TV: Wandelaar knapt op na zoutinfuus

Auteur Topic: TV: Wandelaar knapt op na zoutinfuus  (gelezen 3112 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Gepost op: 13 september 2019, 14:24:42
Dag forumers,

Sinds kort is er een nieuw programma op tv over ehbo op evenementen. Nu wil ik niet alle casussen bij langs of de organisatie afkraken. Echter ik kreeg toch enige vraagtekens bij het handelen van het volgende:

Aflevering 1 had een wandelaar die in elkaar is gezakt. Geen bewustzijnsverlies, maar licht in het hoofd. Dit was te wijten aan hyponatriëmie volgens de hulpverlener. Dhr. kreeg zover ik het nog weet 1x 500 ml NaCl (0,9%) toegediend. Hier knapt dhr. van op en wordt dhr. weer toegelaten om verder te wandelen.

Afgezien de diagnose....In mijn ogen doet 1 zakje met normale zoutoplossing nagenoeg niets op de natriumhuishouding en lijkt mij deze behandeling wel erg dubieus. Eveneens als ik boeken op nasla over de verandering van osmolaire veranderingen bij 1 ltr. NaCl. Indien het om hyperosmolair infuus ging, lijkt me dit niet geïndiceerd voor de evenementenzorg. Daarnaast kreeg ik ooit te horen dat hypernatriëmie vaker ontstaat door verlies van vocht door zweten dan hyponatriëmie door zweten. Klopt dit?


- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2019, 15:43:05
Aanvulling: mocht het gaan om een gebrek van inname van vocht is 500 ml ook geen ware extra. NaCl zal immers al snel extravasaal gaan. Iemand die hierover meer kan uitleg kan geven?
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2019, 10:42:47
Ik heb de aflevering zelf niet gezien, maar vind het lastige van zulk soort afleveringen altijd dat er op allerlei manieren in geknipt wordt. Zo kun je eigenlijk nooit helemaal een (logische) denkwijze volgen.

Hypernatriëmie kan inderdaad ontstaan bij uitdroging, maar zie je vaker in gevallen waar geen water gedronken kan worden. Gewoonweg omdat het er niet is, men zelf geen water kan drinken door fysieke beperkingen of het dorstvermogen niet goed werkt. Denk aan (kwetsbare) ouderen, kinderen, etc.

Een hyponateriëmie is daarom waarschijnlijker en kan op basis van twee (eigenlijk drie) mogelijkheden: hypovolemisch en hypervolemisch. Hypovolemisch zie je bijvoorbeeld bij veel vocht- en zoutverlies bij diarree. Hypervolemisch kom je juist tegen wanneer er te veel water (of bier) gedronken wordt waardoor er een relatief tekort aan natrium ontstaat.

Het corrigeren van het natrium met een hypertone oplossing moet gecontroleerd (en vaak langzaam) gebeuren aan de hand van de labwaarden en hoort dus alleen in een ziekenhuis.

Bij een hypervolemische hyponateriëmie geef je juist geen vocht, omdat dat de oorzaak is. Alleen bij een hypovolemische hyponateriëmie geef je isotoon vocht in geval van een instabiele circulatie omdat er dan sprake kan zijn van een (dreigende) hypovolemische shock. Bij een stabiele circulatie volgt wederom gecontroleerde correctie in het ziekenhuis.

Bij dehydratie kun je best vocht iv geven. Vocht wat je drinkt komt uiteindelijk ook niet intraveneus terecht.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 16 september 2019, 17:24:14
zou het niet 'gewoon' uitdroging geweest kunnen zijn? Zonder dat de verhoudingen in de zouthuishouding verstoord waren?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 17 september 2019, 21:19:44
zou het niet 'gewoon' uitdroging geweest kunnen zijn? Zonder dat de verhoudingen in de zouthuishouding verstoord waren?

Een "gewone" uitdroging bestaat niet. Is er niet gewoon Ringer gegeven? Daar zit meer in dan enkel zout
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2019, 23:25:40
Zoals ik nog weet was het benoemd als 1 zakje "zout". In mijn ogen lijkt 500 ml NaCl of Ringer zowel voor dehydratatie of verstoorde elektrolyten een aparte behandeling. Maar wellicht dat iemand daar een ander licht over kan laten schijnen.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2019, 14:24:19
Heb de aflevering even kort teruggekeken. Er was sprake van hypotensie. Verder waren er geen matige of ernstige klachten van een hyponatriëmie. Licht in het hoofd zou ik eerder aan de tensie wijten. Zakje vocht zal met name daar voor zijn geweest en niet zozeer voor de zouthuishouding, want zoals ik al zei, correctie daarvan vindt niet pre-hospitaal plaats.

Zie ook dit mooie stroomschema: https://www.hetacuteboekje.nl/gerelateerde_documenten/bijlage/000054/1/2/Algoritme%202.html