Hulpdiensten forceren deur woning na melding onwelwording, veiligheidsregio moet schade vergoeden

Auteur Topic: Hulpdiensten forceren deur woning na melding onwelwording, veiligheidsregio moet schade vergoeden  (gelezen 6017 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Anne Mieke Zwaneveld @Ombudsman010
De hulpdiensten forceren de deur vd heer V. Na mijn tussenkomst vergoedt de Veiligheidsregio (@Vr_RR) de schade - https://www.ombudsmanrotterdam.nl/wie-betaalt-voor-de-geforceerde-deur/


Wie betaalt voor de geforceerde deur?

Citaat
De heer V. is eigenaar van een woning in Rotterdam, hij verhuurt deze aan een familielid. Op een dag meldt iemand via 112 dat een persoon onwel geworden is in deze woning. De hulpdiensten van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (o.a. brandweer en ambulance) gaan met spoed naar de woning. Omdat er niemand open doet wanneer ze aanbellen, wordt de voordeur geforceerd. Ze treffen niemand aan. Later blijkt dat de melder een verkeerd huisnummer heeft doorgegeven. De heer V. wordt geconfronteerd met een fikse kostenpost voor de reparatie van de deur en vraagt de Veiligheidsregio om een schadevergoeding.

https://www.ombudsmanrotterdam.nl/wie-betaalt-voor-de-geforceerde-deur/




guest12562

  • Gast
Als je dan nagaat dat er ook nog mensen zijn die expres dit soort meldingen (of meldingen van brand) maken bij de buren vanwege een buren ruzie.
Dat gebeurt dus ook gewoon, dan wordt het wss nog lastiger.
Ik ben gewend dat de VR dit gewoon uitzoekt en over gaat tot betaling als de brandweer eenheden aangeven hoe de vork in de steel zit.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Vreemd dat niet wordt ingegaan op aansprakelijkheid van de melder welke het verkeerde huisnummer heeft doorgegeven.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Je mag je natuurlijk ook wel een keer achter de oren krabben als je ter plaatse komt bij het adres van de vermeende onwelwording, als je van buiten af geen slachtoffer ziet en de melder in geen velden of wegen te bekennen is.

Als je als bevelvoerder of politieman vanaf straat geen slachtoffer kan zien en de melder niet in de woning is hoef je niet direct de deur er uit te beuken zonder af te vragen of de melding wel juist is en hoe de melder kan weten dat er iemand onwel geraakt is.

Ik zeg mijn ambulancejongens en -meisjes in Qatar altijd dat ze geen deuren er uit moeten trappen als ze geen slachtoffers zien vanaf de openbare werk. Ik vind dat ze het aan de politie moeten overlaten om te bepalen of er priveterrein mag worden betreden of dat er deuren, ramen of hekken moeten worden geforceerd om toegang te verkrijgen. Als het onrechtmatig is of als iemand schade wil verhalen moeten ze bij de politie zijn, niet bij brandweer of ambulancedienst.


guest12562

  • Gast
Citaat van: oma link=msg=1471796 date=1483707058
Je mag je natuurlijk ook wel een keer achter de oren krabben als je ter plaatse komt bij het adres van de vermeende onwelwording, als je van buiten af geen slachtoffer ziet en de melder in geen velden of wegen te bekennen is.

Als je als bevelvoerder of politieman vanaf straat geen slachtoffer kan zien en de melder niet in de woning is hoef je niet direct de deur er uit te beuken zonder af te vragen of de melding wel juist is en hoe de melder kan weten dat er iemand onwel geraakt is.

Ik zeg mijn ambulancejongens en -meisjes in Qatar altijd dat ze geen deuren er uit moeten trappen als ze geen slachtoffers zien vanaf de openbare werk. Ik vind dat ze het aan de politie moeten overlaten om te bepalen of er priveterrein mag worden betreden of dat er deuren, ramen of hekken moeten worden geforceerd om toegang te verkrijgen. Als het onrechtmatig is of als iemand schade wil verhalen moeten ze bij de politie zijn, niet bij brandweer of ambulancedienst.

Bij een melding met brand ga ik er ook zo mee om, als je niets kan waarnemen dan is het lastig te verkopen. Daarom eerst even rond om het gebouw en desnoods via een ladder binnen kijken, nodeloos schade maken voorkomt een hoop en vaak genoeg staat er ergens nog wel een deur of raam open.


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Het hangt ook wel van de melding af, maar als je voelt bijv. dat je onwel gaat worden en je bent op de 2e verdieping, je kon nog op tijd de ambulance bellen, Ambulance komt terplaatse maar ziet niemand etc. en gaat dan weer weg.

Hoe wil je dat dan uitleggen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: lennard link=msg=1471822 date=1483711741
Het hangt ook wel van de melding af, maar als je voelt bijv. dat je onwel gaat worden en je bent op de 2e verdieping, je kon nog op tijd de ambulance bellen, Ambulance komt terplaatse maar ziet niemand etc. en gaat dan weer weg.

Hoe wil je dat dan uitleggen?

Ik heb geen idee hoe het in Nederland werkt, in Qatar zal de centralist van de meldkamer altijd doorgeven aan de aanrijdende eenheden of iemand zelf heeft gebeld dat hij onwel dreigt te worden of dat de melding afkomstig is van iemand anders.

De wetgeving over betreden van priveterrein/woningen is in Qatar vergelijkbaar met Nederland. Ik vind dat als ambulancebroeders geen slachtoffer kunnen zien vanaf de openbare weg ze eerst moeten overleggen met de agent van politie met de hoogste rang ter plaatse. Brandweerchefs denken er hier precies zo over.

Het is namelijk onjuist als brandweer en ambulance vinden dat ze ramen of deuren van woningen intrappen terwijl agenten van mening zijn dat het niet zonder meer kan of dat zij eerst telefonisch overleg wil voeren met een hogere politiechef op een politiebureau (vergelijkbaar met OvD-P/HOvJ).


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1471792 date=1483706650
Vreemd dat niet wordt ingegaan op aansprakelijkheid van de melder welke het verkeerde huisnummer heeft doorgegeven.

Waar wil je de melder voor aansprakelijk stellen, hij is niet de gene die de deur het geforceerd, op basis van een verkeerd nummer doorgeven bij de melding lijkt het me dat je de melder niets kunt verwijten, hij voldoet aan zijn verplichting hulp te verlenen binnen zijn mogelijkheden, lezen behoorde daar kennelijk niet toe.

Bij een brand zal een verkeerd nummer doorgeven minder snel tot onnodige schade lijden omdat je in veel gevallen wel kunt zien dat je een verkeerd huisnummer hebt door gekregen, immers geen rook... geen vuur... maar wel twee huizen verder.

Zoals jij het wilt stellen voor zie ik een flinke bezuiniging binnen hulpverlenend Nederland en niet door efficiënter te gaan werken maar simpel omdat melders niet het risico willen / durven lopen om aansprakelijk gesteld te kunnen worden door een vergissing in huisnummer bij het doen van de melding.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Liever onterecht naar binnen, dan overleden omdat men niet naar binnen durfde. Overigens lijkt het zo stoer mogelijk te zijn om een deur eruit te trappen, maar meestal is er ook gewoon een raam beschikbaar. Scheelt een hoop kosten.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: kaasje link=msg=1471834 date=1483713857
Liever onterecht naar binnen, dan overleden omdat men niet naar binnen durfde. Overigens lijkt het zo stoer mogelijk te zijn om een deur eruit te trappen, maar meestal is er ook gewoon een raam beschikbaar. Scheelt een hoop kosten.

Serieus? Op basis van een melding waarbij je vraagtekens mag zetten omdat je vanaf de openbare weg niets bijzonders merkt en de melder in geen velden of wegen te bekennen is?

Is het de brandweerman of de ambulanceverpleegkundige die onder bovenstaande omstandigheden moet afwegen dat je de toegang tot een woning verkrijgt door een raam of deur te foreceren of is het bij uitstek een afweging die je over moet laten aan de agent van politie met de hoogste rang ter plaatse?

Wat ga je doen als de brandweer een deur intrapt van mijn woning en ik zeg dat er 100 euro van de ontbijttafel is gejat? Zou het anders zijn als een agent zegt dat de brandweer een raam of deur mag foreceren en agenten mee gaan met de overige hulpverleners?