First Aid Under Danger training

Auteur Topic: First Aid Under Danger training  (gelezen 13242 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 30 december 2017, 13:16:56
Het Rode Kruis is inmiddels overstag. Er is lesstof ontwikkeld en voor evenementen zijn er mass casualtybags beschikbaar. Het Rode Kruis was eerder overstag dan menig RAV is of was. Dat geeft overigens ook maar aan hoe serieus de professionele hulpdiensten dit vinden/vonden. Gelukkig waren en zijn er ook instructeurs bij het Rode Kruis die ook de tegenaanval zijn aangegaan en gepleit hebben  voor training en voorbereiding op terroristische aanslagen en o.a. het gebruik van tourniquets.

Ik begrijp niet zo goed wat je met mass casualty bags op evenementen moet.

Het is net zoiets als dweilen in huizen leggen om te voorkomen dat je dijken moet gaan aanleggen.

Als je toegangscontrole op orde is bij een evenement weet je dat er geen explosief of vuurwapen op of in het evenemententerrein cq evenementenruimte kan zijn. Vooral in zalen met honderden bezoekers heb je weinig aan de grootst denkbare tas als iemand een bomvest laat afgaan.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #31 Gepost op: 30 december 2017, 14:26:55
Ik begrijp niet zo goed wat je met mass casualty bags op evenementen moet.

Het is net zoiets als dweilen in huizen leggen om te voorkomen dat je dijken moet gaan aanleggen.

Als je toegangscontrole op orde is bij een evenement weet je dat er geen explosief of vuurwapen op of in het evenemententerrein cq evenementenruimte kan zijn. Vooral in zalen met honderden bezoekers heb je weinig aan de grootst denkbare tas als iemand een bomvest laat afgaan.

De mass casualty bags van het Rode Kruis bevatten:
20x SOFTT03O Soft Tactical Tourniquet oranje
9x WI 0084 Ideaalwindsel 5m x 8cm
10x FCP-03 Traumazwachtel 10cm
50x HD 0920 Hekaset nitriel L per 2st
1x RKS01 sticker Rode Kruis

Ze zijn te huren voor grote evenementen/ te koop via het Rode Kruis (prijs weet ik niet).

De toegangscontrole is vaak waardeloos, genoeg voetbalstadions waar "heel streng" gefouilleerd wordt en uiteindelijk staat toch het hele stadion weer in de rook door de fakkels die afgestoken worden. Het is dus niet moeilijk iets (een bom) mee te smokkelen in een stadion o.i.d.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #32 Gepost op: 30 december 2017, 14:39:19
Ik begrijp niet zo goed wat je met mass casualty bags op evenementen moet.

Het is net zoiets als dweilen in huizen leggen om te voorkomen dat je dijken moet gaan aanleggen.

Als je toegangscontrole op orde is bij een evenement weet je dat er geen explosief of vuurwapen op of in het evenemententerrein cq evenementenruimte kan zijn. Vooral in zalen met honderden bezoekers heb je weinig aan de grootst denkbare tas als iemand een bomvest laat afgaan.

Jij hebt terecht een punt dat zaken vooraf goed geregeld moeten zijn waaronder adequate toegangscontrole. Feit is dat dit niet altijd gebeurd of goed gebeurd. Het Rode Kruis werkt vaak op semi-openbare evenementen. De RAV's zijn nog onvoldoende ingericht op mass casualties. Het Rode Kruis heeft toen zelf het initiatief genomen. Daar kan veel over gezegd worden maar het Rode Kruis heeft nu wel zelf initiatief genomen en geen afwachtende houding aangenomen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #33 Gepost op: 30 december 2017, 14:47:38
De termen "eerstehulp onder gevaarlijke omstandigheden", FAUD en alle dergelijke soortgelijke leuke benamingen klinken erg indrukwekkend, maar ik ben van mening dat de genoemde eerstehulphandelingen gewoon in een serieuze EHBO cursus moeten zitten.
Enkele serieuze en zichzelf respecterende commerciele en non-profit EHBO certificeerders en organisaties als Nedcert en LPEV hebben het gebruik van een tourniquet al enkele jaren STANDAARD in hun opleidingen opgenomen. Dit gegeven zegt al iets die organisaties. Hierbij zijn zij niet alleen vooruitstrevend te noemen, maar tonen zij de in het buitenland overweldigend bewezen nut en noodzaak van het gebruik van tourniquet aan.

De grootste landelijke EHBO organisaties als het OK en RK, en elke organisatie die hen volgt en/of hun instructeurs daarvan, doen al jaren grotendeels juist het tegenovergestelde, het afstoten van vernieuwingen en versimpeling van de EHBO.
Lees vooral, ter ondersteuning van mijn betoog, ook het nieuwste december nummer van EHBO.nl van het OK, waarin (nogmaals) versimpeling van EHBO handelingen wordt aangekondigd en waar naar mijn mening dus totaal geen plaats kan zijn voor een tourniquet voor de basis opgeleide EHBO-er.

Het grootste gevaar is dat nu allerlei bedrijfjes worden opgericht die zich op het gebruik van de tourniquet "storten" als aanvulling op bestaande EHBO opleidingen.
Hierin schuilt het echte gevaar dat met tegenstrijdige aanvullende EHBO opleidingen veel inzichten en handelingen van verschillende EHBO certificeerders door elkaar gaan lopen en de EHBO-ers hierin kunnen "verzuipen" ten nadele van een effectieve EHBO aan ernstig verwonde slachtoffers.
Een EHBO opleiding zoals die van Nedcert en LPEV waar de betreffende handelingen van A-Z volledig zijn opgenomen , incl de ABCDE, hebben daarin een absolute pré en geven het OK en RK echt het nakijken.

De mass casualty bags van het Rode Kruis bevatten:
20x SOFTT03O Soft Tactical Tourniquet oranje
9x WI 0084 Ideaalwindsel 5m x 8cm
10x FCP-03 Traumazwachtel 10cm
50x HD 0920 Hekaset nitriel L per 2st
1x RKS01 sticker Rode Kruis

Ze zijn te huren voor grote evenementen/ te koop via het Rode Kruis (prijs weet ik niet).

De toegangscontrole is vaak waardeloos, genoeg voetbalstadions waar "heel streng" gefouilleerd wordt en uiteindelijk staat toch het hele stadion weer in de rook door de fakkels die afgestoken worden. Het is dus niet moeilijk iets (een bom) mee te smokkelen in een stadion o.i.d.
Ook dit is een serieus probleem.
- Wie heeft direct toegang tot deze bags of kan deze krijgen bij een aanslag?
- Waar wil men deze bags opstellen? (Toch niet met á la AED in afgesloten kast?)
- Mogen andere hierin getrainde burgers direct toegang krijgen?
- Zijn er genoeg mensen binnen de organisatie getraind?
- etc.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 30 december 2017, 15:15:16
De mass casualty bags van het Rode Kruis bevatten:
20x SOFTT03O Soft Tactical Tourniquet oranje
9x WI 0084 Ideaalwindsel 5m x 8cm
10x FCP-03 Traumazwachtel 10cm
50x HD 0920 Hekaset nitriel L per 2st
1x RKS01 sticker Rode Kruis

Ze zijn te huren voor grote evenementen/ te koop via het Rode Kruis (prijs weet ik niet).

De toegangscontrole is vaak waardeloos, genoeg voetbalstadions waar "heel streng" gefouilleerd wordt en uiteindelijk staat toch het hele stadion weer in de rook door de fakkels die afgestoken worden. Het is dus niet moeilijk iets (een bom) mee te smokkelen in een stadion o.i.d.

Ik bedoel dat je de toegangscontrole goed op orde moet hebben. Als supporters vuurwerk in het stadion kunnen afsteken weet je ook dat je met een pijpbom binnen kan komen.

In Qatar worden alle stadions op de speeldag door de veiligheidspolitie gecontroleerd, onder ieder stoeltje is gekeken of er een bom ligt. Als het stadion helemaal gecontroleerd is sluiten ze het hermetisch af. De ambulances die standby staan moeten ruim voor de bezoekers aanwezig zijn. Het personeel en de ambulance worden gecontroleerd voor ze het terrein bij stadion op mogen. Het zegt ook dat ze vervolgens niet meer van terrein af mogen.

Vervolgens wordt iedereen gecontroleerd (bezoekers, spelers, enz). Je hebt dan geen grote calamiteitentassen nodig omdat je zeker weet dat er geen terreuraanslag kan plaatsvinden.

Elders heb ik een stukje gepost afkomstig van politie New York, ze doen exact zelfde morgen tijdens de jaarwisseling op Times Square. Ze noemen het ook het veiligste plekje op aarde morgenavond.

Bij evenementen in zaal of andere ruimten heb je ook geen grote calamiteitentassen nodig omdat het effect van een bomvest gruwelijk is als het afgaat in een besloten ruimte. Je hebt dan niets meer aan tourniquets, je hebt dan meer aan een fles allesreiniger en een dweil.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #35 Gepost op: 30 december 2017, 16:40:22

Je kunt een evenement nooit helemaal 100% waterdicht krijgen qua veiligheid.
Het zou daarom naief zijn om je niet erop voor te bereiden met Mass Casualty Bags.
Zeker op grote evenementen kunnen terroristen veel schade aanrichten.
Er zal zeker een kern zijn waar je alleen nog maar hulp kan bieden met schoonmaakdoekjes.
Maar de ring daaromheen is prima te behandelen met de Casualty Bags.
Ik vind het een goed idee van het Rode Kruis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 30 december 2017, 16:57:08
Je kunt een evenement nooit helemaal 100% waterdicht krijgen qua veiligheid.
Het zou daarom naief zijn om je niet erop voor te bereiden met Mass Casualty Bags.
Zeker op grote evenementen kunnen terroristen veel schade aanrichten.
Er zal zeker een kern zijn waar je alleen nog maar hulp kan bieden met schoonmaakdoekjes.
Maar de ring daaromheen is prima te behandelen met de Casualty Bags.
Ik vind het een goed idee van het Rode Kruis.

Ik heb ook nergens geschreven dat het een slecht idee is van het Rode Kruis.

Ik heb geschreven dat het weinig zin heeft omdat dit helemaal geen voorbereiding is. Het is het Rode Kruis die besluit zelf maar iets doen om op hoop van zegen nog iets te kunnen in de puinhoop die ontstaan is dankzij de overheid en hulpdiensten. Er is namelijk helemaal geen visie of beleid.

Elders op forum heb ik een video gepost met de chef van de anti-terreurdienst van politie New York. Hij gaat morgen met zijn mensen Time Square beveiligen en is zo zeker van zijn zaak dat hij het de veiligste plek op aarde noemt. Het is geen 100% zekerheid omdat er altijd een meteoriet kan inslaan echter weet hij 100% zeker dat niemand met een automatisch wapen, handvuurwapen, explosieven, enz op het plein aanwezig kan zijn.

Ik bedoel dus dat je zowel moet zorgen dat de kans op een succesvolle aanslag op je evenement minder dan 1% is en je uiteraard je geneeskundige zorg goed op orde moet hebben.

In landen in Midden Oosten en Turkije zie je ook regelmatig dat tuig met bomvesten of explosieven proberen een moskee, bar, restaurant of evenementenlokatie te betreden. Ze krijgen zelden omdat een groot deel opvalt door gedrag en geen gehoor geeft aan bevel van politie en vervolgens dood geschoten wordt, een deel richt wel een bloedbad aan omdat ze tijdens de controle ontdekt worden en een paar agenten en omstanders opblazen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 30 december 2017, 17:17:40

Elders op forum heb ik een video gepost met de chef van de anti-terreurdienst van politie New York. Hij gaat morgen met zijn mensen Time Square beveiligen en is zo zeker van zijn zaak dat hij het de veiligste plek op aarde noemt. Het is geen 100% zekerheid omdat er altijd een meteoriet kan inslaan echter weet hij 100% zeker dat niemand met een automatisch wapen, handvuurwapen, explosieven, enz op het plein aanwezig kan zijn.





Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #38 Gepost op: 30 december 2017, 17:29:40

Dat ziet er zeker heel goed uit in het filmpje!


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #39 Gepost op: 30 december 2017, 17:31:20


Ik bedoel dus dat je zowel moet zorgen dat de kans op een succesvolle aanslag op je evenement minder dan 1% is en je uiteraard je geneeskundige zorg goed op orde moet hebben.



Dat zijn we dan met elkaar eens.