Zichtbaarheid vs attentiewaarde

Auteur Topic: Zichtbaarheid vs attentiewaarde  (gelezen 6546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tosa

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 6 januari 2018, 09:07:32
De zichtbaarheid van de huidige blauwe led lampen vind ik bijzonder goed, ze zijn van grote afstand goed te zien. Waar ik minder tevreden over ben is de attentiewaarde, ik heb het idee dat weggebruikers minder snel in de gaten hebben dat er een voorrangsvoertuig achter hun rijdt.

Komt dit door dat led wijd verspreid lichtbeeld heeft vs de halogeenlamp die een gebundeld lichtbeeld heeft?



Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2018, 10:53:02
persoonlijk ben ik bang dat het komt omdat je te vaak blauw licht ziet.
vooral bij vrachtwagens van buiten NL zie je dat ze vaak nog wel iets van kleine blauwe lampjes hebben.
Ook de combi met de KK is nog niet helemaal goed. grillflitsers vallen weg bij het grote licht, ik ben ook voorstander van alternerend ipv simultaan hierom.

er is wel degelijk een voordeel aan de verspreiding van het licht door de LED omdat je een groter bereik hebt, maar ik mis ook wel de bundel (welk overigens ook wel met LED te regelen moet zijn) voor een snelle positiebepaling van het hulpverleningsvoertuig.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Tosa

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2018, 18:02:41
persoonlijk ben ik bang dat het komt omdat je te vaak blauw licht ziet.
vooral bij vrachtwagens van buiten NL zie je dat ze vaak nog wel iets van kleine blauwe lampjes hebben.
Ook de combi met de KK is nog niet helemaal goed. grillflitsers vallen weg bij het grote licht, ik ben ook voorstander van alternerend ipv simultaan hierom.

Dat denk ik niet omdat dat over het algemeen zichtbaar is als het je tegemoet komt. Waar ik wel vaak even door extra kijk is xenon verlichting welke onder de geleiderrails door lijkt te knipperen. " huh? Zag ik daar nou blauw blauw?"


Ik vind led ook goed hoor! ik mis alleen het effect van de bundel. Al is er een dual color led zwaailamp met een spiegel die ronddraait (gekeurd) welke aardig in de richting komt. Deze techniek heb ik nog niet in een balk terug gezien
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2018, 18:07:14
Dat denk ik niet omdat dat over het algemeen zichtbaar is als het je tegemoet komt. Waar ik wel vaak even door extra kijk is xenon verlichting welke onder de geleiderrails door lijkt te knipperen. " huh? Zag ik daar nou blauw blauw?"


Ik vind led ook goed hoor! ik mis alleen het effect van de bundel. Al is er een dual color led zwaailamp met een spiegel die ronddraait (gekeurd) welke aardig in de richting komt. Deze techniek heb ik nog niet in een balk terug gezien

De blauwe xenon verlichting is mij idd een doorn in het oog. evenals de taxi's met fancy multicolor bordjes e.d.
Ook in led kun je een flinke focus krijgen maar dat ligt aan welke lenstype je gebruikt. Vaak kiezen ze voor een brede lens zodat je met minder leds een groter oppervlakte kan bedienen.
Kijk maar eens naar wat whelen rotabeam spul op youtube. Ook in balken ingebouwd een zeer leuk lichtbeeld.