Ambulances gestopt na fatale steekpartijen Maastricht om vrees terrorisme

Auteur Topic: Ambulances gestopt na fatale steekpartijen Maastricht om vrees terrorisme  (gelezen 10272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Vlak na de dodelijke steekpartijen in Maastricht op donderdagavond 14 december zijn uitgerukte ambulances tegengehouden. Ze mochten niet door naar de slachtoffers omdat er een terrorismeprotocol van kracht was.

Dat bevestigt de politie vrijdag berichtgeving in Dagblad de Limburger.

https://www.nu.nl/binnenland/5060807/ambulances-gestopt-fatale-steekpartijen-maastricht-vrees-terrorisme.html




Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Ik mag hopen dat dit protocol naar aanleiding van dit incident wel even geëvalueerd gaat worden. Ik vind het geen goede ontwikkeling van ambulancezorg in de hotzone. Politie had in plaats van het tegenhouden op afstand ook kunnen begeleiden op de plaats delict.

Ambulancezorg zou beter voorbereid moeten zijn op terroristische incidenten in materiële zin. Bijvoorbeeld het aantal tourniquets in de voertuigen of veiligheidsvesten, wat ook ten goede komt tijdens de reguliere meldingen. Schiphol was een goed voorbeeld met de ambulancemedewerkers met kogelwerende vesten aan.
Uitspraken op persoonlijke titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse


Ambulancezorg zou beter voorbereid moeten zijn op terroristische incidenten in materiële zin. Bijvoorbeeld het aantal tourniquets in de voertuigen of veiligheidsvesten, wat ook ten goede komt tijdens de reguliere meldingen. Schiphol was een goed voorbeeld met de ambulancemedewerkers met kogelwerende vesten aan.

Helaas is de ambulancedienst AMS op Schiphol, voor zover ik weet, de enige dienst met standaard kogelwerende vesten en helmen op het voertuig. Tourniquets etc. worden nu zeer langzaam gemeengoed bij ambulancediensten, naast het tourniquet dat al in de ALS-tas zit.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Ik mag hopen dat dit protocol naar aanleiding van dit incident wel even geëvalueerd gaat worden. Ik vind het geen goede ontwikkeling van ambulancezorg in de hotzone. Politie had in plaats van het tegenhouden op afstand ook kunnen begeleiden op de plaats delict.
Lijkt me allesbehalve verstandig dat agenten samen met ambulancepersoneel het gebied ingaan waar op dat moment het terroristische incident plaatsvindt. Zeker als er mogelijk nog een tweede dader rondloopt.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Discussie over de cursus First Aid Under Danger is afgesplitst naar een eigen topic.
Hier graag beperken tot Ambulances die gestopt zijn in Maastricht.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Bij terrorisme gaat slachtoffers helpen boven verstandig.
Dan ben ik blij dat ik niet met jou op de auto zit. 98uiye Zomaar een terroristisch incident ingaan (zonder enige bewapening) om slachtoffers te gaan helpen is het allerdomste dat je kan doen. Je brengt jezelf, de slachtoffers die je helpt, en alle andere aanwezigen onnodig in gevaar.

Daarnaast is het maar de vraag hoeveel slachtoffer je echt kunt helpen want als de eerste die je tegenkomt zeer zwaar letsel heeft, en daarom jouw volledige aandacht behoeft, dan zit je 'vast'.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Bij Quoten, vermelden wie je quote.
We hebben een bericht verwijderd waarbij dat niet gebeurde.
Graag nog eens proberen maar dan goed 0098


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik mag hopen dat dit protocol naar aanleiding van dit incident wel even geëvalueerd gaat worden. Ik vind het geen goede ontwikkeling van ambulancezorg in de hotzone. Politie had in plaats van het tegenhouden op afstand ook kunnen begeleiden op de plaats delict.

Het is al heel lang gebruikelijk dat de ambulancedienst bij een geweldsincident wacht op het sein veilig van de politie. Niet omdat ze nou iemand graag laten dood gaan, maar omdat ze zelf ook gewoon thuis willen komen. Ik zou ook niet zonder bepakking een gevaarlijk gebied in gaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Het is al heel lang gebruikelijk dat de ambulancedienst bij een geweldsincident wacht op het sein veilig van de politie. Niet omdat ze nou iemand graag laten dood gaan, maar omdat ze zelf ook gewoon thuis willen komen. Ik zou ook niet zonder bepakking een gevaarlijk gebied in gaan.

Het is al heel lang gebruikelijk. Misschien dat we dat eens moeten veranderen, de nieuwe kleding van de ambulancezorg komt eraan, goed moment om ook de juiste bepakking op de ambulances te leggen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het gaat natuurlijk wat verder dan alleen bepakking. De link met nieuwe kleding vind ik dan ook wat kort door de bocht.