Veldnorm Evenementenzorg

Auteur Topic: Veldnorm Evenementenzorg  (gelezen 29450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #60 Gepost op: 20 november 2018, 18:51:13
De zin/onzin van ABCD is al een topic over, dus sla ik nu maar even over.

Ik zie de essentie van de VNEZ als juist kadering van de disciplines. En juist dát vind ik persoonlijk ook nodig in de evenementenzorg. Het heeft vanuit die optiek dus ook weinig met eindtermen te maken. Die zijn immers bedoeld om mensen na het volgen van een cursus op af te toetsen, niet om in te kaderen. Ik zie het echt als een, in managementtermen gesproken, als een top-down ipv bottom-up.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #61 Gepost op: 20 november 2018, 20:53:39
Een vraag die je dan kunt stellen is of de eindtermen als doel hebben om minimale
of maximale  kennis, vaardigheden en bevoegdheden te bepalen? Waarschijnlijk beide, maar dan moet je er wel ook zo naar kijken.

Wil het feit dat abcde niet genoemd wordt ook zeggen dat je het niet zou mogen hanteren?


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #62 Gepost op: 20 november 2018, 23:21:48
Meer kennis is niet erg. Je kunt nooit iemand verbieden meer kennis tot zich te nemen. Hoe dit naar voren komt in handelen op een evenement maakt wel verschil. Ik heb het idee dat nu in de VNEZ er wel grenzen worden aangegeven... of wordt dat hier anders gezien?

Zoals al benoemd houd ik de discussie van de ABCD voor de eerstehulpverlener liever bij het daarvoor geopende topic. De ABCD is niet alleen een methode om je handelen te stroomlijnen. Zoals in het andere topic benoemd kan deze in geval van een ehbo'er alleen in benadering worden uitgevoerd, en beslist niet puur een lijstje. Als deze benadering voor een eerstehulpverlener helpt moet deze het mooi uitvoeren. Het handelen hoeft hierdoor niet te veranderen en niet meer tijd te kosten. Als een ehbo'er hierdoor wel in de knoei komt, meer dingen uitvoert omdat het toevallig in een lijstje staat, het meer tijd kost....  dan nee.

Voor mij vind ik zo'n methodiek niet spannend voor in een richtlijn waarin een grens wordt gesteld aan daadwerkelijke interventies. Als het beestje een naam krijgt zodat dit helpt zodat ze, zoals geleerd in de cursus, (A) de kinlift toepassen, (B) 10 tellen de ademhaling tellen bij bewusteloosheid (C) borstcompressies geven indien nodig.. be my guest.

Net als met de wet BIG voor de vpk/artsen etc. wordt kwaliteit gewaarborgd door ook een grens te stellen aan het handelen. Ik zie in de VNEZ een opzet om dit - eindelijk - ook voor ehbo'ers te verwezelijken.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #63 Gepost op: 23 november 2018, 12:39:24
Een vraag die je dan kunt stellen is of de eindtermen als doel hebben om minimale
of maximale  kennis, vaardigheden en bevoegdheden te bepalen? Waarschijnlijk beide, maar dan moet je er wel ook zo naar kijken.

Wil het feit dat abcde niet genoemd wordt ook zeggen dat je het niet zou mogen hanteren?
Ik hoop dat de VNEZ hiermee de minimale kennis en vaardigheden bedoelt.
Grenzen aan kennis en vaardigheden leggen is kwalijk te noemen.
Strikt genomen zou een uitgebreide opgeleide EHBO-er dan bijvoorbeeld niet op basis niveau ingezet mogen worden.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #64 Gepost op: 30 november 2018, 15:53:07
..
Strikt genomen zou een uitgebreide opgeleide EHBO-er dan bijvoorbeeld niet op basis niveau ingezet mogen worden.
...

Dat is een conclusie die ik niet maak en ook nergens uit zou kunnen halen. Een ehbo'er is en blijft in mijn opzicht gewoon hetzelfde.... Waarom een grens... o.a. vanwege cursussen in het andere actieve topic... (Assistent ALS)
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #65 Gepost op: 2 december 2018, 13:18:49
Er staat duidelijk in paragraaf 4.1.1 en bijlage 8.1 dat de het voor EHBO'ers om minimale competenties gaat. Je mag dus prima je uitgebreide EHBO diploma hebben, en ook aanvullingen zoals het rode kruis heeft in EHV1 en EHV2 zijn geen enkel probleem. Werken volgens ABCDE kan dus ook. Hij wordt ook genoemd in hoofdstuk 5.1.
Er worden grenzen gesteld aan interventies die iemand mag uitvoeren in hoofdstuk 4.3. Ik vind die eigenlijk nog erg ruim opgesteld.


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2019, 09:12:27
Nu de veldnorm versie 1 er is heeft de IGJ getwitterd dat dit de norm bij toezicht wordt.

"Er is een nieuwe veldnorm voor aanbieders van evenementenzorg die als standaard geldt voor de hele sector. IGJ onderschrijft deze veldnorm en hanteert deze in het vervolg ook bij haar toezicht."

Voor mij is onduidelijk of dat per nu of na de in veldnorm genoemde overgangsperiode per 1 jan. 2021 is.



Schurk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #67 Gepost op: 29 maart 2019, 22:32:28
Wat betekent dit nu in de praktijk voor de evenementenhulpverlener die op een evenement staat?


PdR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #68 Gepost op: 30 maart 2019, 10:09:41
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft op hun website een pagina met uitleg: https://www.igj.nl/zorgsectoren/gezondheidsdiensten-sociaal-geneeskundigen-en-evenementenzorg/evenementenzorg.
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #69 Gepost op: 30 maart 2019, 18:02:08
Complimenten voor PdR, heeft het project mooi neergezet en de neuzen lijken de zelfde kant op te gaan.