Moderne voertuigen en de (on)mogelijkheden

Auteur Topic: Moderne voertuigen en de (on)mogelijkheden  (gelezen 6965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Gepost op: 22 november 2016, 13:18:45
Gisteravond hadden we een oefening technische hulpverlening (THV) en kwam de volgende vraag naar boven:

Bij sommige moderne luxere voertuigen gaan de stoelen weer in een standaard stand als de bestuurder uitstapt. wat gebeurt er dan met die stoel als de accu los gehaald wordt? volgens mij heeft de stoel dan geen stroom dus blijft hij in de huidige stand.

En wat gebeurt er met deze stoel als je de draadloze key (card) buiten de auto brengt en er zit nog een bekneld slachtoffer op? Volgens de geleerde blijft de stoel in de huidige stand als er nog iemand op zit, maar heeft iemand dit al kunnen testen of kan hier zekerheid over geven?




Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk





Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2016, 17:45:07
Mij is geleerd geen accu('s) los te koppelen. 1 van de redenen was dat daardoor alle elektrische systemen mogelijk niet meer werken bijv. als je alsnog de stoel gecontroleerd naar achter wilt doen.

Geeft een crashrecovery systeem nog info over dit soort stoelen?


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2016, 19:43:23
Zover ik heb kunnen zien niet.

1 van de manieren om bij hybride voertuigen er zeker van te zijn dat de aandrijving uit is is de 12 volt accu los koppelen als je bijvoorbeeld niet veilig bij de normale bediening kan komen.

Wat wij wel leren is om als het mogelijk is niet te knippen maar te sleutelen zodat je de accu eventueel nog weer aansluiten kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2016, 20:11:24
Ik weet toevallig van de nieuwe Kia Cee'd dat hier de stoel gewoon in de stand blijft staan als je erop blijft zitten maar de keycard weghaalt (was meer als 50 meter er vanaf). Zolang je er op blijft zitten blijft deze in de (voor jou) ingestelde stand, mits de bestuurdersportier dicht is. Maak je de deur van binnen uit open, gaat de stoel automatisch naar de "rustpositie" toe zodat je kan uitstappen.

Hoe dit is na een ongeval durf ik niet te zeggen. Kan best zijn dat na dat ongeval de stoel in zijn ingestelde positie blijft, om verergering van het letsel te voorkomen (been wat bekneld zit bijvoorbeeld).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel