Ambulance laat Lies (91) uren lijden

Auteur Topic: Ambulance laat Lies (91) uren lijden  (gelezen 12564 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Gepost op: 17 januari 2018, 17:46:38
"De 91-jarige Lies van Delft verging maandagavond vijf uur lang van de pijn nadat ze viel en haar heup had gebroken. Door het personeelstekort bij de ambulancedienst kon zij niet eerder worden opgehaald. De directeur van Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond vreest dat mensen vaker lang moeten wachten."

Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/ambulance-laat-lies-91-uren-lijden~a0dd6ce9/


Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2018, 02:13:08
Dit had ook anders gekund naar mijn inzien. De meldkamer had ook de huisarts terplaatsen kunnen sturen voor pijnstilling.

Tegen woordig met de te drukke ambulance diensten en te korten. Zouden ze kunnen bij springen vanuit de HAP. Om in iedergeval de pijn te kunnen verlichten.

Gr j.d


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2018, 09:59:38
Ik zie het probleem niet. Het gaat hier niet om een spoedeisende rit maar om ligtaxivervoer naar een ziekenhuis.

Als de ambulancedienst haar binnen 10 minuten naar een ziekenhuis had gebracht zou ze ook niet direct naar de operatiekamer gaan. Mevrouw wordt daar ook in bedje gelegd en mag wachten tot het geplande (electieve) OK-programma klaar is.

Bij mensen van 91 jaar kan het ook voorkomen dat ze de volgende dag pas geopereerd wordt in het electieve programma van de orthopeed nadat de internist, longarts enz eerst even bij haar zijn wezen kijken en haar vrij hebben gegeven.

We moeten ook beseffen dat mensen van 91 jaar heel makkelijk dood kunnen gaan door deze fractuur. Het kan dat ze de volgende ochtend niet meer wakker worden (ongacht of ze wel of niet geopereerd zijn), het kan ook dat ze nooit meer in beweging komen en door het langdurige liggen komen te overlijden.

Het maakt dus weinig uit of je met een gebroken heup thuis in bed ligt of in het ziekenhuis. Pijn heb je toch wel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2018, 10:11:59
Ik zie het probleem niet. Het gaat hier niet om een spoedeisende rit maar om ligtaxivervoer naar een ziekenhuis.

Het maakt dus weinig uit of je met een gebroken heup thuis in bed ligt of in het ziekenhuis. Pijn heb je toch wel.

Deze mevrouw lag ook nog eens in een verzorgingshuis. Ze hebben daar mooie bedden en het personeel kan mevrouw (liefdevol) verzorgen. Ieder verzorgingshuis moet afspraken hebben met een gekwalificeerd arts die binnen 30 minuten ter plaatse kan zijn.

Het komt er dus op neer dat de zorg en het ongemak (bijv pijn) exact hetzelfde is verzorgingstehuis als in het ziekenhuis.

Kortom, de ambulancedienst laat Lies niet lijden maar de kapotte heup laat Lies lijden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2018, 10:21:24
Deze mevrouw lag ook nog eens in een verzorgingshuis. Ze hebben daar mooie bedden en het personeel kan mevrouw (liefdevol) verzorgen. Ieder verzorgingshuis moet afspraken hebben met een gekwalificeerd arts die binnen 30 minuten ter plaatse kan zijn.

Het komt er dus op neer dat de zorg en het ongemak (bijv pijn) exact hetzelfde is verzorgingstehuis als in het ziekenhuis.

Kortom, de ambulancedienst laat Lies niet lijden maar de kapotte heup laat Lies lijden.

Absoluut waar  m.b.t de kapotte heup en de pijn maar het feit blijft dat de ambulancedienst niet aan zijn leververplichting heeft voldaan.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2018, 10:33:19
Absoluut waar  m.b.t de kapotte heup en de pijn maar het feit blijft dat de ambulancedienst niet aan zijn leververplichting heeft voldaan.

Welke leververplichting?

De Nederlandse ambulancdiensten kennen de volgende smaken:

A1 - Acute bedreiging vitale functies -> ambulanceteam binnen uiterlijk 15 minuten bij patient.
A2 - Geen sprake van direct levensgevaar echter wel van sprake van eventueel ernstige gezondheidsschade -> ambulanceteam binnen uiterlijk 30 minuten ter plaatse.

B - Geplande ritten die worden uitgevoerd na aanvraag door een andere zorgverlener. De zorgverlener spreekt dan een tijdstip af met de ambulancedienst. Je kan ook afspreken dat de rit vandaag moet plaatsvinden waardoor de ambulancedienst de rit kan uitvoeren wanneer het voor hen het beste uitkomt.

Deze dame kan op geen enkele manier in de categorie A1 of A2 vallen. Het is gewoon een besteld ritje, een overplaatsing vanuit een verzorgingstehuis naar een ziekenhuis.

Mensen moeten niet zo janken en overal drama van maken. Iedereen wil dat de ambulance snel bij mensen is met hartstilstanden of ander levensbedreigende verwondingen.

Het gaat geen bovenstaande ambulancedienst ter wereld lukken om bij iedere bejaarde met gebroken heup binnen het half uur op de stoep te staan. In landen waar ook nog eens sprake is van een snel vergrijzende populatie moet je het niet eens niet willen omdat de snelle service aan oude mensen ten koste gaat van de spoedeisende zorg voor de vitale, jonge burgers die in levensgevaar verkeren door letsel/ziekte.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2018, 13:35:53
Aansluitend op dit verhaal hebben ambulancemedewerkers vandaag in een opiniestuk in het AD Rotterdams Dagblad: https://www.ad.nl/rotterdam/ambulancemedewerkers-computer-maakt-potje-van-spoedrit~a2cdf6c3
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2018, 14:24:26
Aansluitend op dit verhaal hebben ambulancemedewerkers vandaag in een opiniestuk in het AD Rotterdams Dagblad: https://www.ad.nl/rotterdam/ambulancemedewerkers-computer-maakt-potje-van-spoedrit~a2cdf6c3

Het heeft niets te maken met deze casus.

Niemand weet of de krant heeft verzonnen dat dit opiniestuk is geschreven door ambulancemedewerkers of door medewerkers van het AD. Enige tijd geleden kwamen ze ook met kritiek op de artsen en paramedics betrokken bij de behandeling van Ajaxspeler Nouri. De kritiek zou afkomstig zijn van een anonieme SEH-arts en een anonieme, vooraanstaande anesthesioloog.

We weten inmiddels al dat de haringtest en oliebollentest van het AD gewoon verzonnen worden op de redactie. Wie zegt mij dat ze het niet doen met anonieme uitspraken van ambulancepersoneel, SEH-artsen of anesthesiologen.

Als ambulancemedewerkers de brief wel hebben geschreven moet je ze zo snel mogelijk de laan uittrappen omdat het dan waardeloos volk is. Het gaat namelijk om mensen die in de tweede alinea zonder omhaal stellen dat zij de oplossingen hebben voor de grote uitdagingen en problematiek binnen de Nederlandse ambulancezorg. Ik denk dat er helemaal niemand is met een oplossing. De problemen zal je toch moeten gaan oplossen met meerdere partijen die betrokken zijn bij het totale acute zorgproces.

In de volgende alinea komt het paradepaardje van de broeders namelijk geen zorgen maken over de patient maar direct te beginnen over de hoogte van het eigen salaris. Ik kan iedereen garanderen dat de ambulancezorg in Nederland niets zal verbeteren als we iedere ambulancebroeder een ton per jaar gaan betalen.

Vervolgens gaat men weer volledig los op een uitvraagsysteem. De wetenschap heeft ons geleerd dat uitvraagsystemen zoals ProQA zorgen voor effectievere en efficientere ambulancezorg. Je kan geen effectieve en efficiente ambulancezorg leveren als centralisten zelf bepalen wat en hoe capaciteit moet worden ingezet.

ProQA werkt overal in de wereld prima behalve in Nederland. Je zal moeten analyseren wat het verschil in buitenland is met Nederland. Het grote verschil is dat nergens ter wereld verpleegkundigen de telefoon moeten oppakken. Een ander verschil is dat ambulancebazen overtriage volstrekt ongewenst vinden en men in Nederland doelbewust overtriage inbouwt.

ProQA besluit ook niet dat er voor een sneetje in de vinger een ambulance ingezet moet worden. ProQA genereert een code voor het sneetje in de vinger. De response (zwaailicht met sirene, hoeveel en welk materieel/personeel) wordt bepaalt door de ambulancedienst. In Nederland zal de Medisch Manager Ambulancezorg met zijn medewerkers besloten hebben dat er bij een melding van een sneetje in de vinger een ambulance moet komen.

Ik geloof niet dat de MMA van Rotterdam in wijsheid besloten heeft dat er een ambulance ingezet moet worden voor een sneetje in de vinger. Ik ken ProQA goed genoeg om te durven beweren dat het komt omdat zure, rancuneuze verpleegkundigen op de meldkamer het proces doelbewust saboteren. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat je bij een sneetje in de vinger uitkomt op de code voor "mogelijk levensbedreigende bloeding" terwijl je bij normaal gebruik van het systeem zou uitkomen op "ongevaarlijke bloeding". Het verschil tussen beide codes is dan ook het wel en niet sturen van een ambulance.

Uiteindelijk sluiten de broeders het epistel af door nogmaals te onderstrepen dat meer salaris noodzakelijk is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2018, 14:44:28
Wellicht is een oplossing voor het probleem met B ritten wel het toestaan van andere partijen in die markt.
Er zijn genoeg private partijen die een deel van de bestelde vervoer ritten kunnen uitvoeren.

Wanneer een wensambulance een 91-jarige bedlegerige vrouw kan ophalen in een verzorgingstehuis om naar de dierentuin te gaan, dan moeten ze haar ook naar het ziekenhuis kunnen brengen. Wellicht dat het bij een gebroken heup geen optie is, maar bij veel andere B ritten waarschijnlijk wel. Wanneer de RAV ontlast wordt van deze ritten hebben zij meer capaciteit voor andere ritten.

De opleidingseisen voor het personeel op deze B ambulances kunnen wellicht ook wat lager zijn dan die van de huidige ambulanceverpleegkundige. Daarnaast kan het ook een erg goede kweekvijver zijn om ambulanceverpleegkundige uit te halen.



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2018, 15:24:17
In Nederland heb is de gezondheidszorg een markt. Ik noem het een pseudo-markt omdat de kracht van een echte markt concurrentie is. De Nederlandse overheid geeft één marktpartij een vergunning om de ambulancezorg in een regio te mogen uitvoeren. Je hebt dus te maken met een monopolist. De  Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt vervolgens ook nog eens vast wat de rit mag kosten (tariefbeschikking regionale ambulancevoorzieningen). Een B-rit kost daardoor gewoon een slordige 300 euro.

De overheid zorgt dus dat geen enkele aanbieder de B-ritjes kan gaan uitvoeren voor 150 euro per rit en zorgt als klap op de vuurpijl dat geen RAV enige moeite zal doen om de ritprijs omlaag te krijgen.

In verleden is er ook een ziekenhuis geweest dat zelf een contract had afgesloten met een private partij voor het uitvoeren van B-ritten, de RAV maakte direct bezwaar en is in gelijk gesteld. Het zorgt dat de burger (zorgconsument) soms langer dan nodig is moet wachten op de ligtaxi en de hoofdprijs mag aftikken (via de zorgpremie).

Bij onze ambulancedienst werken geen paramedics/EMTs bij onze unit voor patientenvervoer. Het zijn lieve, zorgzame mensen die het leuk vinden om patienten te vervoeren.

Voor het overbrengen van patient met gebroken heup vanuit een verzorgingshuis naar een ziekenhuis zetten we wel een spoedambulance in omdat de rit dan zal worden uitgevoerd door paramedics die weten hoe ze deze patient moeten vervoeren en kunnen zorgen voor een zo adequaat mogelijke pijnstilling. De rit zal nooit een pretje worden met gebroken heup vandaar dat je maximaal moet inspannen om het vervoer zo comfortabel mogelijk te laten verlopen.

Bij dit soort ritten in Qatar zal een clinical officer (een arts) van de ambulancedienst contact opnemen met de arts van het verzorgingstehuis. In praktijk stem je dan ook de te medicatie voor pijnbestrijding af waardoor ambulancedienst en ziekenhuis het kunnen continueren. Voorts informeert de ambulance-arts naar de achtergrond van de patient omdat je niet zonder reden in een verzorgings- of verpleegtehuis ligt. De arts van de ambulancedienst belt vervolgens met de orthopedie van het ontvangende ziekenhuis. De ambulancedienst weet dan al dat er een hoogbejaarde patient komt van 92 jaar en hoort op dat moment ook al wat de patient nog meer onder leden is, in welke conditie de patient verkeert, enz. We bespreken dan ook op welk tijdstip de patient eventueel terecht zou kunnen op de OK als er besloten zou worden om te gaan opereren.

Wij weten dan dat we die dag een keer een spoedambulance moeten vrijmaken voor dit ritje zodra het even rustig is met spoedritten. Je werkt je namelijk ook in de nesten om zo snel mogelijk deze dame naar het ziekenhuis te brengen op momenten dat je spoedambulances nodig hebt voor spoedritten/dekking garanderen van je verzorgingsgebied terwijl ze in het ziekenhuis de patient nog 7 uur in bed laten liggen voor ze iets gaan doen.