Mass Casualty Bags voor het NHT

Auteur Topic: Mass Casualty Bags voor het NHT  (gelezen 30390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Gepost op: 2 januari 2018, 09:04:37
Naar aanleiding van het topic first aid under danger de volgende vraagstelling:

Moeten de Noodhulpteams (NHT) van het Rode Kruis worden voorzien van Mass Casualty Bags met Hemostatische verbanden en Tourniquets?
Waarom wel of waarom niet?

Of hebben Mass Casualty Bags wel of niet een toegevoegde waarde bij grootschalige evenementen?




RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2018, 09:09:32
Naar aanleiding van het topic first aid under danger de volgende vraagstelling:

Moeten de Noodhulpteams (NHT) van het Rode Kruis worden voorzien van Mass Casualty Bags met Hemostatische verbanden en Tourniquets?
Waarom wel of waarom niet?

Mijn eerste reactie is "ja". Het zijn getrainde evenementenhulpverleners die in georganiseerd verband kunnen handelen. Echter is er ook een "nee". De opkomsttijd van het NHT is te lang bij een mass casualty waardoor de meerwaarde niet meer aanwezig is.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2018, 09:19:55
Het idee van de mass casualty bags is toch juist dat ze preventief aanwezig zijn op grote publieksfestivals? (Koningsdag, bevrijdingsfestivals etc.)

Daarnaast is het NHT bedoeld voor de T3 opvang en hebben ze in principe geen rol in de T1 (en T2, maar als er een tourniquet nodig is zal het wel T1 zijn) opvang. Je kunt dan de tas tourniquetten afgeven aan de aanwezige ambulancedienst.... Of je haalt het NHT weg uit de T3 en verplaatst ze naar het veld bij de T1 en T2, maar daar zijn ze niet op getraind.

Dus bij het NHT zie ik de toegevoegde waarde niet, leg die tas maar in de GGB bus en in de piket auto van de OVDG. (Iedere ambulance met tientallen tourniquets uitrusten lijkt me niet kosten effectief, maar leg ze in voertuigen die ook snel ter plaatsen zijn, zoals de OVDG.

In de evenementen hulpverlening zie ik wel toegevoegde waarde.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2018, 10:39:43
Met het huidige inzetmodel hebben Mass Casualty Bags bij het Noodhulpteam geen toegevoegde waarde.

Het noodhulpteam werkt alleen in de koude zone. Het noodhulpteam mag niet in de warme zone of hot zone komen en heeft ook de materialen daar niet voor.

Het noodhulpteam gaat ook gecombineerd worden met bevolkingszorg. Het huidige geschoolde noodhulpteam in HM is zowel noodhulpteam als bevolkingszorg geschoold. De oude leden worden bijgeschoold voor bevolkingszorg.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2018, 10:59:23
Dat laatste is volgens mij niet landelijk. Klinkt als een lokaal/regionale initiatief.

In onze regio is er zelfs geen bevolkingszorg, laat staan dat NHT leden daarvoor omgeschoold worden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2018, 11:04:16
Dat laatste is volgens mij niet landelijk. Klinkt als een lokaal/regionale initiatief.

In onze regio is er zelfs geen bevolkingszorg, laat staan dat NHT leden daarvoor omgeschoold worden.

In de VRH en VRR gaat dit ook gebeuren. Overigens vind ik het goed initiatief om op deze wijze de vrijwilliger breder in te zetten. De nadelen zijn o.a. dat de belasting voor de vrijwilliger omhoog gaat. Een nog groter nadeel is dat niet elk NHT-lid ook een goed bevolkingszorglid is of andersom. Er worden andere kwaliteiten gevraagd. Maar is wellicht wat offtopic.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2018, 13:53:08
Naar aanleiding van het topic first aid under danger de volgende vraagstelling:

Moeten de Noodhulpteams (NHT) van het Rode Kruis worden voorzien van Mass Casualty Bags met Hemostatische verbanden en Tourniquets?
Waarom wel of waarom niet?

Of hebben Mass Casualty Bags wel of niet een toegevoegde waarde bij grootschalige evenementen?

MCB's hebben zeker een meerwaarde bij grootschalige evenementen. Maar slechts in de zelfde werkvorm als een AED; Het materiaal moet al ter plaatse zijn, en binnen 1-5 minuten inzetbaar zijn. Het NHT zie ik niet binnen die tijdsspanne ingezet en tp zijn.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2018, 16:13:09
Nog meer middelen, registraties, planningen etc. Wat bij voorbeeld Koningsdag, splits je dan alles op naar verschillende steden in je veiligheidsregio? Waarom niet in elke veiligheidsregio (25 stuks) op een centrale / strategische plek stationeren.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2018, 16:38:31
Nog meer middelen, registraties, planningen etc. Wat bij voorbeeld Koningsdag, splits je dan alles op naar verschillende steden in je veiligheidsregio? Waarom niet in elke veiligheidsregio (25 stuks) op een centrale / strategische plek stationeren.

Omdat je dan per definitie te laat gaat zijn. Het gaat om middelen die in de onmiddelijke nafase beschikbaar moeten zijn. En niet in een materiaalwagen op een UGS moeten wachten op sein veilig.

 Ik neem voor het gemak even aan dat er voor grote evenementen nu ook middelenplannen klaar liggen, dus een stuk of wat MCB’s kunnen ook op die lijst worden gezet.



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2018, 18:08:30


 Ik neem voor het gemak even aan dat er voor grote evenementen nu ook middelenplannen klaar liggen, dus een stuk of wat MCB’s kunnen ook op die lijst worden gezet.

Dat is nu (nog) niet het geval, maar bij steeds meer evenementen gaan er standaard meerdere MCB's mee. Landelijk is er een voorraad beschikbaar voor alle afdelingen en daarnaast hebben de grotere afdelingen ook zelf MCB's. Overigens vind ik wel dat de veiligheidsregio/RAV dit behoren te regelen. Het feit dat het Rode Kruis dit doet is vanuit een stuk eigen verantwoordelijkheid.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.