Storingen/Uitval C2000

Auteur Topic: Storingen/Uitval C2000  (gelezen 187514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Gepost op: 25 oktober 2005, 13:45:16
Plaats hier aub alle storingen aan het C2000-netwerk. Let goed op de meldingen cq berichtgeving aangezien soms P2000 wordt bedoeld terwijl men spreekt van C2000, of dat problemen met C2000 feitelijk ten grondslag liggen aan een storing in GMS, waarbij C&P2000 gewoon prima functioneren, alleen de bediening is minder gemakkelijk.

Hunter.




Wat ik ervan begrepen heb, gaat C2000 via zendmasten. Nou lijkt mij dat bij een echt grote ramp, de electriciteit van een gebied, of zelfs een complete stad best kan wegvallen. Denk aan een electriciteitscentrale waar vanalles mis gaan, kabelbreuken in de leidingen... Het lijkt mij dan een logisch gevolg dat die zendmasten ook uitvallen... Valt het hele C2000 systeem dan ook weg in dat gebied?


Arts  www.alphalog.nl


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2005, 16:54:25
Wat ik ervan begrepen heb, gaat C2000 via zendmasten. Nou lijkt mij dat bij een echt grote ramp, de electriciteit van een gebied, of zelfs een complete stad best kan wegvallen. Denk aan een electriciteitscentrale waar vanalles mis gaan, kabelbreuken in de leidingen... Het lijkt mij dan een logisch gevolg dat die zendmasten ook uitvallen... Valt het hele C2000 systeem dan ook weg in dat gebied?

Dat is natuurlijk geen C2000-gerelateerd probleem, want de oude analoge netwerken werken ook op electriciteit :)

Overigens hebben alle C2000-lokaties een noodstroomvoorziening en is het zelfs mogelijk om (bij langere storingen) er een noodaggegraat aan te koppelen.

Ook veel analoge zenders hadden een noodstroomvoorziening, bij de meeste brandweernetwerken was het zelfs via de ether te merken als een zender overschakelde op de accu  ;)

Groeten, Peter.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2005, 21:09:15
Mede om deze reden zullen de energiebedrijven vanaf 2006 ook gebruik gaan maken van C2000. Zij spelen een vitale rol bij het herstellen van de energievoorziening.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2005, 22:47:19
Dat is natuurlijk geen C2000-gerelateerd probleem, want de oude analoge netwerken werken ook op electriciteit :)

Overigens hebben alle C2000-lokaties een noodstroomvoorziening en is het zelfs mogelijk om (bij langere storingen) er een noodaggegraat aan te koppelen.

Ook veel analoge zenders hadden een noodstroomvoorziening, bij de meeste brandweernetwerken was het zelfs via de ether te merken als een zender overschakelde op de accu  ;)

Groeten, Peter.


Ja, maar bij analoog werkten de porto's onderling nog wel... dat is bij C2000 dus ook niet meer.
Arts  www.alphalog.nl


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2005, 23:12:57
Ja, maar bij analoog werkten de porto's onderling nog wel... dat is bij C2000 dus ook niet meer.
Ook C2000 porto's kunnen buiten het netwerk om werken. Dat is dan de 'Direct Mode'. Je hebt dan onderling contact zolang je maar in elkaars radiobereik bent.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2005, 08:43:29
Ook C2000 porto's kunnen buiten het netwerk om werken. Dat is dan de 'Direct Mode'. Je hebt dan onderling contact zolang je maar in elkaars radiobereik bent.
Ook dan heb je er niets aan omdat je geen derden kan bereiken, geen RAC. Tevens is DMO dusdanig dat je niet echt ver komt oftewel je hebt er niets aan als TMO plat ligt, helaas. Je bent dan denk ik GSM aangewezen.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2005, 10:10:48
Ook dan heb je er niets aan omdat je geen derden kan bereiken

Klopt, maar ik bedoelde te zeggen dat DMO vergelijkbaar is met de objectporto's van nu. Daar waar Delta aan refereerde. Dat je daar 'niets' aan hebt is wel erg kort door de bocht.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2005, 10:31:43
Citaat
Dat je daar 'niets' aan hebt is wel erg kort door de bocht.
Wil jij beweren van wel dan? Het DMO bereik is dusdanig dat je elkaar bijna kunt zien zegmaar. Nogmaals, je kunt er geen berichten naar de meldkamer mee verzenden, dus heb je er niets aan wil je dat doen via TMO.

Voor object verkeer, waar DMO voor bedoeld is, is het natuurlijk prima.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2005, 11:30:10
Voor object verkeer, waar DMO voor bedoeld is, is het natuurlijk prima.

Dat bedoel ik dus.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2005, 13:47:51
Ook dan heb je er niets aan omdat je geen derden kan bereiken, geen RAC. Tevens is DMO dusdanig dat je niet echt ver komt oftewel je hebt er niets aan als TMO plat ligt, helaas. Je bent dan denk ik GSM aangewezen.

GSM werkt ook via zendmasten die het dan niet meer doen  ;)
Arts  www.alphalog.nl