Mass Casualty Bags voor het NHT

Auteur Topic: Mass Casualty Bags voor het NHT  (gelezen 30379 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2018, 13:46:03

Tegenwoordig hebben we een MCB op elke ambulance in Groningen met tourniquets en hemostatische verbanden. Helaas nog geen trainingen hoe om te gaan met een aanslag.
Desondanks denk ik dat we pas goed voorbereid zullen zijn als ISIS is uitgedoofd en de dreiging van een aanslag nog verwaarloosbaar is. Pas op dat moment zullen we er klaar voor zijn.
Echter terug naar de evenementenzorg, want dit topic gaat niet over de status van professionele diensten.

MCB's op een evenement zijn dus een waardevolle aanvulling. Ze zijn al aanwezig en kunnen direct laagdrempelig worden toegepast. MCB's door het NHT niet. Hun opkomsttijd is te lang. En zij worden niet ingezet bij T1 en T2 slachtoffers.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #31 Gepost op: 3 februari 2018, 13:47:39
Tegenwoordig hebben we een MCB op elke ambulance in Groningen met tourniquets en hemostatische verbanden. Helaas nog geen trainingen hoe om te gaan met een aanslag.
Desondanks denk ik dat we pas goed voorbereid zullen zijn als ISIS is uitgedoofd en de dreiging van een aanslag nog verwaarloosbaar is. Pas op dat moment zullen we er klaar voor zijn.


Aangezien de wetenschappelijke verwachting is dat de huidige golf van terrorisme nog een jaar of 30/40 aanhoud hoop ik toch echt dat er wat meer snelheid wordt gemaakt...

En zelfs al was hij volgende week afgelopen, dan zullen de methodes des terreurs over worden genomen door de volgende golf.

Dus de noodzaak blijft.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #32 Gepost op: 3 februari 2018, 19:48:06
Aangezien de wetenschappelijke verwachting is dat de huidige golf van terrorisme nog een jaar of 30/40 aanhoud hoop ik toch echt dat er wat meer snelheid wordt gemaakt...

En zelfs al was hij volgende week afgelopen, dan zullen de methodes des terreurs over worden genomen door de volgende golf.

Dus de noodzaak blijft.
Ik vindt het jammer dat het gebruik van tourniquets en hemostatische verbanden direct worden gekoppeld aan terrorisme. Er zijn tal van andere op zichzelf staande dagelijkse vuur-en steekwapen, andere bloedige geweldsincidenten en (bedrijfs)ongevallen in jouw buurt waarin deze tourniquets en hemostatische verbanden wel degelijk kunnen worden gebruikt.
Uitsluitend op basis van gevolgbestrijding terrorisme is het massaal ter beschikking stellen/komen van tourniquets en hemostatische verbanden een "krom" denkbeeld.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #33 Gepost op: 3 februari 2018, 20:38:18
Ik kan je garanderen dat er in Nederland meerdere regionale ambulancediensten zijn die voor ieder ambulancevoertuig een tourniquet en hemostatisch verband hebben aangeschaft echter heeft de baas er een briefje bij geschreven dat de ambulancebroeder het alleen na een terreuraanslag mag gebruiken.

Ik vindt het jammer dat het gebruik van tourniquets en hemostatische verbanden direct worden gekoppeld aan terrorisme. Er zijn tal van andere op zichzelf staande dagelijkse vuur-en steekwapen, andere bloedige geweldsincidenten en (bedrijfs)ongevallen in jouw buurt waarin deze tourniquets en hemostatische verbanden wel degelijk kunnen worden gebruikt.
Uitsluitend op basis van gevolgbestrijding terrorisme is het massaal ter beschikking stellen/komen van tourniquets en hemostatische verbanden een "krom" denkbeeld.

Terrorisme is een kapstok waar bepaalde zaken aan worden opgehangen. Het is te idioot voor woorden dat het gebruik van tq’s en hemostatisch verband voorbehouden blijft tot inzet bij terreur. Dat terreur de trigger is geweest om het aan te schaffen, prima. Maar laten we die dingen gebruiken als we ze nodig hebben, niet pas als terreur word geduid.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2018, 17:28:13
Terrorisme is een kapstok waar bepaalde zaken aan worden opgehangen. Het is te idioot voor woorden dat het gebruik van tq’s en hemostatisch verband voorbehouden blijft tot inzet bij terreur. Dat terreur de trigger is geweest om het aan te schaffen, prima. Maar laten we die dingen gebruiken als we ze nodig hebben, niet pas als terreur word geduid.
Ook bij ernstige bedrijfsongevallen en ontploffingen bij een bedrijf zijn een tourniquets en hemostatisch verbanden weleens handig.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2018, 13:05:16
Ook bij ernstige bedrijfsongevallen en ontploffingen bij een bedrijf zijn een tourniquets en hemostatisch verbanden weleens handig.

Komt maar heel zelden voor. Maar het zou zeker een keer handig kunnen zijn.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2018, 16:06:05
Ook bij ernstige bedrijfsongevallen en ontploffingen bij een bedrijf zijn een tourniquets en hemostatisch verbanden weleens handig.

Bij alle incidenten met een slagaderlijke bloeding in de ledematen kan een tourniquet gebruikt worden. We praten dan over snijwonden tot en met terrorisme.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #37 Gepost op: 15 februari 2018, 21:08:17
Bij alle incidenten met een slagaderlijke actievebloeding in de ledematen kan een tourniquet gebruikt worden. We praten dan over snijwonden tot en met terrorisme.

Actieve bloedingen die levensbedreigend zijn, zijn niet per definitie slagaderlijk.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #38 Gepost op: 15 februari 2018, 21:57:49
Actieve bloedingen die levensbedreigend zijn, zijn niet per definitie slagaderlijk.

Nee klopt, voor het gemak even slagaderlijk in getypt, anders heb ik het gevoel alles te moeten uitleggen.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #39 Gepost op: 6 maart 2018, 09:07:09

Het lastige bij tourniquets en hemostatische verbanden is dat het maar heel zelden voorkomt dat ze gebruikt worden.
Het komt wel voor, maar de incidentie is heel laag. In de meeste regio's is scoop and run naar de OK van een ziekenhuis dan het beleid.
Uiteindelijk kan iemand daar ook alleen maar definitief geholpen worden. Een tourniquet of hemostatisch verband heeft zeker wel een toegevoegde waarde.
Al zullen veruit de meeste van deze materialen ongebruikt de uiterste houdbaardheid of gebruikersdatum overschrijden.