First Aid Under Danger training

Auteur Topic: First Aid Under Danger training  (gelezen 13123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #20 Gepost op: 29 december 2017, 16:40:53
Ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat het een fabeltje is. DSI (korps mariniers) zal ongetwijfeld haar eigen medics hebben, het zijn gewoon zeer goed getrainde zeesoldaten met de kerntaak vechten met terroristen. Sommige leden zijn extra getraind in gebruik van explosieven en andere in levensreddende handeling (de medic).

Geen ambulanceverpleegkundige of paramedic van ambulancedienst kan met speciale eenheden (anti-terreureenheid/arrestatieteam) mee de hot zone in.
Precies, vandaar dat ik het vroeg.

Echter als je documentaire "Onder de Radar" - waar een commandant van een van de eenheden aan het woord komt - mag geloven dan hebben de medics van het RRT en QRF niet de taak om gewonde burgers te helpen, maar in eerste instantie alleen het eigen team (en andere hulpverleners). Dus een hele andere doelstelling dan de 'echte' verpleegkundigen en ander medisch personeel dat niet de hot zone in gaat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 29 december 2017, 17:09:53
Precies, vandaar dat ik het vroeg.

Echter als je documentaire "Onder de Radar" - waar een commandant van een van de eenheden aan het woord komt - mag geloven dan hebben de medics van het RRT en QRF niet de taak om gewonde burgers te helpen, maar in eerste instantie alleen het eigen team (en andere hulpverleners). Dus een hele andere doelstelling dan de 'echte' verpleegkundigen en ander medisch personeel dat niet de hot zone in gaat.

Ik ken de documentaire niet en ben ook niet op de hoogte van reilen en zeilen binnen de Nederlandse anti-terreurheden. Je kan wel stellen dat de werkwijze van soortgelijke eenheden overal in de (Westerse) wereld hetzelfde is.

Ik zit heel dicht bij het vuur van soortgelijke eenheden van politie in Qatar. Commandanten van anti-terreureenheden zijn over algemeen niet van die lachebekjes, als ze zeggen dat ze burgerslachtoffers laten liggen dan doen ze dat ook anders zeggen ze het niet.

In Qatar hanteren dergelijke zware anti-terreureenheden de volgende regel voor medische zorg aan gewonden als ze onder vuur liggen: (care under fire)

1) Teamlid

------ de onderstaande slachtoffers helpen of evacueren ze allleen als het de missie en het team niet in gevaar brengt.
2) Burger (inclusief andere hulpverleners)
3) Terrorist

Het klopt dus dat deze doelstellingen iets anders zijn dan de doelstellingen van het rode kruis. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Ik heb er ook geen problemen mee om deze medics realtime advies te geven via spraakverbinding hoe ze een terrorist nog even aanspreekbaar kun houden om nog snel te verhoren. Je moet alleen de knop om kunnen zetten waardoor je de levensgevaarlijke gewonde terrorist niet ziet als jou patient maar de rest van de samenleving als jouw patienten waarvoor je alles doet om hun gezondheid te bevorderen. Ik heb in mijn leven te veel ellende gezien, in Midden Oosten maar ook in UK in de jaren 80/90, aangericht door terroristen om me nog druk te maken over het leven van dit tuig.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 29 december 2017, 22:12:34
Na een terreuraanslag wil je dat burgers die in de directe nabijheid zijn niet wegvluchten maar de slachtoffers gaan helpen. De politie is dan nog niet ter plaatse.

Het is ongewenst als leken met deze opleiding op de fiets of in de auto stappen om naar de plek van de aanslag te gaan om hulp te verlenen. Je zorgt dan alleen dat aanrijdende hulpdiensten (na een terreuraanslag zijn dat veel voertuigen van brandweer, politie en ambulancedienst) last van je hebben.

Je maakt het politie nog lastiger omdat ze behalve hulp verlenen ook andere belangrijke taken hebben. De mensen die verantwoordelijk zijn voor de opsporing van verdachten en het zo goed mogelijk garanderen van de veiligheid van de hulpverleners en slachtoffers zullen bijzondere aandacht hebben voor vreemde en afwijkende gedragingen. Het wordt ze niet makkelijker gemaakt als er tientallen of misschien wel honderd burgers naar de plek van een terreuraanslag komen of proberen toegang/zicht te krijgen op ant-terreureenheden, slachtoffers enz.

Uit ervaring weet ik ook dat veel politiemensen in landen zoals Israel of Qatar direct na een terreuraanslag behoorlijk nerveus worden als er opeens burgers in looppas recht op ze afkomen.

Het kan zelfs zorgen dat politiemensen langer bezig zijn met analyseren van camerabeelden voor ze een eventuele verdachte in beeld krijgen als ze eerst 96 rare kwibussen met FAUD-diploma moeten uitsluiten als potentiele bomlegger.

Helemaal mee eens hoor.

Ik zie het nut van fuad ook niet zo zeer. Het richt zich op burgers, maar wat daar het voordeel van is zie ik niet zo snel. Wederom omdat zoals ik al zei, ik geen tas tourniquets bij heb als burger.

Ik heb de indruk dat het iets puur commercieels is. Ik denk dat als we energie zouden stoppen in zorgen dat een groot deel van de burgers een basis ehbo diploma hebben waar ze wat simpele dingen in leren als een luchtweg openen, een stabiele zijligging en druk uitoefenen op een wond, we daar veel meer levens mee kunnen redden. Natuurlijk stopt een tourniquet een bloeding beter, maar die dingen zullen we dan eerst moeten verdelen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 30 december 2017, 07:45:27
Helemaal mee eens hoor.

Ik zie het nut van fuad ook niet zo zeer. Het richt zich op burgers, maar wat daar het voordeel van is zie ik niet zo snel. Wederom omdat zoals ik al zei, ik geen tas tourniquets bij heb als burger.

Ik heb de indruk dat het iets puur commercieels is. Ik denk dat als we energie zouden stoppen in zorgen dat een groot deel van de burgers een basis ehbo diploma hebben waar ze wat simpele dingen in leren als een luchtweg openen, een stabiele zijligging en druk uitoefenen op een wond, we daar veel meer levens mee kunnen redden. Natuurlijk stopt een tourniquet een bloeding beter, maar die dingen zullen we dan eerst moeten verdelen.

Ik heb de website van FAUD even bekeken https://www.faud.nl maar kan niet zo goed bedenken wat precies het probleem is. Op dit forum lees ik van alles over de inzet in de warm zone, inzet in hot zone, HART, JRU, anti-terreureenheden en care under fire. Op de website van FAUD lees ik niets over uitrukken door burgers naar een plek waar een terreuraanslag heeft plaatstgevonden.

Ik heb meer moeite met het Nederlandse Rode Kruis en EHBO. In juni 2013 heb ik hier uitvoerig gepost over de nieuwe inzichten om bloedingen te stoppen en levens te redden van slachtoffers van terreuraanslagen en spree-shootings. Iedereen kon zien aankomen dat de Hartford Consensus ook in Nederland zou worden ingevoerd.

Het Rode Kruis en Oranje Kruis hebben de hakken in het zand gezet. Diverse instructeurs van deze clubs hebben niet gekozen om het even aan te zien maar kozen om keihard in de tegenaanval te gaan om te bepleiten dat een tourniquet levensgevaarlijk is, zorgt voor amputaties enz.

Ik vind het niet zo raar dat er kleinere aanbieders zijn die de Hartford Consensus in een lespakket gieten voor de mensen die er wel behoefte aan hebben. https://www.facs.org/about-acs/hartford-consensus

In veel landen zie je dat brandweer en ambulancediensten elke week de boer op gaan naar winkelcentra en evenementen om zoveel mogelijk burgers gratis te leren hoe ze een tourniquet aanleggen en hemostatische verbanden moeten gebruiken.

In Nederland doen de professionele hulpverleners dat niet. De ambulancediensten lukt het niet eens om op tijd te komen bij spoedmelding laat staan dat ze tijd hebben om op zaterdagmiddag in een kraampje voor de Albert Heijn kunnen staan om burgers iets te leren. De brandweer in Nederland zal je ook niet aantreffen in winkelcentra om burgers voorlichting te geven. De Nederlandse brandweer komt misschien wel met een terreurgevolgsbestrijdingskalender zodra ze voldoende brandweervrouwen hebben gevonden die zich deels willen uitkleden voor de camera. Zo doen onze spuitgasten het ook voor brandwondenslachtoffers, borstkankerpatienten enz. https://www.omropfryslan.nl/nieuws/755444-friese-brandweerdames-maken-kalender

Kortom als de hulpdiensten het niet doen moet een commerciele aanbieder het maar doen. Het mooie van marktwerking is dat bedrijven het alleen kunnen aanbieden als er een markt voor is. Als niemand belang bij deze opleiding heeft gaat de aanbieder failliet.

Ik vind het daarom vreemd als deze opleiding wordt afgeserveerd omdat je indruk hebt dat het iets puur commercieels is. Ik vind het nog vreemder als je stelt dat je geen tas met tourniquets bij je hebt als burger waardoor deze opleiding waardeloos is en je vervolgens stelt dat burgers een basis EHBO diploma moeten halen.

Vroeger zaten EHBO-ers in zaaltjes bij Oranje Kruis waar gezegd werd dat ze zandzakjes moesten gebruiken bij een gebroken been. Het waren mooie tijden om al die Oranje Kruis mensen als burger te zien sjouwen met een tas vol zandzakjes en snelverbanden.


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 30 december 2017, 08:40:14
Ik heb geen enkele moeite met hetgeen zij leren bij deze cursussen. Het zijn zelfs standaard onderdelen van diverse nedcert cursussen. Echter hulp verlenen door burgers Under Danger of Under Fire is geen goed idee. Eigen veiligheid van de hulpverlenende burger hoort voorop te staan. Ze zouden Under moeten vervangen door After.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 30 december 2017, 09:13:50
Niemand zegt toch ergens dat het doel van de cursus is burgers naar een aanslag te sturen?



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 30 december 2017, 09:49:35
Het is en blijft uiteraard een vreemde benaming omdat het in Nederlands de cursus "Eerste Hulp onder gevaarlijke omstandigheden" is.

Het gaat feitelijk om een cursus catastrofale bloedingen stoppen en chest seals plakken.

Al deze technieken zijn ook levensreddend en effectiever dan de drukverbandjes en het driezijdig afplakken van zuigende borstwonden uit de EHBO-boekjes. Het is een vreemde gedachte om deze wijze van behandelen exclusief te reserveren voor slachtoffers van terreuraanslagen.

Je ziet ook brandweerkorpsen en ambulancediensten met tasjes gevuld met hemostatische verbanden en tourniquets voorzien van de instructie dat ze alleen gebruikt mogen worden na terreuraanslagen en niet onder reguliere omstandigheden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #27 Gepost op: 30 december 2017, 10:04:29

Ik heb meer moeite met het Nederlandse Rode Kruis en EHBO. In juni 2013 heb ik hier uitvoerig gepost over de nieuwe inzichten om bloedingen te stoppen en levens te redden van slachtoffers van terreuraanslagen en spree-shootings. Iedereen kon zien aankomen dat de Hartford Consensus ook in Nederland zou worden ingevoerd.

Het Rode Kruis en Oranje Kruis hebben de hakken in het zand gezet. Diverse instructeurs van deze clubs hebben niet gekozen om het even aan te zien maar kozen om keihard in de tegenaanval te gaan om te bepleiten dat een tourniquet levensgevaarlijk is, zorgt voor amputaties enz.



Het Rode Kruis is inmiddels overstag. Er is lesstof ontwikkeld en voor evenementen zijn er mass casualtybags beschikbaar. Het Rode Kruis was eerder overstag dan menig RAV is of was. Dat geeft overigens ook maar aan hoe serieus de professionele hulpdiensten dit vinden/vonden. Gelukkig waren en zijn er ook instructeurs bij het Rode Kruis die ook de tegenaanval zijn aangegaan en gepleit hebben  voor training en voorbereiding op terroristische aanslagen en o.a. het gebruik van tourniquets.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 30 december 2017, 10:34:59
Wat dat betreft is de stop de bloeding cursus ook gewoon prima. Klinkt alleen wat minder stoer.


Moderator watch

  • Forum Moderator
  • Junior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 5
Reactie #29 Gepost op: 30 december 2017, 12:57:14
Er is een bericht verwijderd en de forum gebruiker heeft een Ban i.v.m. het herhaaldelijk niet opvolgen van aanwijzingen van Moderators.

Deze discussie kan verder gewoon worden voortgezet op de prettige wijze zoals hij liep.

Het Moderatorteam