Wapenstok en Pepperspray gelijke zwaarte maar niet voor BOA

Auteur Topic: Wapenstok en Pepperspray gelijke zwaarte maar niet voor BOA  (gelezen 6560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 27 december 2017, 19:37:35
Beetje bijzonder, dat bij 112 bellen van "collega's" er geen politie beschikbaar is, maar als een agent hetzelfde doet dat er dan binnen no time het een blauw feestje word aan politiemensen.... In diezelfde stad.....020?

Probleem wat Haageneesch aangeeft en waar jij ook in je recht staat is dat er bij elke werkgever hetzij de nationale politie of de lokale "b" ambtenarij dat er altijd rotte appels er tussen zitten, maar hoewel jij van niet vind is het probleem dat de rest van NL wel vind is dat de maatschaven voor de NP'ers en ook communicatie hoger liggen dan bij de diverse gemeentelijke organisaties. Kijk maar naar de vele youtube filmpjes waarin de BOA nog niet eens een normale Nederlandse zin kan formuleren. Plus dat het vaak overkomt is dat agent => vaak waarschuwing (afhankelijk van zwaarte van de overtreding), BOA = BON. Vandaar dat mensen ook bij het idee BOA = bonnen ambtenaar en verder heb je er niks aan, word het moeilijk dan bel je de politie(voor de duidelijkheid dit is niet mijn mening).

En zolang je filmpjes op dumpert worden geuploaded waarin een BOA zich niet sterk sociaal uitlaat zal dat helaas ook niet veranderen ben ik bang......

Moderator watch

• Forum Moderator
  • Junior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2017, 21:30:16
Aanwijzing voor forumlid Frankovski

Opmerkingen in de trend van: "Onder welke steen heb jij gelegen"

Zijn denigrerend bedoelt en voegen niks toe aan de discussie.
Gelieve dit soort opmerkingen achterwege te laten.

Het moderatorteam

Frankovski

• Artikel 141 ťn 142 SV
  • Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2018, 11:55:24
Aanwijzing voor forumlid Frankovski

Opmerkingen in de trend van: "Onder welke steen heb jij gelegen"

Zijn denigrerend bedoelt en voegen niks toe aan de discussie.
Gelieve dit soort opmerkingen achterwege te laten.

Het moderatorteam

Grappig, de aanleiding is namelijk een reactie waarin een halve beroepsgroep als een stel idioten word weggezet. Ik vraag mij dan af, zonder denigrerende bijbedoelingen, onder welke steen je hebt gelegen, aangezien er de afgelopen jaren bijzonder veel maatregelen zijn genomen om de kwaliteit in deze beroepsgroep omhoog te trekken. Incapabele boa's zijn zo goed als uitgestorven aangezien het niveau van de verplichte opleidingen en de jaarlijkse examinering omhoog geschroefd zijn.

Mocht je met handhavers te maken hebben die niet aan deze eisen voldoen dan zou ik contact opnemen met de direct toezichthouder van de politie organisatie aangezien hij degene is die bij machte is om zaken te veranderen en gemeenten aan te spreken:

Citaat
Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
Artikel 38
De toezichthouder ziet er op toe dat de buitengewoon opsporingsambtenaar zijn taak bij de opsporing naar behoren vervult en de opsporingsbevoegdheden alsmede de politiebevoegdheden op juiste wijze uitoefent. Hij ziet eveneens toe op een goede samenwerking met de politie.

Artikel 39
1 De direct toezichthouder ziet toe dat de buitengewoon opsporingsambtenaar het gestelde in hoofdstuk 5 naleeft. Hij oefent tevens het dagelijks toezicht uit op de juiste uitoefening van bevoegdheden en een goede samenwerking met de politie.
2 De direct toezichthouder ziet toe dat de werkgever zorg draagt voor het onderricht aan de buitengewoon opsporingsambtenaar, tenzij in de voorschriften, bedoeld in artikel 16, derde lid, een ander persoon daarvoor is aangewezen.
3 De direct toezichthouder verstrekt de toezichthouder de gewenste inlichtingen en doet ook ongevraagd mededeling van hetgeen voor het uitoefenen van het toezicht van belang kan zijn.

Artikel 40
1 De toezichthouder en de direct toezichthouder plegen regelmatig overleg over het functioneren van de buitengewoon opsporingsambtenaren. Zij kunnen daarbij de werkgever uitnodigen.
2 Zij kunnen het bevoegd gezag, de meerdere of andere betrokkenen raadplegen over de uitoefening van bevoegdheden van buitengewoon opsporingsambtenaren.
3 Zij verschaffen Onze Minister en het College van procureurs-generaal de gewenste informatie over de buitengewoon opsporingsambtenaren.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2018, 22:24:08
Mensen stop eens met eens met elkaar afzeiken, zoek de aansluiting met elkaar. Niveau, niveau.....We kunnen eindeloos discussiŽren over wie nu waar werkt. Er werken cowboys bij de politie en bij de handhaving waar ik me ook wel eens afvraag hoe zijn ze in godsnaam aangenomen. Maar dit geldt voor diverse organisaties, of je nu in een ziekenhuishuis werkt of bij een multinational. Taak voor leidinggevenden om daar kritisch naar te kijken. Bij de politie loopt het werk over de schoenen en kan de handhaving zeer goed ondersteunen. Nuchter en boeren verstand gebruiken, ophouden met haantjes gedrag en gezamenlijk zorgen voor de veiligheid in Nederland. Zorg ervoor dat iedereen zijn / haar taak goed kan en mag uitvoeren en als daar geweldsmiddelen voor nodig zijn, kijk dan of de personen daar geschikt voor zijn. Zo niet, dan niet aan beginnen maar geldt voor alle opsporingsambtenaren. Ga gezamenlijk aan de slag niet lullen maar poetsen jullie hebben elkaar aan op alle fronten nodig. 98uiye

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2018, 21:41:51
Persoonlijk kan ik de samenwerking met de gemeentelijke BOA's zeer waarderen. Zij nemen een hoop taken van ons over, waar wij als blauw eigenlijk niet meer aan toe komen of wat eigenlijk geen politie taak is. Wat ik soms wel vervelend vind, is dat wanneer Handhaving een verdachte aanhoudt, bijv voor belediging, dat wij als politie alles moeten doen (overbrengen, invoeren, progis, insluiten en dan nog een aangifte opnemen waarin wij verwijzen naar het pv van de BOA). Daar kunnen de handhavers zelf weinig aan doen, maar verander het beleid daarop. Ze zijn wel opsporingsambtenaar, houden verdachten aan maar kunnen dan niet zelfstandig een zaak afhandelen. Dit  geldt eveneens voor de NS, BOA's in de tram etc. Mensen zien dat er altijd politie bij moet komen, wat waarschijnlijk een reden is dat BOA's (in welk veld dan ook) door de burgerij altijd voor een soort nep-politie worden aangezien. Nogmaals, de handhavers zelf kunnen hier weinig aan doen. Verander het beleid, laat ze zelf een verdachte overbrengen (ze dragen boeien?!) en leer ze hoe ze een zaak afhandelen. Het zijn immers gewoon opsporingsambtenaren, maar nu zijn we als politie langer met zo'n zaak bezig als de gemiddelde aangifte van een burger (waarbij het niet meer dan logisch is dat hij of zij volledig afhankelijk is van de politie).

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2018, 21:51:11
Helemaal mee  eens!! Ik ben van mening dat de minister van justitie eens gaat kijken naar een of de samenwerking tussen politie en handhaving beter kan. Politie 'verzuipt 'in het werk als het gaat serieus politie werk. Georganiseerde zware criminaliteit, mensenhandel,  drugs synthetische drugs, dark wep etc. etc. genoeg om op te noemen. Ik ben van mening dat handhaving ondersteuning kan bieden als het gaat om verkeerszaken in de brede zin (waar nu nagenoeg geen aandacht voor is) kleine criminaliteit en zaken waarvan de politie maar moet aangeven wat overgeheveld kan worden. Kortom de juiste en efficiŽnte en verdeling van taken. Belangrijk is om hierin ook kritische te kijken naar verantwoordelijkheden en bevoegdheden maar wel met als gezamenlijk doel een veiliger Nederland. Beide partijen hebben nl. wel de eed en belofte afgelegd...... dan denk ik bij mezelf zoek elkaar op en ga samenwerken..... i.p.v steeds beren op de weg te zien

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2018, 22:39:11
Helemaal mee  eens!! Ik ben van mening dat de minister van justitie eens gaat kijken naar een of de samenwerking tussen politie en handhaving beter kan. Politie 'verzuipt 'in het werk als het gaat serieus politie werk. Georganiseerde zware criminaliteit, mensenhandel,  drugs synthetische drugs, dark wep etc. etc. genoeg om op te noemen. Ik ben van mening dat handhaving ondersteuning kan bieden als het gaat om verkeerszaken in de brede zin (waar nu nagenoeg geen aandacht voor is) kleine criminaliteit en zaken waarvan de politie maar moet aangeven wat overgeheveld kan worden. Kortom de juiste en efficiŽnte en verdeling van taken. Belangrijk is om hierin ook kritische te kijken naar verantwoordelijkheden en bevoegdheden maar wel met als gezamenlijk doel een veiliger Nederland. Beide partijen hebben nl. wel de eed en belofte afgelegd...... dan denk ik bij mezelf zoek elkaar op en ga samenwerken..... i.p.v steeds beren op de weg te zien

Ik zeg handhaving, ov-boa's etc en nationale politie samenvoegen en daar een gemeente-, rijks- en spoorwegpolitie van maken 098uo. Weet de burger ook waar deze aan toe is...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2018, 23:43:13
Ik zeg handhaving, ov-boa's etc en nationale politie samenvoegen en daar een gemeente-, rijks- en spoorwegpolitie van maken 098uo. Weet de burger ook waar deze aan toe is...

In principe vind ik de organisatie 'Handhaving' zoals deze nu bestaat een prima aanvulling op de politie. Zou ik het stelsel van handhavende organisaties persoonlijk graag anders zien? Waarachijnlijk wel, maar er zijn al enorme stappen gezet de laatste jaren. Zie bijv het landelijk uniform, waar 10 jaar geleden iedere gemeente haar eigen uniform, vaak niet te onderscheiden van politie, ontwierp. Zoals ik al eerder aangaf waardeer ik de collega's van Handhaving dan ook zeer, alleen zie ik graag dat zij meer mogelijkheden krijgen zelfstandig kleine zaken op te lossen (zoals dus een verdachte overbrengen, invoeren, pv opmaken etc). Dan geldt dit uiteraard wel voor de kleine strafzaken. Dan kun je eventueel nog kijken naar bewapening, al vind ik dat altijd een lastige. Het geweldsmonopolie ligt in principe bij de politie, en het lijkt me niet wenselijk dat BOA's (in de stad, heb het hier niet over de boswachter etc) met vuurwapens of straks tasers rond gaan lopen. Boeien vind ik dan weer wel een must, pepperspray kan eventueel ook noodzakelijk zijn. In principe worden BOA's niet op geweldadige situaties afgestuurd, dat blijft een politie taak, maar vanwege hun werk kunnen ze wel in aanraking komen met agressie.. maar dat geldt net zo goed voor een beveiliger of een buschauffeur. De BOA luisteren in principe mee op het portokanaal van de politie (zo is het bij ons althans) dus wanneer er sprake is van agressie zijn we er zo.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2018, 09:42:13
In principe vind ik de organisatie 'Handhaving' zoals deze nu bestaat een prima aanvulling op de politie. Zou ik het stelsel van handhavende organisaties persoonlijk graag anders zien? Waarachijnlijk wel, maar er zijn al enorme stappen gezet de laatste jaren. Zie bijv het landelijk uniform, waar 10 jaar geleden iedere gemeente haar eigen uniform, vaak niet te onderscheiden van politie, ontwierp. Zoals ik al eerder aangaf waardeer ik de collega's van Handhaving dan ook zeer, alleen zie ik graag dat zij meer mogelijkheden krijgen zelfstandig kleine zaken op te lossen (zoals dus een verdachte overbrengen, invoeren, pv opmaken etc). Dan geldt dit uiteraard wel voor de kleine strafzaken. Dan kun je eventueel nog kijken naar bewapening, al vind ik dat altijd een lastige. Het geweldsmonopolie ligt in principe bij de politie overheid, en het lijkt me niet wenselijk dat BOA's (in de stad, heb het hier niet over de boswachter etc) met vuurwapens of straks tasers rond gaan lopen. Boeien vind ik dan weer wel een must, pepperspray kan eventueel ook noodzakelijk zijn. In principe worden BOA's niet op geweldadige situaties afgestuurd, dat blijft een politie taak, maar vanwege hun werk kunnen ze wel in aanraking komen met agressie.. maar dat geldt net zo goed voor een beveiliger of een buschauffeur. De BOA luisteren in principe mee op het portokanaal van de politie (zo is het bij ons althans) dus wanneer er sprake is van agressie zijn we er zo.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 5 april 2018, 10:24:20
Het geweldsmonopolie ligt inderdaad bij de overheid, maar in de praktijk legt deze het neer bij de politie (en de krijgsmacht, maar deze kom je in de stad niet snel tegen). De bevoegdheid tot geweld is niet voor niks neergelegd in de POLITIEwet. Sommige Boa's mogen inderdaad ook geweld toepassen, maar deze hebben dan POLITIE bevoegheden toegekend gekregen. Het is niet alsof iedereen die werkzaam is bij de overheid zomaar geweld kan gaan toepassen.