Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”

Auteur Topic: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”  (gelezen 19197 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: oma link=msg=1472311 date=1483803031
TS-4 man: Chauffeur moet bij pomp blijven. 2 man aanvalsploeg (adembescherming + 1e straal (LD of HD). Bevelvoerder moet in zijn uppie ladder van dak TS halen, ladder opzetten tegen object en proberen de vrouw uit pand te halen.

De Chauffeur hoeft niet meer bij de pomp te blijven, maar mag bewegen zover hij het voertuig nog kan zien.
Redding gaat altijd boven blussing, dus in dit scenario kun je verwachten dat die hele straal nog niet gepakt wordt en 1+2 direct op redding over gaan. Die brand komt daarna wel weer. In de tijd dat 1+2 de vrouw redden kan de pompbediende vast een straal gaan klaarleggen.
Ladder van het dak halen kan de pompbediende ook altijd doen, dat gebeurd namelijk achter de pomp.

Citaat van: oma link=msg=1472311 date=1483803031
Als een (H)OvD met spoed alleen in een voertuig kan uitrukken lukt het iemand met minder goud op de schouders ook.
Citaat van: Thor link=msg=1472345 date=1483808415
1.Als die het kunnen kunnen het redvoertuig,de haakarmwagen,het GWT etc. het ook.
Is zeker waar. Er moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Rijden op een hoogwerker of ladderwagen is natuurlijk wel anders dan in een dienstauto.


Citaat van: Thor link=msg=1472345 date=1483808415
2.Grote vrachtwagens,zelfs de langere treinen van tegenwoordig,rijden met een chauffeur,ja al meer dan dertig jaar.

Ja. Maar het verschil is dat zij meestal niet over fietspaden of tegen de rijrichting in hoeven te rijden.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
De Chauffeur hoeft niet meer bij de pomp te blijven, maar mag bewegen zover hij het voertuig nog kan zien.

Wie heeft jou dat wijs gemaakt dan? De chauffeur moet afsluiters van afstand open kijken en gas bij geven door van afstand naar de tankautospuit te kijken?

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
Redding gaat altijd boven blussing, dus in dit scenario kun je verwachten dat die hele straal nog niet gepakt wordt en 1+2 direct op redding over gaan. Die brand komt daarna wel weer. In de tijd dat 1+2 de vrouw redden kan de pompbediende vast een straal gaan klaarleggen.

Ook een mooi verhaal, echter vreemd om te stellen dat in "dit" scenario de straal niet gepakt hoeft te worden. Een redding kan wel voor blussing gaan echter zegt het niet dat een redding altijd mogelijk zonder dekking van een straal. Voorts gaat het hier om een simpel vraagstuk of die "5e man" in de tankautospuit moet zitten of op de bijrijdersstoel in de ladderwagen. Als je pleit dat de man van de tankautospuit af kan zul je valide argumenten moeten aandragen die zwaarder wegen om hem mee te laten rijden met de autoladder.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
Ladder van het dak halen kan de pompbediende ook altijd doen, dat gebeurd namelijk achter de pomp.

Uiteraard kan de pompbediende dat doen, als met vier man op de tankautopsuit uitrukt kan je de pompbediende op papier de pomp laten bedienen, de watervoorziening laten klaarmaken en ook nog wel even de ladder van dak halen.

Bij dit vraagstuk moet je wel bedenken dat je de pompbediende een heleboel taken met veel handelingen in korte tijd in de maag splitst terwijl je ook nog een brandweerman in je ploeg hebt die op de bijrijdersstoel van de autoladder zit.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
[quote author=Luke_BNV link=msg=1472350 .man

Is zeker waar. Er moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Rijden op een hoogwerker of ladderwagen is natuurlijk wel anders dan in een dienstauto.

Ja. Maar het verschil is dat zij meestal niet over fietspaden of tegen de rijrichting in hoeven te rijden.  :)
[/quote]
H
De tegenwoordige Vrachtwagen fabrikanten doen veel aan ergonomie dus de verschillen worden steeds kleiner.
Hoeveel % van de tijd gebeurt dit over fietspaden en tegen de rijrichting in en wat dacht je van die zware bergingsvoertuigen en de grote kraanwagens alles met een man de diepladers etc. etc.


Willembrw

  • Ex manschap brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Vrijwel alle hulpverlening interesseert me.
Even een vraagje. Als er een ladderwagen of hoogwerker bij is waarom moet er dan een ladder van de tas afgehaald worden? En het lijkt mij vrij logisch als er een ladderwagen of hoogwerker bij is en niets anders te doen heeft dat deze bemanning de tas helpt.
Ik kan hier eigenlijk beter niets neerzetten, want woorden schieten toch tekort.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
De Chauffeur hoeft niet meer bij de pomp te blijven, maar mag bewegen zover hij het voertuig nog kan zien.
Een chauffeur hoeft niet strak bij zijn voertuig te blijven, maar in de onmiddelijke nabijheid van het voertuig werkzaamheden uitvoeren. Dat kan zijn het  plaatsen van een ventilator, eventueel aansluiten van redgereedschap en bij een binnenbrandbestrijding de zaak van buitenaf in de gaten houden, en eventuele veranderingen doorgeven aan de ploeg.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140

Redding gaat altijd boven blussing, dus in dit scenario kun je verwachten dat die hele straal nog niet gepakt wordt en 1+2 direct op redding over gaan. Die brand komt daarna wel weer. In de tijd dat 1+2 de vrouw redden kan de pompbediende vast een straal gaan klaarleggen.

Ook met een redding wil ik een straal mee hebben, zeker in de eerste fase waarin ik nog niet weet hoe de situatie binnen is. Die straal is wel mijn veiligheid, dus die gaat ook met een redding gewoon mee.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Willembrw link=msg=1472379 date=1483814045
Even een vraagje. Als er een ladderwagen of hoogwerker bij is waarom moet er dan een ladder van de tas afgehaald worden? En het lijkt mij vrij logisch als er een ladderwagen of hoogwerker bij is en niets anders te doen heeft dat deze bemanning de tas helpt.

We hebben het hier over de situatie dat de ladderwagen nog aanrijdende is, over het algemeen lukt het je niet met een hoogwerker of autoladder om een tankautospuit bij te houden tijdens een uitruk.

Als beide voertuigen wel ter plaatse zijn is het natuurlijk ook onzin om je ladderwagen in te gaan zetten als je het klusje ook kan klaren met een handladder van je tankautospuit.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Oud was ook met 6 man op de post voor TS en AL. Nieuwe richtlijn is dat er verplicht 6 man op de TS moeten zitten. Dus 5 + 1 of 4 + 2 mag niet meer. Komen er geen 2 man bij dan zal of de ambulance of de AL van deze voorpost verdwijnen. Met jaarlijks 1750 ritten met de ambulance zal die het niet zijn. Dat zien ze zelf ook en daarom de publiciteit. Maar of dat ze lukt?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: joops link=msg=1472402 date=1483816788
Oud was ook met 6 man op de post voor TS en AL. Nieuwe richtlijn is dat er verplicht 6 man op de TS moeten zitten. Dus 5 + 1 of 4 + 2 mag niet meer. Komen er geen 2 man bij dan zal of de ambulance of de AL van deze voorpost verdwijnen. Met jaarlijks 1750 ritten met de ambulance zal die het niet zijn. Dat zien ze zelf ook en daarom de publiciteit. Maar of dat ze lukt?

Waarom ga je een richtlijn maken waardoor je jezelf gaat dwingen personeel in te zetten dat je helemaal niet hebt.

Een klein kind weet al dat hij zichzelf niet kan dwingen een doosje Lego van 15 euro te kopen als hij maar 6 euro in de spaarpot heeft zitten.

Het is daarom ook bizar als je stelt dat als er geen 2 man bijkomt de autoladder of de ambulance maar weg moet. Ik zou zeggen als er geen 2 man bijkomt moet de richtlijn maar bij het oud papier.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Ook Belgie heeft nu zijn veiligheidsregio's. Hulpverleningszone's genoemd. Deze zijn per 1-1 2016 ingevoerd.  

De basisprincipes die gehanteerd worden bij de uitwerking van de hervorming van de civiele veiligheid zijn de volgende:

-een uniforme werkwijze, waarbij alle brandweerkorpsen (hulpverleningszones) op eenzelfde, efficiënte en veilige manier tussenkomen bij interventies.
-een doorgedreven samenwerking en efficiëntere taakverdeling tussen hulpverleningszones, en tussen zones en eenheden van de Civiele Bescherming.
-Innovatie, waarbij de beste middelen, opleidingen, procedures en regelgeving onderzocht worden en best practices uitgewisseld kunnen worden.
-een uniformisering en herwaardering van het administratief en geldelijk statuut van de beroeps- en vrijwillige brandweermannen.
-Schaalvergroting, met een efficiëntere besteding van budget tot gevolg.


Dus landelijk een uniforme werkwijze met schaalvergroting en bezuiniging (eerste en laatste streepje). De 15 gemeentes in Westvlanderen, waaronder Brugge, die gezamenlijk Zone 1 vormen hebben hun bevoegdheden in 2016 overgedragen. Voor deze 15 gemeentes zijn totaal 9  brandweerposten ingericht en daarnaast 2 voorposten. Als ik naar de grote kijk zouden dat in NL minimaal het dubbele aantal zijn met max 1 RV op een kazerne.

Je ziet hier dus dezelfde problemen als in NL bij het invoeren van de Veiligheidsregio's, maar de regels worden landelijk vastgesteld en geen afwijkingen zoals in NL per regio. Veel brandweerlieden (ook anderen hier op het forum) zouden blij zijn de de regel een SIV of TS4 verboden is maar en TS altijd met 6 man moet uitrukken.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Men schijnt nog altijd niet te begrijpen dat het niet meer kan om zomaar een ambulance buiten dienst te zetten bij een brandvertrek. Logisch ook, die wagen staat daar voor een goede reden en er is geen enkele reden om je medische dekking onderhevig te maken aan je brandweernoden. Haast zeker zal de ambu eruit gaan wegens te weinig opbrengst, de zone moet de verliezen compenseren terwijl federaal de tarieven en regels oplegt. Dat blijft niet duren.