Wapenstok en Pepperspray gelijke zwaarte maar niet voor BOA

Auteur Topic: Wapenstok en Pepperspray gelijke zwaarte maar niet voor BOA  (gelezen 6565 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 6 april 2018, 17:43:19
Volgens mij is dit er gewoon, namelijk de Nationale Politie. Dat door allerlei redenen de burger zich niet altijd gehoord voelt is een tweede.
ja..dat was vroeger zo 98uiye

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 18 april 2018, 20:34:46
Er zijn genoeg eenheden die nationale operaties uitvoeren, maar daar laat ik het in deze discussie even bij.

Ik zou mij als ik jou was toch wat verdiepen in de werkzaamheden van de KMar.

Dus jij wil alle handhavers van de gemeentes samenvoegen met Staatsbosbeheer, NS, Prorail, regionale vervoersbedrijven, leerplichtambtenaren, arbeidsinspectie, NVWA, belastingdienst etc?

Al deze instanties hebben dus geen zeggenschap meer over hun eigen boa's, wat hun taken zijn en hoe ze ingezet worden. De regionale politie ging ook onder een dak naar een landelijke organisatie, waardoor de gemeentes meer investeerden in hun eigen handhaving.

https://www.ad.nl/binnenland/van-vollenhoven-boa-s-moeten-onderdeel-worden-van-de-politie-br~a8c20962/

https://beveiligingnieuws.nl/nieuws/pieter-van-vollehoven-wil-boas-bij-politie-onderbrengen

https://www.ad.nl/binnenland/pieter-van-vollenhoven-we-hebben-de-neiging-pas-iets-te-doen-enaacute-ls-het-mis-is~a60ba2ea/

ben ik toch niet de enige die zo denkt, gewoon simpel denken....openbare orde

Kountain

• Forum gebruiker
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #32 Gepost op: 18 april 2018, 20:56:59
Een politieman is overal inzetbaar, een boa is dat niet. Die is beperkt in zijn optreden en heeft een afgebakende taak. Als er voor de neus van een boa voor de opsporing van gestolen e-bikes een auto wordt gestolen, kan hij daar niets mee.’’

Volgens mij mag iedereen daar iets mee.

Wat is volgens u de oplossing?
,,Ik vind dat we ernstig moeten overwegen om gemeentelijke boa’s bij de Nationale Politie onder te brengen als politiesurveillant.

...

In mijn oude geboorteplaats Schiedam kwam eens een melding binnen over een huis waar iets mis zou zijn. De agent die daar aan de deur stond, kreeg van de meldkamer geen toestemming naar binnen te gaan omdat hij in zijn eentje was. Toen de versterking kwam, was het te laat en bleek er iemand vermoord te zijn. Omdat handhavers onvoldoende bevoegdheden hebben, heeft het publiek hogere verwachtingen dan ze kunnen waarmaken.’’

Gaat het hier om de bevoegdheden of bewapening van de BOA of spreiding/bezettingsgraad van de plaatselijke politie? Ik snap zijn voorbeeld niet echt. Alsof politiesurveillanten wel op zulke meldingen af worden gestuurd.

Als een groene boa op een plek terechtkomt waar drugsafval wordt gestort, kan die tegen de verkeerde mensen aan lopen. Alleen is dan toch maar alleen. Als je dan geen versterking kunt oproepen en alleen maar - net als iedereen - een melding kunt doen, ben je een soort outsider en kun je ontzettend weinig. Als een politieman iets meldt, wordt daar toch anders naar gekeken. Drugsafval in de bossen met vingerafdrukken erop kan van nut zijn voor opsporing. Als de politie nu tegen een groene boa zegt dat hij geen tijd heeft, houdt het op.’’

Dit is ook een gevalletje van gevaar opzoeken. BOA's zijn via de noodknop van de porto gewoon verbonden met de meldkamer van de politie en ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat deze werd ingedrukt en het er binnen de kortste keren blauw zag. Daarnaast denk ik niet dat de politie zomaar niks doet met drugsafval als een BOA dit meldt. Mocht dit wel het geval zijn, dan denk ik dat investeren in de relatie/communicatie tussen de BOA's en de meldkamer hierbij ook al vruchten kan afwerpen.
Uitspraken op persoonlijke titel

DiNozzo

• LE Infra
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 18 april 2018, 21:42:28
Ook al is een BOA niet bevoegd voor een bepaald feit, als hij in plaats van een ambtsedig proces-verbaal een goede getuigeverklaring af legt bij de politie zal dat door de rechter echt wel anders ingeschat worden als de verklaring van de lokale groenteman.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 12 mei 2018, 21:47:43
Volgens mij mag iedereen daar iets mee.

Gaat het hier om de bevoegdheden of bewapening van de BOA of spreiding/bezettingsgraad van de plaatselijke politie? Ik snap zijn voorbeeld niet echt. Alsof politiesurveillanten wel op zulke meldingen af worden gestuurd.

Dit is ook een gevalletje van gevaar opzoeken. BOA's zijn via de noodknop van de porto gewoon verbonden met de meldkamer van de politie en ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat deze werd ingedrukt en het er binnen de kortste keren blauw zag. Daarnaast denk ik niet dat de politie zomaar niks doet met drugsafval als een BOA dit meldt. Mocht dit wel het geval zijn, dan denk ik dat investeren in de relatie/communicatie tussen de BOA's en de meldkamer hierbij ook al vruchten kan afwerpen.

Laten we wel zijn, politie is zwaar onder bezet, schenkt geen aandacht meer aan eenvoudige overtredingen en eenvoudige misdrijven zoals  verkeerszaken, eenvoudige criminaliteit, enz. enz. Gaat er ook niet meer van komen, dus maak BOA weer als zoals het vroeger was bij de politie "  gemeente politie "  en kan de politie zich meer concentreren op zwaardere criminaliteit, drugs, geweld, ondermijning, cyber.. etc.. Willen we elkaar nu helpen of niet, gezamenlijke aanpak bereik je het meeste mee en laat de machtsverhoudingen los. Goed afspraken maken..en bevoegdheden benoemen.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 17 mei 2018, 13:16:28
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2040632/vuilnismannen-best-beveiligd-na-scheldkanonnades-en-bedreigingen

Een niet-alledaags beeld van een bewapende BOA (foto bij de bron). Ja, ik weet dat ze er zijn, maar zo in het normale BOA-tenue zie ik ze zelden!

D.Monnickendam

• WijkBOA/JeugdBOA/DHW Inspecteur Domein 1.
  • Junior gebruiker
  • **
  • << Leefbaarheid & Veiligheid >>
Reactie #36 Gepost op: 17 mei 2018, 23:17:41
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2040632/vuilnismannen-best-beveiligd-na-scheldkanonnades-en-bedreigingen

Een niet-alledaags beeld van een bewapende BOA (foto bij de bron). Ja, ik weet dat ze er zijn, maar zo in het normale BOA-tenue zie ik ze zelden!

Dit is ook een uitzondering  ;) het domein 1 uniform is in eerste aanleg voorbehouden voor enkel domein 1 BOA's. In sommige gevallen kunnen domein 2 BOA's in overleg met de VNG een ontheffing krijgen voor het dragen van het domein 1 uniform.

N.B. Domein 2&6 BOA's zijn momenteel de enige domeinen die een vuistvuurwapen toelaten.
-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter pagina Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)