Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 126208 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #10 Gepost op: 17 december 2005, 16:39:36
Een berger behoort zich aan de normale verkeersregels te houden. Alleen met een Incident mangment melding(ICM) mogen ze harder dan de 80 km/u die normaal geld voor vrachtwagens. Vormt zich een file dan mag de berger er met een snelheid van MAX 0km/u. Bij een ICM moet je proberen binnen 20 ter plaatste te zijn. Over het algemeen is dit te doen, maar ook daar zijn uitzonderingen op.  Ook kan een ICM een auto met pech die er al een poosje staat zonder bestuurder er bij het hoeft niet altijd een ongeval te zijn.
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2005, 17:05:20
Een berger behoort zich aan de normale verkeersregels te houden. Alleen met een Incident mangment melding(ICM) mogen ze harder dan de 80 km/u die normaal geld voor vrachtwagens. Vormt zich een file dan mag de berger er met een snelheid van MAX 0km/u. Bij een ICM moet je proberen binnen 20 ter plaatste te zijn. Over het algemeen is dit te doen, maar ook daar zijn uitzonderingen op.  Ook kan een ICM een auto met pech die er al een poosje staat zonder bestuurder er bij het hoeft niet altijd een ongeval te zijn.



Weet jij waar dit ergens in de wetgeving staat?


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #12 Gepost op: 17 december 2005, 17:12:18
Dat weet ik zo niet te vinden. Maar ik heb mijn icm dvd waar ik het van weet
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 17 december 2005, 17:40:36
Wat ik me namelijk afvraag is hetvolgende:

Ja kan als branche wel afspraken maken maar de wetgeving staat hier altijd nog boven. Gaat het fout heb je toch iets uit te leggen en bij mijn weten zijn bergingsvoertuigen niet aangewezen als voorrangsvoertuig en daarmee dus ook niet gerechtvaardigd om van de wetgeving af te wijken, snappie? Maar ik ben benieuwd ;D ;D


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2005, 17:52:44
Als je de regelwetegving wil weten zou ik zeggen meld je aan voor een Cursus lichte Bergingen  dan kom je de wetgeving ook te weten
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2005, 21:27:56
Als je de regelwetegving wil weten zou ik zeggen meld je aan voor een Cursus lichte Bergingen  dan kom je de wetgeving ook te weten

nee bedankt maar waar in de wetgeving staat dat een berger voor een icm melding uitgezonderd is op bepaalde artikelen................? Ik neem aan dat dat ook aangegeven wordt in die cursus voor welke artikelen je vrijgesteld bent?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 21 december 2005, 08:27:21
Volgens mij is het allemaal een kwestie van gedogen en een stevige, indrukwekkende auto.
Nogmaals, een kennis van mij bij Dorrestijn autoberging heeft een bekeuring gekregen toen hij een file voorbij reed op de A27 voor een aanrijdsel van een dienstklopper van de KLPD. Later bleek deze ook nog terecht gegeven. Misschien dat je in zo'n geval eigenlijk begeleiding moet hebben en daar hebben ze weer geen mensen voor bij de politie dus het is in hun eigen belang af en toe maar een oogje dicht te knijpen.

Henk


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #17 Gepost op: 21 december 2005, 10:54:16
Henk

Dan heeft die kennis van jou een bekeuring gehad omdat hij de file voorbij reed zonder aanleiding. Dat heeft niets met een dienstklopper te maken. Als ik in een file sta dan rij ik gewoon mee in de rij, maar krijg ik een melding dan rij ik ook over de vlucht strook en dat kan de KLPD ook natrekken als ze het al niet weten. Hun krijgen de melding ook als het op een rijksweg is. Maar om lekker vlot langs de file te komen dan kan ik begrijpen dat die een bon krijgt. Als mijn werkgever de opdracht geeft om langs de file te gaan ok dan doe ik dat maar dan zeg ik hem wel dat de eventuele bon voor hem is en niet voor mij.
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 21 december 2005, 12:58:28
Ik citeer mezelf nog maar even:


Citaat
op de A27 voor een aanrijdsel van een dienstklopper

Henk


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #19 Gepost op: 21 december 2005, 13:40:11
Zoals je al zegt is het terecht gegeven dus zal hij geen opdracht hebben gehad voor die aanrijding
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl