Berlijn trekt 45 miljoen uit voor uitrusting politie

Auteur Topic: Berlijn trekt 45 miljoen uit voor uitrusting politie  (gelezen 4374 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2017, 20:22:51
Citaat van: Job45 link=msg=1473133 date=1484075917
CLS is een Combat Life Saver, is een opleiding binnen (Nederlandse) Defensie en zit tussen de ZHKH en geneeskundig personeel in.

-edit- Het is overigens geen hoofdfunctie en de CLS'er is dus ook geen non-combattant.
Zie ook http://www.boekje-pienter.nl/html/c.htm#cls

Ik ken de CLS opleiding niet dus kan het antwoord niet geven. Forumlid Expert kan deze vraag mogelijk wel beantwoorden als hij meeleest.


Jamuda

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2017, 20:29:23
Citaat van: oma link=msg=1473130 date=1484075531
Wat is CLS, zelfde als TCCC?
Hier staat zeer summier wat op wiki. En hier wat uitgebreider filpmje van de opleiding in de VS


guest19010

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2017, 09:42:12
Citaat van: oma link=msg=1473132 date=1484075835
Nederland heeft nog nooit een aanslag gehad. Als in Nederland het bloed door de straten heeft gelopen dankzij een terreuraanslag ga je precies hetzelfde zien.

Mijn punt dus ook, we gaan pas acteren nadat we een aanslag gehad hebben...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2017, 10:07:53
Citaat van: ZandZak link=msg=1473201 date=1484124132
Mijn punt dus ook, we gaan pas acteren nadat we een aanslag gehad hebben...

Ik vind het lastig om te kunnen bepalen wat beter/slechter is. Het klopt dat Nederlandse hulpdiensten niet in staat zullen zijn een terreuraanslag goed af te handelen. Je zou het kunnen duiden als gedreven amateurvoetbal.

In Belgie zie je dat zelfingenomen hulpdiensten die zelf altijd dachten dat ze goed genoeg waren er achter zijn gekomen dat het allemaal niet zo simpel is. Wat je nu ziet is niets anders dan paniekvoetbal. Het is niet zo dat er sprake is van enige visie. De politiemensen moesten de gewonden verzorgen met een simpel EHBO diploma en in de toekomst gaan ze het doen met extra medische training. Ik denk dat het beter is om de ambulancedienst de gewonden te laten verzorgen en de politie extra opleiding/training te geven om terroristen uit te schakelen en snel op te sporen.

Gedreven amateurvoetbal kan na een aanslag veel gunstiger uitpakken dan paniek voetbal. Gedreven amateurvoetballers weten namelijk dat ze geen eredivisie prestaties kunnen neerzetten en kennen hun eigen limiet.

Bedenk wel dat in Frankrijk, Duitsland en Belgie de daders zich hebben kunnen verplaatsen, nieuwe aanslagen hebben kunnen plegen of aan de andere kant van de EU bij een paspoortcontrole een Italiaanse agent voor de kop wilde schieten.

In Berlijn is door politici met stoom en kokend water besloten dat de Berlijnse Hermandad 45 miljoen euro extra krijgt. Het is een domme, politiek gemotiveerde reflex, om dat geld natuurlijk noodzakelijk is maar an sich geen probleem oplost. Ik denk dat je als brandweerkorps, politiekorps of ambulancedienst niet weet wat je overkomt als er een politicus 45 miljoen euro komt brengen en tegen je zegt de volgende keer moet je het hiermee beter kunnen doen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2017, 15:11:19
Citaat van: oma link=msg=1473202 date=1484125673
Ik vind het lastig om te kunnen bepalen wat beter/slechter is. Het klopt dat Nederlandse hulpdiensten niet in staat zullen zijn een terreuraanslag goed af te handelen. Je zou het kunnen duiden als gedreven amateurvoetbal.

In Belgie zie je dat zelfingenomen hulpdiensten die zelf altijd dachten dat ze goed genoeg waren er achter zijn gekomen dat het allemaal niet zo simpel is. Wat je nu ziet is niets anders dan paniekvoetbal. Het is niet zo dat er sprake is van enige visie. De politiemensen moesten de gewonden verzorgen met een simpel EHBO diploma en in de toekomst gaan ze het doen met extra medische training. Ik denk dat het beter is om de ambulancedienst de gewonden te laten verzorgen en de politie extra opleiding/training te geven om terroristen uit te schakelen en snel op te sporen.

Gedreven amateurvoetbal kan na een aanslag veel gunstiger uitpakken dan paniek voetbal. Gedreven amateurvoetballers weten namelijk dat ze geen eredivisie prestaties kunnen neerzetten en kennen hun eigen limiet.

Bedenk wel dat in Frankrijk, Duitsland en Belgie de daders zich hebben kunnen verplaatsen, nieuwe aanslagen hebben kunnen plegen of aan de andere kant van de EU bij een paspoortcontrole een Italiaanse agent voor de kop wilde schieten.

In Berlijn is door politici met stoom en kokend water besloten dat de Berlijnse Hermandad 45 miljoen euro extra krijgt. Het is een domme, politiek gemotiveerde reflex, om dat geld natuurlijk noodzakelijk is maar an sich geen probleem oplost. Ik denk dat je als brandweerkorps, politiekorps of ambulancedienst niet weet wat je overkomt als er een politicus 45 miljoen euro komt brengen en tegen je zegt de volgende keer moet je het hiermee beter kunnen doen.

Je moet dat zien in het licht van wat er in Zaventem gebeurd is. Aanwezige militairen daar hebben heel wat doden voorkomen door hun tourniquets te gebruiken, die ze bij hadden voor eigen gebruik. Wat ik heb gelezen is dat de opleiding dan ook sterk zal focussen op gebruik van tourniquets. Mochten de militairen enkel gefocust hebben op opsporen van mogelijke andere daders, waren er meer doden geweest.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2017, 16:12:52
Citaat van: oma link=msg=1473202 date=1484125673
In Berlijn is door politici met stoom en kokend water besloten dat de Berlijnse Hermandad 45 miljoen euro extra krijgt. Het is een domme, politiek gemotiveerde reflex, om dat geld natuurlijk noodzakelijk is maar an sich geen probleem oplost. Ik denk dat je als brandweerkorps, politiekorps of ambulancedienst niet weet wat je overkomt als er een politicus 45 miljoen euro komt brengen en tegen je zegt de volgende keer moet je het hiermee beter kunnen doen.

Daar slaat u de spijker op zijn kop.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2017, 16:25:59
Citaat van: ZandZak link=msg=1473075 date=1484059013
Lees verder op: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/09/berlijn-trekt-45-miljoen-uit-voor-uitrusting-politie-a1540450

Gezien de materialen die worden gekocht kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze al in de pijpleiding zaten.

Ik denk dat men de goedkeuring van budget wat heeft bespoedigd, in het kader van "snel scoren".