First Aid Under Danger training

Auteur Topic: First Aid Under Danger training  (gelezen 13116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 26 december 2017, 11:31:04
Op Facebook kwam ik trainingen FAUD First Aid Under Danger en FAUF First Aid Under Fire tegen. Bedrijven die leken leren om hulp te verlenen onder gevaarlijke omstandigheden. Ze gaan blijkbaar verder waar de ambulance stopt.




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 26 december 2017, 11:43:58
Die bedrijven hebben natuurlijk wel een heel andere prikkel, namelijk geld verdienen . Ik zag de cursus ook langskomen op facebook, een mooi details: de cursus wordt op zaterdag gegeven omdat er anders geen cursisten komen. Dat is volgens mij een signaal dat de meeste cursisten niet door "hun baas" maar uit eigen beweging zich aanmelden. Dat is volgens mij gewoon het gevolg dat veel mensen in het eerstehulp wereldje het liefst zo veel en spannend mogelijke dingen leren, waarvan je daarna kunt twijfelen of het wel bij lekenhulpverlening hoort. Bij die specifieke oproep heb ik ook zo mijn twijfels over de mensen er achter.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #2 Gepost op: 26 december 2017, 11:44:49
Citaat
Ik vind het geen goede ontwikkeling van ambulancezorg in de hotzone.

Om de meeste slachtoffers te helpen, zal de ambulancedienst toch echt de Hotzone in moeten. Je kan als (ambulance)hulpverlener moeilijk gaan staan wachten totdat het sein veilig is gegeven, dit kan wel 4 of 5 uur duren. Als ik kijk naar bijv. een Brits systeem, deze hebben een Joint Response Unit, deze ambulance-unit is gewapend en ondersteund de politie in de Hotzone.

Citaat
Bijvoorbeeld het aantal tourniquets in de voertuigen of veiligheidsvesten, wat ook ten goede komt tijdens de reguliere meldingen.

Ik vindt deze zin erg tegenstrijdig met de eerste quote, op deze manier zeg je ambulances mogen niet de Hotzone in, maar we moeten ze wel beschermen alsof ze de Hotzone ingaan. Overigens zitten ambulances bij reguliere meldingen vaak al bij de patiënt, terwijl een eventuele aanvaller misschien nog vrij rondloopt, hier zijn inderdaad kogel en steekwerende vesten een must.

Citaat
Lijkt me allesbehalve verstandig dat agenten samen met ambulancepersoneel het gebied ingaan waar op dat moment het terroristische incident plaatsvindt. Zeker als er mogelijk nog een tweede dader rondloopt.

Bij terrorisme gaat slachtoffers helpen boven verstandig.

Citaat
Helaas is de ambulancedienst AMS op Schiphol, voor zover ik weet, de enige dienst met standaard kogelwerende vesten en helmen op het voertuig. Tourniquets etc. worden nu zeer langzaam gemeengoed bij ambulancediensten, naast het tourniquet dat al in de ALS-tas zit.

De ambulancedienst van Amsterdam is momenteel bezig met een Hazardous Area Response Team (HART) en een Special Operations Response Team (SORT), een van de twee zal ook uitgerust worden met kogel-en-steekwerende vesten.

Citaat
Op Facebook kwam ik trainingen FAUD First Aid Under Danger en FAUF First Aid Under Fire tegen. Bedrijven die leken leren om hulp te verlenen onder gevaarlijke omstandigheden. Ze gaan blijkbaar verder waar de ambulance stopt.

Betekend dit dat er EHBO'ers de Hotzone ingaan en de ambulance in de coldzone staat te wachten totdat patiënten naar hun toekomen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 26 december 2017, 11:49:54


Betekend dit dat er EHBO'ers de Hotzone ingaan en de ambulance in de coldzone staat te wachten totdat patiënten naar hun toekomen?

Het lijkt me niet dat de politie ambulances tegenhoudt en burgers doorlaat.

Gok dat het een cursus is voor mensen die willen leren wat ze moeten doen als ze toevallig getuigen zijn van een aanslag.
Het lijkt me niet dat een professional, bijvoorbeeld een ambulance verpleegkundige veel kan leren in 1 zaterdag in een cursus gegeven door het zoveelste particuliere opleidingsbedrijf.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #4 Gepost op: 26 december 2017, 11:50:56
Bij terrorisme gaat slachtoffers helpen boven verstandig.
Dan ben ik blij dat ik niet met jou op de auto zit. 98uiye Zomaar een terroristisch incident ingaan (zonder enige bewapening) om slachtoffers te gaan helpen is het allerdomste dat je kan doen. Je brengt jezelf, de slachtoffers die je helpt, en alle andere aanwezigen onnodig in gevaar.

Daarnaast is het maar de vraag hoeveel slachtoffer je echt kunt helpen want als de eerste die je tegenkomt zeer zwaar letsel heeft, en daarom jouw volledige aandacht behoeft, dan zit je 'vast'.


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 december 2017, 12:15:21
Betekend dit dat er EHBO'ers de Hotzone ingaan en de ambulance in de coldzone staat te wachten totdat patiënten naar hun toekomen?

Daar lijkt het wel op, ja. Als ik deze vraag stel aan de opleider, krijg ik als antwoord dat ik de cursus moet volgen om erachter te komen.  :)


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #6 Gepost op: 26 december 2017, 12:16:33
Dan ben ik blij dat ik niet met jou op de auto zit. 98uiye Zomaar een terroristisch incident ingaan (zonder enige bewapening) om slachtoffers te gaan helpen is het allerdomste dat je kan doen. Je brengt jezelf, de slachtoffers die je helpt, en alle andere aanwezigen onnodig in gevaar.

Daarnaast is het maar de vraag hoeveel slachtoffer je echt kunt helpen want als de eerste die je tegenkomt zeer zwaar letsel heeft, en daarom jouw volledige aandacht behoeft, dan zit je 'vast'.


Heb je mijn bericht gelezen? Ik heb hier duidelijk in gezegd dat het JRU (Joint Response Unit) de hotzone in gaat.
Volgens de Burgemeester van London heb je 4 proiriteiten mij terreur gevolg bestrijding:
1. missie
2. slachtoffers
3. team
4. terroristen

Gelukkig hebben we een triage systeem;
T1. zwaar gewond (direct medische attentie) (ambulancedienst en MMT-arts) --> zo snel mogelijk naar traumacentrum.
T2. middel gewond (direct medische attentie) (ambulancedienst) --> snel naar ziekenhuis.
T3. niet of licht gewond (geen tot weinig medische attentie) (EHBO'ers Rode Kruis en andere hulpdiensten) --> vervoer naar opvanglocatie.
T4. zeer zwaar gewond of dood (geen medische attentie) --> vervoer in kist.

Triage moet gebeuren door een ervaren ambulanceverpleegkundige of een arts, en mag per slachtoffer niet lange duren dan 30 seconden.
De terroristen triageer je wel, maar laat je aan de kant liggen totdat alle slachtoffers uit het gebied zijn.

Als een slachtoffer zwaar gewond is, stabiliseer je als JRU het meest essentiële, de rest doe ambulancebemanning onderweg naar het ziekenhuis. Op deze manier blijf je vrij van zwaar gewonden slachtoffers


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #7 Gepost op: 26 december 2017, 12:21:56
Daar lijkt het wel op, ja. Als ik deze vraag stel aan de opleider, krijg ik als antwoord dat ik de cursus moet volgen om erachter te komen.  :)

Ik heb even FAUD opgezocht op google, dit was het eerste wat naar boven kwam:

Citaat
Door het toenemende geweld binnen Europa hebben traumatologen aangegeven dat mensen niet goed weten wat ze moeten doen. Ze kunnen geen hulp bieden omdat de verwondingen vele malen erger zijn dan dat er tijdens het huidige EHBO aanbod wordt aangeleerd. Tijdens deze cursus leert u op systhematische wijze hulp te verlenen aan u zelf of een ander slachtoffer.

Omdat ze het over "huidige EHBO aanbod" hebben, kan ik daaruit concluderen dat dit inderdaad EHBO'ers het leren.

http://www.reanimerendoejezo.nl/product/first-aid-under-danger-faud/

Het lijkt me niet dat de politie ambulances tegenhoudt en burgers doorlaat.

Gok dat het een cursus is voor mensen die willen leren wat ze moeten doen als ze toevallig getuigen zijn van een aanslag.
Het lijkt me niet dat een professional, bijvoorbeeld een ambulance verpleegkundige veel kan leren in 1 zaterdag in een cursus gegeven door het zoveelste particuliere opleidingsbedrijf.

Hier ben ik het ook mee eens.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 26 december 2017, 12:27:46
Wat ik, gebaseerd op mijn iets bovengemiddelde interesse in het eerstehulp wereldje, verwacht dat er in zo een cusrsus zit:
  • Iets over bloedingen, tourniquets, traumazwachtels
  • Er zal wat met ABCDE gegooid worden. Misschien wordt er over triage gepraat
  • Misschien wat manieren om slachtoffers te verplaatsen

Gok dat een zaterdag dan al wel vol zit.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 26 december 2017, 12:52:32
Dan ben ik blij dat ik niet met jou op de auto zit. 98uiye Zomaar een terroristisch incident ingaan (zonder enige bewapening) om slachtoffers te gaan helpen is het allerdomste dat je kan doen. Je brengt jezelf, de slachtoffers die je helpt, en alle andere aanwezigen onnodig in gevaar.

Daarnaast is het maar de vraag hoeveel slachtoffer je echt kunt helpen want als de eerste die je tegenkomt zeer zwaar letsel heeft, en daarom jouw volledige aandacht behoeft, dan zit je 'vast'.

Dat is dus waar nu wel op aangestuurd wordt, bij de laatste oefening in Amsterdam was er een SORT-ambupleeg "embedded"  bij de speciale eenheden om in de hotzone al te triëren, vzv kogelwerende kleding en helm  
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-