Storingen/Uitval C2000

Auteur Topic: Storingen/Uitval C2000  (gelezen 185192 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2005, 15:29:57
Ja, maar bij analoog werkten de porto's onderling nog wel... dat is bij C2000 dus ook niet meer.

Jij hebt het over brandweer. Bij de politie werkten de portofoons ook niet meer. Zoals Rolf al opmerkte, bij C2000 kun je inderdaad overschakelen op DMO mocht TMO uitvallen. Ja dan heb je inderdaad geen netwerkfunctionaliteiten meer, maar oorspronkelijk zei je dat de portofoons onderling niet meer werkten. Zo kun je er natuurlijk steeds nieuwe problemen bij gaan halen, maar het feit is dat DMO blijft werken en je dus altijd onderling zult kunnen blijven communiceren, het wegvallen van de netwerkfunctionaliteiten buiten beschouwing gelaten...

Groeten, Peter.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2005, 15:47:11
GSM werkt ook via zendmasten die het dan niet meer doen  ;)

Inderdaad. En bij grootschalige energie-uitval zullen de openbare communicatienetwerken (telefonie&gsm) onmiddelijk overbelast raken. Noodstroomvoorzieningen of niet. C2000 zal er op berekend moeten zijn dat dit congestieprobleem daar niet optreedt.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2005, 16:12:41
Toch vraag ik me af hoe het zit met overlap van cellen in C2000. Als een mast in een polder staat en de electronica staat onder aan de mast. Loopt de kast vol water bij een overstroming. Accu's gaan leeg, electronica en nattigheid gaan niet echt lekker samen.

Bij GSM is het beetje het zelfde verhaal.

Ik ben bang dat de overheids communicatie in dat geval letterlijk NAT gaat.

Ik ga maar vast morse code leren  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2005, 16:21:47
Tja, echt ondenkbaar is het niet dat zoiets gebeurt. Ik echt benieuwd naar de back-upsystemen die de overheid voor dit soort ongevallen in gedachte heeft.
Arts  www.alphalog.nl


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2005, 16:25:20
Toch vraag ik me af hoe het zit met overlap van cellen in C2000.

GSM ca 2000 masten (per operator)
C2000: ca 400 masten (?)
Tel je zegeningen.

Daarnaast moet een 'buurmast' naast de dekking ook de capaciteit van gesprekken kunnen overnemen.
Ik mag aannemen dat de architectuur van C2000 er rekening mee houdt dat er wel eens een mast uitvalt.

Hoe C2000 zich uiteindelijk gedraagt bij een langdurige 'blackout' zal alleen de praktijk kunnen uitwijzen, tenzij men dit in een oefenscenario opneemt.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2005, 18:29:16
GSM ca 2000 masten (per operator)
C2000: ca 400 masten (?)
Tel je zegeningen.

Daarnaast moet een 'buurmast' naast de dekking ook de capaciteit van gesprekken kunnen overnemen.
Ik mag aannemen dat de architectuur van C2000 er rekening mee houdt dat er wel eens een mast uitvalt.

Ten eerste hebben de meeste GSM-operators zelfs tussen de 2500 en 3000 sites en bovendien vergeet je 2 belangrijke dingen.

GSM heeft weliswaar veel meer sites, maar dat heeft grotendeels met de capaciteit te maken. Zeker in de (groot)stedelijke omgeving staan veel meer sites dan voor de dekking nodig zou zijn. In een dergelijke omgeving veel gebeld en aangezien de capaciteit van een GSM-site niet oneindig groot is, moeten er dus meerdere sites in dezelfde omgeving staan om die gesprekken aan te kunnen. Uiteraard wordt de dekking hierdoor automatisch ook beter (met name binnenshuis), maar als we het puur over 'kale' dekking hebben (dus capaciteit buiten beschouwing gelaten) dan zouden de meeste netwerken het met de helft van het aantal zenders af kunnen.

Het volgende punt is het frequentieverschil. Hoe hoger de frequentie, hoe moeilijker de radiogolven zich voortplanten, ze ondervinden meer last van obstakels zoals bomen en gebouwen. C2000 gebruikt een veel lagere frequentieband dan GSM en bovendien hebben veel GSM's ook nog eens een interne antenne waardoor de ontvangst al wat minder goed is.

Ik probeer de dekking van C2000 zeer zeker niet mooier te laten lijken dan hij is, maar de punten die ik noem spelen zeker een grote rol bij het verschil in het aantal opstelpunten...

Groeten, Peter.


112Owolde

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2005, 22:11:21
Daarnaast moet een 'buurmast' naast de dekking ook de capaciteit van gesprekken kunnen overnemen.
Ik mag aannemen dat de architectuur van C2000 er rekening mee houdt dat er wel eens een mast uitvalt.

Lijkt me dat als er onderhoud moet worden gepleegd aan een mast en deze kan op dat moment niet gebruikt worden dat er dan toch wel dekking is vanuit de overlapt van "buurmasten". Lijkt me anders erg onprettig werken.

En verder over dat hele verhaal van uitvallen. Ja wat als de stroom uitvalt? Dan is er geen C2000 meer.
Is het bij het analoge ook niet zo dat als de stroom uitvalt dat het spul dan niet meer werkt. (even ervan uitgaand dat de noodaccu's en alles ook niet meer werkt.)


Rolf

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2005, 23:20:07
Als je een beetje wekker radio hebt en je draaid die om zul je zien dat daar een 9 Volt battery in kan bij spannings uitval gaan de cijfers wel uit maar het uurwerk draaid door op de 9 Volt battery.
Zo kun je tussen voeding en server een UPS (Undisruptebel Powers Suply=On-onderbreekbare stroom voorziening) zetten deze word gevoed door het net waar de server aan hangt en laad een aantal accu's op bij het weg vallen van de voeding schakelt de UPS gelijk over op battery spanning (DC=Gelijkstroom) en maakt van deze gelijkstroom een wisselstroom curve zoals deze ook normaal van de voeding af komt hier kan de server enige tijd op draaien.
Komt het net terrug zorg de UPS de de curves weer syngroon lopen en zet de voeding weer terug op de server.
Met een VC kun je ook nog eens een netwerk punt opzetten en extra capaciteit genereren getuige de VC van de BGS (Bundes Grens Shuts=soort Duitse K'mar) enige jaren geleden op Ramp & Bestrijding nu IVIC geheten.

Groetjes Rolf


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2005, 00:57:41
Over GSM. De meeste netwerken in GSM gebruiken een centraal punt voor de besturing van de basisstations in een regio. Als de netwerk verbinding of de spanning hier weg valt is en een groot deel van een stad of regio zonder GSM.

Voeding uit UPSen is een een tijdelijke oplossing. De 9volt in een wekkeradio zorgt er voor dat de tijd wel bij gehouden word. maar je radio speelt niet meer, de tijd wordt vaak niet meer weer gegeven.

Ik ben niet een expert in C2000. Maar het feit, dat er een centraal punt is waarvandaan de basisstations worden aangestuurd. GMS, computercentrum weet ik veel. Als Hier in geval van een ramp de spanning wegvalt, brand uitbreekt of de boel onderloopt heb je aan de basistations ook niets meer. Die sturen namelijk het netwerk niet aan. Ze zijn niet meer dan een punt om het netwerk op te komen.

Er zal best wel rekening mee gehouden zijn, maar ramp omstandigheden zal je altijd zien dat er gebeurt waar van niemand het verwacht.

voorbeeld. 11 september, twin towers. Hoogste 2 gebouwen in de stad. Er was met alles rekening gehouden, behalve dat ALLE overheids communicatie ging over steunzenders die in de twintowers opgesteld waren.

http://www.arrl.org/FandES/field/WTC.pdf

Het is het verhaal uit het oogpunt van de radio amateurs, maar het geeft wel een beetje een beeld wat er gebeurd met de communicatie als je meest belangrijke onderdeel van het netwerk weg valt.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2005, 01:41:37
Ik ben niet een expert in C2000. Maar het feit, dat er een centraal punt is waarvandaan de basisstations worden aangestuurd. GMS, computercentrum weet ik veel. Als Hier in geval van een ramp de spanning wegvalt, brand uitbreekt of de boel onderloopt heb je aan de basistations ook niets meer. Die sturen namelijk het netwerk niet aan. Ze zijn niet meer dan een punt om het netwerk op te komen.

C2000 is opgedeeld in 15 clusters. Elk cluster heeft zijn eigen clustercentrale. Aangezien er 25 regio's zijn heeft niet elke regio zijn eigen centrale, maar bestaan de clusters veelal uit 2 regio's en doen deze centrales dus ook vaak dienst voor 2 regio's tegelijk. In mijn direkte omgeving is dat bijvoorbeeld Haaglanden en Hollands-Midden. De centrales in kwestie staan over het algemeen op plaatsen met een verhoogde veiligheid, zoals een meldkamer en niet middenin een weiland zoals bij de C2000-basistations wel het geval is.

Hoe het geregeld is met fallback is onder andere te lezen in dit recente evaluatierapport van Deloitte :

http://www.minbzk.nl/contents/pages/48303/7evgrdeloittec2000def.pdf

Groeten, Peter.