Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 104018 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #80 Gepost op: 28 augustus 2008, 16:53:55
Het risico van een zwaarder ongeval loopt samen met de snelheid op. Dat vergeten een hoop mensen volgens mij.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #81 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:08:06
Het risico van een zwaarder ongeval loopt samen met de snelheid op. Dat vergeten een hoop mensen volgens mij.

Dat geldt toch voor elke oorzaak van een ongeval?  Neem nou bv auto's van meer dan ,zeg maar, 25 jaar oud daar stap je een stuk moeilijker uit na een flinke klapper dan uit een hightech auto van vandaag de dag. Als snelheid nou de enigste oorzaak van ongelukken zou zijn OKE, maar dat is het niet dacht ik zo.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:09:50
De engelsen weten er altijd wel pakkende filmpjes bij te maken...  ;)

http://nl.youtube.com/watch?v=zmJjQekIaAs


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #83 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:15:30
Oneens.

Beiden zij namelijk gewoon een overtreding van de wegenverkeerswet en dienen dus gecontroleerd en geverbaliseerd te worden.
Waarom de zog. randdebiel wel artikel 5 voor zijn voeten gooien maar iemand die "gewoon" te hard rijd niet bekeuren?

Omdat er gewoon een wezenlijk verschil in zit. Een knaapje dat zich klemzuipt en een hele vent voelt en denkt het clubje wel even naar huis te brengen...of een hardwerkende vent die graag naar huis wil omdat ie zo toe is aan wat vrije tijd etc? Ik vind dat er best wat meer naar achtergronden gekeken mag worden, echter, wettelijk gezien wordt dit een probleem. Dan maar net als in bijvoorbeeld sommige Amerikaanse staten: vanaf je 16 e rijden met een volwassene ernaast, niet hader als 90km/pu, tal van alternatieven. Het is gewoon een feit: een jonge hond denkt dat ie de wereld aankan. Is met puppy's, met welpjes, en ook met mensen, is de natuur.  ::)

Beiden artikel 5 (evt). Ik denk dat de wet gewoon aangepast dient te worden, Nederland wil altijd wel ''het beste jongetje van de klas'' zijn v.w.b. verkeershandhaving, maar kijk ook eens naar andere landen. En wat de resultaten zijn. Want die zijn er! Als we ons daarvoor aflsluiten, betekent dit dat we enkel voor de staatskas bezig zijn. Een voorbeeldje uit Cyprus: Rij met een borreltje op , niets aan de hand...maarrr, veroorzaak een ongeval: Hangen! En hard ook! Dus men kijkt daar wel uit. Nou ben ik zwaar tegen alcohol en wegverkeer, maar, pas de wetten aan op de mensen. Lukraak flitsen onder het mom van: je MAG hier maar...vul maar in. Pas dan het hele openbare leven aan op massaal openbaar vervoer. In een treintje (elektrisch (!)) van A naar B. Het gezond verstand wordt in dit land momenteel weggecijferd d.m.v. flitspalen, trajectcontroles, rekeningrijden, belasten, belasten, belasten. Wij kunnen niet meer denken.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #84 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:22:34
De engelsen weten er altijd wel pakkende filmpjes bij te maken...  ;)



Zegt meer over de voertuigbeheersing dacht ik zo...............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #85 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:28:01
Dat geldt toch voor elke oorzaak van een ongeval?  Neem nou bv auto's van meer dan ,zeg maar, 25 jaar oud daar stap je een stuk moeilijker uit na een flinke klapper dan uit een hightech auto van vandaag de dag. Als snelheid nou de enigste oorzaak van ongelukken zou zijn OKE, maar dat is het niet dacht ik zo.

*zucht*

Dat zeg ik toch ook niet....   :|


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #86 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:29:27
Zegt meer over de voertuigbeheersing dacht ik zo...............

Onder andere. Maar met 50km/u had dit ongeval er een stuk anders uitgezien. Misschien waren de krachten op het voertuig dan wel zo geweest dat het helemaal niet mis was gegaan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #87 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:33:37
Onder andere. Maar met 50km/u had dit ongeval er een stuk anders uitgezien. Misschien waren de krachten op het voertuig dan wel zo geweest dat het helemaal niet mis was gegaan.

Rij niet graag met 50 km/pu op de snelweg. Of wil je graag ''geplet''  worden tussen 2 dertig-tonners?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #88 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:35:56
Rij niet graag met 50 km/pu op de snelweg. Of wil je graag ''geplet''  worden tussen 2 dertig-tonners?

Bekijk het filmpje even... Ziet dat eruit als een snelweg?

Wederom *zucht*...  :'(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #89 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:36:51
Zegt meer over de voertuigbeheersing dacht ik zo...............

Deze meneer heeft een geheel lege weg... geen tegenliggers.... geen grote bochten... hij kan blijkbaar zijn wagen goed beheersen...maar toch vind ik het niet veilig....

http://nl.youtube.com/watch?v=X2chXKOoN70


Als we 's nachts de snelheid op 150 zouden zetten op de autosnelwegen dat zijn er vast weer wel mensen die zeggen dat ze dan ook gemakkelijk 160 kunnen rijden... Het lijkt wel de NL mentalteit... altijd de regels overtreden die we met z'n allen hebben afgesproken. Ieder regeltje staat niet vast maar staat altijd open voor discussie... Als als we dan geen discussie kunnen hebben, hebben we altijd wel een excuus waarom het regeltje onzin is / voor mij niet geld...

Soms wordt ik daar wel eens een beetje treurig door....  :-X


PS... als jullie de laatste tijd wel eens in Duitsland / Oostenrijk geweest zijn dan hebben jullie vast wel de borden gezien met een (extra) snelheidsbeperking 's nachts.... Zou dat zijn omdat de wegen daar 's nachts zo druk zijn.....  ::) ::) ::) ;)