Doden en gewonden bij schietpartij luchthaven Fort Lauderdale - Florida (VS) 06-01-2017

Auteur Topic: Doden en gewonden bij schietpartij luchthaven Fort Lauderdale - Florida (VS) 06-01-2017  (gelezen 11940 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Arthur R Levene @arthur_levene 11h
Palm Beach Red Cross supporting Broward Chapter as they provide hydration and support at the Fort Lauderdale Hollywood Airport tragedy

Bryce Maschino @bmaschino 3h
The Red Cross has been responding to the Ft. Lauderdale shooting today. Thanks to all volunteers who are helping comfort travellers.

Ft. Laude-Hlwd Int'l @FLLFlyer 3m
The Red Cross is assisting passengers at @PortEverglades with bedding, food, and water. We thank them for their support.


guest19010

  • Gast
Citaat
Dader schietpartij Fort Lauderdale is Irak-veteraan
Hij schoot vijf mensen dood en verwondde er acht voordat hij werd opgepakt. De schutter op het vliegveld in Florida blijkt een Irak-veteraan. Hij beweert dat de Amerikaanse overheid zijn geest beheerst en hem dwong video's van terreurorganisatie IS te kijken.

Lees verder op: http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/dader-schietpartij-fort-lauderdale-is-irak-veteraan


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: Fletwed link=msg=1472097 date=1483745072
Noem mij dan eens één reden waarom het handiger is om aan een auto te gaan hangen in plaats van erin te gaan zitten. Wat is het verschil?

1. Overzicht.
2. Snelheid.

Je ziet deze methode over de hele wereld gebruikt worden. Heeft niks te maken met "tacticool" willen zijn.

Dat dit in NL niet of niet vaak gezien word heeft meer te maken met de frequentie van hoog risico inzetten. Die zijn daar aan de orde van de dag, gelukkig hier niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1472177 date=1483781866
1. Overzicht.
2. Snelheid.

Je ziet deze methode over de hele wereld gebruikt worden. Heeft niks te maken met "tacticool" willen zijn.

Dat dit in NL niet of niet vaak gezien word heeft meer te maken met de frequentie van hoog risico inzetten. Die zijn daar aan de orde van de dag, gelukkig hier niet.

Het bovenstaande zegt dus dat U als expert op dit vakgebied de onderstaande inhoudelijke bijdrage kan onderschrijven aangezien er afgelopen nacht enig tumult is ontstaan dankzij enkele forumleden die van mening waren dat het complete onzin was en dit soort stellingen niet thuis horen op een forum dat streeft naar meer inhoudelijke en professionele input van hulpverleners

Citaat van: oma link=msg=1472072 date=1483742743
De belangrijkste reden om met een team buiten de auto te staan is de zeer snelle inzet zodra ze in extreem gevaarlijk gebied komen, de belangrijkste reden om het niet te doen is de kwetsbaarheid. In het voertuig ben je beschermd door de bepantsering en afhankelijk van soort voertuig ook tegen gifgas of bio-terreuraanval.

Citaat van: oma link=msg=1472104 date=1483745713
Een reden zou kunnen zijn dat de teamleider meer informatie wil hebben en een van zijn teamleden op de treeplank laat staan omdat deze agent meer kan zien dan de leden die in het voertuig zitten.

Klopt het in Nederland ook dat als men dit soort extreme inzetten moet uitvoeren, het eigen belang en eigen veiligheid ondergeschikt gemaakt is aan het belang/doorgang van de missie en de belangen/veiligheid van het team?


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: oma link=msg=1472195 date=1483784030
Het bovenstaande zegt dus dat U als expert op dit vakgebied de onderstaande inhoudelijke bijdrage kan onderschrijven aangezien er afgelopen nacht enig tumult is ontstaan dankzij enkele forumleden die van mening waren dat het complete onzin was en dit soort stellingen niet thuis horen op een forum dat streeft naar meer inhoudelijke en professionele input van hulpverleners

Klopt het in Nederland ook dat als men dit soort extreme inzetten moet uitvoeren, het eigen belang en eigen veiligheid ondergeschikt gemaakt is aan het belang/doorgang van de missie en de belangen/veiligheid van het team?

Ik zal mezelf zeker niet als expert benoemen.  ;)

De teamleider bepaalt de inzet. Als je naar een incident gaat waarvan de aard en omvang onduidelijk is, is het zaak om zo snel mogelijk een beeld te krijgen. Het heeft, zoals u al aangaf, zijn voors en zijn tegens. Niet een makkelijke afweging, maar desalniettemin een afweging die gemaakt moet worden.

Over het eigen veiligheid verhaal; JA, super belangrijk. Maar.... er is een klus te klaren. En daar horen risico's bij. Er word zeker niet als een soort "suïcide squad" te keer gegaan, maar er word alles aan gedaan om de risico's te beperken. Maar risico blijft. Het team weet dat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1472208 date=1483785792
Ik zal mezelf zeker niet als expert benoemen.  ;)

De teamleider bepaalt de inzet. Als je naar een incident gaat waarvan de aard en omvang onduidelijk is, is het zaak om zo snel mogelijk een beeld te krijgen. Het heeft, zoals u al aangaf, zijn voors en zijn tegens. Niet een makkelijke afweging, maar desalniettemin een afweging die gemaakt moet worden.

Over het eigen veiligheid verhaal; JA, super belangrijk. Maar.... er is een klus te klaren. En daar horen risico's bij. Er word zeker niet als een soort "suïcide squad" te keer gegaan, maar er word alles aan gedaan om de risico's te beperken. Maar risico blijft. Het team weet dat.

Ik beschouw je wel als een terzake deskundige. Ik ben het ook geheel met je eens. Ik had ook aangeven dat de teamleider bepaalt:

Citaat van: oma link=msg=1472072 date=1483742743
Het is altijd de commandant/teamleider die bepaalt of de teamleden in de auto zitten of buiten de auto staan, de voertuigen zijn voorzien van opstap en handgrepen aan de zijkanten. Als er 1 man op de zijkant staat is het ook een tactisch operationeel besluit van de teamleider.

In Qatar heb we momenteel de teamleiders verlost van deze lastige afweging. De operationeel commandant heeft samen met mij (medisch adviseur) besloten dat er geen APCs meer mogen worden gebruikt tijdens actieve missies. Het is verplicht om een MRAPs te gebruiken, voordeel is dat team minder beschadigd raakt op weg naar een inzetlokatie en we in de MRAP monitor aan de wand hebben en infuuszakken aan plafond klaar hebben hangen. Als een teamlid gewond raakt kan je hem zo in middenpad trekken en behandelen.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: oma link=msg=1472218 date=1483786803
Ik beschouw je wel als een terzake deskundige. Ik ben het ook geheel met je eens. Ik had ook aangeven dat de teamleider bepaalt:

In Qatar heb we momenteel de teamleiders verlost van deze lastige afweging. De operationeel commandant heeft samen met mij (medisch adviseur) besloten dat er geen APCs meer mogen worden gebruikt tijdens actieve missies. Het is verplicht om een MRAPs te gebruiken, voordeel is dat team minder beschadigd raakt op weg naar een inzetlokatie en we in de MRAP monitor aan de wand hebben en infuuszakken aan plafond klaar hebben hangen. Als een teamlid gewond raakt kan je hem zo in middenpad trekken en behandelen.

Een APC is idd "minder handig" ivm zicht naar buiten. MRAPs (of Bushmasters) hebben we in NL (nog) niet beschikbaar voor deze klussen. De DSI heeft wel een aantal Lenco Bear's.

Op dit moment zijn de opties; KMar YPR's, Ford MARS, of de Lenco Bear.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1472221 date=1483787756
Een APC is idd "minder handig" ivm zicht naar buiten. MRAPs (of Bushmasters) hebben we in NL (nog) niet beschikbaar voor deze klussen. De DSI heeft wel een aantal Lenco Bear's.

Op dit moment zijn de opties; KMar YPR's, Ford MARS, of de Lenco Bear.

Hier hebben ze een paar jaar geleden Renaults aangeschaft na een aantal incidentjes.

Bovenste 4 foto's MRAP (Lekhwiya/Internal Security Force/veiligheidspolitie Qatar) op een vakbeurs op stand van Renault: https://milinme.wordpress.com/2013/02/23/idex-2013-4-indoor-area-exhibition-1/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
De onderstaande foto vind ik een mooie foto; agenten dienen en beschermen burgers met gevaar voor eigen leven. Mensen laten hun koffer met alle spullen achter op straat om te schuilen onder een betonnen trap.

Qatar News Agency @QNAEnglish
QNA | Army Veteran Arrested in Florida Airport Shooting

http://www.qna.org.qa/en-us/News/17010710380010/Army-Veteran-Arrested-in-Florida-Airport-Shooting