Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 104577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Er staan op de A9 minimaal 3 flitspalen, een flitspaal kost 50.000 euro x 3 flitspalen is 150.000. Daarmee kun je 2 hele leuke VROS-auto's kopen, eigenlijk zelfs 3. Die gaan op pad om de echte hardrijders en aso's van de weg af te halen, dat doet een flitspaal niet.

En wat dacht je van 1 voertuig die bij de "oude" palen de kast moest legen? Samen met een mannetje of twee die ook betaald moeten worden? Dan nog de ontelbare keren dat die dingen her en der worden "aangepast " door de weggebruiker?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
En wat dacht je van 1 voertuig die bij de "oude" palen de kast moest legen? Samen met een mannetje of twee die ook betaald moeten worden? Dan nog de ontelbare keren dat die dingen her en der worden "aangepast " door de weggebruiker?

En dan nog is het geen verlies ... Er zijn (overigens nog steeds) palen bij die meerdere keren in de week geleegd moeten worden.
Ik blijf het een aparte discussie vinden, er zijn namelijk óók nog steeds cijfers bekend van gedeelte waar de palen wél hebben gezorgd voor veel minder verkeersongevallen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Dat komt ook door de selectieve wijze van kijken en gegoochel met cijfers. Wat dus aangetoond is dat flitspalen leiden tot een tijdelijke verlaging van de gereden snelheid dichtbij de flitspaal, logisch mijn inziens want de meesten laten even gas los bij een bekende paal om zeker onder de toegestane snelheid te rijden. Waar helemaal niet naar gekeken is of er ook op grotere afstand van de flitspaal sprake is van een structurele snelheidsverlaging en dan met name van de piekers. Even een voorbeeld ter verduidelijking met fictieve cijfers:

A9, voor plaatsing van de flitspalen reed men daar gemiddeld 120, met uitschieters naar gemiddeld 160-180. Na plaatsing rijdt men gemiddeld 110 en in de buurt van de palen 100, de uitschieters zijn echter slechts gemiddeld 130.

Een heel ander beeld dus. Waar ze nu alleen naar gekeken hebben is de snelheid van 110 en 100, verder niet. Niet naar gereden pieksnelheden, niet naar verandering van de snelheid tov voor plaatsing, alleen dat men rondom de palen even het gas iets verder loslaat. Nou jonge jonge wat een argument.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
'Flitspalen brengen snelheid nauwelijks omlaag'

AMSTERDAM
Mobiele controles en flitspalen brengen de snelheid nauwelijks omlaag.
Vlak voor de controles remmen veel weggebruikers stevig af, vlak na de controles geven ze weer flink gas.

Bron:Telegraaf

N.a.v. bovenstaand bericht het volgende gevonden op Trouw met in de tekst diverse linkjes naar onderzoeken.
BRON: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2446086/2011/06/17/Effect-van-snelheidscontroles-gering.dhtml

Verder ook een item op RTL uit het RTL Nieuws van 17-06-2011 om 19:30 uur.
BRON: http://www.rtl.nl/xl/#/u/ccddf654-a641-4443-b054-caf077683c95/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tja, dat verkeersboetes de schatkist vullen, daar werken we toch met z'n allen aan mee?

Ja en nee..

Ik weet aardig op gevoel hoe hard ik ga, of dat nu 30, 50, 100, 120 of 140 is. En natuurlijk zit ik er wel eens een km of 6, 7 naast. (naar onder of naar boven)
Met als gevolg dat je (mits je beslist niet harder wilt rijden als de max.) erg vaak op je tellertje moet kijken, veel te vaak. Immers, een paar km te hard levert je al gauw een prentje op.

Het zou mooi zijn als al die weggebruikers de tijd die ze kwijt zijn aan hun snelheidsmetertje, eens zouden besteden in hun binnen-en buitenspiegels, en wat verder vooruit zouden kijken in het verkeer. Dat komt de verkeersveiligheid mijns inziens veel meer ten goede. Oftewel; bezig zijn met het verkeer om je heen.

En ja, controle zal er moeten zijn, anders wordt het inderdaad een zooitje op de weg. Helemaal mee eens.  O0


sylvester1986

  • Gast
Stel je voor dat ze echt eens letten op de verkeersveiligheid ::)

Teeven: flitspalen wel effectief

DEN HAAG -  Slechts 1 procent van de weggebruikers remt flink af als ze een flitspaal naderen, om daarna weer stevig gas te geven. Mobiele controles en flitspalen helpen wel om de snelheid in toom te houden. Dat zei staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) dinsdag in antwoord op vragen van het CDA.

Trouw schreef vorige week dat de flitspalen de snelheid nauwelijks terugbrengen door dit gedrag van automobilisten. Dat zou blijken uit gegevens van Rijkswaterstaat waar de krant de hand op had weten te leggen.
Het Openbaar Ministerie (OM) en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zouden deze gegevens niet gebruiken om het effect van de controles in kaart te brengen. Ze beschikken ook niet over de juiste software om dat te kunnen doen. Teeven erkende dat aanpassing van deze computerprogramma's wat sneller had gekund.
Hij beloofde dat nog scherper zal worden gelet op de kleine groep weggebruikers die slechts kort remt bij een controle. De VVD pleit ervoor veel flitspalen weg te halen om het geld dat dit scheelt, te kunnen uitgeven aan snelheidscontroles binnen de bebouwde kom, maar daar voelt Teeven niks voor.

Bron: Telegraaf


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Wahaha, wat een onzin van de VVD, er is niks goedkopers dan een flitskast. Die werkt dag en nacht, werkt zwart/wit (te hard of niet te hard).
Of het efficiënter is kan nog of gediscuseerd worden.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #457 Gepost op: 12 februari 2012, 09:03:32
Verkeersboetes fors gestegen

AMSTERDAM -  Wie hard wil rijden op de Europese snelwegen, kan dat beter niet in Nederland doen. De boetes in ons land zijn de afgelopen vier jaar met 66 procent gestegen, meldt RTL Nieuws.

Dat maakt Nederland het duurste boeteland van West-Europa. Hoewel de boetes in 2006 nog erg laag waren, is de inhaalslag inmiddels gemaakt. Wie gepakt wordt op 15 kilometer te hard rijden is 110 euro kwijt. Ter vergelijking: in Duitsland kost zo’n zelfde snelheidsovertreding 20 euro en in België is de boete 70 euro.

Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt tegenover RTL Nieuws dat de boetes zo hoog zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Andere betrokkenen zeggen volgens dat de boetes zo hoog zijn om de kas van Justitie te spekken. Zoals verkeersofficier van justitie Koos Spee en politiebond NVP.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11497131/__Forste_stijging_snelheidsboetes__.html?sn=binnenland


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #458 Gepost op: 12 februari 2012, 13:05:24
Verkeersboetes fors gestegen

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11497131/__Forste_stijging_snelheidsboetes__.html?sn=binnenland

Video van RTL Nieuws:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/120161a2-382b-4264-9f81-29c4c9237ab2

Nederland heeft hoogste boetes van Europa
Nederland is het duurste boeteland van West-Europa. De researchredactie van RTL Nieuws vergeleek de tarieven met de ons omringende landen en Nederland scoort het allerhoogst. Volgens betrokkenen heeft dat niets te maken met verkeersveiligheid, maar met het spekken van de kas van Justitie.


Via deze link kan je nog meer lezen:
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Helemaal mee eens! Het is enkel een inkomstenbron. Sinds kort mag je bijvoorbeeld maar 90 km/pu op een gedeelte van de A15, richting H.v. Holland. Zogenaamd omdat het wegdek slecht is, spoorvorming e.d. Echter, die weg is al slecht sinds dat ie er ligt! Voorheen mocht je er 120 km/pu. Nu staan ze er bijna dagelijks te flitsen... En dan die trajectcontroles!! Dat is helemaal wat. Zogenaamd beter voor het milieu! Wat dacht je van duizenden voertuigen die tegelijk massaal in de ''ho-ijzers'' gaan hangen, bij het zien van de matrixborden met daarop: 80. Vervolgens weer allemaal optrekken richting de 100-120 km/pu....Wat is slechter voor het milieu, consequent dezelfde snelheid, of bovenstaand?  >:D

Minister schrapt 80 km-zones

Hier volgt een bericht voor doorrijders, want de maximumsnelheid gaat op drie plekken in Nederland weer een beetje omhoog. De A12 bij Voorburg, de A10 West bij Amsterdam en de A13 bij Overschie raken hun 80 kilometerzones kwijt.
 
Minister Melanie Schultz van Haegen laat vandaag in een brief aan de Tweede Kamer weten dat per 2 juli de snelheid op deze trajecten wordt verhoogd naar 100 kilometer per uur. Volgens de minister blijkt uit onderzoek dat de effecten van de snelheidsverhoging wat betreft luchtvervuiling en geluidsoverlast te verwaarlozen zijn. Daarom kan de verhoging gewoon worden ingevoerd.
 
De betreffende steden waren nog niet overtuigd van de argumenten van de minister en hadden tegen het opheffen van deze 80 kilometerzones gepleit. Blijkbaar had Schultz van Haegen daar geen boodschap aan.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/06/minister-schrapt-80-km-zones

Den Haag aanrijdend is overigens ook al een poosje geleden weer teruggedraaid van 80km/pu naar weer 100 km/pu...