van inzetobject inrijdt nog zijn tactiek bijstellen zodra hij de situatie daadwerkelijk ziet.

Op zich is er geen noodzaak voor de chauffeur om de mobilofoon te bedienen als dat je grootste bezwaar is. De bevelvoerder van de TS kan zich ook inmelden bij de meldkamer door te zeggen dat TS-101 en AL-101 mobiel zijn. Ik vind het argument dat 2 mensen meer zien in verkeer ook niet al te zwaar wegen. De chauffeur is verantwoordelijk voor de rit door het verkeer. Hij moet zelf uitkijken en zorgen dat hij veilig door verkeer komt.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik ben het met je eens dat een RV niet altijd de TS kan bijhouden. Maar ik zie weinig meerwaarde in het feit dat nr 5. de tactiek life kan meekrijgen ipv via portofoon.

Als er tijdens de rit wat met het voertuig zelf gebeurt of er komt nieuwe informatie voor het RV door zal dit toch gecommuniceerd worden door de bijrijder op het RV (of HV). Als de meldkamer of de B bepaald dat het RV een andere route moet nemen (bv achter het pand opstellen) dan moet je aan kunnen geven dat dat bericht ontvangen is of niet duidelijk is. Daarnaast is een 2e paar ogen erg handig om je door het verkeer te begeven. Bv of een fietspad vrij is als je afslaat of samen een goede opstelplaats bepalen.

Maar goed dat zijn onze meningen. Volgens mij is het in heel NL zo dat er nooit 1 persoon alleen met een voertuig uitrukt behalve (H)OVD e.d. Alle RV's, HV,s, HA enz rukken altijd met twee personen uit. Of heb ik dat mis?

Citaat van: oma link=msg=1472295 date=1483801337
De redenen die ik er voor heb is dat de autoladder of hoogwerker het eerste stuk wel strak achter je tankautospuit kan aanhobbelen maar er een moment komt dat de je redvoertuig de tankautospuit niet meer bij kan houden.

Ik denk dat je daarom beter de 5e man achter in je TS kan hebben dan in je autoladder. De bevelvoerder kan namelijk aanrijdend de tactiek doorspreken met zijn mensen zonder gedoe met een portofoon en kan op moment dat hij de straat van inzetobject inrijdt nog zijn tactiek bijstellen zodra hij de situatie daadwerkelijk ziet.

Op zich is er geen noodzaak voor de chauffeur om de mobilofoon te bedienen als dat je grootste bezwaar is. De bevelvoerder van de TS kan zich ook inmelden bij de meldkamer door te zeggen dat TS-101 en AL-101 mobiel zijn. Ik vind het argument dat 2 mensen meer zien in verkeer ook niet al te zwaar wegen. De chauffeur is verantwoordelijk voor de rit door het verkeer. Hij moet zelf uitkijken en zorgen dat hij veilig door verkeer komt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1472299 date=1483801674
Ik ben het met je eens dat een RV niet altijd de TS kan bijhouden. Maar ik zie weinig meerwaarde in het feit dat nr 5. de tactiek life kan meekrijgen ipv via portofoon.

Tankautospuit nagenoeg ter plaatse, bevelvoerder ziet vrouw uit raam hangen brandadres.

TS-4 man: Chauffeur moet bij pomp blijven. 2 man aanvalsploeg (adembescherming + 1e straal (LD of HD). Bevelvoerder moet in zijn uppie ladder van dak TS halen, ladder opzetten tegen object en proberen de vrouw uit pand te halen.

TS-5 man. Chauffer bij pomp, 2 man aanvalsploeg (adembescherming + 1e straal), bevelvoerder grijpt de 5e man in nekvel en acteert zelf even als meewerkend voorman en brengen de dame met behulp van handladder in veiligheid.

In het TS-4 voorbeeld kan de bevelvoerder niet veilig zelf via de ladder de vrouw in veiligheid brengen omdat de missende collega nog in de neus zit te peuteren op de bijrijdersstoel van de autoladder.

Ik kan op zich wel meegaan in jouw bezwaren, het zou kunnen dat tijdens de rit er per mobilofoon gecommuniceerd moet worden vanuit de ladderwagen. Het zegt nog steeds niet dat je daarom een tweede man op het voertuig moet zetten omdat je het ook op kan lossen met technologie, bijv. de spreeksleutel bedienen met voetknop door de chauffeur of een druktoets op het stuurwiel.

Als een (H)OvD met spoed alleen in een voertuig kan uitrukken lukt het iemand met minder goud op de schouders ook. Ik denk dat de kans dat een OvD tijdens de spoedrit per mobilofoon, telefoon of portofoon moet communiceren vele malen groter is dan de kans dat een chauffeur van een autoladder die achter de TS met zijn bevelvoerder aanhobbelt tijdens aanrijden moet communiceren per mobilofoon.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1472299 date=1483801674


Maar goed dat zijn onze meningen. Volgens mij is het in heel NL zo dat er nooit 1 persoon alleen met een voertuig uitrukt behalve (H)OVD e.d. Alle RV's, HV,s, HA enz rukken altijd met twee personen uit. Of heb ik dat mis?

1.Als die het kunnen kunnen het redvoertuig,de haakarmwagen,het GWT etc. het ook.
2.Grote vrachtwagens,zelfs de langere treinen van tegenwoordig,rijden met een chauffeur,ja al meer dan dertig jaar.
3.Haakarmwagen laden en lossen en rijden met een man.
4.Grote kraanwagens en grote bergingsvoertuigen rijden en werken met een man.

Brandweer Nederland loopt op dit gebied en niet allleen op dit gebied (o.a. ergonomie) vele tientallen jaren achter o.a. omdat van hoog tot laag en v.v. problemen worden gemaakt.