Incidenten op het water / aan de kust 2018

Auteur Topic: Incidenten op het water / aan de kust 2018  (gelezen 1627 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,191
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2018, 17:09:24
Extra veiligheidsmaatregelen Amsterdamse veerponten na meerdere botsingen


Vervoersbedrijf GVB heeft zijn schippers van veerponten opdracht gegeven voorzichtiger te varen en extra aandacht te besteden aan het aanmeren op de kade. Daarnaast wordt de inspectie op bepaalde onderdelen van de ponten verscherpt.

De extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen wegens twee recente incidenten in Amsterdam met twee verschillende typen veerponten waarmee de GVB vaart. Afgelopen vrijdag was een defecte vaarhendel de oorzaak van een incident, waarbij IJveer 55 te hard tegen de kade botste. Niemand raakte hierdoor gewond. De defecte vaarhendel wordt nader onderzocht op fabricagefouten en is vervangen.

Indien nodig worden meer vaarhendels preventief vervangen, aldus het vervoersbedrijf.

Dertien gewonden bij botsing

De botsing van IJveer 60 vorige week zondag, waardoor dertien gewonden vielen, wordt nog onderzocht. Zo nodig worden op basis van de uitkomsten daarvan extra maatregelen getroffen.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/extra-veiligheidsmaatregelen-amsterdamse-veerponten-na-meerdere-botsingen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2018, 17:22:29
GVB tegen schippers: 'Voorzichtiger varen en netjes aanleggen'

'We hebben per direct preventief een aantal maatregelen genomen om de veiligheid voor onze reizigers te vergroten', zegt directeur Mark Lohmeijer van Techniek & Operatie van GVB.

http://www.at5.nl/artikelen/181965/gvb-tegen-schippers-voorzichtiger-varen-en-netjes-aanleggen

Voor alle cruciale bedieningen zoals sturen, vermogensregeling, richting stuwkracht etc. hoort er aan boord van dit soort vaartuigen ten minste een tweede volledig onafhankelijke bedieningsmogelijkheid, dus een noodbediening, te zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2018, 10:18:23
Explosion Damages Ship Carrying Wheat to YemenMay 13, 2018

Explosion Damages Ship Carrying Wheat to Yemen

http://gcaptain.com/explosion-damages-ship-carrying-wheat-to-yemen/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2018, 11:08:39
GVB tegen schippers: 'Voorzichtiger varen en netjes aanleggen'

'We hebben per direct preventief een aantal maatregelen genomen om de veiligheid voor onze reizigers te vergroten', zegt directeur Mark Lohmeijer van Techniek & Operatie van GVB.

http://www.at5.nl/artikelen/181965/gvb-tegen-schippers-voorzichtiger-varen-en-netjes-aanleggen

Voor alle cruciale bedieningen zoals sturen, vermogensregeling, richting stuwkracht etc. hoort er aan boord van dit soort vaartuigen ten minste een tweede volledig onafhankelijke bedieningsmogelijkheid, dus een noodbediening, te zijn.

Drukke veerponten die met zeer grote regelmaat en met veel passagiers heen en weer over het druk bevaren Y gaan zonder dat er dubbele systemen vwb de besturing en de voortstuwing zijn lijken mij volledig buiten de regels.
Opmerkelijk is dat de schippers nu van het GVB de instructie krijgen om vooral voorzichtiger aan te doen, soms is het gewoon onmogelijk gelet op het vaak drukke scheepvaartverkeer om langzaam over te varen, naarmate de ponten langer over de oversteek doen is het gevaar voor aanvaringen met andere schepen groter. Het is geen METRO met een eigen tunnel maar een oversteek over een drukke vaarweg waar de ponten terdege rekening moeten houden met het overige scheepvaartverkeer.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,345
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2018, 12:51:18
Drukke veerponten die met zeer grote regelmaat en met veel passagiers heen en weer over het druk bevaren Y gaan zonder dat er dubbele systemen vwb de besturing en de voortstuwing zijn lijken mij volledig buiten de regels.
Ben ik helemaal met je eens. Maar een dubbele besturing werkt alleen als je voldoende reactietijd hebt. En of er regels zijn weet ik niet, maar die zouden er wel moeten zijn m.i.



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2018, 13:33:39
Ben ik helemaal met je eens. Maar een dubbele besturing werkt alleen als je voldoende reactietijd hebt. En of er regels zijn weet ik niet, maar die zouden er wel moeten zijn m.i.

Er zijn verschillende (nood) systemen vaak een drukknop systeem direct naast het normale besturings/vermogens systeem en met een simpele druk op de knop over te zetten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2018, 08:47:16
INTERCARGO Analyzes 10 Years of Bulk Carrier Casualties

http://gcaptain.com/intercargo-analyzes-over-10-years-of-bulk-carrier-casualties

INTERCARGO’s full report can be found here: Bulk Carrier Casualty Report 2017 (pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,672
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2018, 12:20:49
POLICE LAUNCH JAMMED UNDER BRIDGE

In the morning of May 12, 2018, the "P 44” got stuck with the bow underneath the port bridge in its homeport Delfzijl at the Oosterveld Way. The patrol boat had been moored in position 53° 19.74' N 006° 55.73' O when the bow drifted underneath the building at low tide and was jammed with the rising water level, so that the stern was lifted out of the water.
The crew was waiting for the tide to drop again to free the boat.
(Source: Vesseltracker; Photo:
Eemskrant)