First Aid Under Danger training

Auteur Topic: First Aid Under Danger training  (gelezen 13122 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 30 december 2017, 19:07:02
Het Rode Kruis is inmiddels overstag. Er is lesstof ontwikkeld en voor evenementen zijn er mass casualtybags beschikbaar. Het Rode Kruis was eerder overstag dan menig RAV is of was. Dat geeft overigens ook maar aan hoe serieus de professionele hulpdiensten dit vinden/vonden. Gelukkig waren en zijn er ook instructeurs bij het Rode Kruis die ook de tegenaanval zijn aangegaan en gepleit hebben  voor training en voorbereiding op terroristische aanslagen en o.a. het gebruik van tourniquets.

RemRoof,

Beschikken de NHT eenheden ook over deze training en tassen? Is er nagedacht over de rol van deze teams bij TGB?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #41 Gepost op: 30 december 2017, 19:59:30
RemRoof,

Beschikken de NHT eenheden ook over deze training en tassen? Is er nagedacht over de rol van deze teams bij TGB?

De NHT-leden zijn of worden geschoold omdat zij ook evenementenhulpverlener zijn en dat is de basis voor een NHT-lid. In de NHT-voertuigen zijn geen tassen (er zullen ongetwijfeld regio's zijn waarbij het weer anders is). Voor zover mij bekend heeft het NHT geen eerstelijns rol bij TGB vanwege de opkomsttijd.

Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #42 Gepost op: 30 december 2017, 20:11:24
De termen "eerstehulp onder gevaarlijke omstandigheden", FAUD en alle dergelijke soortgelijke leuke benamingen klinken erg indrukwekkend, maar ik ben van mening dat de genoemde eerstehulphandelingen gewoon in een serieuze EHBO cursus moeten zitten.eens
Enkele serieuze en zichzelf respecterende commerciele en non-profit EHBO certificeerders en organisaties als Nedcert en LPEV hebben het gebruik van een tourniquet al enkele jaren STANDAARD in hun opleidingen opgenomen. Dit gegeven zegt al iets die organisaties. Hierbij zijn zij niet alleen vooruitstrevend te noemen, maar tonen zij de in het buitenland overweldigend bewezen nut en noodzaak van het gebruik van tourniquet aan.Blijkbaar zijn beide partijen niet vooruitstrevend genoeg om de leidende rol te hebben of heeft dat iets te maken met het verdienmodel? Overigens hoor je heel weinig van het LPEV.

De grootste landelijke EHBO organisaties als het OK en RK, en elke organisatie die hen volgt en/of hun instructeurs daarvan, doen al jaren grotendeels juist het tegenovergestelde, het afstoten van vernieuwingen en versimpeling van de EHBO.
Lees vooral, ter ondersteuning van mijn betoog, ook het nieuwste december nummer van EHBO.nl van het OK, waarin (nogmaals) versimpeling van EHBO handelingen wordt aangekondigd en waar naar mijn mening dus totaal geen plaats kan zijn voor een tourniquet voor de basis opgeleide EHBO-er. Voor een deel heb je gelijk, om iedereen eerste hulp te kunnen laten verlenen zijn de opleidingen inderdaad zeer laagdrempelig maar daardoor niet minder belangrijk. Het Rode Kruis biedt naast de basis-EHBO voldornde verdieping aan o.a. op het gebied van ABCDE en tourniquetgebruik.

Het grootste gevaar is dat nu allerlei bedrijfjes worden opgericht die zich op het gebruik van de tourniquet "storten" als aanvulling op bestaande EHBO opleidingen.
Hierin schuilt het echte gevaar dat met tegenstrijdige aanvullende EHBO opleidingen veel inzichten en handelingen van verschillende EHBO certificeerders door elkaar gaan lopen en de EHBO-ers hierin kunnen "verzuipen" ten nadele van een effectieve EHBO aan ernstig verwonde slachtoffers.
Een EHBO opleiding zoals die van Nedcert en LPEV waar de betreffende handelingen van A-Z volledig zijn opgenomen , incl de ABCDE, hebben daarin een absolute pré en geven het OK en RK echt het nakijken. Waar baseer jij dit op, dit is terugkerend item in je betogen ennis niet aan verandering onderhevig terw ijl er wel degelijk veranderingen zijn
Ook dit is een serieus probleem.
- Wie heeft direct toegang tot deze bags of kan deze krijgen bij een aanslag?de bars worden op strategische plekken weggezet tijdens een evenement
- Waar wil men deze bags opstellen? (Toch niet met á la AED in afgesloten kast?)zie hierboven
- Mogen andere hierin getrainde burgers direct toegang krijgen? Waarom niet als het moment daar is, iets met vele handen
- Zijn er genoeg mensen binnen de organisatie getraind?Wat is genoeg? Er worden steeds meer mensen getraind.
- etc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #43 Gepost op: 30 december 2017, 22:46:12
Ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat het een fabeltje is. DSI (korps mariniers) zal ongetwijfeld haar eigen medics hebben, het zijn gewoon zeer goed getrainde zeesoldaten met de kerntaak vechten met terroristen. Sommige leden zijn extra getraind in gebruik van explosieven en andere in levensreddende handeling (de medic).

Geen ambulanceverpleegkundige of paramedic van ambulancedienst kan met speciale eenheden (anti-terreureenheid/arrestatieteam) mee  de hotzone in
Foutje van mij idd, was de warm zone idd, niet de hotzone
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #44 Gepost op: 31 december 2017, 13:39:17
Misschien een extra interventie eenheid opzetten die force protection kan bieden aan medische eenheden dus een opzet als MMT maar dan als eenheid die snel te plekke kan zijn en relatief zwaar bewapend, de boel kan veiligstellen, je kunt ze zelfs opleiden als de para-jumpers in de VS, die zijn ook medisch onderlegd mbt battlefield geneeskunde, hetzelfde soort verwondingen die je zult aantreffen bij een terreur aanslag met zware wapens.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #45 Gepost op: 31 december 2017, 19:42:07
Niet om het een of ander maar bij een aanslag met vele ernstig gewonden heb je acuut een bepaalde niet vooraf te definieren hoeveelheid tourniquets nodig. Het is een onmogelijke opgave om te realiseren dat op ieder straathoek een kast met tourniquets naast de AED kast hangt. (Wel goedkoper overigens !)

Zelfs al zijn er veel in het gebruik van tourniquets getrainde eerstehulpverleners aanwezig, zonder onmiddelijke toegang tot en beschikking hebben over tourniquets, bijvoorkeur binnen enkele minuten, zijn ook zij afhankelijk van alternatieve bloeding stelpende handelingen tot de ambulancezorg het overneemt, en dan nog nadat de eigen veiligheid van de ambulancemedewerkers door de Politie / Defensie is gewaarborgd.

De ambulancezorg direct na een aanslag is dus niet vanzelfsprekend. Het hangt simpelweg van de aanwezige eerstehulpverleners af of zij vanuit hun eigen dekking, schuilplaats etc. eerstehulp kun verlenen tot de ambulancezorg veilig kan werken en de slachtoffers kan behandelen. Dat kan (zeer) lang duren, tijd waarin een eerstehulpverlener zijn uiterste best zal moeten doen om bloedingen te (blijven) stelpen, bij meerdere slachtoffers.

Bij geplande evenementen kan je wel een bepaalde hoeveelheid tourniquets á la AED in kasten opbergen en eerstehulpverleners trainen, maar dan nog is het maar de vraag hoeveel van de ingezette hulpverleners zelf geen direct slachtoffer zijn geworden van een aanslag, en of zij in staat zullen zijn om eerstehulp te verlenen.
NHT-ers leren in het gebruik van tourniquets is wellicht een positief pluspunt, maar zij komen niet in de hotzone, warme zone o.i.d. en bovendien is hun meest optimistische inzet kwartieren later, tijd waarin ambulancepersoneel al heel bijna al het levensreddend werk heeft verricht.
Het is daarom niet alleen het gebruik van tourniquet, maar ook het leren van het stelpen van catastrofale bloedingen op alternatieve wijze wat mij voor staat.

Tourniquets zijn in mijn ogen niet heilig, slechts een zeer handige en nuttige tool indien zij ter beschikking zijn/staan.

Het volgen van algemene (simpele) EHBO opleidingen waarin het gebruik van tourniquets niet (mag) worden behandeld is natuurlijk goed om eerstehulp te verlenen bij de "kleinere" EHBO zaken en reanimatie.
Echter voor het grotere werk als evenementen hulpverlening, eerstehulp bij arbeidsongevallen, verkeersongevallen, beknellingen, allerlei wapengeweld, explosieletsels, meerdere slachtoffers en eerstehulp bij aanslagen schieten zij ernstig te kort.
Simpelweg omdat deze onderwerpen op zijn best "theoretisch" worden behandeld en hierin dus niet of nauwelijks wordt geoefend en getraind.

Tijd voor bezinning over met wat voor soort EHBO opleiding men eigenlijk beter uit de voeten kan bij het grotere EHBO werk zoals bij evenementen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #46 Gepost op: 2 januari 2018, 00:34:54
Ik heb de website van FAUD even bekeken https://www.faud.nl maar kan niet zo goed bedenken wat precies het probleem is. Op dit forum lees ik van alles over de inzet in de warm zone, inzet in hot zone, HART, JRU, anti-terreureenheden en care under fire. Op de website van FAUD lees ik niets over uitrukken door burgers naar een plek waar een terreuraanslag heeft plaatstgevonden.

Ik heb meer moeite met het Nederlandse Rode Kruis en EHBO. In juni 2013 heb ik hier uitvoerig gepost over de nieuwe inzichten om bloedingen te stoppen en levens te redden van slachtoffers van terreuraanslagen en spree-shootings. Iedereen kon zien aankomen dat de Hartford Consensus ook in Nederland zou worden ingevoerd.

Het Rode Kruis en Oranje Kruis hebben de hakken in het zand gezet. Diverse instructeurs van deze clubs hebben niet gekozen om het even aan te zien maar kozen om keihard in de tegenaanval te gaan om te bepleiten dat een tourniquet levensgevaarlijk is, zorgt voor amputaties enz.

Ik vind het niet zo raar dat er kleinere aanbieders zijn die de Hartford Consensus in een lespakket gieten voor de mensen die er wel behoefte aan hebben. https://www.facs.org/about-acs/hartford-consensus

In veel landen zie je dat brandweer en ambulancediensten elke week de boer op gaan naar winkelcentra en evenementen om zoveel mogelijk burgers gratis te leren hoe ze een tourniquet aanleggen en hemostatische verbanden moeten gebruiken.

In Nederland doen de professionele hulpverleners dat niet. De ambulancediensten lukt het niet eens om op tijd te komen bij spoedmelding laat staan dat ze tijd hebben om op zaterdagmiddag in een kraampje voor de Albert Heijn kunnen staan om burgers iets te leren. De brandweer in Nederland zal je ook niet aantreffen in winkelcentra om burgers voorlichting te geven. De Nederlandse brandweer komt misschien wel met een terreurgevolgsbestrijdingskalender zodra ze voldoende brandweervrouwen hebben gevonden die zich deels willen uitkleden voor de camera. Zo doen onze spuitgasten het ook voor brandwondenslachtoffers, borstkankerpatienten enz. https://www.omropfryslan.nl/nieuws/755444-friese-brandweerdames-maken-kalender
Zit wel een verschil tussen het aantal aanslagen en slachtoffers daar in het Midden-Oosten en hier, brandweer hier kan beter voorlichting geven over andere onderwerpen: in veiligheid brengen en voorkomen van/bij brand etc.
Citaat

Kortom als de hulpdiensten het niet doen moet een commerciele aanbieder het maar doen. Het mooie van marktwerking is dat bedrijven het alleen kunnen aanbieden als er een markt voor is. Als niemand belang bij deze opleiding heeft gaat de aanbieder failliet.

Ik vind het daarom vreemd als deze opleiding wordt afgeserveerd omdat je indruk hebt dat het iets puur commercieels is. Ik vind het nog vreemder als je stelt dat je geen tas met tourniquets bij je hebt als burger waardoor deze opleiding waardeloos is en je vervolgens stelt dat burgers een basis EHBO diploma moeten halen.

Vroeger zaten EHBO-ers in zaaltjes bij Oranje Kruis waar gezegd werd dat ze zandzakjes moesten gebruiken bij een gebroken been. Het waren mooie tijden om al die Oranje Kruis mensen als burger te zien sjouwen met een tas vol zandzakjes en snelverbanden.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #47 Gepost op: 2 januari 2018, 08:16:31

De ambulancezorg direct na een aanslag is dus niet vanzelfsprekend. Het hangt simpelweg van de aanwezige eerstehulpverleners af of zij vanuit hun eigen dekking, schuilplaats etc. eerstehulp kun verlenen tot de ambulancezorg veilig kan werken en de slachtoffers kan behandelen. Dat kan (zeer) lang duren, tijd waarin een eerstehulpverlener zijn uiterste best zal moeten doen om bloedingen te (blijven) stelpen, bij meerdere slachtoffers.


Beste Willem,

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Hoezo is ambulancezorg direct na een aanslag niet vanzelfsprekend? Ambulancezorg direct na een aanslag is wel vanzelfsprekend. Alleen niet in de Hot zone. Maar daar kom jij als eerste hulpverlener ook niet tenzij je graag een kalasjnikov wilt kussen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #48 Gepost op: 2 januari 2018, 08:17:03
Zit wel een verschil tussen het aantal aanslagen en slachtoffers daar in het Midden-Oosten en hier, brandweer hier kan beter voorlichting geven over andere onderwerpen: in veiligheid brengen en voorkomen van/bij brand etc.

Het aantal aanslagen heeft er niets mee te maken. Wel op het feit of de overheid voldoende is voorbereid op het beschermen van haar burgers (1 van de kerntaken) en het creeren van een veilige samenleving. Gevolgbestrijding is daar een onderdeel van. N.a.v. diverse discussies is de constatering niet anders dan dat de hulpdiensten (nog) niet voldoende zijn voorbereid. De private RAV's zijn nog niet eens in staat om de contractuele verplichtingen na te komen, zelfs niet met een marge van 5%. De brandweer stuurt tegenwoordig in sommige regio's 2 man of komt helemaal niet en begint een campagne dat je zelf de brand wel kan blussen. Kortom: je opmerking is niet echt onderbouwd.


Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #49 Gepost op: 2 januari 2018, 11:29:23
Beste Willem,

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Hoezo is ambulancezorg direct na een aanslag niet vanzelfsprekend? Ambulancezorg direct na een aanslag is wel vanzelfsprekend. Alleen niet in de Hot zone. Maar daar kom jij als eerste hulpverlener ook niet tenzij je graag een kalasjnikov wilt kussen.
Begrijp me niet verkeerd. Het is uiteraard zo dat bij een aanslag alles uit de kast wordt getrokken en hulpverleners aanrijdend en/of al aanwezig zijn op voor hulpverleners veillige afstand.
De ambulancezorg aan de slachtoffers kan dus NOG niet worden opgestart zolang de omgeving waar slachtoffers zijn onveilig en gevaarlijk is voor alle hulpverleners.
Met andere woorden: ze zijn er wel, maar mogen en kunnen nog niet !
Dat bedoel ik met mijn opmerking.

Tussen het tijdstip van aanslag en de daadwerkelijke ambulancezorg kan (zeer) veel tijd zitten, tijd waarin basale levensreddende eerstehulp door leken eerstehulpverleners gedurende lange(re) tijd van cruciaal belang is.
Tijdens een active shooting door meerdere terroristen, en/of explosie(s) met kans op meerdere explosies haalt geen enkele ambulancemedewerker het in zijn hoofd om naar slachtoffers in een hot-zone te stappen. Vanuit een voor de ambulancezorg onbereikbare geisoleerde schuilplaats en/of dekking van omstanders en gewonden zijn het toch de geisoleerde leken eerstehulpverleners welke de eerstehulp moeten verlenen met hun zeer beperkte middelen in afwachting van ...

De daadwerkelijke ambulancezorg verlening aan geisoleerde slachtoffers is dus niet onmiddelijk gegarandeerd bij een aanslag en mag ook niet worden verwacht tot de situatie veilig is gesteld door Politie, Defensie en in voorkomende gevallen door de Brandweer.

Het is dus zaak dat eertehulpverleners weten om te gaan met ernstige bloedingen, explosieletsels en wapenletsels, ook zonder tourniquet (!).
Je weet immers nooit hoelang je als geisoleerde eerstehulpverleners en slachtoffers wordt ontzet en de ambulancezorg kan worden opgestart.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we